Jump to content

Båten feiltennte og gikk nesten til bunns

MD2030

Recommended Posts

Jeg har nylig satt i ny mercruiser 5.7 motor i båten min, men oppdaget at jeg ikke fikk innsuget tett, så det lakk olje derfra.

Så jeg gjorde et nytt forsøk, noe som innebar at innsuget måtte av og dermed fordeleren.

Så kommer det sprøe, fruen sto i cockpit å dro den på starteren og jeg vrei på fordeleren da den bare hosta og plutselig smallt det til.

90graders benden som går ned mot bukkhornet hadde blåst rett av og når jeg fikk summa meg så hørte jeg en surklelyd og mistenkte umiddelbart hull i motoren.

Men så viser det seg at det lekker veldig fra transom/bukkhornet.

Heldigvis ikke mer enn lensepumpa klarte å ta unna, så vi fikk dratt den opp på hengeren.

Båten ble kjørt fra brygga til slipp for egen maskin etter at eksos ble satt på igjen.

Så er spørsmålet.. har noen opplevd/hørt om lignende?

Det virker veldig merkelig at det svakeste punktet var bukkhornet eller pakningen her? da trykket burde ha gått ut i eksosen i vannet?!?

Video av lekkasjen kan sees her:

https://video.fsvg1-1.fna.fbcdn.net/v/t42.1790-2/38648627_440494723104560_7527633847911972864_n.mp4?_nc_cat=0&vs=3c32e036c8f4658e&_nc_vs=HBksFQAYJEdETzdUUUl3LTM2cm9KQUJBQUFBQUFBYWgzZG9idjRHQUFBRhUAABUAGCRHSnBlVFFLT2RzczdfQW9CQUFBQUFBRHpFamhvYnY0R0FBQUYVAgBLABUAABgJODY1NjQ1MjQwFvL3uIvsyowkFQIZBRgCQzMYC3Z0c19wcmV2aWV3HBdAJx87ZFocrBgYZGFzaF92NF9ocTJfZnJhZ18yX3ZpZGVvABgYdmlkZW9zLnZ0cy5jYWxsYmFjay5wcm9kGRwVABW8mQIAAA%3D%3D&efg=eyJ2ZW5jb2RlX3RhZyI6Im9lcF9oZCJ9&oh=989d71aa920363fe68f7d129998c5b7a&oe=5B68CA73&_nc_rid=9d8ef244793fcab&dl=1

Redigert av Ronny82 (see edit history)

Mener det ble beskrevet en ganske grei prosedyre for han som utførte 'Redneckoverhaling'. Ta en titt på den tråden. Det er ikke første gangen noen har greid å tenne bensingass i eksosanlegget, og sikkert heller ikke den siste. Uansett, så smeller det godt, og trykket kan bli formidabelt. Eksploderte potta på min første bil i 1966, det var bare at den ikke ville starte med en gang, rått vær. Et jævla smell. Og under bilen var eksospotta to endestykker, der eksosrøret gikk inn og det andre ut. Selve potta var brettet ut, og hang sammen med endestykkene kun i toppen.

Et par triks:

1) Prøvelampe, ta ut høyspent fra coil ut av fordelerlokket. Ta pluggledningen til sylinder 1 ut av fordelerlokket. Koble over med prøvelampen (multimeter, hva f%%¤¤¤%) når det lyser etc. så har du kontakt. Skru fast og fyr opp.

2) Tegn en tusjstrek fra fordelerlokk syinder 1 og ned på huset. Ta av fordelerlokket og vri huset til rotoren stemmer med streken.

Disse metodene funker hver gang. Uten smell.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...