Jump to content

Skifting av tiltsensor / tiltsender på DPS drev.

tnlu

Recommended Posts

Ser det har vært spørsmål ang skifte av tiltsensor på DPS drev. Eg har nettopp skiftet denne og legger her ved en beskrivelse på hvordan eg gjorde det hvis andre kan ha nytte av det :-)

Feil ble merket med at instrument levde sitt eget liv og gikk fra 0 til + 50 opp og ned. Det resulterte i at når instrument viste at drev feilaktig viste at var høyere enn "beach området" så ville ikke motor starte. Da måtte eg gjerne snu litt på giver slik at den viste mindre enn +30 slik at eg kunne starte motor.

Startet med:

Båten må være på land.

Drev trenger ikke demonteres men det er litt trangt å komme til der hvor gjennomføringen er.

Koblet fra kontakt inne i motorrom der ledninger kommer inn. Løsnet deksel bak på kontakt og trakk ut gummi tetning. På pinside i kontakt var det et rødt deksel som omsluttet kontaktene (inni kontakten) som må trekkes ut slik at man kommer til låsingen av pinnene i kontakten. Bruker tynt skrujern for å åpne låsing. Ledninger trekkes deretter ut av kontakten.

På innsiden i motorrom sitter det et clips rundt der ledning kommer inn. Den må fjernes. Deretter festet eg en tynn hyssing på ledningene til trimsender før eg dro de ut gjennom gjennomføring og fjernet trimsenderen. Hyssingen fester man da på de nye ledningene slik at når man drar de inn så ligger dei nye ledningene i samme ruten som de gamle, i tillegg til at det er mye lettere å få de på plass.

Fordel å smøre vulkaniseringen på ledningen der hvor den sitter i gjennomføringen slik at den er lettere å smette på plass (er trangt). Deretter sette på clips på innsiden for å låse gjennomføringen, koble ledning inni båt og montere trimsender. Eg visste at eg hadde -7 i nedre posisjon så eg justerte trimsender etter det.

OBS: Når eg sjekket på nett så dukker det opp uorginale deler som hevder å erstatte originale. Bestilte nesten det da alt så likt ut og del henviste til å erstatte Penta sitt originale delenummer. Såg heldigvis at den uorginale delen manglet vulkaniseringen for skroggjennomføringen. Bestilte original del.

Skiftet var vellykket og det fungerer fint, men så kommer spørsmålet:

Eg prøvde å gjøre det iht workshop manual der det står: 

1.Connect an ohm meter to the black and brown/black wire on the
sending unit connector. Turn sending unit control nut until meter
reads 11 ± 1 ohm.

2.With lower edge of pivot housing pushed in towards gimbal
housing, insert sending unit control nut into pivot bolt head. Install
two trim sender mounting screws finger tight.

3.With pivot housing pushed in towards gimbal housing, check
adjustment of sending unit between pins “1” and “3” of sending
unit connector. Rotate sending unit to obtain a 11 ± 1 ohm reading
on the meter, then tighten mounting screws to 21 ± 3 in. lb. (1.75 ±
0.25 Nm).

Eg leser dette slik at når man kjører drevet så langt ned som mulig så skulle eg ha 11 Ohm. Når eg gjorde det så viste instrument inne i båten ca +40. Derfor justerte eg den manuelt slik at den viste -7 i nedre posisjon.

Er det noen som veit hvorfor eg fikk +40 i avlesning på 11 Ohm i nedre posisjon? Eller hadde eg drevet i feil posisjon?

Redigert av tnlu (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...