Jump to content

Registrere VHF?


Anders-Jan

Recommended Posts

Har en stor og en liten båt, 17 og 32 fot, ingen av de blir brukt så mye.

Kjøpte en ny bærbar VHF på FINN, Standard Horizon HX870E. Jeg har VHF sertifikat fra før.

Er det noe vits i å registrere denne, når jeg sjelden er på lengre turer, og aldri langt fra land?

Har inntrykk av at mange har uregistrerte VHF er nå. Er det rett?

I en evt nødsituasjon så vil vel denne VHF en gjøre neste samme nytten som en registrert VHF?

Før i tiden var jeg mye på sjøen og hadde alltid registrerte VHF er. Men de ble utrolig sjelden brukt.

Og de siste årene sjeldnere og sjeldnere. Er der noen som har nyttig info for meg ang dette?  

Link to post
Share on other sites

Det koster jjo en del å opprettholde VHF-nettet så hvorfor ikke være med å bære den kostnaden sammen med alle oss andre? Kystradiostasjonene er gode å ha når redningsaksjoner skal koordineres, ressurser skal tilkalles osv. og neste gang kan det være deg som er i livsfare. Det er vel for slike anledninger du har denne VHF-stasjonen antar jeg?

Hvorfor være medlem i RS, man får jo hjelp likevel om man havarerer.....

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en BAOFENG rafio UV-5R. Du bare trykker inn ønsket frekvens, den dekker VHF og UHF.

 

Det fine med VHF radio er at det er enkelt, du sender og mottar på samme frekvens!

 

Kanal 16 er 156.800Mhz, og skal du plapre bruker du 155.5, 155.650 og 157.850.

 

Med radioen fulgte det også med hands free plugg! Dritbillig radio, og så er en ikke låst til kanalene men kan velge selv... :-)

 

Tror den kostet 260kr eller noe, helt latterlig. Har FM radio også... men sender dessverre ikke på det gamle FM båndet, det er jo god plass der nå...

men det kommer vel i neste versjon hehe...

 

Noe lisens på noe sånt blir bare for dumt, i en nødsituasjon hvor livet ditt er i fare mener jeg dessuten at det er plikt til å hjelpe deg,

sånn er det iallefall for bil, du kan bli tiltalt dersom du kjører forbi en ulykke og ikke vil hjelpe.

 

Det er også kanaler på 450Mhz området hvor du kan plapre hvor mye du orker så lenge du holder deg på rett frekvens....

 

Kan ikke si at dette er å snylte, er jo bare som backup for telefonen den sjeldne gangen det ikke er dekning eller mobilen er tom når båten stopper på havet... Hadde dere vist hvor mange stats ansatte det er i dette landet som bare titter ut et vindu hadde dere sluttet å jobbe alle mann og heller drukket pils på sjøen i regi av NAV :-)

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 8 minutter siden:

Noen betaler heller ikke NRK lisens... eller trikkebiletten...eller bulken de lagde i p- huset...

Er ikke dette samme argumentet som brukes flittig mot ikke-medlemmer og fagforeningsmedlemmer, når det snakkes om å snylte og «surfe med»?

Link to post
Share on other sites

Dette er rett og slett snylting. Har du VHF skal du også ha konsesjon og MSSI nummer for DSC nødoppkall. Beklager, men fatter f ikke at du tør flagge en slik ego holdning. Det samme gjelder @tekniker3 jeg trodde du hadde bedre vett. Jeg har ikke brukt VHF'en på flere år annet enn radiosjekk mot kystradioen av og til, men overholder selvfølgelig lytteplikten og betaler konsesjonsavgiften. Dette er vårt felles maritime nødnett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har betalt skatt i mange herrens år, så der har jeg ikke dårlig samvittighet en plass :-) Føler jeg betaler nok skatt når det passerer 50%.

 

Men VHF er jo mere retro uansett da, er jo bare backup om telefonen svikter så om jeg har denne i skuffen i båten er jeg mer sikkerhets  narkoman enn snylter vil jeg si.

