Jump to content

Utbedre tæring på bakre eksosport på en Volvo Penta AQ151b

an10bill

Recommended Posts

Har en Draco 1800DC hvor VP AQ151 har fått et problem med tæring på den bakre eksosporten på toppen. Etter litt undersøkelser kan jeg få dette rettet på to måter.

• Alternativ 1: Reparasjon hos VP verksted. (utfresing av port, og innslag av foring) - Prisestimat 3000,-
  • Alternativ 2: Bytte selve toppen. Jeg har fått hold på en 1000531 topp (fra bil)  i Sverige. Prisestimat 4500,- SEK.

Ved alternativ 2 tilkommer selvsagt også litt strøkostnader iform av pakninger, nye bolter etc. Kammen må vel også flyttes over. Komplett pakningssett og bolter til motor ca 750,-

Jeg sliter litt med å bestemme meg for hvilken reperasjon jeg skal velge.... Båten har nå stått på henger i 2 år, så ønsket om å få den på vannet begynner å bli stort, men gitt det faktum at vi nå ikke har fått brukt båten på en stund, er vel invensteringsviljen til min bedre halvdel ikke helt i tråd med min akkurat her, så hun vil jo da fikse dette billigst mulig så vi iallefall får brukt "dritten" som hun omtaler det uten å legge for mye i det.... Samtidig ønsker jeg jo at jeg i størst mulig grad unngår nye perioder på henger etter kort tid grunnet at feilene ikke fikses skikkelig eller "varig" når man først holder på - og jeg mistenker vel at fruens systpunkt er noe farget av frustrasjon etter en fantastisk sommer hvor båten har stått på henger. Alternativ 1 vil jo reparere DET spesifikke problemet og kun det, mens bytte av topp også gir mulighet for å bytte pakninger, og se over ting og tang når man først har toppen av. I mitt hode vil dette potensielt kunne avverge evt andre problemer. Men det er jo litt mere arbeid da.

Et annet problem er selve manifolden - mener å ha lest et sted at noen hevder at denne tæringen oppstår som føge av at skilleveggen inni manifolden ruster bort. Men når jeg leter etter ny manifold, så ser jeg at man får disse MED og UTEN skillevegg litt avhengig av produsent - og i mitt hode er det noe merkelig at det finnes deler uten denne skilleveggen dersom den er så essensiell for å unngå skade på toppen..... I såtilfelle vil jo manifolder uten skillevegg kun være egnet for ferskvann egentlig.... men noe slikt er ikke spesifisert, så kan dette virkelig være tilfelle?? Eller er dette med skikkeveggen som årsak til tæringen kun en myte? Isåfall hva er hensikten med skilleveggen, og hva mister man om man ikke har den?....Så jeg er litt i tvil på om jeg da nå når manifolden først er skrudd av (den må jo av uansett reperasjonsalternativ) likevel skal bytte den først som sist for å igjen utsette nye problemer lengst mulig.....eller om den kan brukes videre..... Er jo en kostnad på 3-4000 for ny manifold også, så skal jeg først kjøpe ny vil jeg iallefall kjøpe rett.....

Noen som har erfaringer her? Hva ville dere med mer ekspertise gjort? Kjørt VP reparasjon med kun foring av skaden (hvor lenge holder dette), eller bytte topp? Og ville dere byttet manifold uansett, eller kjørt med den som sitter på? Jeg har ingen formening om hvor gammel eksisterende topp/manifold er, men i papirene jeg fikk med fra selger, er det kvitteringer fra utført omfattende motorarbeide på topp/manifold etc tilbake i 200x engang (husker ikke eksakt nå - men det er lenge siden) - men om det er disse delene, eller om ting er byttet også i etterkant aner jeg ikke.

Har veldig lyst å få reparert dette skikkelig så man kan få glede av båten noen år fremover......

morpho79 skrev for 4 timer siden:

Er det virkelig ikke mulig å få en brukt b230 topp rimeligere enn 4500?

EDIT: finn har flere 530 og noen 531-topper fra 500 kroner og oppover.

Jøss - sist jeg sjekket finn tidligere i juli fant jeg ingenting, så da jeg endelig fikk napp på en i Sverige, selv om den var dyr, hadde jeg jo sluttet å lete..... så jeg hadde vel egentlig slått meg til ro med at det bare måtte bli den prisen. Ser jo nå at her er det potensielt muligheter for å spare noen kroner om man leter litt til. Nå er riktignok den toppen jeg får til 4500 overhalt, planslipt og klar til montering uten videre dikkedarer, men skal absolutt ta kontakt med noen av disse på finn og forhøre meg litt. - Kan jo fort være flere lapper å spare her ser jeg :-)

index skrev for 6 timer siden:

Tja. En ny topp er vel en bedre løsning I lengden, men kostnaden blir fort det dobbelte av hurtigløsningen. Hvis du kan skru selv ville jeg ha gått for ny topp, hvis ikke hadde jeg valgt foring. Da kommer du I det minste på sjøen...

