Jump to content

Wallas 85Dt diesellukt

Willa

Recommended Posts

Hei. Wallas spørsmål igjen:smiley:. Jeg opplever noen ganger en ganske sterk diesellukt i skuffene under benken der Wallas 85 DT er montert. Når apparatet går er det ikke lukt men når det har stått ubrukt en stund så lukter det diesel. Er det normalt? Har sjekket over alt og det er ikke noen lekkasje noe sted. Kan det være igjen noe diesel som ikke blir brent opp som avgir lunt? Takknemlig for svar.

Om det er normal diesellukt når det har stått ubrukt en stund kan jeg dessverre ikke svare på, her må andre komme på banen med erfaringer.

Når det er sagt ser jeg ingen grunn til at det skal lukte diesel, med mindre du har:

* lekkasje mellom drivstoffslange og pumpe

* lekkasje mellom pumpe og drivstoffrør til brenner

* har hatt mange feiltenninger slik at brenner har rent over. Og da skal du hatt veldig mange feiltenninger.

* drivstofftanken høyere enn Wallasen.

Du har sjekket etter lekkasjer og ikke funnet fuktighet noe sted, så da er punktene over ikke aktuelle?

Det skal ikke være noe drivstoff (diesel) igjen når du slår av Wallasen. Når du slår av, stopper pumpen og diesel som befinner seg i brennkammeret brukes opp til flammen slukker av seg selv (rød led blinker). Etter det vil viften gå i minimum 5 min for nedkjøling før viften stopper. Teoretisk er det altså ikke noe diesel igjen i brenneren.  

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hei igjen og takk for svar. Jeg har akkurat hatt apparatet hos Sunwind da vi har hatt mye trøbbel på ferie i sommer. De fant ikke noe feil og jeg monterte det tilbake. Nå fungerer det som det skal. Problemene har vært som tidligere at det er helt dødt når jeg skal starte det. Sunwind tror at jeg ikke har fått nullstilt det ordentlig og det er gjort nå. Satser på at det blir bra.

Når det gjelder diesellukt så har jeg luktet rundt i båten og det er kun ved Wallasen det lukter. Jeg har en stor bensintank som jeg også har mistenkt for lukt men det er nok ikke den. Synes det er vanskelig å lukte forskjell på diesel og bensin.

Alle prosesser ved å skru av Wallasen ser riktige ut med led blinking osv så det er nok ikke der. Når jeg demonterte Wallasen så forsvant all dieselen i røret så fort det kom luft til ved pumpen, så det virker tett der også da dieselen står i røret etter bruk når det er montert slik det skal være.

Båten er kun ett år gammel så jeg tenker at det kan være båtlukt men er som sagt ikke sikker. Det er fri lufting fra bunn av båten og opp under skuffene. Båten er helt tørr i bunn så ikke noe som tyder på lekkasje. Har sjekket rundt dieseltanken også og ikke noe lukt eller spor av lekkasje der heller - det er samme diesel tank til koketopp som varmeapparat.

Lukter det sterkere i båt når det er varmt vær? Har jo vært en utrolig sommer.

Willa skrev for 14 timer siden:

Jeg opplever noen ganger en ganske sterk diesellukt i skuffene under benken der Wallas 85 DT er montert. Når apparatet går er det ikke lukt men når det har stått ubrukt en stund så lukter det diesel.

Da er det neppe eksoslukt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Willa skrev for 1 time siden:

Lukter det sterkere i båt når det er varmt vær? Har jo vært en utrolig sommer.

Alt lukter sterkere når det blir varmt, og det merkes best i trange/lukkede rom.

Willa skrev 12 minutter siden:

Nei det er ikke eksos men takk for svar. Det er montert en 25 liters tank til koketopp og varmeapparat - Wallas 40, kan jeg fylle parafin i tanken i stedet for diesel? Fungerer det for begge apparatene med parafin?

Ja, du kan fylle tanken din med Fritidsparafin. Wallas 40Dt brenner også Fritidsparafin. Du får kjøpt den i kanner på 4 ltr (Kemetyl Fritidsparafin 4711) hos Fellekjøpet til kr 139,-, og hos OBS-Bygg til kr 119,-.

