Jump to content

Elektrisk septikpumpe sluttet å virke

Marius!

Recommended Posts

Som trådnavnet sier, pumpen til septiken har sluttet å virke.. Skulle tømme tanken som normalt nå på søndag, men pumpen startet ikke... Kikket ikke stort på det da men vært i båten i hele dag for å finne ut av det. Jeg har strøm frem til pumpen, måler 12,8volt på ledningene. Men når jeg kobler til pumpa forsvinner strømmen. Kjøpte ny pumpe i dag i håp om at den gamle var problemet men samme greia med den nye.

Noen her som har noen ideer til en som står «til hodet i dritt» ?

Høres ut som et annet problem enn pumpen. 

Prøv å trekke opp midlertidig strøm til den gamle pumpen og se om den går da.    (Redigert vekk)

Evt. kople en gammeldags glødepære (12V) til strømtilførsel for pumpe ( i stedet for pumpen) og se om den lyser når pumpebryteren er "på"

Kan være defekt bryter (irr/ slitasje), defekt sikringsholder eller en eller annen kopling. Man kan måle krypstrøm (spenning), men forsvinner ved last. Prøv evt. å lage deg en testlampe, som er koplet med "minus" til jordskinne, og pluss som blir en ledning du kopler inn (holder mot) på forskjellige steder. Jeg ville startet med å feilsøke bryteren først, dernest sikringsholder.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 39 minutter siden:

Høres ut som et annet problem enn pumpen. 

Prøv å trekke opp midlertidig strøm til den gamle pumpen og se om den går da.    (Redigert vekk)

Evt. kople en gammeldags glødepære (12V) til strømtilførsel for pumpe ( i stedet for pumpen) og se om den lyser når pumpebryteren er "på"

Kan være defekt bryter (irr/ slitasje), defekt sikringsholder eller en eller annen kopling. Man kan måle krypstrøm (spenning), men forsvinner ved last. Prøv evt. å lage deg en testlampe, som er koplet med "minus" til jordskinne, og pluss som blir en ledning du kopler inn (holder mot) på forskjellige steder. Jeg ville startet med å feilsøke bryteren først, dernest sikringsholder.

Takk, da har jeg litt å forske videre på imorgen ? Det med midlertidig strøm gjorde jeg og det funket, så nå er i allefall septiken tom ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...