Furet Startet 11.August.2005 Del på Facebook Startet 11.August.2005 Hei, er ny bruker av baatplassen.no. Det jeg har sett til nå er at her er det mye kompetanse samlet på en dataskjerm! Til saken. Vi er i ferd med å kjøpe oss en Furuholmen plattgatter på 25 fot. Det er ikke en hvilken som helst plattgatter! Den var i vårt eie under hele barndommen min, men forsvant desverre ut av familien tidlig på 80-tallet. Gjett om gleden var stor når jeg så den igjen i fjor! Her om dagen dristet jeg meg til å legge en lapp med tlf.nummeret mitt, og en forsiktig forespørsel om båten var til salgs. Fikk svar like etter, - joda, han hadde tenkt tanken. Litt snakk rundt båtens stand bragte frem at det fortsatt var en Volvo B-18 med gir i båten. Selv om det er lenge siden, husker jeg så smått en frustrert far skru på motor og manifold, og husker også godt ordren om aldri å dra på for mye pga. bensinforbruket. Jeg vet ikke vekta på båten, men antar at vi snakker om ca 3 tonn. Hva kan jeg bruke av motor i denne? Satser på å finne noe brukt fra Diesel-verdenen, og helst da noe som passer på giret. (bakkslag?) Har noen noe formening om hva jeg skal se etter? Takknemlig for tips! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 11.August.2005 Del på Facebook Svart 11.August.2005 Hei! Starter med å ønske deg velkommen jeg Kan dessverre ikke hjelpe deg med motorvalg. Men vil ønske deg lykke til med prosjektet. Håper vi får høre mer om det. Det er ikke alle som får oppleve det der Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Hei og velkommen! Det er liksom litt ekstra stas med nye trebåtfolk syntes nå jeg da Når det gjelder motor så har jeg akkurat gjennomgått samme prosedyre; en eldre plattgatter med en mb18 motor. Jeg kom tilslutt frem til at noen diesel ønsket jeg ikke pga pris, bråk, lukt og støy. En mb18 motor er det ikke lett å finne deler til mere så jeg gikk for mb20 basert motor. en BB115 ble skrudd sammen (BB115= B20 på 115 hk med "RB" Backslag. Dette er sikkert samme gear som står i din båt og er nesten uslitelig. En slik "ny" motor bygger du opp for 10-15000 og da ha du en meget pålitelig motor som passer båten din gått. Min båt på 23fot veier ca 1800 kg så vekten din på 3000 virker noe høy? bensinforbruket mitt ligger på ca 1liter pr distans ( 10 ltr/t ved 10 knop.) og med mitt bruk som er mellom 50 og 70 gangtimer i sesongen er det vanskelig å forsvare en nyere diesel som også må ha nytt gear. (jeg fant iallefall ikke noen andre som hadde gearhus som passer på dennne kassa.) Hvis du går for en diesel med nytt gear må du nok også bytte propell og kansje aksel også siden b18 motoren går i ca 4500-5000 omg og RB gearet har en utvekslig på 1,96:1. Dieseler går jo ikke p langt nær så fort og har ofte (?) 3:1 i gearing så da vil nok den propellen være altfor lett. uansett så ligger det manualer til både gear og motor under "manualer" og deler er det masse av..... Lykke til Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Muhammed Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Hei! Jeg holder på med fulstendig oppusing av en Furuholmen plattgatter der også motor skal byttes. I min båt står det nå en Volvo Penta MD 19 på ca 60 hk ved 4500 r/min. Så stort turtall på en gammel diesel gå ikke, motoren yter ca 40 hk 3000 r/min. Dette er etter min mening for liten motor til min båt (er 27 fot og er 1600 kg). Å sette inn en større diesel hadde vært fristende men, de er jo til de grader overpriset, så jeg vurderer å sette inn en Volvo bensinmotor B20 eller B30. Tror dette blir løsningen som er rimeligst for meg hvis ikke noe annet skulle falle i hode på meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Om du trenger skifte deler eller hele B-18 motoren , så kan du også følge med på den svenske "finn"-siden www.blocket.se God helg alle sammen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 12.August.2005 Del på Facebook Svart 12.August.2005 Finn en Ford Transit Diesel maskin. Ta kontakt med http://www.lancingmarine.com for mariniserings utstyr ... evt, kjøp en ny maskin fra dem ... hare en 40 hester diesel for rundt NOK 45K + 140 *40 (HK avgift)som gir pris rundt NOK 60K for ny maskin ... Regner med at NOK 45K er inkdusiv MVA her borte, så vil være billigere, men transport og MVA må nok påregnes.