Kjellg Startet 6.August.2018 Link til dette innlegget Startet 6.August.2018 Dasstanken (plast) min er begynt å lekke. Oppdaget at det kommer ut mannhullet på toppen av tanken når den er full og jeg går. Prøvde å teite til men det var ikke noe å hente. Antar det er en gummipakning men vet ikke sikkert før jeg åpner opp og ser. Drittjobb som jeg gruer meg skikkelig til. Hvordan anbefaler dere at jeg går fram her? Tenkte på sika, men da får jeg det vel aldri opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Hvis det er samme som jeg har så sitter det en rimelig kraftig O-ring på selve lokket som må byttes. Sur jobb men fort gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Orker en ikke å åpne lokket (etter først å ha tømt tanken), må en være svært fintfølende. En annen ting er at det ikke er lurt å la tanken bli så full. Da kan en fort få dritt opp i slangen for lufttilførsel (også kalt lufting), og den kan da tette seg med nye problemer. Lars H. (selvoppnevnt drittunge) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) Trenger ikke være fintfølende for å grue seg? Eller... Men når man plutselig har to kvinnfolk med seg på tur, så kan alt skje. I dette tilfellet så gikk tanken full. Jeg ble rett og slett blendet av deres nærvær og det siste jeg tenke på var dassen . Når jeg etterhvert kom til sans og samling så oppdaget jeg uheldigvis noe brun veske som fløt fritt i motorrommet. Normalt så er jeg påpasselig som bare det med at tanken ikke går full, men her var jeg rett og slett bevisstløs Redigert 6.August.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 M/S AIOLOS skrev 23 minutter siden: Hvis det er samme som jeg har så sitter det en rimelig kraftig O-ring på selve lokket som må byttes. Sur jobb men fort gjort. Takk skal du ha. Er en NB og jeg mener produsent står på tankene. Skal sjekke dette ut og bestille nye ringer. Flott info, da trenger jeg bare å åpne en gang :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Når du får vasket bort det "brune" i motorrommet, kan det være lurt å sette en skål med eddik nedi for å fjerne eventuell lukt. Eddik kan brukes til så mangt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Lars H. skrev 1 minutt siden: Når du får vasket bort det "brune" i motorrommet, kan det være lurt å sette en skål med eddik nedi for å fjerne eventuell lukt. Eddik kan brukes til så mangt. Godt poeng, det hadde jeg helt glemt. Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Kjellg skrev for 1 time siden: Hvordan anbefaler dere at jeg går fram her? Tenkte på sika, men da får jeg det vel aldri opp igjen. Jeg ville begynt med å flushe tanken med rent vann flere ganger. Deretter hadde jeg helt på ei flaske med klorin, fylt opp med ferskvann, og latt det stå over natta. Når du begynner å skru da er det ikke mye lukt. Hvordan du skal utbedre kommer an på materialer, dimensjoner og konstruksjon. Det er jo også mange plasttyper! Bilder må til for å mene noe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Komodo skrev 3 minutter siden: Jeg ville begynt med å flushe tanken med rent vann flere ganger. Deretter hadde jeg helt på ei flaske med klorin, fylt opp med ferskvann, og latt det stå over natta. Når du begynner å skru da er det ikke mye lukt. Hvordan du skal utbedre kommer an på materialer, dimensjoner og konstruksjon. Det er jo også mange plasttyper! Bilder må til for å mene noe. Skal prøve å flushe tanken med klorin. Er vel egentlig ikke lukta som er det verste, men heller tanken på hva man holder på med Skal se litt på det i morgen, og finner jeg ingen o-ring eller produsent så tar jeg bilder. Har ejector tømming så jeg tror jeg bare orker å flushe 1 gang. Er det fortsatt ille lukt så skal det ikke stå på utstyret. Kina gassmaske ligger klart Sitér dette innlegget Link to post
Olechrvold Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Samme problemet her å.leide bort båten. og fikk den igjen med sprengfull septik tank og antagelig tett (bilge pump/kommer ikke ut noe når jeg prøver å tømme tanken men pumpa går...får sove på det til i morgen?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Jeg har tank i syrefast. Opplevde at mannlokket på toppen ikke var helt så tett som jeg likte, først og fremst ved at det kom litt lukt. La en tynn stripe Captein Tolley rundt mannlokket som ekstra tetting for pakning. Funka utmerket Når du først tar drittjobben bør du få sjekket om luftinga har blitt tett også. Tett utløp stakes opp utenfra. Gobius tankmåler kan løse problemet med manglende kontroll på hvor full tanken er. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Bitteliten skrev for 3 timer siden: Jeg har tank i syrefast. Opplevde at mannlokket på toppen ikke var helt så tett som jeg likte, først og fremst ved at det kom litt lukt. La en tynn stripe Captein Tolley rundt mannlokket som ekstra tetting for pakning. Funka utmerket Når du først tar drittjobben bør du få sjekket om luftinga har blitt tett også. Tett utløp stakes opp utenfra. Gobius tankmåler kan løse problemet med manglende kontroll på hvor full tanken er. Ja, leste en tråd fra tidligere om Godius, men det var vel delte erfaringer. Har du det i din båt? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Kjellg skrev for 15 timer siden: Tenkte på sika, men da får jeg det vel aldri opp igjen. Sika vil ikke feste på den plasten som tanken er laget av(PP eller PE). Det som kan gjøres om du ikke finner O-ring er å ta av lokket, påføre en tykk streng med fugemasse. Legg mannlokket forsiktig på og la fugemassen herde(2-3 døgn så er den gjennomherdet). Når massen er herdet trekker du til mannlokket. Da har du en "pakning" som har tilpasset seg eventuelle ujevnheter og et mannlokk som lar seg demontere senere. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
