Jannmar Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 el784949 skrev for 14 timer siden: Veldig enig. Greit det. Så når båten synker under beina på deg, kan du jo bare sitte der og lytte om noen har lagt merke til at båten er i ferd med å forsvinne. Du bruker jo ikke "tjenestene", så da antar jeg at du ikke kommer til å be om hjelp. Om du allikevel skulle skulle falle for fristelsen, må du være klar over at det er vi andre som har betalt regninga for deg og gjort denne "tjenesten" mulig. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Et CE merke skal man studere nøye om man importerer CE står også for China Export. Med tanke på hvor mange som bor i Kina sammenlignet med Europa, så kan vi heller ikke hevde vår rett på det utrykket. Men heldigvis for de som er kjent med merket så er det lett å se forskjellen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Våre fritidsbåts-VHF er semi-duplex.....på disse kanaler.....lytter på en frekvens og sender på en annen frekvens, da vi trykker inn send knappen på mikrofonen. fordelen med en full-duplex er att du kan prata og lytte samtidlig med eksempelvis en kystradiostasjon Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
el784949 Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 7 hours ago, Jannmar said: Greit det. Så når båten synker under beina på deg, kan du jo bare sitte der og lytte om noen har lagt merke til at båten er i ferd med å forsvinne. Du bruker jo ikke "tjenestene", så da antar jeg at du ikke kommer til å be om hjelp. Om du allikevel skulle skulle falle for fristelsen, må du være klar over at det er vi andre som har betalt regninga for deg og gjort denne "tjenesten" mulig. Med "tjenestene" er det vel her snakk om de ekstra funksjonene MMSI og DSC. Tillegg som ikke er nødvendig for korrekt bruk av VHF. Man har jo sannsynligvis mulighet til å finne posisjon vha mobilens gps så lenge batteriet ikke er brukt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 "Tjenestene" er hele det globale maritime VHF sikkerhetsnettet! Mobilens batterier? De har da en stadig tendens til å gå tomme? Dine argumenter for ikke å betale lisensen holder på ingen måte mål! Egentlig forstår jeg ikke hvorfor jeg gidder å svare deg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) el784949 skrev 35 minutter siden: Med "tjenestene" er det vel her snakk om de ekstra funksjonene MMSI og DSC. Tillegg som ikke er nødvendig for korrekt bruk av VHF. Man har jo sannsynligvis mulighet til å finne posisjon vha mobilens gps så lenge batteriet ikke er brukt opp. Tja, selvsagt er det mulig å finne posisjon den ved hjelp av peiling av mobilen. Da må det først være oppnåd kontakt med deg, så de vet du er i trøbel/nød (da bør du jo kanskje også vite hvor du er) Så må det begjæres en peiling fra telefonselskapet på ditt nr. Så må man ha minst 3 stasjoner å peile deg i fra for å få ett godt resultet - en noenlunde god posisjon. Med DSC på VHF`n tar det 0,7 sek å sende samme info, og KRS/HRS pluss alle fartøy med VHF i området (innenfor dekning) vet hvor du er. Redigert 11.August.2018 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
el784949 Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 17 minutes ago, Benji said: Tja, selvsagt er det mulig å finne posisjon den ved hjelp av peiling av mobilen. Da må det først være oppnåd kontakt med deg, så de vet du er i trøbel/nød (da bør du jo kanskje også vite hvor du er) Så må det begjæres en peiling fra telefomselskapet på ditt nr. Så må man ha minst 3 stasjoner å peile deg i fra for å få ett godt resultet - en noenlunde god posisjon. Med DSC på VHF`n tar det 0,7 sek å sende samme info, og KRS/HRS pluss alle fartøy med VHF i området (innenfor dekning) vet hvor du er. Jeg snakker ikke om peiling av mobil men derimot GPS-fix. Fiktiv situasjon: du er langt utpå havet uten mobildekning, men har litt batteri igjen på mobilen så du kjører en GPS-app og finner posisjon. Melder dette over VHF og blir reddet. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Ikke lett å trykke på mobilen når du ligger i bølgene og skvulper etter at båten gikk ned ... Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 I nødsituasjoner bør mest mulig være automatisert. Å skulle sette seg ned og finne nøyaktig posisjon er bare tull, når du ellers prøver å redde fartøyet og barna's liv. Jeg har trent litt på en del nødsituasjoner og det er rart det der som skjer i hodet når ulykken skjer. Folk flest glemmer de mest elementære ting, mange fortsetter med akkurat det de hadde planlagt uansett hva som skjer. Jeg tok i dag VHF eksamen. Det gikk raskt og alle fikser det på noen timer. Har kjøpt meg en Icom M93D med GPS/GLONSS etc etc for DSC. Eneste problemet jeg har med lisens registreringen er at jeg må finne navn på skuta Endeavor- nei, for pretensiøst, Aldri Mer 2? Nei, Glassmaneten? Jellik? Noen som husker sketsjen "Sommeren med Jellik?" (parodi på sommeren med Selik) Herlig! Kanskje jeg skal navngi den etter delfinene vi så fra båten for ikke så lenge siden? Eller spekkhoggerne, eller mor? Å finne navn på skuta er mye vanskeligere enn VHF SRC eksamen Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Idag er det veldig mange fritidsbåter som har både vhf og AIS. Overhørte her om dagen at en bekymret melding ble meldt inn på kanal 16 til kystradio sør fra ett passerende skip. De kalte så opp en båt de så var i nærheten, og fikk den båten til å sjekke status. Det hele var avklart i løpet av kort tid. Jeg tror vhf betyr mer for sikkerheten nå som AIS er vanlig enn før. Tenkt deg at du trenger hjelp, og melder inn til kystradio på VHF eller telefon. Vi båtfolk er overalt, og stadig flere av oss er synlige for kystradio, og både kan og vil hjelpe. Slikt kan ikke løses med mobiltelefon. Jeg betaler med glede for den tryggheten, og setter stor pris på kystradio’en. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 el784949 skrev 28 minutter siden: Jeg snakker ikke om peiling av mobil men derimot GPS-fix. Fiktiv situasjon: du er langt utpå havet uten mobildekning, men har litt batteri igjen på mobilen så du kjører en GPS-app og finner posisjon. Melder dette over VHF og blir reddet. Og slik velger du å gjøre det i en nødssituasjon, kun for å spare noen kroner på lisensen? Jeg verdsetter livet mitt og de som er ombord litt høyere enn det lisensen koster! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Fjordgrynt. Du er inne på det helt rette her. Fra min tid på Tjøme Radio så har vi mange situasjoner hvor vi ba om hjelp fra fartøy i nærheten ved hjelp av VHF, i de aller fleste tilfeller var det hjelp å få fra båter i området, det har garantert berget både liv og verdier gjennom årene. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Seilars Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Kystradio kommer til å spille en større og større rolle innen redning nå som responstidene går ned pga. AIS i lystbåter. Før måtte man starte opp en redningsskøyte ett godt stykke unna, nå siger det gjerne en fritidsbåt eller yrkesbåt forbi 5 minutter unna når den røde knappen trykkes inn, eller noen kaller opp kystradio. Det kan være forskjellen på liv og død. Denne utviklingen er såpass viktig for vår alles sikkerhet at det er uaktuelt å spare penger ved å droppe lisensen. Hvis jeg drev med forsikring ville jeg heller gitt rabatt for VHF og AIS enn for medlemskap i RS. Sannsynligheten for at dette fører til at båt og mannskap får tidsnok hjelp er større enn sjansen for at RS er der på tiden. RS spiller en viktig rolle, ikke misforstå, men vi båtfolk er nesten alltid nærmere. Selv har jeg slept inn en båt i år som ellers ville drevet på land. Jeg var på rett sted til rett tid, og det ble han veldig glad for. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 VHF sertifikat er bra å ha, og lisens for radiostasjonen er bra å ha. Medlemskap i RS er også bra å ha. Har du ikke råd til dette, så tar vi andre regningen for disse sikkerhetstjenestene. Det har antagelig de fleste av oss som betaler klart for oss, uten at det bekymrer oss nevneverdig. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 On 8/9/2018 at 9:35 PM, tekniker3 said: Jeg har betalt skatt i mange herrens år, så der har jeg ikke dårlig samvittighet en plass :-) Føler jeg betaler nok skatt når det passerer 50%. VHF-nettet finansieres (også?) gjennom avgiften du betaler. De færreste i befolkningen har VHF og er vel neppe med på å finansiere dette? Så etter min mening kan du trygt skru på din dårlige samvittighet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 On 8/9/2018 at 11:05 PM, trekko said: De legger ikke ned kystradio hvis alle fritidsbåter slutter betale. Hvis alle de som har fritidsbåt slutter å betale, må alle de som IKKE har fritidsbåt begynne å betale. Pengene må komme et sted ifra vet du. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 On 8/10/2018 at 11:07 AM, pacuare said: ... Men den står alltid på.... Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for å ikke registrere VHF. Bruker ikke tjenestene. ... Men hvorfor har du den på når den ikke mottar eller sender signaler via VHF-stasjonene i Norge? Regner med du sender MayDay på kun 5w så signalene dine ikke står i fare for å rekke fram til norske kystradiostasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 1 hour ago, Miranda2 said: VHF sertifikat er bra å ha, og lisens for radiostasjonen er bra å ha. Medlemskap i RS er også bra å ha. Har du ikke råd til dette, så tar vi andre regningen for disse sikkerhetstjenestene. Det har antagelig de fleste av oss som betaler klart for oss, uten at det bekymrer oss nevneverdig. Driver RS veldedighet overfor ikke-medlemmer? Jeg tror prisene er litt annerledes da. Det er vel også noen forsikringsselskaper som på et eller annet vis tar noe av kostnaden her for ikke-medlemmer? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 17 hours ago, Lars H. said: Og slik velger du å gjøre det i en nødssituasjon, kun for å spare noen kroner på lisensen? Jeg verdsetter livet mitt og de som er ombord litt høyere enn det lisensen koster! Jeg skjønner heller ikke hvordan han sikrer at signalene hans ikke når kystradiostasjonene han nekter å betale for og dermed også nekter å benytte seg av. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 quantumduck skrev 33 minutter siden: VHF-nettet finansieres (også?) gjennom avgiften du betaler. De færreste i befolkningen har VHF og er vel neppe med på å finansiere dette? Så etter min mening kan du trygt skru på din dårlige samvittighet igjen. quantumduck skrev 31 minutter siden: Hvis alle de som har fritidsbåt slutter å betale, må alle de som IKKE har fritidsbåt begynne å betale. Pengene må komme et sted ifra vet du. Du skal ha for innsatsen! :-) Men med tanke på det som allerede er skrevet så tror jeg det er for seint med pedagogikk og opplæring i pluss og minus, det toget forlot stasjonen for en god stund siden virker det som. Eller er det "bare" helt ordinær og enkel snyting.. ble litt usikker når jeg tenker meg om Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 1 minute ago, Pinkvin said: Du skal ha for innsatsen! :-) Men med tanke på det som allerede er skrevet så tror jeg det er for seint med pedagogikk og opplæring i pluss og minus, det toget forlot stasjonen for en god stund siden virker det som. Eller er det "bare" helt ordinær og enkel snyting.. ble litt usikker når jeg tenker meg om Vel, det går jo alltid et tog, som de sier ... kanskje det går opp et lys en vakker dag. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 quantumduck skrev for 7 timer siden: Driver RS veldedighet overfor ikke-medlemmer? Jeg tror prisene er litt annerledes da. Det er vel også noen forsikringsselskaper som på et eller annet vis tar noe av kostnaden her for ikke-medlemmer? Det stemmer nok det at RS har en pris på sine tjenester for ikke-medlemmer, men det er ikke alle disse ikke-medlemmene i trøbbel de klarer å kreve inn pengene fra. Mange ulike årsaker til at de ikke får inn pengene. RS får tilskudd fra flere kanter, inklusive forsikringsselskap. Veldig bra om disse tilskuddspengene blir benyttet til å sikre farvannet vårt, og samtidig redde ikke-medlemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Miranda2 skrev 25 minutter siden: Veldig bra om disse tilskuddspengene blir benyttet til å sikre farvannet vårt, og samtidig redde ikke-medlemmer. Joda, bare de prioriterer medlemmene først, så får heller ikke-medlemmer vente på tur. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 quantumduck: Det er helt lovlig å ha en VHF og UHF scanner og lytte. Scannere selges lovlig. Baofeng Radioen kan fint settes opp som scanner. Å bruke denne som Walkie Talkie på dedikerte åpne frekvenser på 450Mhz området er helt lovlig, de selger også sånne lisensfrie radioer på Chlas Olson som alle kan bruke. Det er bare å programmere inn Baofengen til disse kanalene du kan plapre lisensfritt på. Så kan du lytte på VHF kanalene når du har programmert dem inn. Om du står til knærne i vann så vet jeg ikke om noen som er blitt tiltalt for å tilkalle hjelp... Denne VHF angiften koster sikkert like mye å kreve inn som det den koster oss, men det er jo staten i et nøtteskall. Det sitter vel 10 årsverk bare for å administrere denne, offenlig sektor bare vokser og vokser, alle sitter på et kontor og administrerer, mens polakkene skal jobbe for oss... Hører masse polakker på VHF radioen, de jobber som matroser og plaprer i vei! Jeg trives veldig godt som radio pirat og har tenkt å fortsette med det. Jeg ser foresten NRK via fiber, og da betaler jeg heller ikke TV lisens da jeg ikke har tuner på monitoren. Har ikke satt meg inn i reglene for VHF, kunne godt tenke meg å ta sertifikatet men å betale noen årlig avgift kommer ikke på tale. Jeg kjører også motorsykkel igjennom bomringen i Stavanger uten å betale, her er det bare å gi gass... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 7 hours ago, tekniker3 said: quantumduck: Det er helt lovlig å ha en VHF og UHF scanner og lytte. ... Javel, dette vet du som ikke har satt deg inn i reglene for VHF, altså? VHF lisens er det MENINGEN du skal betale for. Du er derimot ikke "pirat" om du ser NRK via fiber, lisensavgiften er knyttet til tv-tuneren (eller dekoderen formoder jeg). Gammeldags, ja, men det er foreløpig slik det er. I bomringen betaler vi som kjører MC også det myndighetene vil at vi som kjører MC skal betale, 0 kr. Det står ofte på et skilt rett før passering så det er ikke så vanskelig det heller. (Antar forøvrig du ikke har MC-lappen, ikke har skilter og aldri tar sykkelen din ut av garasjen, siden du sammenligner din bruk av MC med din bruk av VHF.) Men, motsetning til diverse popcorntime-unger med vpn og lignende, syns jeg det er bedre at du lytter uten lisens, kanskje du fanger opp noen i trøbbel en vakker dag, du klarer nok å videreformidle mayday selv uten vhf-lappen. Og kanskje det redder dagen for deg selv en gang også. Bedre det enn at du går ned med piratflagget til topps. Anbefaler VHF-lappen, det er ganske lavterskel og samtidig interessant, så får du repetert det som står i denne tråden om fordelene ved å ha en registrert sender ombord også ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.