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Furet Svart 19.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2005 Nå er RUGGEN tilbake i familien! Var og betalte og overtok i dag. Avsluttet kvelden med en tur utpå med våre amerikanske besøkende. Gary er fra Montana, hvor de ikke akkurat trenger denne typen fremkomstmidler. Han har vært i båt tre ganger, siste gang da han som ungdom, sammen med flere gale kamerater, satte ski på en kano. Har fått beskrevet hvordan turen nedover fjellsiden gikk. (De hadde glemt ror, og det gikk heller dårlig!) Ruggen er en 25 fot Furuholmen, åpen med dekk og vindskjerm. Vi hadde en fin kveldstur med reker og dørjing. Volvo B-18 gikk lunt og fint til vi var tilbake ved solnedgang. Er litt manko på el. til lanternene. Har planer om noen turer til før båten tas opp om 2 - 3 uker. Kommer da til å ha behov for en del tips, og skal forsøke å holde forumet informert om prosjektet. For prosjekt er det ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Muhammed Svart 19.August.2005 Del på Facebook Svart 19.August.2005 Hadde vært veldig fint med noen bilder av skuta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furet Svart 28.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2005 Hadde vært veldig fint med noen bilder av skuta. <{POST_SNAPBACK}> Hei, her er et par bilder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furet Svart 11.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2005 Nærmer seg tiden for å ta opp Ruggen. Jeg har vært og sondert litt når det gjelder lakk og olje, men føler meg ikke helt sikker på hva det blir ennå. Som nevnt annet sted er båten satt inn med Jøko dekksolje, og den lokale lakk-guruen sa dette var en oljefabrikkant som servet det meste av fiskeflåten på vestlandet. Han mente at olja lot seg fjerne med rødsprit, med etterfølgende pussing. Noen som har erfaring på området? Er rødsprit tingen å bruke ? Guruen anbefalte Epifanes lakk på båten. Ser jo ut til at dette er Rolls Royce'n av lakk. Har noen andre tips om hva som kan brukes, som gir topp glans? Husker at båten tidligere fikk reale omganger med Ravilakk. Jeg ønsker å få tilbake den glansen jeg husker fra tidligere år, spesielt på dekk og vindskjermer av oregon pine og mahogny. Dekkene må nates om, og jeg er inne på tanken å bruke hvit tec-7. Noen med erfaringer på dette stoffet? Fant tidligere en link her i forumet til leverandør av bl.a. mahogny, og skal forespørre der på priser. Har andre noe stalltips på leverandør av eksotiske tresorter? Med ønsker om en trivelig båthøst for alle og enhver, Furet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 11.September.2005 Del på Facebook Svart 11.September.2005 Har andre noe stalltips på leverandør av eksotiske tresorter?Prøv InterWood i Drammen. Ellers kan du finne mye på loppemarked om jeg ikke har vært der før deg og renska rein for gamle møbler!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 11.September.2005 Del på Facebook Svart 11.September.2005 Velkommen som trebåteier! En bønn: Ikke sett inn gammel diesel i en slik båt. Bensin er tingen. Helst mange sylindre for mest vibrasjonsfri gange. I "Svanen" har jeg en sideventilert seksylindret albinmotor på 3,9liter. 80hk ved 2800o/min. Den går nydelig, stille og vibrasjonsfritt. Enkelte anbefaler også ford v8 fra 40-50 tallet. Jeg ville beholdt B18 motoren til jeg ble bedre kjent med tilstand. Sett ihvertfall ikke inn noen gammel diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Muhammed Svart 11.September.2005 Del på Facebook Svart 11.September.2005 Synes glans og glød var utrolig bra på denne båten. Blank båt (det var vel du som tipset om denne siden) Han hadde brukt Ferromax olje. Jeg skal i allefall sjekke ut denne olja, selv om den er nokså dyr. 170 kr.pr.l. Den kjøpes her båthjelp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furet Svart 12.