Marius! Startet 6.August.2018 Del på Facebook Startet 6.August.2018 Som trådnavnet sier, pumpen til septiken har sluttet å virke.. Skulle tømme tanken som normalt nå på søndag, men pumpen startet ikke... Kikket ikke stort på det da men vært i båten i hele dag for å finne ut av det. Jeg har strøm frem til pumpen, måler 12,8volt på ledningene. Men når jeg kobler til pumpa forsvinner strømmen. Kjøpte ny pumpe i dag i håp om at den gamle var problemet men samme greia med den nye. Noen her som har noen ideer til en som står «til hodet i dritt» ? Sitér dette innlegget Link to post
Marius! Svart 6.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2018 Koblet foresten en ny ledning nå rett fra + på batteriet til + på pumpa, da starter den. Så pumpa er i orden. Men virker ikke fra bryter Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 (redigert) Høres ut som et annet problem enn pumpen. Prøv å trekke opp midlertidig strøm til den gamle pumpen og se om den går da. (Redigert vekk) Evt. kople en gammeldags glødepære (12V) til strømtilførsel for pumpe ( i stedet for pumpen) og se om den lyser når pumpebryteren er "på" Kan være defekt bryter (irr/ slitasje), defekt sikringsholder eller en eller annen kopling. Man kan måle krypstrøm (spenning), men forsvinner ved last. Prøv evt. å lage deg en testlampe, som er koplet med "minus" til jordskinne, og pluss som blir en ledning du kopler inn (holder mot) på forskjellige steder. Jeg ville startet med å feilsøke bryteren først, dernest sikringsholder. Redigert 6.August.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Marius! Svart 6.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2018 Grand Banks jr skrev 39 minutter siden: Høres ut som et annet problem enn pumpen. Prøv å trekke opp midlertidig strøm til den gamle pumpen og se om den går da. (Redigert vekk) Evt. kople en gammeldags glødepære (12V) til strømtilførsel for pumpe ( i stedet for pumpen) og se om den lyser når pumpebryteren er "på" Kan være defekt bryter (irr/ slitasje), defekt sikringsholder eller en eller annen kopling. Man kan måle krypstrøm (spenning), men forsvinner ved last. Prøv evt. å lage deg en testlampe, som er koplet med "minus" til jordskinne, og pluss som blir en ledning du kopler inn (holder mot) på forskjellige steder. Jeg ville startet med å feilsøke bryteren først, dernest sikringsholder. Takk, da har jeg litt å forske videre på imorgen ? Det med midlertidig strøm gjorde jeg og det funket, så nå er i allefall septiken tom ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.