guddal Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Hvilken type lim fester på denne plasten, Trond? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Kjellg skrev 1 time siden: Ja, leste en tråd fra tidligere om Godius, men det var vel delte erfaringer. Har du det i din båt? Får det i løpet av kort tid. Installeres vel i løpet av denne uka tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 1 hour ago, Kjellg said: Ja, leste en tråd fra tidligere om Godius, men det var vel delte erfaringer. Har du det i din båt? Et rimeligere alternativ: Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 (redigert) guddal skrev 23 minutter siden: Hvilken type lim fester på denne plasten, Trond? I utgangspunktet ingen. Polyethylen og Polypropylen har for lav overflatespenning. Det kan sveises og f.eks. Pionerbåter er laget i PE og man får kjøpt sveisetråd til de: https://www.westsystem.no/p/13004/sveisetraad-pioner-1m Det kan benyttes overflatebehandling for å få til liming, men det blir ingen god vedheft av det. Som en digresjon kan jeg nevne at plasten i brødposer er laget av PP og der brukes det "coronna treatment" som en en varmebehandling med acetylen-flamme for å få limt plasten til papirposen. Da er plasten blitt "ferskvare" og må limes innen noen måneder da effekten av behandlingen avtar Redigert 7.August.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Olechrvold skrev for 9 timer siden: Samme problemet her å.leide bort båten. og fikk den igjen med sprengfull septik tank og antagelig tett (bilge pump/kommer ikke ut noe når jeg prøver å tømme tanken men pumpa går...får sove på det til i morgen?? Det mest vanlige for å tømme septik fra båt er såkalte Macerator pumper. Jeg har en selv som virket veldig dårlig. I helgen hadde jeg med meg et rep-sett som består av impeller, impellerhus, pakninger og en plate som impelleren ligger an mot. Disse pumpene har en kniv som maler opp skiten før den kommer inn i impellerhuset og jeg ble overrasket over hvordan det så ut der. Den var bare en stor klump med rester av hår, tau-tråder og deler av en ballong. Når jeg kom til impelleren var det bare 1 vinge igjen på den. At det pumpet i det hele tatt var bare flaks. Jeg har en kran mellom tank og pumpe, så det ble minimalt med gris når jeg tok av pumpa for å skifte delene. Her er en flott video av hvordan man gjør det om det er slik pumpe du har: https://www.youtube.com/watch?v=KmUhfE3z82Y&t=79s Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjellg Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Var i båten og så i dag. Luftingen var heldigvis ikke tett. Men så var det lokket da. Tankene er laget av Nopro. Prøvde å få av lokket og skrudde det jeg turte. Var såpass mye at jeg fikk sett at det var en slik kant eller leppe som går innover i ringen under. Regner med at jeg skal kunne «vippe» den over kanten og få av hele lokket. Men det var veldig stivt og jeg turte ikke å begynne å bryte på det. Legger ved bilde av lokket. Er det meningen at plastskruen skal helt av før man får ut innmaten eller er det bare å skru litt og vippe/bryte innerdelen over kanten? Var redd for å skru så mye at noe ramlet ned i selve tanken. Hørte med nopro og de kunne tilby meg helt nytt lokk, dog modifisert, til 300kr pluss frakt. Pakning eller o-ring hadde de ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 (redigert) Dette ser helt likt ut som det lokket jeg har, både på vann og septiktank. Skru opp (mens du presser skruehåndtaket ned) så mye at du kan få en finger under kanten og trekk lokket sideveis så langt det kommer. Da ser du platen under, og når du dreier dette rundt, vil du oppdage at det er et hakk (ca. 2cm bredt) inn fra kanten av denne platen. Bruk fingrene og få et hjørne av hakket over kanten på tanken. Så vrir du dette rundt, og etter en omdreining er lokket løst og kan åpnes. Da vil du se en 5 - 6mm tykk o-ring under lokket. Redigert 7.August.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Takk skal du ha, Lars. Skal gjøre det i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
Olechrvold Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Takk for svar vanntro. tømte septikken i dag.skyllte med vann 4 ganger og fylte på litt sanitærveske og vann. sliter med lukt og har ikke satt meg inn i hele systemet enda,men må nok bare det. virket som pumpa gikk bedre etterhvert når det var vann på tanken bare Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Når vi er inne på det så virket en macerator pumpe veldig interessant. Har som sagt ejector tømming men tanken fylles ganske raskt opp, særlig om jeg har barn og jenter ombord. Jeg bor i nord og kan tømme septik nesten hvor som helst og jeg har flere ganger tenkt på å la det gå rett ut. Må jeg ha elektrisk toalett for å bruke en slik pumpe? Tenker da på om innholdet må være kvernet før det går i septiktanken, eller kan jeg bare sette pumpe rett inn slik som det er i dag med pumpedass? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Tech7 brukte jeg på diesel tanken ved luftestussen .Holder tett Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 15 hours ago, Kjellg said: .... Jeg bor i nord og kan tømme septik nesten hvor som helst og jeg har flere ganger tenkt på å la det gå rett ut. ..... Vi gjorde det, vi bor også i nord. En dag blir det satt inn en eller annen form for tørrdo ala det Pinkvin driver og skryter av. Livet ble mye bedre den dagen vi fjernet septiktanken. Drit er drit, tørr drit er bedre enn våt drit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.