Jump to content

Eldre 5hk Yamaha dør etter en periode. Bensinpumpe?

Stekepanne

Recommended Posts

Hallo,

Jeg har slitt litt med en noe eldre 5hk yamaha 2-takter.

Renset forgasseren og den gikk som ei kule, men nektet å starte dagen etter. Forgasseren var da tett igjen.

Byttet bensintank og renset forgasseren en gang til, kjøpte i tillegg et lite sånt bensinfilter som jeg satte inn mellom tank og belg - da nektet motoren å starte. Tok vekk bensinfilteret og den startet uten problemer (regner med det var luft som gjorde dette, men jeg forstår ikke hvorfor?).

Den gikk fint på tomgang så vi hoppet i jolla og dro avgårde. Kom 200 meter før den begynte å "gynge", akkurat som om jeg satt og vrei gassen av og på, av og på, så døde den.

Pumpet på belgen og den startet opp, men døde etter kort tid.

Kom oss hjem ved at jeg satt og pumpet på belgen hele veien, uten at jeg faktisk veit om det hadde noen innvirkning.

For meg høres det ut som bensinpumpa ikke er i orden, men hvordan kom jeg da så "langt" første gangen?

Noen gode forslag om hva som kan være galt?

Like greit å bare kjøpe et rep-sett til forgasseren?

Dette hørtes kjent ut, da jeg hadde samme problem i fjor.

Motoren startet som den skulle, men forgasser gikk tom for bensin og stoppet. 

Etter mye pumping og restart, gikk den så fort den ble litt varm.

Jeg regner med at du har åpnet for luftingen på tanken for å unngå vakuum?

Problemet hos meg var rett og slett dårlige membraner i bensinpumpen. (Se bilde)

Jeg bestilte 2 nye, da det sitter én på hver side av den midterste metalldelen og byttet disse.

Det er en skikkelig "knote" jobb, da det er trangt å komme til, men det er mulig å ta pumpen av forgasser, uten å ta av wire som sitter på forgasseren. Merk at du må flytte over begge platene membranene sitter på. (Hard plast)

Pass også på hvilken vei disse membranene skal sitte, for du ønsker ikke å gjøre jobben to ganger ;-)

Som originaldel fra Yamaha er disse svimlende dyre!! Se om du kan få disse som uoriginal del, ellers kostet disse meg rundt 490,-!!!

Etter byttet har jeg ikke hatt problemer.

Til info skal blandingskruen for luft/bensin forholdet være ca 1 1/2 omdreining ut, evt. litt til.

Tomgangen justerer du på en skrue langt bak på høyre side sett forfra.

Lykke til!

Yamaha_5_Forgasser_pumpe.jpg

Redigert av LuckyFalls (see edit history)
PostIT skrev for 2 timer siden:

Helt strålende! Da blir det er forgasser-rep-sett med ny membran til bensinpumpa.

Jeg har hatt fra hverandre hele forgasseren, det tar ikke mer enn 10 minutter. Så tenker jobben i seg selv skal gå rimelig greit :)

Tusen takk for godt svar

Husk å rense godt i den midterste delen av bensinpumpen. Det er noen trange kanaler der det fort kan sette seg bøss. Trykkluft er bra om du har.

Jeg er i tvil om det er bensinpumpen (men det kan godt hende at det er den - bytte av membraner er nok lurt uansett). For meg høres det ut som om motoren får falsk luft et eller annet sted - var derfor jeg spurte om slangen. Har du sjekket alle koblinger fra tank og frem til pumpe? Spesielt slangetilkoblingen på motoren, og munnstykket der ville jeg gått ordentlig over og sjekket at alle pakninger der er som de skal.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

ivar skrev for 9 timer siden:

antar at napoli tenker på luftlekkasje i bensintilførsel..?  der er det begrenset nytte av å teste med startgass

Jepp - var upresis der gitt. Mente at motoren antageligvis får luft i tilførselen av bensinen.

Men symptomene kan være mye rart, ville derfor byttet membranene i bensinpumpen også (jeg syns det er en enkel jobb...): Ta av luftskjoldet, løsne forgasseren, løsne bensinslangen som går til pumpen, skru ut fire skruer, rens pumpedelene med forgasserrens, bytt membraner og skru sammen igjen motsatt vei. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jeg hadde mye styr med en 2 takter motor. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skrudde av og på forgasseren, skiftet tennplugg,

helte på ny bensin, sjekket slanger, sjekket filteret, sjekket ventiler, om og om igjen... rengjorde fgorgasser, re-monterte, demontering igjen,

rengjøring etc etc etc....

Dersom motoren plutselig slutter å gå, eller den hakker kan det være tenningen som må byttes! Det er elektronikk i tenningen

og etter noen års påvirkning kan denne ta kvelden. Hvis motoren er gammel kan du like godt bytte ut hele tenninga og kabler.

Da vet du at det er 100%. Og på sjøen er det viktig med driftsikkerhet! Er tennings systemet over 10 år kan du bare bytte det.

Hvis dette ikke er feil gjør det ikke noe, da har du reserve til sendere! Elektronikk tar kvelden før det mekansieke i en motor.

Hvis det er kødd med forgasseren vil motoren hoste og harke og gå ujevent, men fram kommer du på et vis...

Problemet hos meg var at feilen på tenninga var periodisk, den kom og gikk. Så jeg ville spandert på meg å bytte ut alle tennings deler i sin helhet.

Når du har rengjort forgasser og montert ny tenning burd emotoren din være som ny! En totakter er egentlig ikke vanskelig, den er jo super enkel og driftsikker, men med dårlig gnist på tenningen nytter ingenting...

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...