Benji Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Worry II skrev 8 minutter siden: Profilbildet ditt viser en propell med skade på, Benji.. er dette noe vi bør snakke om ? Rolig nå. Den er heldigvis ikke min. Fant den i Vingsand i mai. Har vel en diameter på nesten 1 meter, og er vridbar. Dessuten har jeg 5 blads Skal ha sittet på en RS skøyte en gang sa de Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Godt å høre Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Mix skrev for 13 timer siden: Dette er rett og slett snylting. Har du VHF skal du også ha konsesjon og MSSI nummer for DSC nødoppkall. Beklager, men fatter f ikke at du tør flagge en slik ego holdning. Det samme gjelder @tekniker3 jeg trodde du hadde bedre vett. Dette var da voldsomt. Alle som ikke mener det samme som deg har ikke vett? Jeg får stille meg i klubben uten vett. Har ikke registrert VHF. Jeg kan ikke huske å noensinne ha brukt VHF i Norge. Men den står alltid på. I Europa har jeg brukt den for å kalle opp marinaer. Utenfor Europa en del sosialt (uten mobildekning er VHF veldig kjekk når en skal avtale noe med vennebåter). Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for å ikke registrere VHF. Bruker ikke tjenestene. Bedrer sikkerheten for andre med å lytte. Båten er utrustet for å krysse atlantern uten støtte, ser ikke for meg situasjoner der det blir kritisk i VHF dekning til kystradioen, der det ikke er mobildekning. Følger min versjon av kardemommeloven. Gjør som jeg vil så lenge det ikke plager andre. De som vil få dømme meg, men jeg lever lykkelig med mine valg. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Benji skrev 48 minutter siden: Litt usikker på den. Seiler du langs kysten av Portugal - med sertifikatpliktig fartøy, så må du ha ett fartøyutrustet for område A3 - her holder det ikke med VHF. Nei man kan IKKE bruke en "gammel" VHF uten DSC uten registrering - det er et krav om at de skal være registrert for å kunne brukes lovelig - det kalles konsesjon/lisens. Det er helt etter boka at de spør om ditt kallesignal når du kaller opp for sjekk - vanlig "høflighet" er jo at man oppgir dette selv ved oppkall. Det har du sikkert rett i, det er vel www.itu.int som handterer de INT. reglene for radio. men om man har en vhf i båten som er programmert att sende ut nødanrop men med gamle eiers Mmsi så vill det fortsatt sendes ut et nødanrop med GPS lokation. Sen følger man ju opp det med en vanlig mayday. så sikkerhetsmessige er det bra att ha vhfradione fra tidligere eier installert hvis ne komme rust i en nødsituasjion. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 tekniker3 skrev for 14 timer siden: Jeg har betalt skatt i mange herrens år, så der har jeg ikke dårlig samvittighet en plass :-) Føler jeg betaler nok skatt når det passerer 50%. Skjønte ikke helt logikken din her? Om du tjener så mye at du må betale 50% I skatt så ser du vel knapt VHF avgiften I regnskapet Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Jeg blir skremt når jeg leser denne tråden! Når jeg ser at folk kjøper radioer uten godkjenning, fra Kina, så bør de også være klar over at det er en grunn til at radoene er godkjent. Om din Kina kjøpte radio feiler så risikerer du ikke bare at du ødelegger for deg selv, man at du også blokkerer hele VHF nettet for alle andre. Makan til egoisme skal man lete lenge etter. Nå kan selvfølgelig en godkjent radio også feile, men det er jo nettopp denne sertifiseringen, med miljøtester, som sikrer kvaliteten på godkjente radioer. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 JRK skrev 7 minutter siden: men det er jo nettopp denne sertifiseringen, med miljøtester, som sikrer kvaliteten på godkjente radioer. Miljøtest? Sertifiserte radoer er nøye på avvik på sendefrekvens. Samt interferens / støy. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Moderator Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 For å være i forkant, teamet er kontroversielt. Skal tråden unngå stengning må utidige personangrep unngås og den må holde seg til det som er relevant for temaet. Kina-VHF er relevant. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 (redigert) Jeg velger å slette innlegget mitt for å unngå stenging av tråden. Jeg håper likevel er innafor å kommentere at jeg er svært uenig i synspunktene til pacuare uten at det blir fortolket som personangrep. Redigert 10.August.2018 av forskern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 pacuare skrev 5 minutter siden: Miljøtest? Sertifiserte radoer er nøye på avvik på sendefrekvens. Samt interferens / støy. Når man snakker om produkter importert fra Kina til Kr.300,- tror jeg ikke man skal ta for god fisk at de er godkjent. Det importøren som skal stå for eller sikre at produktet er godkjent. Importerer du selv er det du som må bære kostnader om produktet skulle vise seg å skade peroner eller miljø. Ellers så har miljøtest har ingen ting med sendefrekvens å gjøre. For å få godkjent radion så må den igjennom normerte miljøtester. Disse testene består av - Vibrasjonstest - IP test - Elektromagnetisk immunitet - Elektromagnetisk utstråling - ESD Pluss endel andre tester for å sikre at de samspiller med annet elektronisk utstyr Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 JRK skrev 5 minutter siden: For å få godkjent radion så må den igjennom normerte miljøtester. Takk! Godt jeg misforsto ordet, ut fra innlegget ditt er det tydelig at jeg feiltolket miljø-uttrykket. Testene du beskriver er klart relevante. Og kina modeller har mange eksempler på at de lager støy som plager andre. Derfor kommer jeg bare til å benytte produkter jeg er overbevist oppfyller kravene. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 forskern skrev 25 minutter siden: Jeg håper likevel er innafor å kommentere at jeg er svært uenig i synspunktene til pacuare uten at det blir fortolket som personangrep. Er klart lov å være uenig med meg. Jeg forstår begge sider. Hadde båten bare blitt brukt i Norge kunne jeg fint demontert VHF'en. Så lenge den står i båten velger jeg å overholde lytteplikten. Er veldig mange år siden jeg leste VHF pensum (uten å ta eksamen). Selv om jeg risikerer noen små prosedyrefeil, er jeg sikker på at jeg klarer å kommunisere på en måte som er forståelig hvis det skulle bli behov. Men jeg lover å ikke ta i mikrofon hvis det ikke er absolutt nødvendig. Har to ganger reagert på nødsituasjoner som kom via VHF. Så kjekt å lytte, litt flere øyne til å holde utkikk etter savnede personer. Hadde vi gjort funn/obervasjoner hadde jeg uten å nøle brukt radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 ...og hvor ble det av trådstarter? Han har to båter, og dette var spørsmålet som fikk hen til å melde seg inn på BP. Ville tro han hadde flere oppfølgingsspørsmål. Ser fler som fyrer av et generelt / kontroversielt spørsmål som sitt første innlegg. Mulig noen som er glad i popcorn..? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 tekniker3 skrev for 19 timer siden: Her er link til radioen: https://www.ebay.com/itm/New-Newest-BaoFeng-UV-5RE-Plus-UV-5R-Dual-Band-FM-Ham-Two-way-Radios-earpiece/162833906953?epid=218869520&hash=item25e9a83d09%3Ag%3AjfQAAOSwl9RaQiaL&_sacat=0&_nkw=Baofeng+UV-5R&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313 Kjellg skrev for 12 timer siden: Tror ikke denne radioen verken er lov å importere eller bruke i Europa pga manglende CE merking? Eller tar jeg feil? Det at enkelte viser en slik holdning som vist her, forundrer meg veldig. Det er nesten så man ikke kan tro det. Personlig så melder jeg meg ut at denne tråden, for jeg synes det er bare trist det som framkommer av holdninger. Joda det er lov å ta inn og også bruke ikke-CE merkt utstyr......som privatperson (men du kan ikke selge det videre.......det er ikke lov) Du kan bruke denne radion på VHF-band......men