Takk for svar. Jeg antar da at det er mer fremtredende lukt pga varmt vær. Følger med fremover nå som det blir mer normale temperaturer. 

Så bra at jeg kan bruke fritidsparafin, da må jeg bare få brukt opp de dieselen jeg har på tanken først. Fylte den full i fjor og har sikkert 20 liter igjen fremdeles - holder noen år til med mitt forbruk:smiley:

Bruker du bare 5 liter pr år? Da er tanken din for stor. Du vil mest sannsynlig også få plager med kondens i tanken etter hvert som tiden går. Har du ikke en bil du kan bruke dieselen på ?

Du kan i prinsippet klare deg med dunken du kjøper Fritidsparafinen i. De originale tanklokkene fra Wallas erstatter skrukorken på dunken. Wallas har også en 10 ltr tank om du vil hente parafin fra en og samme tank:

2027.jpg

Willa, har jo samme båt som deg. Det er jo en veldig bra metall tank som står der, mye bedre enn plast (dårlig erfaring med dem og lekkasjer fra forrige båt). Jeg har ingen lukt og vil ikke tro det skal være noe lukt med annet du har en liten lekkasje et sted. Evt så lukter jo diesel ganske mye, kan det være de sølte endel diesel når den var på reperasjon, som ikke har blitt vasket bort skikkelig?

Hei Clint72. Ja jeg tenkte jeg skulle høre med deg:smiley:. Det er ikke noe lukt ved dieseltanken - der lukter det bare båt... men det er når jeg åpner en skuff under kokeplaten at det lukter noen ganger. Jeg tror det er diesel lukt av wallas koketopp men jeg synes det er vanskelig å lukte forskjell på bensin og diesel. Lufteslangen til rommet hvor bensintanken står ligger også i dette området under koketoppen men når jeg åpner det rommet hvor bensintanken står så synes jeg ikke at det lukter noe særlig bensin. Litt lukt vil det vel alltid være med bensintank... ?luftingen til bensintanken går til andre siden av båten så det er ikke den. 

Det kan være at de har sølt ved reparasjon men det er vel begrenset hvor lenge det kan lukte? Er usikker på om de har reparert noe på Wallasen også - det er nok bare jeg som har tatt ut den i år og da er jeg sikker på at det ikke ble noe søl.

Drar ned i båten i kveld nå som det ikke er så veldig varmt og lukter:smiley:

Ved service kan det komme drivstoff på utsiden av brennkammeret. Dette brennes bort og fordamper ved opptenning, det kan ryke litt og det forsvinner helt etter 5-15 min gange. Ny opptenning er vanligvis problemfri i så måte.

Du nevner en skuff under koketoppen og at du noen ganger kan merke lukt her. Kan det tenkes at du har hatt en mindre lekkasje fra kokeapparatet og at det har kommet ned i skuffen? Og når det blir varmt under apparatet når det går, eller godt og varmt pga været vi har hatt hatt, så varmes dråpene i skuffen opp og lukter? Og de fordamper ikke helt fordi det kanskje ligger noe i treverket?

Hei igjen og takk for engasjement og svar. Er i båten og lukter og her lukter det hverken diesel eller bensin:smiley:. Nå er det 19 grader og normal temperatur i båten og da er det ikke noe lukt, har åpnet alle luker og skuffer og rom og det lukter bare litt glassfiber og gummislanger som det alltid gjør. Jeg er nå ganske sikker på at det er varmen som fått frem denne lukten.

Snakket med Bakken Motor også og de sier at det kan lukte litt bensin hvis det veldig varmt - det ekspanderer visst når det er varmt?

Det kan også være som du skriver, Wallas Service, at det sølt ved service hos Sunwind og det har nå fordampet vekk. Jeg har kokt vann en halvtime for å teste at det fungerer som det skal. Det er ikke noe treverk i skuffen - bare plast underlag og det er ikke noe søl der.

@Clint72 det er kjempefint om du kan stikke nesa nedi øverste skuffen under koketoppen når det varmt vær og lukte i din båt og gi meg en tilbakemelding på om det kan lukte litt diesel?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...