Dalton Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Hmm.. blir nesten litt engstelig etter å ha lest igjennom denne tråden. Engstelig, fordi jeg har en gammel VHF i båten jeg ikke aner hvordan jeg bruker (VHF'en altså) Satt i båten når vi kjøpte den i vår, en Shipmate RS8000. Husker ikke callsign, men det står på en lapp under radioen. Siden det ikke er noen å kalle opp der vi har båt, så står den aldri på, men jeg tror den fungerer. Burde jeg koble den ut? Eventuelt registrere den, selv om jeg egentlig ikke har noe bruk for den? Med fare for å bli misoppfattet her, så er dette et seriøst ment spørsmål fra min side. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Lars H. Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Dalton skrev for 3 timer siden: Eventuelt registrere den, selv om jeg egentlig ikke har noe bruk for den? Men du kan få bruk for den i en nødsituasjon, - du kan ha glemt mobilen hjemme, den er tom for strøm, det er ingen båter i nærheten du kan vinke til når båten din tar inn vann etter en grunnstøting osv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
quantumduck Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Helt enig med @Lars H. og i tillegg kan du jo risikere å høre andre som er i trøbbel om du har den skrudd på. Med eller uten lisens og lappen. Jeg syns det er litt merkelig å fastslå så skråsikkert at verken du får bruk for å kalle opp noen, eller andre får behov for at du fanger opp deres mayday, selv om farvannet du ferdes i ikke er så trafikert. Lappen er ganske så lavterskel, anbefaler å ta den, selv om du ikke tenker å sitte og plapre på vhf i det vide og brede. Min står på stort sett hele tiden når jeg er i båten, selv om jeg bruker den minimalt til kommunikasjon selv. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Dalton skrev for 5 timer siden: Hmm.. blir nesten litt engstelig etter å ha lest igjennom denne tråden. Engstelig, fordi jeg har en gammel VHF i båten jeg ikke aner hvordan jeg bruker (VHF'en altså) Satt i båten når vi kjøpte den i vår, en Shipmate RS8000. Husker ikke callsign, men det står på en lapp under radioen. Siden det ikke er noen å kalle opp der vi har båt, så står den aldri på, men jeg tror den fungerer. Burde jeg koble den ut? Eventuelt registrere den, selv om jeg egentlig ikke har noe bruk for den? Med fare for å bli misoppfattet her, så er dette et seriøst ment spørsmål fra min side. Stod en gammel VHF i første snekka vi hadde. Fikk en med "lappen" til å ta en radiosjekk og den var helt ok. Registrerte så VHFen i eget navn. Men fikk ikke ut fingern ifht å ta lappen på to- tre år tror jeg det må ha vært. Er lite flink til å huske å slå på VHFen, men fikk i år lagt opp høyttaler til cockpit og da ble jeg også flinkere til å ha den på. Men jeg skvetter jo i solcellene når VHFen plutselig "vræler til".. og i perioder syns jeg det er "litt mye" å overhøre, 99,9% er helt uinteressant for oss. Så jeg vet ikke helt... lurer på å få tak i en ny med distressknapp så jeg slipper å sitte å lytte hele tiden, da får jeg vel "alarm" om det er noen i nærheten som trenger hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Pinkvin skrev 8 minutter siden: Stod en gammel VHF i første snekka vi hadde. Fikk en med "lappen" til å ta en radiosjekk og den var helt ok. Registrerte så VHFen i eget navn. Men fikk ikke ut fingern ifht å ta lappen på to- tre år tror jeg det må ha vært. Er lite flink til å huske å slå på VHFen, men fikk i år lagt opp høyttaler til cockpit og da ble jeg også flinkere til å ha den på. Men jeg skvetter jo i solcellene når VHFen plutselig "vræler til".. og i perioder syns jeg det er "litt mye" å overhøre, 99,9% er helt uinteressant for oss. Så jeg vet ikke helt... lurer på å få tak i en ny med distressknapp så jeg slipper å sitte å lytte hele tiden, da får jeg vel "alarm" om det er noen i nærheten som trenger hjelp? Har testet en del DSC og det er en veldig kjekk funksjon. Bare det å ‘ringe’ til en annen båt er mye enklere en å ta et oppkall på vanlig måte. Der og de jeg har testet det med så hører du DSC lyden veldig godt :) Vhf lappen ja. Alt skal man jo ha tid og ork til, men egentlig så er det fort gjort. Du gjør alt online fra en PC. Selv satt jeg meg ned noen timer en kveld og gikk gjennom teorien og tok ‘eksamen’ samme kveld. Det er flere kapittel i kurset og hvert kapittel har en avsluttende ‘eksamen’. Tror også du kan ta det over flere dager. Tror jeg brukte 3- 3,5 timer Redigert 13.August.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Kjellg skrev 1 minutt siden: Vhf lappen ja. Alt skal man jo ha tid og ork til, men egentlig så er det fort gjort. Du gjør alt online fra en PC. Selv satt jeg meg ned noen timer en kveld og gikk gjennom teorien og tok ‘eksamen’ på noen timer. Det er flere kapittel i kurset og hvert kapittel har en avsluttende ‘eksamen’. Tok ikke noe kurs. Leste pensum og brukte den "testautomaten" de har på sidene til telenor. Logget på hos telenor og tok eksamen. Var ikke veldig "mystisk eller vanskelig ;-)". Men om en ikke er vant med å jobbe teoretisk, eller sliter ifht lesing og forståelse så skjønner jeg at det kan være håpløst. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 (redigert) Jeg tok det på etpar kvelder. Det er nok en god ide å gå skikkelig gjennom slike kurs fordi de gir en god innføring i hvordan du kan redde livet. Det er en simulator i kurset som ikke er dum. Men kan man alt fra før, er Pinkvins metode god. Du har et helt år på deg fra du kjøper kurset. Jeg syntes det var helt greit, og etter min mening er det lagt opp slik at alle og enhver skal kunne greie det uten alt for mye stress. Du kan ta "eksamen" så mange ganger du vil, stod det. De vil jo egentlig at alle skal stå på denne typen eksamener/tester... Det er en bok man kan kjøpe også. Den er sikkert god. Jeg kjøpte den ikke pga skyhøy porto, og da slo gnierinstinketet rett inn, men tror nok jeg kjøper den etter hvert. Kjekt å ha, nyttig bent frem. Dersom man sliter med dysleksi eller andre utfordringer er kanskje et vanlig kurs bedre enn et nettkurs? Redigert 14.August.2018 av PerUlv Utvidet omtale (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Lars H. skrev for 15 timer siden: Men du kan få bruk for den i en nødsituasjon, - du kan ha glemt mobilen hjemme, den er tom for strøm, det er ingen båter i nærheten du kan vinke til når båten din tar inn vann etter en grunnstøting osv. Det er bare det at det ikke er noen å snakke med på Randsfjorden... Mobiltelefonen er vår VHF, og er alltid med og har alltid strøm. Ved seriøse problemer her, ringer vi brannvesenet som har en Pioner Multi liggende. Ingen redningsskøyter, ingen politibåter... quantumduck skrev for 13 timer siden: Helt enig med @Lars H. og i tillegg kan du jo risikere å høre andre som er i trøbbel om du har den skrudd på. Med eller uten lisens og lappen. Jeg syns det er litt merkelig å fastslå så skråsikkert at verken du får bruk for å kalle opp noen, eller andre får behov for at du fanger opp deres mayday, selv om farvannet du ferdes i ikke er så trafikert. Lappen er ganske så lavterskel, anbefaler å ta den, selv om du ikke tenker å sitte og plapre på vhf i det vide og brede. Min står på stort sett hele tiden når jeg er i båten, selv om jeg bruker den minimalt til kommunikasjon selv. Men kanskje jeg tar "lappen" i løpet av vinteren, uansett... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Kjellg Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Pinkvin skrev for 13 timer siden: Tok ikke noe kurs. Leste pensum og brukte den "testautomaten" de har på sidene til telenor. Logget på hos telenor og tok eksamen. Var ikke veldig "mystisk eller vanskelig ;-)". Men om en ikke er vant med å jobbe teoretisk, eller sliter ifht lesing og forståelse så skjønner jeg at det kan være håpløst. Ok, da misforstod jeg. Trodde ikke du hadde vhf sert. Testautomat og simulatoren er fine ting å lære seg tingene på. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Så et innslag på dagsrevyen I går. Her ble det stilt spørsmålstegn ved at folk stolte for mye på mobile. om de kom opp I en vanskelig situasjon. Videre ble det vist til et VHF system (tror jeg) for jegere, som man mente turgåere burde bruke. Nettopp egenskapene ved peiling av turgåer ble tatt opp her også. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Hilde Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 (redigert) Sikringsradioen fungerer på mange måter som maritim VHF og er tilgjengelig for alle brukere av norsk natur Man velger om man vil kjøpe radio med eller uten innebygd GPS, men alle registrerte radioer har egen ID og en nødknapp. Systemet er bygd ut med basestasjoner som øker rekkevidden, og ved nødoppkall vidrekobles man automatisk til en110-sentral. Disse basestasjonene opereres av lokale radiolag . NB: Dette systemet er på ingen måte ment som en erstatning for maritim VHF https://sikringsradioen.no/ Redigert 15.August.2018 av Mr. Hilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Vi har ein del kanaler og sund langs kysten vår, og ikkje alle plasser kan båter møtes. Eg er sjeldan utpå, men eg hører alltid ei ferge eller andre båter varsle på k16 om "seilas sånn og sånn" for å varsle anna trafikk. Også vaktbåter ifbm maritime operasjoner. Har sjølv berre ein eldre vhf utan dsc, men det gjer nytten for meg som lyttevakt og ved oppkall. Tittel på tråden er "registrere vhf", det er vel klart svar på, absolutt lurt. Motsatt av absolutt idiotisk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dalton Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Søkte etter kallesignalet som står på radioen i båten her, men fant ingenting. Betyr det at radioen aldri har vært registrert, eller kan man avregistrere den, og derved gjøre den ikke søk bar? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.