bliss X Startet 11.August.2005 Del på Facebook Startet 11.August.2005 Dersom man skal seile i flere døgn sammenhengende, hva er da den mest vanlige og hensiktsmessige måten å dele opp rorvaktene på ? 1. Dersom man er to personer 2. Dersom man er tre personer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth Svart 11.August.2005 Del på Facebook Svart 11.August.2005 Dersom dere er to personer så er det vel ikke noen ide å gå under seks timer på hver pga søvn. Jobber på sjøen til vanlig, og har vært borti både sekstimers vakter og tolvtimers vakter. Seks timer er det beste hvis man skal være veldig konsentrert hele vakten. Misforstå ikke. Man er jo konsentrert hele tiden, men om man feks ligger oppunder en rigg, er det MEGET slitsomt med 12 timer på. Hvis dere er tre så er det vel en fordel om vaktene overlapper. Altså: om en kommer på kl 0600 og en kommer på kl 0900, så står dere seks timer slik at man bytter "partner" etter tre timer. Selvsagt kan dere gå alenevakter om dere er tre, men er en ekstra forsikring mot uoppmerksomhet å være to. Bare mine tanker og erfaringer. Dette får dere kanskje diskutere og komme fram til en løsning som dekker deres hvilebehov? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Söderberg Svart 11.August.2005 Del på Facebook Svart 11.August.2005 Hej Lasse Svar fra en dansker her ! Da jeg sejlet over atlanten var vi 5 personer men princippet er det samme for 3 personer: Første vagt 21:00 - 23:00 person A, person B er standby Anden vagt 23:00 - 01:00 person B, person C er standby Tredie vagt 01:00 - 03:00 person C, person A er standby Fjerde vagt 03:00 - 05:00 person A, person B er standby femte vagt 05:00 - 07:00 person B, person C er standby Person på standby kan sove men er den person som skal vækkes hvis der skal skiftes sejl. Den følgende nat forsættes fra hvor den forrige stoppet: Første vagt 21:00 - 23:00 person C, person A er standby etc etc. håber det kan give en ide om hvordan vagter kan fordeles. Tidspunktet for "vagt start" kan forflyttes alt efter sovevaner og solnedgang. Anders Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 11.August.2005 Del på Facebook Svart 11.August.2005 1: 6t på - 6t av 2: 4t på - 8t av Min erfaring er at det er best å få en rytme som går opp i døgnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fernanda Svart 11.August.2005 Del på Facebook Svart 11.August.2005 Men hvorfor denne interressen Lasse? Skal du på langtur? Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 12.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2005 Men hvorfor denne interressen Lasse? Skal du på langtur? Fernanda Nei da Bare nysjerrig på hva som er den beste måten å gjøre det på. Mannskapet er ikke særlig lystne på lange strekk - blir gjerne "slitne" og vil i land etter en del timer. Derfor kommer vi heller aldri så langt som jeg hadde ønsket, og jeg blir også sliten for alle regner med at jeg er "sjefen" hele tiden. Har forsøkt flere ganger å forklare at vi kan komme mye lenger uten at vi blir slitne hvis vi innfører en fornuftig rorvakt ordning ombord. Derfor er jeg ute etter å finne ut hva andre har erfart som det optimale mhp fordeling mellom rorvakt / hvile, og kunne tenkt meg å prøve en forsiktig innføring ombord slik at det kan bli en vane. Da trenger jeg erfaringstall, slik at jeg med stor overbevisning kan si at "dette er det optimale". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 (redigert) Hvis du snakker om rorvakter må det være fordi du skal langt. På en 1-2 dagers overfart vil det neppe være aktuelt å dele opp mer enn nattevaktene (1800 -0600) I så tilfelle synes jeg at 4 timers vakter er passe uansett om man er to eller tre (Du har vel en form for selvstyring?) På lengre overfarterkan det være lurt å dele opp hele døgnet i vakter. Over Atlanteren var vi tre personer. Vi var alltid alene på vakt, og vi hadde 4 timers vakter hele døgnet. 0800-1200-vakten lagde frokost, vasket do og gjorde forefallende, 1200-1600-vakten bakte brød (hvis nødvendig) og 1600-2000 lagde middag og vasket opp. Hvis man trengte hjelp til noe var det påtroppende vakt som skulle purres. Etter en uke rullerte vi vaktene slik at ikke samme person lagde middag/bakte brød hele tiden. Så lenge det er stabil vind, er det et poeng at den som har vakt også gjør andre oppgaver, slik at frivakten faktisk har helt fri. På denne måten kunne vi holdt det gående i lang tid, hvis vi bare hadde hatt mat og vann nok. Så lenge man er et stykke fra kysten, er det så lite båter at det ikke er noe problem å ta seg korte turer under dekk. De få båtene du ser vil ha stabil kurs og fart, og du ser de på 110-15 minutters hold. Jeg sier ikke at dette er den eneste måten å ordne vaktene på, men det fungerte fint for oss. Uavhengig av dette var det skipperens oppgave å navigere, ta ned værmelding og bake rullekake (!) (ved veipunkt "cptsurpr" - Captains Surprise) Selv om det sklei litt ut i løpet av dagen hvem som faktisk "styrte", var vi nøye med å definere hvem som faktisk "hadde vakt", og dermed ansvaret. Generelt sier erfarne seilere at 2-5 dagers overfarter er de mest slitsome. Kortere enn to dager er bare en svipptur, men man tror at en fem-dagers også er det, og derfor gidder man ikke å lage et rigid vaktsystem.Det er dumt, og etter en tre-fire dager begynner man å merke at ting ikke fungerer lenger. Etter fire-fem dager begynner ting å bli rutine, og man slapper mer av. Det aller verste er de todagers-turene som varer i fem dager! Redigert 12.August.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Når vi er på langtur med to personer ombord, går vi 4 timers vakter. Det viser seg at vi begge to er våkne utpå dagen, og da skifter vi slik at den som hadde vakten 20-24 kvelden før får frivakt da. Når vi er 3 ombord, går vi 3 timers vakter. Den som skal på vakt er bakvakt, og skal vekkes om den som har vakt trenger en hånd ekstra. Vi forsøker å vente med hådtering av seil til vaktbytte om mulig. Ved middagstid er som regel alle våkne og vi forskyver vaktene 3 timer. Dette gjør vi for at alle kan få med seg en sol-opp/ned-gang osv. Ved fire eller fem ombord går vi fortsatt 3 timers vakter. Vi syns dette funker. Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Capella Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Har prøvd forskjellige vaktordninger, men er kommet til at følgende passer best for oss enten vi er to eller tre. Fra kl. 20.00 og frem til kl. 06.00 går vi 2 timers vakter når vi er to ombord. Det er veldig fort gjort å bli trøtt på natten, og spesielt om det har vært sol og varmt på dagen. Er vi tre ombord går vi 2 timer på og fire timer av. På dagtid har vi 4 timers vakter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 14.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2005 Takker for mange fine inspill. Som sagt er det ikke fordi jeg skal så langt, men fordi jeg vil prøve å endre "vanene" ombord når vi skal et stykke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.