Jump to content

"Ny" Norline 29 Combi, turteller defekt. Glomex TV-antenne?


Goddis77

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Har kjøpt oss en Norline 29 foter og er dermed tilbake i båtlivet etter 10-15 års tørke  :)

Båten har en VP AD41B 200 hk innabords motor, med et VP290DP drev.

 

Hadde vår første tur og overnatting i natt noe som fungerte fint synes vi, selv med en 9 måneders baby ombord.

 

Noen prosjekter som jeg ønsker å titte på:

 

Turteller - denne virker ikke/er ustabil. Hvor er det denne får signalene fra (dynamo?), og er dette noe som er  et "kjent problem"?

 

DAB - vi har FM radio og TV ombord, men ønsker å se på muligheten for å bytte ut med en DAB radio med mulighet for streaming fra telefon.

Ser at DAB antennen er stort som et monster, og at noen heller har gått for en slik som denne her - https://www.maritim.no/glomex-tv-antenne-talitha-agc-dab#.W2w-sVUzaHs

Noen som erfaringer med dette?

 

Ellers fungerer det meste som det skal ombord. Ble en kjapp tur denne gangen. Er meldt dårlig vær sener ei dag og dagene fremover, men fikk i hvert fall testet at båten var tett på turen.

Regnet katter i går  ;)   

 

 

20180804_083257.jpg

20180804_095155.jpg

20180808_211637.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert FM- pisk inne i kabinen på min båt til Dabradioen. Det fungerer mye bedre enn dab- glassantenne som var der før. Det er sikkert enda bedre med dab-pisk, men til 100 pisken kostet er det et kupp. 

Du har da FM antenne ombord? Prøv den som dab antenne før du kjøper noe nytt.

Ser du holder til i Bergen, ta et besøk hos Bilradiospesialisten på Paradis, de virker dyktige på dette området. Det var de som tipset meg om at FM- pisk kan fungere utmerket som dab-antenne.

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev On 9.8.2018 at 15.31:

Jeg har montert FM- pisk inne i kabinen på min båt til Dabradioen. Det fungerer mye bedre enn dab- glassantenne som var der før. Det er sikkert enda bedre med dab-pisk, men til 100 pisken kostet er det et kupp. 

Du har da FM antenne ombord? Prøv den som dab antenne før du kjøper noe nytt.

Ser du holder til i Bergen, ta et besøk hos Bilradiospesialisten på Paradis, de virker dyktige på dette området. Det var de som tipset meg om at FM- pisk kan fungere utmerket som dab-antenne.

 

Da ble det montert DAB spiller i båten i dag med en FM splitter og bruk av eksisterende antenne.

Fungerte fint det. Ble et besøk hos Bilradiospesialistene i dag som gav ypperlig service  :) 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Goddis77 skrev On 9.8.2018 at 15.20:

Turteller - denne virker ikke/er ustabil. Hvor er det denne får signalene fra (dynamo?), og er dette noe som er  et "kjent problem"?

 

Har funnet ut at det er W på dynamo som angir turtallet her.

Har målt i dag og det er kontakt mellom dynamo og turteller instrument på dashboard.

Har sjekket for dårlige kontakter og de ser bra ut for meg. Fikk jo som sagt kontakt når jeg målte på de.

 

Sjekket også spenning på dynamo, og måler 14,17v ved tomgangskjøring på utgangene til dynamoen. Er dette innafor?

 

Ingen respons fra turtelleren nå, så enten er dynamo eller instrumentet gåent... 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...