ikke maritime VHF frekvenser du kan bruke den på VHF-Amatør-radiofrekvenser, du kan til og med bygge din egen radio fra scratch og sende på amatør frekvenser.......men da må du ha ett radio amatør sertifikat........ett sånnt sertifikat er betydlig mer krævende/jobbigere å ta enn ett vanlig SRC som vi har til fritidsbåter....... att si att marin VHF er retro å vise til telefon, eller att man sender og mottar på samme frekvens.......sier mer om han som skriver (samme frekvens gjeller for en del kanaler, men langt fra alle) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjellg Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Gunga Din skrev 9 minutter siden: Joda det er lov å ta inn og også bruke ikke-CE merkt utstyr......som privatperson (men du kan ikke selge det videre.......det er ikke lov) Ok. Ringte tollvesenet ang en motor fra Kina og de sa til meg at det måtte være CE merket og ha samsvarserklæring for å ta det inn, selv som privatperson. Men det er kanskje forskjell på hva slags varer det er. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 (redigert) Det kan sikkert vare forskjell på ulike typer varer.....visse varer er jo totalforbud på å ta inn..........motorer vet jeg ikke noe om.....men det er vel lov å ta inn en veteranbil, men det kanskje beror på att den er bygget for CE-direktivet begynnte å gjelle Glemte å skrive att jeg ikke har studert denne BaoFengen.... mulig den ikke er lov på amatørfrekvenser heller pga sendereffekt eller noe annet, finnes begrensningsregler på amatørband også Redigert 10.August.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
el784949 Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 8 hours ago, pacuare said: Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for å ikke registrere VHF. Bruker ikke tjenestene. Bedrer sikkerheten for andre med å lytte. ..... Veldig enig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 pacuare skrev for 9 timer siden: Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for å ikke registrere VHF. Bruker ikke tjenestene. Bedrer sikkerheten for andre med å lytte Så visst bruker du tjenesten, på samme som når nu lytter til NRK DAB, følger med på Facebook uten å skrive noe selv osv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Lars H. skrev 18 minutter siden: Så visst bruker du tjenesten, på samme som når nu lytter til NRK DAB, følger med på Facebook uten å skrive noe selv osv. Så sant, så sant Sitér dette innlegget Link to post
bmi Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 fjordgrynt skrev for 3 timer siden: Å sende nødsignal på tidligere eiers MMSI-nummer lukter både bot og fengsel... I en nødsituasjon har du rett til å benytte alle tilgjengelige midler for å tilkalle hjelp så du vil neppe bli straffet for dette. Derimot håper jeg at man i etterkant av en slik situasjon vil lære nytten av å ha en VHF og skaffe seg både sertifikat og lisens. Selv har jeg en bærbar som jeg alltid har med meg uansett hvilken type og størrelse båt jeg er ute med så lenge jeg vet at det ikke finnes annen VHF ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Gunga Din skrev for 6 timer siden: Joda det er lov å ta inn og også bruke ikke-CE merkt utstyr......som privatperson TULL! Du har ingen lov til å bruke baofeng som privat person. Bare når du har radioamatørlisens er dette tillat. Radioamatøre har frittat om bruk av CE merking, når utstyr er konform lisensregeler (båndbredte etc) (men du kan ikke selge det videre.......det er ikke lov) Du kan bruke denne radion på VHF-band......men ikke maritime VHF frekvenser Uten lisens??? Kan du bruker INGEN radiosender. du kan bruke den på VHF-Amatør-radiofrekvenser, du kan til og med bygge din egen radio fra scratch og sende på amatør frekvenser.......men da må du ha ett radio amatør sertifikat........ett sånnt sertifikat er betydlig mer krævende/jobbigere å ta enn ett vanlig SRC som vi har til fritidsbåter....... Det stemmer! att si att marin VHF er retro å vise til telefon, eller att man sender og mottar på samme frekvens.......sier mer om han som skriver (samme frekvens gjeller for en del kanaler, men langt fra alle) De fribrukskanaler i PMR 446Mhz (UHF) er ikkje tillat bruker en radio med avtagbare antenne.... Og baofeng har ein! https://en.wikipedia.org/wiki/PMR446 Så faktisk er det bare priaten og radioamatære kem kan og har lov til å bruker multi radio's slik baofeng…. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Furu Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Lønner seg nesten ikke å slette mmsi , for den må jo sendes inn til forhandler blir jo fort 500-600kr. Nesten bedre å beholde den, med mindre det er en sailor.. kjenner mange som har båt og som er i omtrent samme situasjon som trådstarter, og alltid en unnskyldning, tar jo bare korte turer/bruker den kun hvis det blir nød etc.. skal ikkje legge meg so mykje borti det , men det er synd en ikkje ser den telenor vhf kontroll bilen for fritids flåten meir ofte.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
SamH Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Googler en litt finner en gjerne prosedyren for å resette mmsi, være seg VHF eller AIS. Jeg har byttet mmsi selv på en ait100 og en Navman 7100. Redigert 11.August.2018 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Murphy's law skrev for 10 timer siden: Joda det er lov å ta inn og også bruke ikke-CE merkt utstyr......som privatperson TULL! Du har ingen lov til å bruke baofeng som privat person. Bare når du har radioamatørlisens er dette tillat. Radioamatøre har frittat om bruk av CE merking, når utstyr er konform lisensregeler (båndbredte etc) (men du kan ikke selge det videre.......det er ikke lov) Du kan bruke denne radion på VHF-band......men ikke maritime VHF frekvenser Uten lisens??? Kan du bruker INGEN radiosender. du kan bruke den på VHF-Amatør-radiofrekvenser, du kan til og med bygge din egen radio fra scratch og sende på amatør frekvenser.......men da må du ha ett radio amatør sertifikat........ett sånnt sertifikat er betydlig mer krævende/jobbigere å ta enn ett vanlig SRC som vi har til fritidsbåter....... Det stemmer! att si att marin VHF er retro å vise til telefon, eller att man sender og mottar på samme frekvens.......sier mer om han som skriver (samme frekvens gjeller for en del kanaler, men langt fra alle) Murphy; les gerne hele innlegget.....innen du begynner å kommentere i første settningen kommenterer jeg utstyr på generell basis som ikke er CE merkt, ikke spesifikt radio..... det er lov att ha med seg ikke CE-merkte grejjer inn i unionen, for privat bruk din andre kommentar.....svaret framgår av 3 settningen........ sen som jeg skrev i neste innlegg så er det ikke «fritt fram» på amatørband heller, det finnes regler for hur amatørsendninger skall gå til Sen skriver du att uten lisens kan du bruke ingen radiosender........mener det er feil PR radion er vel fortsatt lisensfri........holder ikke på med PR selv, mulig reglene er endret. Redigert 11.August.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arne_ Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Til alle som sier at «jeg bruker ikke VHF, jeg har den bare liggende i en skuff i fall det skulle oppstå en nødsituasjon». Vel, da bruker du og nyttegjør deg av hoveddelen av VHF systemet slik det er tenkt. Det er derfor de fleste av oss har VHF (min antagelse). For å kunne rope om hjelp når vi trenger det. Men den bakenforliggende tjenesten som gjør dette mulig koster penger, og det er den de fleste av oss er med på å støtte opp om når vi registerer VHF en. At noen velger å ikke ha den på ellers betyr jo bare at de ikke inngår som en del av sikkerhetsnettet for andre båter fordi de ikke vil kunne fange opp eller relay’e en potensiell nødsituasjoner som meldes over VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.