Jump to content

Gass i båt ?


Intruder

Recommended Posts

Vurderer å selge Scanden og i den forbindelse ser jeg etter ny båt! Har kommet over endel båter som har gass innstallert og lurer derfor på erfaringer rundt dette med gass ombord. Er selv litt skeptisk, men kansje det ikke er noen grunn til det?

 

Det finnes jo masse flott utstyr : varmer, varmtvann, kjøleskap, komfyr osv..... Det betyr jo vesentlig mindre strømforbruk i uthavner, kun til lys osv..

 

Ønsker kommentarer på dette og evnt. erfaringer med gass ombord, forbruk osv!!

 

Selvsagt står flasken i seperat rom som er luftet osv....

 

Så får vi se utifra dette om jeg tør satse på gass ombord i neste båt!!

 

Mvh

 

Intruder

 

(Interessert i snekka??? send IM da vel!)

Link to post
Share on other sites

Der er skrevet veldig mange innlegg tidligere om dette med gass i båt, se under emneregister så finner du.

 

Dersom man følger deriblant disse "leveregler", er gass i båt trygt :

 

Overvåke alt av rør, koblinger jevnlig (mange foretrekker zalopåføring, for ev. å oppdage lekasjer)

 

Bytte hvert år plasslanger, det står i forskriftene.

 

Påse at drenering fra gassoppbevaring alltid er fri.

 

Montering av gassalarm

 

Gjerne montere lekasjetester.

 

Jeg bruker selv gass, er svært godt fornøyd med dette. Selvsagt er der potensiell fare for at gasseksplosjoner kan forekomme, men kan ikke de siste årene huske å ha lest om slike ulykker. Derimot har jeg hørt om ulykker med rødsprit/lampeolje (jada, jeg vet at andelen av siste gruppe er langt større enn gassbrukere). Jeg er sågar såpass fornøyd med gass i båt, at jeg nesten gleder meg til komfyren hjemme på kjøkkenet tar "kvelden", slik at jeg kan få innstallert gass også der!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har min første båt med gasskomfyr nå. Glimrende i bruk, renslig, kjapt og god effekt i blussene.

 

Sørg bare for at anlegget er montert forskriftsmessig og med lekkasjetester og gassalarm så har du ingenting å frykte.

 

Dette har vært grundig diskutert tidligere så kanskje et søk hadde svart på en del spørsmål.

 

Gassalarm får du forresten på Clas Ohlson for kr 350.- eller andre typer for rundt kr 1500.- og oppover.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med gass i båt, men jobbet noen år med salg og service av husvogner - også gassanleggene.

 

Som tidliger sagt i tråden, gass er ikke så farlig som man tror, bare anlegget blir behandlet riktig og vedlikeholdt. Viktig at gassalarmene plasseres riktig, propan er tyngre enn luft. Propan er også luktfri, men den er tilsatt metan som ikke er det. Så nesa er også en gassalarm, enten har noen sluppet en vind, eller så er det gass ute og går.

 

Jeg ville også ha investert i trykktester, et manometer og en pumpe. Etter vinteropplag, f.eks, ta av reduksjonsventilen, åpne kranene til alle forbrukerne. Så montere manometeret på slangen, og pumpe opp trykk - NB, ikke for mye. (Husker ikke hva vi pumpet opp til). Så la anlegget stå en stund, og deretter se etter at trykket ikke har sunket. Vi lot det stå en halv time, gjorde dette på hver service, og også på alle bruktvognene vi tok inn.

 

Når det gjelder lekkasjetester er det en type du bør ligge unna, det er den typen med et plastglass som det er meningen å vippe opp for å se om det kommer bobler i væsken inni plastglasset. Mang en vogneier ble stående med glasset i hånda fordi "vippen" hadde irret fast - ingen ønskesituasjon. Som regel var det fordi man ikke brukte den ofte nok. Optimus (tror jeg) hadde en bedre type, en knapp på toppen som skulle trykkes ned.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Var installert gass i min båt da jeg kjøpte den. Suverent. I h t norske regler er varmeren for vann neppe godkjent i Norge. Den står med en pilotflamme som tenner brenneren når du skrur opp varmtvannet, og varmer en spiral med vann mens du tapper. På komfyren er det brennerkontroll på stekovnen, gassaen stenges når flammen slukker, men ikke på kokeplatene. Det siste er neppe heller godkjent i Norge. Imidlertid båten, med disse installasjonene har blitt brukt jevnlig i 34 år uten ulykker, så jeg har en følelse av at farene er grovt overdrevet. Men, vedlikeholdet av anlegget er satt i høysetet. Gassalarm er montert (original), og når jeg trykker på testknappen ringer den ut av ville h...... Men om den virker i henhold til intensjonene, hva vet jeg? Jeg kommer alltid til å ha gassanlegg installert i mine fremtidige båter, hvis jeg da noen gang bytter FL3.

 

Jeg er gift med en sporhund, så hun logger momentant om noe lukter unormalt. Vi satt på toppen av båten, jeg kjørte, hun slappet av i solen. Jeg hadde akkurat lagt merke til en liten stigning på kjølvannstemperaturen på høyre motor, og satt å så på termometeret for å se hva som videre skjedde, da det kom fra Admiralen. "Det lukter brent her". Vi la bi, og gikk ned. I kabinen kunne jeg kjenne en svak unormal lukt, som jeg antagelig ikke hadde lagt merke til om jeg ikke var på "alerten". Bakover i akterkabinen ble lukten værre, og når vi løftet på sengen på styrbord side ( det var den motoren som var litt for varm), veltet røyken ut. Litt krisemaksimering og begynnende hysteri fra admiralen ble raskt dempet med utsagnet, "slapp av, det er ingen flammer, stopp styrbord motor".