Tror også ny topp er bedre i lengden fordi jeg ved bytte av topp uansett også må demontere en masse annet jeg da får en god anledning til å sjekke tilstanden på, og samtidig bytte noen pakninger. her og der - har jo ingen servicehistorikk på motoren, og eneste jeg vet med sikkerhet er at topp og manifold (samt en masse annet) ble byttet i 2002 som jo er en GOD stund siden..... Ulempen er at jeg ikke er mekaniker av yrke, så det å skru selv er mer uvisst. Jeg har godt begrep om hva det innebærer og selve prosessen på et teoretisk plan, og jeg har et visst begrep om hvordan motorer virker, har også service/rep-manual til motoren min som beskriver prosessen og rekkefølge for demontering/montering, moment på bolter osv, men jeg har aldri GJORT det før, og det er jo et stykke mellom teori og praksis, og det kan godt være at mitt noe begrensede utvalg i verktøy og manglende erfaring gjør jobben kronglete..... Har heldigvis noen gode venner, med rett komperanse og erfaring, så har et håp om litt bistand og kompetanseoverføring slik at prosessen går greit :-) - Hurtingløsningen er absolutt interessant den også, men jeg er så skeptisk til hvor lenge det evt vil vare før jeg sitter der med båten på land igjen.....Vil det vare i maaaange år, eller risikerer jeg å sitte med samme utfordring igjen om noen få sesonger....

Redigert av an10bill (see edit history)
andersb skrev for 20 timer siden:

Ikke for å være han kipe, men du har ikke skader på blokk også da? 

Så vidt jeg kunne se da jeg skrudde på den sist, så var det kun tæring på selve eksosporten - og det er det som har vært problem med disse motorene. Jeg kunne ikke se noe skade på blokka, eller topppakningen etc, men det kan jo fort være at noe dukker opp når man begynner å skru av toppen evt...det vet man jo aldri når ting er fra 1986 og har surret rundt i nærheten av saltvann.

rippie skrev On 7.8.2018 at 16.17:

Har du bilder av skaden? Hadde lekkasje på min AQ151A og da holdt det å bytte manifolden

Fikk tatt noen bilder da jeg var ute hvor båten ligger idag. Som du kan se av bildene er det ikke mye igjen av eksosporten sammenlignet med port nummer 3 og de andre... Veggene er borte på to sider. Usikker på om det er nok gods igjen her til en Quickfix.... Lander nok på ny topp. La også ved et bilde av en helt splitter ny tennkabel brukt i ca 10 minutter... Totalt ødelagt av den varme eksosen som slår ut på siden av porten. Siste bilde er innsiden av manifolden... Rust og hull i skilleveggen.... Blir nok ny manifold også.... Vurderer å bestille en manifold fra Barr Marine Parts.... Hører mye bra om dem, og prisen er milevis hyggeligere (selv med frakt fra USA og moms) enn Volvo original del som koster nær 10 laken...  Vil tro motoren med "ny" topp og manifold (samt en overhaling av innsug, gassere osv når det først er demontert) vil gjøre underverker for motoren. Satser på en fin sesong på sjøen neste år. 

20180811_150825.jpg

20180811_151329.jpg

20180811_151441.jpg

Hvordan topp har du i dag? 530, 531, eller noe annet? Finnes et støpenummer på oversiden av eksosportene omtrent midt mellom port 2 og 3 Er stor forskjell i utforming og pris på 530 og 531 topp til tross for at de utvendig ser helt like ut. Brukt 530 topp får du omtrent gratis. Brukt 531 topp koster fra 1.500,- og oppover. De toppene er veldig populære blant annet innen bilcross.

Hvis du klarer deg med 530 topp finner du fabrikkoverhalte B19 og B21 motorer med nye topper hos SVIS ( www.svis.se ) Kjøp motoren, kast blokka og bruk toppen. De har også løse topper. Ligger delelister på nettsiden. Tviler på at de har 531 topper. Sist jeg var innom der hadde de haugevis av fabrikkoverhalte B19/B21 motorer. (Fra Volvo sin egen fabrikk) Din motor er er en B230, men toppene går om hverandre.

Tviler på at SVIS sender til Norge. Du må enten hente, eller få det sendt til en svensk adresse, eller bussgods terminal. (www.bussgods.se)

Redigert av Fergu (see edit history)
  • 2 uker senere...

Er en 531 topp som sitter på båten i dag. Har fått ordnet meg en "ny" pent brukt 531 topp, som er i langt bedre forfatning enn den som sitter i båten. Har også fått den planslipt på et motorverksted slik at det ikke dukker opp noen overraskelser under montering. Siden Manifolden min er pillråtten innvendig av rust, har jeg også bestilt en ny manifold fra Barr Marine Parts, som er på vei over dammen fra USA..... Så da begynner i alle fall ting å komme på plass. Da gjenstår snart bare en helg med litt montering, så håper jeg ting blir bra til neste års sesong.

Redigert av an10bill (see edit history)
  • 9 måneder senere...

Løfter denne litt. Har nettopp sendt min topp til cylmo for overhaling/porting. Har også kjøpt doble Fais forgassere  med innsug og trakter, ny 123 tenning er også montert. Så ble det kjøpt ny manifold.  Denne er av merket H2O, og den har IKKE denne omtalte skilleveggen. Håper at dette ikke har allverden betydning?? Noen som har formeninger?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...