 

ps! Betalte heller ikke moms for radioen fra Kina da den kostet under 350kr :sailing:

Her er link til radioen:

 

https://www.ebay.com/itm/New-Newest-BaoFeng-UV-5RE-Plus-UV-5R-Dual-Band-FM-Ham-Two-way-Radios-earpiece/162833906953?epid=218869520&hash=item25e9a83d09%3Ag%3AjfQAAOSwl9RaQiaL&_sacat=0&_nkw=Baofeng+UV-5R&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313

 

Det virker som de har oppgradert radioen med litt lengre antenne, antenne jeg har er bare ca. 15cm lang.

Må nok bestille en ekstra, fin i gave til naboen så kan vi snakke sammen! :-)

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tekniker3 skrev 8 minutter siden:

Men VHF er jo mere retro uansett da, er jo bare backup om telefonen svikte

...fordelen med VHF er at om alle rundt deg lytter, så trenger du ikke vite telefonnummeret til hver enkelt når treåringen har falt over bord.

Link to post
Share on other sites

Betaler lisens med glede - og har hatt hyggelige prater med Rogaland Radio (nå Kystradio) med både værspådommer, isbrytertriks og bølgevarsel. Aldri noe mer alvorlig. Alt med god samvittighet. 

 

Oppfordrer dere andre til å gjøre det samme - en dag kommer den virkelig viktige samtalen. Da er det dumt om de har lagt ned for alle gikk over til å være gratispassasjerer og ikke bidro til driften. (Smører litt på, men dere forstår poenget)

Link to post
Share on other sites

tekniker3 skrev 24 minutter siden:

Jeg har betalt skatt i mange herrens år, så der har jeg ikke dårlig samvittighet en plass :-) Føler jeg betaler nok skatt når det passerer 50%.

 

Men VHF er jo mere retro uansett da, er jo bare backup om telefonen svikter så om jeg har denne i skuffen i båten er jeg mer sikkerhets  narkoman enn snylter vil jeg si.

 

ps! Betalte heller ikke moms for radioen fra Kina da den kostet under 350kr :sailing:

Her er link til radioen:

 

https://www.ebay.com/itm/New-Newest-BaoFeng-UV-5RE-Plus-UV-5R-Dual-Band-FM-Ham-Two-way-Radios-earpiece/162833906953?epid=218869520&hash=item25e9a83d09%3Ag%3AjfQAAOSwl9RaQiaL&_sacat=0&_nkw=Baofeng+UV-5R&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313

 

Det virker som de har oppgradert radioen med litt lengre antenne, antenne jeg har er bare ca. 15cm lang.

Må nok bestille en ekstra, fin i gave til naboen så kan vi snakke sammen! :-)

Noen tror desverre fortsatt at mobil kan erstatte VHF på sjøen. Å organisere en fornuftig redningsaksjon på sjøen med mobiltelefoner er håpløst. VHF et genial i sin enkelthet og havarist, kystradiostasjon, redningsskøyte og andre enheter kan kommunisere samtidig og alt går sømløst.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
tekniker3 skrev 1 time siden:

Kan ikke si at dette er å snylte, er jo bare som backup for telefonen den sjeldne gangen det ikke er dekning eller mobilen er tom når båten stopper på havet... Hadde dere vist hvor mange stats ansatte det er i dette landet som bare titter ut et vindu hadde dere sluttet å jobbe alle mann og heller drukket pils på sjøen i regi av NAV :-)

 

Tror dette må være det minst logiske jeg noen gang har lest :lol:

 

Men det forklarer langt på vei at du klarer å argumentere for å snylte på VHF nettet, så det er vel en slags "metalogikk" her ett sted, men usikker på om jeg finner den :-)

Link to post
Share on other sites

tekniker3 skrev 1 time siden:

Jeg har en BAOFENG rafio UV-5R. Du bare trykker inn ønsket frekvens, den dekker VHF og UHF.

 

Det fine med VHF radio er at det er enkelt, du sender og mottar på samme frekvens!

 

Kanal 16 er 156.800Mhz, og skal du plapre bruker du 155.5, 155.650 og 157.850.

 

Med radioen fulgte det også med hands free plugg! Dritbillig radio, og så er en ikke låst til kanalene men kan velge selv... :-)

 

Tror den kostet 260kr eller noe, helt latterlig. Har FM radio også... men sender dessverre ikke på det gamle FM båndet, det er jo god plass der nå...

men det kommer vel i neste versjon hehe...