 

Årsaken? Varmeveksleren til styrbord motor hadde delt seg, fordi mutteren som holder den sammen var irret i stykker. Saltvannet, som også kjøler eksosslangen, kom aldr lenger enn til varmeveksleren, for så å renne ned i kjølsvinet. Ingen kjøling av en 110 mm gummislange på 6 meter gir raskt røykutvikling, når den fødes med tørr eksos fra en 5,8 liter motor.

 

Vi kjørte på slangen resten av sesongen (etter at varmeveksleren var reparert), men om sånt skjer igjen, da byttes eksosslangen umiddelbart. Da jeg byttet slangen når båten var en tur på land våren året etter, viste det seg at eksosslangen var så sprø og stiv at den knakk bar ved relativt liten mekanisk påvirkning. Den hadde spaltet seg, og gummien hadde noe glassaktig, sprøtt over seg. Eksosutløpet ligger delvis under vann.....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ser at Maritim har fått noen nye kokeapparater som bruker butangass i engangsflasker (art.nr. 5150-11). Det behøves altså ikke noen installasjon til dennee. Er det noen som har noen erfaring med disse? Evt. noen synspunkter på dette med faren for lekkasjer? Er det behov for gassalarm til denne?

Link to post
Share on other sites

Ser at Maritim har fått noen nye kokeapparater som bruker butangass i engangsflasker (art.nr. 5150-11). Det behøves altså ikke noen installasjon til dennee. Er det noen som har noen erfaring med disse? Evt. noen synspunkter på dette med faren for lekkasjer? Er det behov for gassalarm til denne?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er like stor grunn til å ha gassalarm på denne installasjonen som på "vanlig" gassinstallasjon. Gassflasken må nødvendigvis være skrudd fast i kokeapparatet, og da har du en potensiell lekkasjekilde. Forskjellen fra vanlig gassflaske og rør, er at du har færre koblinger å få lekkasje i.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ser at Maritim har fått noen nye kokeapparater som bruker butangass i engangsflasker (art.nr. 5150-11). Det behøves altså ikke noen installasjon til dennee. Er det noen som har noen erfaring med disse? Evt. noen synspunkter på dette med faren for lekkasjer? Er det behov for gassalarm til denne?

Bilde

 

Denne er helt suveren! Har en slik ombord som reserve apparat. Har reddet meg flere ganger når jeg har gått tom for gass under koking av morgenkaffe. Gassflasken kobles fra når den ikke er i bruk. Tror ikke det er behov for noen gassalarm her.

Link to post
Share on other sites

Denne er helt suveren! Har en slik ombord som reserve apparat. Har reddet meg flere ganger når jeg har gått tom for gass under koking av morgenkaffe. Gassflasken kobles fra når den ikke er i bruk. Tror ikke det er behov for noen gassalarm her.

<{POST_SNAPBACK}>

Den har jeg også. Selve apparatet oppbevarer jeg under dekk. Gassflasker oppbevares i drenert rom ute og settes kun i ved bruk. Fungerer utmerket. Det finnes også en grillplate til å ha oppå. Den er også fin å bruke. Har grillet alt mulig på den. Personlig så bruker jeg å plassere denne på badeplattformen. I rolig vær får grillen god varme, men grillen har stor flate og det kan være vanskelig å få opp varmen på den dersom det er kalt og blåser - ellers er dette en genial innretning.

 

Så lenge gassen oppbevares ute eller i drenert rom er det i allefall ikke nødvendig med gassalarm.

 

OBS, denne må ikke forveksles med de camping utgavene som fåes bla på europris. De er ikke godkjente for bruk i båt, noe denne skal være.

Link to post
Share on other sites

Det er like stor grunn til å ha gassalarm på denne installasjonen som på "vanlig" gassinstallasjon. Gassflasken må nødvendigvis være skrudd fast i kokeapparatet, og da har du en potensiell lekkasjekilde.

<{POST_SNAPBACK}>

I disse apparatene er ikke flasken koblet til med skue, det er en nål som stikkes inn i en ventil. Når apparatet ikke er i bruk løser man ut en spake og flasken kobles fra denne nålen. Så når apparatet ikke er i bruk, har man ikke gass tilkoblet i det hele tatt. Men flasken kan jo kanskje begynne å lekke...

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe et slikt apparat. Jeg ringte derfor Maritim og spurte om hva som var forskjellen på land og båt -utgaven. Fikk da vite at båt-utgaven har en flammevakt som stenger gassen hvis flammen skulle slokke under bruk. (Blåses ut, kveles e.l.). Begge har innebygget piezo-tenner.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Løfter denne litt...

 

Ser det var snakk om denne gassalarmen fra Chlas O... i fjor.. noen innstallerte vel denne og kan komme med erfaringer etter et års drift..... funker den ennå... eller den helt opprustet pga. kossosivt miljø osv.... Jeg sitter på trappen utenfor Chlas O når og vurderer å kjøpe denne.. :drink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...