Jump to content

Registrere VHF?


Anders-Jan

Recommended Posts

Worry II skrev 8 minutter siden:

Profilbildet ditt viser en propell med skade på, Benji.. er dette noe vi bør snakke om ?

 

Rolig nå.

Den er heldigvis ikke min. Fant den i Vingsand i mai. Har vel en diameter på nesten 1 meter, og er vridbar.  Dessuten har jeg 5 blads 

Skal ha sittet på en RS skøyte en gang sa de

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Mix skrev for 13 timer siden:

Dette er rett og slett snylting. Har du VHF skal du også ha konsesjon og MSSI nummer for DSC nødoppkall. Beklager, men fatter f ikke at du tør flagge en slik ego holdning. Det samme gjelder @tekniker3 jeg trodde du hadde bedre vett.

Dette var da voldsomt. Alle som ikke mener det samme som deg har ikke vett? Jeg får stille meg i klubben uten vett. Har ikke registrert VHF. Jeg kan ikke huske å noensinne ha brukt VHF i Norge. Men den står alltid på. I Europa har jeg brukt den for å kalle opp marinaer. Utenfor Europa en del sosialt (uten mobildekning er VHF veldig kjekk når en skal avtale noe med vennebåter).

 

Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for å ikke registrere VHF. Bruker ikke tjenestene. Bedrer sikkerheten for andre med å lytte. Båten er utrustet for å krysse atlantern uten støtte, ser ikke for meg situasjoner der det blir kritisk i VHF dekning til kystradioen, der det ikke er mobildekning. 

 

Følger min versjon av kardemommeloven. Gjør som jeg vil så lenge det ikke plager andre. De som vil få dømme meg, men jeg lever lykkelig med mine valg.

Link to post
Benji skrev 48 minutter siden:

 

 

 

Litt usikker på den. Seiler du langs kysten av Portugal - med sertifikatpliktig fartøy, så må du ha ett fartøyutrustet for område A3 - her holder det ikke med VHF.

 


Nei man kan IKKE bruke en "gammel" VHF uten DSC uten registrering - det er et krav om at de skal være registrert for å kunne brukes lovelig - det kalles konsesjon/lisens.

Det er helt etter boka at de spør om ditt kallesignal når du kaller opp for sjekk - vanlig "høflighet" er jo at man oppgir dette selv ved oppkall.

 

Det har du sikkert rett i, det er vel  www.itu.int som handterer de INT. reglene for radio.

 

men om man har en vhf i båten som er programmert att sende ut nødanrop men med gamle eiers Mmsi så vill det fortsatt sendes ut et nødanrop med GPS lokation. Sen følger man ju opp det med en vanlig mayday.

så sikkerhetsmessige er det bra att ha vhfradione fra tidligere eier installert hvis ne komme rust i en nødsituasjion.

Link to post

Jeg blir skremt når jeg leser denne tråden!

Når jeg ser at folk kjøper radioer uten godkjenning, fra Kina, så bør de også være klar over at det er en grunn til at radoene er godkjent. Om din Kina kjøpte radio feiler så risikerer du ikke bare at du ødelegger for deg selv, man at du også blokkerer hele VHF nettet for alle andre. Makan til egoisme skal man lete lenge etter.

Nå kan selvfølgelig en godkjent radio også feile, men det er jo nettopp denne sertifiseringen, med miljøtester, som sikrer kvaliteten på godkjente radioer.

Link to post
pacuare skrev 5 minutter siden:

Miljøtest? Sertifiserte radoer er nøye på avvik på sendefrekvens. Samt interferens / støy.

 

Når man snakker om produkter importert fra Kina til Kr.300,- tror jeg ikke man skal ta for god fisk at de er godkjent. Det importøren som skal stå for eller sikre at produktet er godkjent. Importerer du selv er det du som må bære kostnader om produktet skulle vise seg å skade peroner eller miljø.

Ellers så har miljøtest har ingen ting med sendefrekvens å gjøre.

For å få godkjent radion så må den igjennom normerte miljøtester. Disse testene består av

- Vibrasjonstest

- IP test

- Elektromagnetisk immunitet

- Elektromagnetisk utstråling

- ESD

Pluss endel andre tester for å sikre at de samspiller med annet elektronisk utstyr

 

Link to post
JRK skrev 5 minutter siden:

For å få godkjent radion så må den igjennom normerte miljøtester.

