Jump to content

bensinforbruk


forsen

Recommended Posts

Hei, jeg vet dette spørsmålet er så godt som umulig å svare på, men vi prøver likevel.

 

 

Jeg skal ut på tur med en hansvik 18 HT turfisker, det er en 85-modell og veier ca 500kg. På den sitter det en 50hk mariner 98mod 2-takter. Båten går i ca 25-26 knop på maksfart.

 

Sånn ca hvor mye kan jeg forvente at den bruker per nm i en fart av 20 knop? mer enn 1liter per nm? skal på tur nå, og må planlegge bensinbudsjett :)

Link to post
Share on other sites

Har sett en tommelfingerregel på dette, ca 0.4-0.5 liter pr hk pr time på en ordinær 2-takter(hvis jeg husker riktig da..) , dvs i underkant av literen pr nautisk mil i ditt tilfelle.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik båt, men med en 50HK Suzuki 4T. Det gjennomsnittlige forbruket over hele sesongen ble 0,6...0,7 l/nm. Jeg holdt nøyaktig regnskap med bensinbruken, men ikke så nøyaktig med utgått distanse, så tallet er ikke eksakt. Dette stemmer forøvrig godt med en test som Vi Menn Båt hadde med akkurat denne båten og med forskjellige motorer og belastninger. Hvis vi da antar at din motor bruker ca. 50% mere enn den jeg hadde, skulle det bli rundt 1 l/nm som nevnt over. Det ble forøvrig mye kjøring i halvplan siden båten slår ganske mye i bølger.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...