 

Noe lisens på noe sånt blir bare for dumt, i en nødsituasjon hvor livet ditt er i fare mener jeg dessuten at det er plikt til å hjelpe deg,

sånn er det iallefall for bil, du kan bli tiltalt dersom du kjører forbi en ulykke og ikke vil hjelpe.

 

Det er også kanaler på 450Mhz området hvor du kan plapre hvor mye du orker så lenge du holder deg på rett frekvens....

 

Kan ikke si at dette er å snylte, er jo bare som backup for telefonen den sjeldne gangen det ikke er dekning eller mobilen er tom når båten stopper på havet... Hadde dere vist hvor mange stats ansatte det er i dette landet som bare titter ut et vindu hadde dere sluttet å jobbe alle mann og heller drukket pils på sjøen i regi av NAV :-)

Når vi har havnet på det nivået så er det kanskje like greit å avslutte diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

De legger ikke ned kystradio hvis alle fritidsbåter slutter betale.

Alle land er forpliktiget av International bestemmelser att opprettholde Vhf for sjøfart.

 

Å ha en håndholdt vhf liggende i en skuff for bruk i en nødsituasjon ser jeg IKKE noe feil med.

 

Jeg har til og med ( for en venn selvfølgelig ) ringt opp kystradio og spurt om det er greit at vi gjør en radiosjekk til tross for manglende kallesignal og sertifikater. 

Det var ikke  problem å få hjelp til de på kanal 16.

 

Redigert av trekko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke denne radioen verken er lov å importere eller bruke i Europa pga manglende CE merking? Eller tar jeg feil? 

Det at enkelte viser en slik holdning som vist her, forundrer meg veldig. Det er nesten så man ikke kan tro det. Personlig så melder jeg meg ut at denne tråden, for jeg synes det er bare trist det som framkommer av holdninger. 

Link to post
Share on other sites

Ser at trådstarter har en Standard Horizon HX870E, når du slår på denne for første gang så ber den om godkjent MMSI kode, tror ikke du kommer deg gjennom menyen for å få brukt VHF som uregistrert. Dersom du gjør det så vil Kystradiostasjonen se om denne er registrert eller ikke. Har hørt flere ganger i sommer at de ber om lisensnummer ved oppkall. Har du en gammel VHF uten DSC så kan man vel bruke radioen uten registrering, mener jeg. I mitt hode er VHF'n en sikkerhetsting, den bør vi bidra slik at den er opp å går, å snike seg unna de usle kronene er simpelt. Pipa får vel en annen lyd dersom man må ha hjelp og man må ty til ulovlig utsyr.

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev 54 minutter siden:

Ser at trådstarter har en Standard Horizon HX870E, når du slår på denne for første gang så ber den om godkjent MMSI kode, tror ikke du kommer deg gjennom menyen for å få brukt VHF som uregistrert. Dersom du gjør det så vil Kystradiostasjonen se om denne er registrert eller ikke. Har hørt flere ganger i sommer at de ber om lisensnummer ved oppkall. Har du en gammel VHF uten DSC så kan man vel bruke radioen uten registrering, mener jeg. I mitt hode er VHF'n en sikkerhetsting, den bør vi bidra slik at den er opp å går, å snike seg unna de usle kronene er simpelt. Pipa får vel en annen lyd dersom man må ha hjelp og man må ty til ulovlig utsyr.

Tror du skal lese deg opp litt, for mye tull i det du skriver her til at det kan kommenteres.

Link to post
Share on other sites

Anders-Jan skrev for 13 timer siden:

Har en stor og en liten båt, 17 og 32 fot, ingen av de blir brukt så mye.

Kjøpte en ny bærbar VHF på FINN, Standard Horizon HX870E. Jeg har VHF sertifikat fra før.

Er det noe vits i å registrere denne, når jeg sjelden er på lengre turer, og aldri langt fra land?

Har inntrykk av at mange har uregistrerte VHF er nå. Er det rett?

I en evt nødsituasjon så vil vel denne VHF en gjøre neste samme nytten som en registrert VHF?