Takk! Godt jeg misforsto ordet, ut fra innlegget ditt er det tydelig at jeg feiltolket miljø-uttrykket. Testene du beskriver er klart relevante. Og kina modeller har mange eksempler på at de lager støy som plager andre. Derfor kommer jeg bare til å benytte produkter jeg er overbevist oppfyller kravene.

Link to post
forskern skrev 25 minutter siden:

Jeg håper likevel er innafor å kommentere at jeg er svært uenig i synspunktene til pacuare uten at det blir fortolket som personangrep.

Er klart lov å være uenig med meg. Jeg forstår begge sider. Hadde båten bare blitt brukt i Norge kunne jeg fint demontert VHF'en. Så lenge den står i båten velger jeg å overholde lytteplikten. Er veldig mange år siden jeg leste VHF pensum (uten å ta eksamen). Selv om jeg risikerer noen små prosedyrefeil, er jeg sikker på at jeg klarer å kommunisere på en måte som er forståelig hvis det skulle bli behov. Men jeg lover å ikke ta i mikrofon hvis det ikke er absolutt nødvendig.

 

Har to ganger reagert på nødsituasjoner som kom via VHF. Så kjekt å lytte, litt flere øyne til å holde utkikk etter savnede personer. Hadde vi gjort funn/obervasjoner hadde jeg uten å nøle brukt radioen.

Link to post
tekniker3 skrev for 19 timer siden:

 

Kjellg skrev for 12 timer siden:

Tror ikke denne radioen verken er lov å importere eller bruke i Europa pga manglende CE merking? Eller tar jeg feil? 

Det at enkelte viser en slik holdning som vist her, forundrer meg veldig. Det er nesten så man ikke kan tro det. Personlig så melder jeg meg ut at denne tråden, for jeg synes det er bare trist det som framkommer av holdninger. 

 

Joda det er lov å ta inn og også bruke ikke-CE merkt utstyr......som privatperson

(men du kan ikke selge det videre.......det er ikke lov)

 

Du kan bruke denne radion på VHF-band......men ikke maritime VHF frekvenser

 

du kan bruke den på VHF-Amatør-radiofrekvenser, du kan til og med bygge din egen

radio fra scratch og sende på amatør frekvenser.......men da må du ha ett radio amatør sertifikat........ett sånnt sertifikat er betydlig mer krævende/jobbigere å ta enn ett vanlig SRC som vi har til fritidsbåter.......

 

att si att marin VHF er retro å vise til telefon, eller att man sender og mottar på samme frekvens.......sier mer om han som skriver

(samme frekvens gjeller for en del kanaler, men langt fra alle)

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Gunga Din skrev 9 minutter siden:

 

 

Joda det er lov å ta inn og også bruke ikke-CE merkt utstyr......som privatperson

(men du kan ikke selge det videre.......det er ikke lov)

 

 

 

Ok. Ringte tollvesenet ang en motor fra Kina og de sa til meg at det måtte være CE merket og ha samsvarserklæring for å ta det inn, selv som privatperson. Men det er kanskje forskjell på hva slags varer det er. 

Link to post

Det kan sikkert vare forskjell på ulike typer varer.....visse varer er jo totalforbud på å ta inn..........motorer vet jeg ikke noe om.....men det er vel lov å ta inn en veteranbil, men

det kanskje beror på att den er bygget for CE-direktivet begynnte å gjelle

 

 

Glemte å skrive att jeg ikke har studert denne BaoFengen....

mulig den ikke er lov på amatørfrekvenser heller pga sendereffekt eller noe annet, finnes begrensningsregler på amatørband også

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
pacuare skrev for 9 timer siden:

Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for å ikke registrere VHF. Bruker ikke tjenestene. Bedrer sikkerheten for andre med å lytte

 

Så visst bruker du tjenesten, på samme som når nu lytter til NRK DAB, følger med på Facebook uten å skrive noe selv osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

 

Å sende nødsignal på tidligere eiers MMSI-nummer lukter både bot og fengsel...

 

I en nødsituasjon har du rett til å benytte alle tilgjengelige midler for å tilkalle hjelp så du vil neppe bli straffet for dette. Derimot håper jeg at man i etterkant av en slik situasjon vil lære nytten av å ha en VHF og skaffe seg både sertifikat og lisens.

Selv har jeg en bærbar som jeg alltid har med meg uansett hvilken type og størrelse båt jeg er ute med så lenge jeg vet at det ikke finnes annen VHF ombord. 

Link to post
Gunga Din skrev for 6 timer siden:

 

 

Joda det er lov å ta inn og også bruke ikke-CE merkt utstyr......som privatperson

TULL! Du har ingen lov til å bruke baofeng som privat person. Bare når du har radioamatørlisens er dette tillat.

