Jump to content

Gass i båt ?


Intruder

Recommended Posts

Jeg har har den i drift i et års tid nå og virker enda. Lyser grønt i alle fall. Sjekket den med lightergass tidlig i vår og den ga god lyd fra seg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har på 4 år slitt ut 2 gassalarmer. To forskjellige fabrikat, men begge sluttet å virke pga korrosjon. Selvfølgelig rett etter at de var to år gamle :headbang: Denne gangen blir det en vanntett utgave. Alarmen fra Nereus Alarms har en vanntett sensor. Den ble best i test i Practical Boatowner for noen måneder siden. Den koster en del, men det er dyrt å kjøpe ny alarm 2.hvert år også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

dette systemet er installert originalt i min båt - er designet for marint bruk og ser ut til å ha overlevet greit i dette miljøet.

 

http://www.mtiindustries.com/ms2.htm

 

"begynnermodellen":

 

Marine Operating Specifications

 

Easy, snap together assembly.

UL listed to Marine Combustible Gas Indicators UL 1110.

Power 12 vDC, operational range 7-16 volts.

200 milliamp (.2 amp.) current draw.

Alarm Trigger: 20% or less of the lower explosive limit of gasoline.

Fumes Detected: Gasoline, hydrogen from batteries, propane, alcohol, acetone, methane and other explosive vapors.

On/Off/Test Switch. For one touch analysis of detector performance.

Size: SA-1 fits standard 2-1/8" in dash panel blank.

SA-1XL: 3-1/4"W x 2-3/4"H x 3/4"D

"min" modell:

Bilde

 

Marine Operating Specifications

 

Easy, snap together assembly.

Marine environment tested for salt water spray, shock, temperature extremes, vibration and corrosion.

Power 12 vDC, operational range 7-16 volts.

200 milliamp (.2 amp.) current draw.

Fumes Detected: Gasoline, hydrogen from batteries, propane, alcohol, acetone, methane and other explosive vapors.

Fire Alarm Trigger: 180° Thermal Switch.

Flood sensor triggers during high bilge water conditions.

On/Off/Test Switch. For one touch analysis of detector performance.

Size: 3-1/4"W x 2-3/4"H x 3/4"D.

 

Accessories Available

SA-10XL-R Remote display for second station.

SA-186-SB Smart Fume Sensor for monitoring second area. Includes "Y" adapter for easy installation and 20 foot Snap Connector Cord.

SA-100 Bilge Water Sensor.

SA-186-S Smart Fume Sensor.

 

det finnes mange amerikanske produsenter av slikt utstyr som er beregnet på marint milj.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Kjøpte to Nexus G-3000 alarmer, men oppdaget fort da jeg koblet den ene til strøm at den gir fra seg en lav høyfrekvent støy som jeg ikke orker å ha i kabinen natta gjennom. Kan noen anbefale en type som ikke støyer?

 

På den annen side: Gassflaska står i drenert boks med metallrør frem til kran under stekeblussene som eneste forbruker. Med denne kranen avstengt, hvilken hypotetisk situasjon er det egentlig som skal kunne slippe gassen på avveie?

Link to post
Share on other sites

 

 

OBS, denne må ikke forveksles med de camping utgavene som fåes bla på europris. De er ikke godkjente for bruk i båt, noe denne skal være.

 

har 2 stk sånne fra biltema og de er identiske til de som selges på maritim! veldig enkle og greie, kan også tas med på land:)

Gassalarm og ventilert rom er en smule overdrevet her! pass på hvist noen har lighter med ombord, da må de settes i ventilert rom med det samme, og for all del ikke oppbevar en sprayboks ombord i båten. he he

Link to post
Share on other sites

Gass er greit å bruke, billig også, men farlig. Dvs dersom det ikke brukes med vett. En båt er ikke en campingvogn, og jeg kunne aldri drømme om å bruke gass til annet en komfyren i båten.

Drenert oppbevaring, stødig innstalasjon,dobble slangeklemmer, friske slanger og kobberledning, lekasjetester, og gassalarm ned i båten, samt avstengingsventil lett tilgjengelig som stenges når komfyren ikke brukes. En god regel å også stenge på flasken under seilas og når en ikke bruker komfyren. Sjekk ukentlig gassalarmen med en lighter. Sjekk daglig med lekasjetesteren. Gsss i vei.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har i dag gass platetopper hjemme. Gass varmer i vintervogna. Utalt av ""gassmann"" ved installasjon : ved lekkasje, vil det lukte utrolig intenst lenge før det er anntenenlig blanding i lufta.

Jeg legger syrefaste rør og ingen skjøter. Alarm ved punkter. Litt uvant, men artig med platetopp som leverer 6,6kw på den største brennern..

 

Vet ikke om noen som gjør slik i båt. Man får vel kjøpt plugnplay systemer?

Link to post
Share on other sites

Har i dag gass platetopper hjemme. Gass varmer i vintervogna. Utalt av ""gassmann"" ved installasjon : ved lekkasje, vil det lukte utrolig intenst lenge før det er anntenenlig blanding i lufta.

Jeg legger syrefaste rør og ingen skjøter. Alarm ved punkter. Litt uvant, men artig med platetopp som leverer 6,6kw på den største brennern..

 

Vet ikke om noen som gjør slik i båt. Man får vel kjøpt plugnplay systemer?

Link to post
Share on other sites

De burde ha  montør , eller vite om en..

 

Gass-Service AS,
Kanalveien 88, Postboks 6010,
Postterminalen, 5892 Bergen. 
Telef: 55 20 83 40 Faks: 55 20 83 41

foeskriften
http://www.lovdata.n...d...emne=gass*

 

FOR 1983-10-20 nr 1580: Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy.

http://www.lovdata.n...31020-1580.html

LAVTRYKKSREGULATOR
http://www.maritim.n...upkey=002001030

LEKASJETESTER 
http://www.maritim.n...upkey=002001030

TRUMA MAGNETVENTIL 12V FJERN

http://www.maritim.n...upkey=002001030

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har i dag gass platetopper hjemme. Gass varmer i vintervogna. Utalt av ""gassmann"" ved installasjon : ved lekkasje, vil det lukte utrolig intenst lenge før det er anntenenlig blanding i lufta.

Jeg legger syrefaste rør og ingen skjøter. Alarm ved punkter. Litt uvant, men artig med platetopp som leverer 6,6kw på den største brennern..

 

Vet ikke om noen som gjør slik i båt. Man får vel kjøpt plugnplay systemer?

Jeg hadde lekkasje i galvanisert tilførselsrør inni gass komfyren (Plastimo Neptun 2000) som var standard gass komfyr i mange båter på 80-90 tallet og selges ennå. Tæret hull midt på røret under selve brenneren. Hadde fullt fyr på begge blussa når jeg kjente propan lukt. Skiftet til kobber rør og innstallerte gassalarm ette rdenne episoden. Hadde jeg satt på potetene og så gått opp i cockpit hadde det nok endt med en sabelig eksposjon!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...