Før i tiden var jeg mye på sjøen og hadde alltid registrerte VHF er. Men de ble utrolig sjelden brukt.

Og de siste årene sjeldnere og sjeldnere. Er der noen som har nyttig info for meg ang dette?  

 

Ja -- Nesten, men den vil ikke kunne sende DSC distress, som i dag er raskeste måte å varsle på om det går så langt som til nød.

 

tekniker3 skrev for 12 timer siden:

Jeg har en BAOFENG rafio UV-5R. Du bare trykker inn ønsket frekvens, den dekker VHF og UHF.

 

Det fine med VHF radio er at det er enkelt, du sender og mottar på samme frekvens!

 

Kanal 16 er 156.800Mhz, og skal du plapre bruker du 155.5, 155.650 og 157.850.

 

Med radioen fulgte det også med hands free plugg! Dritbillig radio, og så er en ikke låst til kanalene men kan velge selv... :-)

 

Tror den kostet 260kr eller noe, helt latterlig. Har FM radio også... men sender dessverre ikke på det gamle FM båndet, det er jo god plass der nå...

men det kommer vel i neste versjon hehe...

 

Noe lisens på noe sånt blir bare for dumt, i en nødsituasjon hvor livet ditt er i fare mener jeg dessuten at det er plikt til å hjelpe deg,

sånn er det iallefall for bil, du kan bli tiltalt dersom du kjører forbi en ulykke og ikke vil hjelpe.

 

Det er også kanaler på 450Mhz området hvor du kan plapre hvor mye du orker så lenge du holder deg på rett frekvens....

 

Kan ikke si at dette er å snylte, er jo bare som backup for telefonen den sjeldne gangen det ikke er dekning eller mobilen er tom når båten stopper på havet... Hadde dere vist hvor mange stats ansatte det er i dette landet som bare titter ut et vindu hadde dere sluttet å jobbe alle mann og heller drukket pils på sjøen i regi av NAV :-)

 

Her stod det så mye rart at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne, men gjør det enkelt. Dette er IKKE en Maritim VHF.

 

tekniker3 skrev for 12 timer siden:

 

 

Men VHF er jo mere retro uansett da, er jo bare backup om telefonen svikter så om jeg har denne i skuffen i båten er jeg mer sikkerhets  narkoman enn snylter vil jeg si.

 

 

Retro? Manglende kunskap er det beste jeg kan si om det. Har mistet dekning på mobilen på vei over Oslofjorden, og det i den indre delen av den. Ett mobilsignal i 4G har meget kort rekkevidde. Kansje en grunn til at VHF er påbudt på yrkesfartøy.

 

trekko skrev for 10 timer siden:

 

Alle land er forpliktiget av International bestemmelser att opprettholde Vhf for sjøfart.

 

 

 

 

Litt usikker på den. Seiler du langs kysten av Portugal - med sertifikatpliktig fartøy, så må du ha ett fartøyutrustet for område A3 - her holder det ikke med VHF.

 

John_Kr skrev 1 time siden:

Ser at trådstarter har en Standard Horizon HX870E, når du slår på denne for første gang så ber den om godkjent MMSI kode, tror ikke du kommer deg gjennom menyen for å få brukt VHF som uregistrert. Dersom du gjør det så vil Kystradiostasjonen se om denne er registrert eller ikke. Har hørt flere ganger i sommer at de ber om lisensnummer ved oppkall. Har du en gammel VHF uten DSC så kan man vel bruke radioen uten registrering, mener jeg. I mitt hode er VHF'n en sikkerhetsting, den bør vi bidra slik at den er opp å går, å snike seg unna de usle kronene er simpelt. Pipa får vel en annen lyd dersom man må ha hjelp og man må ty til ulovlig utsyr.

 

Joda, du kommer deg videre, og den fungerer som vanlig VHF - uten mulighet for å bruke DSC. 
Nei man kan IKKE bruke en "gammel" VHF uten DSC uten registrering - det er et krav om at de skal være registrert for å kunne brukes lovelig - det kalles konsesjon/lisens.

Det er helt etter boka at de spør om ditt kallesignal når du kaller opp for sjekk - vanlig "høflighet" er jo at man oppgir dette selv ved oppkall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...