Radioamatøre har frittat om bruk av CE merking, når utstyr er konform lisensregeler (båndbredte etc)

(men du kan ikke selge det videre.......det er ikke lov)

 

Du kan bruke denne radion på VHF-band......men ikke maritime VHF frekvenser

Uten lisens??? Kan du bruker INGEN radiosender.

 

du kan bruke den på VHF-Amatør-radiofrekvenser, du kan til og med bygge din egen

radio fra scratch og sende på amatør frekvenser.......men da må du ha ett radio amatør sertifikat........ett sånnt sertifikat er betydlig mer krævende/jobbigere å ta enn ett vanlig SRC som vi har til fritidsbåter.......

Det stemmer! :smiley:

 

att si att marin VHF er retro å vise til telefon, eller att man sender og mottar på samme frekvens.......sier mer om han som skriver

(samme frekvens gjeller for en del kanaler, men langt fra alle)

 

 

De fribrukskanaler i PMR 446Mhz (UHF) er ikkje tillat bruker en radio med avtagbare antenne.... Og baofeng har ein!

https://en.wikipedia.org/wiki/PMR446

Så faktisk er det bare priaten og radioamatære kem kan og har lov til å bruker multi radio's slik baofeng….

VHF, LRC, D5L/A

Link to post

Lønner seg nesten ikke å slette mmsi , for den må jo sendes inn til forhandler blir jo fort 500-600kr. Nesten bedre å beholde den, med mindre det er en sailor..

 

kjenner mange som har båt og som er i omtrent samme situasjon som trådstarter, og alltid en unnskyldning, tar jo bare korte turer/bruker den kun hvis det blir nød etc..

skal ikkje legge meg so mykje borti det , men det er synd en ikkje ser den telenor vhf kontroll bilen for fritids flåten meir ofte..

 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Murphy's law skrev for 10 timer siden:

Joda det er lov å ta inn og også bruke ikke-CE merkt utstyr......som privatperson

TULL! Du har ingen lov til å bruke baofeng som privat person. Bare når du har radioamatørlisens er dette tillat.

Radioamatøre har frittat om bruk av CE merking, når utstyr er konform lisensregeler (båndbredte etc)

(men du kan ikke selge det videre.......det er ikke lov)

 

Du kan bruke denne radion på VHF-band......men ikke maritime VHF frekvenser

Uten lisens??? Kan du bruker INGEN radiosender.

 

du kan bruke den på VHF-Amatør-radiofrekvenser, du kan til og med bygge din egen

radio fra scratch og sende på amatør frekvenser.......men da må du ha ett radio amatør sertifikat........ett sånnt sertifikat er betydlig mer krævende/jobbigere å ta enn ett vanlig SRC som vi har til fritidsbåter.......

Det stemmer! :smiley:

 

att si att marin VHF er retro å vise til telefon, eller att man sender og mottar på samme frekvens.......sier mer om han som skriver

(samme frekvens gjeller for en del kanaler, men langt fra alle)

 

Murphy; les gerne hele innlegget.....innen du begynner å kommentere

i første settningen kommenterer jeg utstyr på generell basis som ikke er CE merkt, ikke spesifikt radio.....

det er lov att ha med seg ikke CE-merkte grejjer inn i unionen, for privat bruk

 

din andre kommentar.....svaret framgår av 3 settningen........

 

sen som jeg skrev i neste innlegg så er det ikke «fritt fram» på amatørband heller, det finnes regler for hur amatørsendninger

skall gå til

 

Sen skriver du att uten lisens kan du bruke ingen radiosender........mener det er feil

PR radion er vel fortsatt lisensfri........holder ikke på med PR selv, mulig reglene er endret.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Til alle som sier at «jeg bruker ikke VHF, jeg har den bare liggende i en skuff i fall det skulle oppstå en nødsituasjon». Vel, da bruker du og nyttegjør deg av hoveddelen av VHF systemet slik det er tenkt. Det er derfor de fleste av oss har VHF (min antagelse). For å kunne rope om hjelp når vi trenger det. Men den bakenforliggende tjenesten som gjør dette mulig koster penger, og det er den de fleste av oss er med på å støtte opp om når vi registerer VHF en.

 

At noen velger å ikke ha den på ellers betyr jo bare at de ikke inngår som en del av sikkerhetsnettet for andre båter fordi de ikke vil kunne fange opp eller relay’e en potensiell nødsituasjoner som meldes over VHF.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...