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2005 Synes glans og glød var utrolig bra på denne båten. Blank båt (det var vel du som tipset om denne siden) Han hadde brukt Ferromax olje. Jeg skal i allefall sjekke ut denne olja, selv om den er nokså dyr. 170 kr.pr.l. Den kjøpes her båthjelp <{POST_SNAPBACK}> Takk for synspunkter så langt! Tok meg den frihet, og sendte en mail til eieren av "Tocaro", og fikk følgende svar: "Hei! Vi har bruk Ravilakk på alt sammen. Det er en meget takknemlig lakk å jobbe med, samtidig som den holder glansen hele sesongen. Ferromax mettet vi med ja, veldig bra den også! " Prognosen for mitt og Ruggens vedkommende tippet vel med det over på Jotuns side Furet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 (redigert) Heisann og gratulerer med nydelig skute Ravilakk er også det jeg har brukt på Majali. Det blir veldig blankt og får en utrolig og enestående glød (pga rav som er tilsatt lakken.) Men etter 3 sesonger kommer jeg nok til å bytte ut denne til fordel for clipper 2 eller noe annet. Dette kommer av at ravilakken er litt for hard og dermed sprø. Så etter en sesong blir det ørsmå krakkeleringer (sprekker) i lakken. Dette er kun kosmetisk siden sprekkene ikke går gjennom lakkskiktet og svekker heller ikke heften. Tidligere har jeg ikke brydd meg noe om det siden jeg pusser ned et lag og legger på et nytt før hver sesong uansett. Men jeg bytter uansett fordi at jeg nå har den gløden i lakken og hvis jeg da legger på et nytt lag over de 12 lagene som danner grunnlaget så får jeg forhåpentligvis i pose og sekk! Tec7 har jeg brukt på mine nye dekk, men jeg ville nok kanskje brukt en noe mer fleksibel masse hvis du har "ekte" dekk (ikke staver limt i epoxy som da er dødere) Rødsprit har jeg iallefall brukt i store mengder til vasking mellom hvert strøk etter sliping. Der avfetter godt og reagerer ikke på lakken iallefall. Når det gjelder motor så er jeg hjertens enig om å ikke sette inn et "dieseldyr" Så får båten rette lyden og den lune fine gangen. Lykke til Redigert 12.September.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Furet Svart 13.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2005 Ravilakk er også det jeg har brukt på Majali. Det blir veldig blankt og får en utrolig og enestående glød (pga rav som er tilsatt lakken.)Finnes det andre, mykere lakktyer med rav, eller er det ravet som gjør den sprø? Tec7 har jeg brukt på mine nye dekk, men jeg ville nok kanskje brukt en noe mer fleksibel masse hvis du har "ekte" dekk (ikke staver limt i epoxy som da er dødere)Mine dekk er helt klart ikke døde! Her er det Oregon Pine rett på eikespant, som jeg mistenker kunne ha godt av litt oppstiving. Ser for meg å skifte disse om en stund. (Les: noen år) Når det gjelder motor så er jeg hjertens enig om å ikke sette inn et "dieseldyr" Så får båten rette lyden og den lune fine gangen. <{POST_SNAPBACK}> Nei, har nok fått såpass med tilbakemeldinger at jeg holder meg til B18 - B20. Fikk forresten med en frisk B20 ekstra, så fremdriften burde være sikret. Takk for tips, majali Furet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Finnes det andre, mykere lakktyer med rav, eller er det ravet som gjør den sprø? <{POST_SNAPBACK}> Har hatt samme problem med Ravilakk og krakelering enkelte steder. Tilsatte lakken 10-15% Owatrol olje. (Står 20% på boksen.) Dette gjør lakken mindre sprø og bedre å stryke ut. (Ikke D1, D2, teak -eller edelolje, men Owatrol for metall.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Har hatt samme problem med Ravilakk og krakelering enkelte steder. Tilsatte lakken 10-15% Owatrol olje. (Står 20% på boksen.) Dette gjør lakken mindre sprø og bedre å stryke ut. (Ikke D1, D2, teak -eller edelolje, men Owatrol for metall.) <{POST_SNAPBACK}> Dette med Owatrol olje i lakken har jeg også prøvd, den ble glattere og lettere å påføre. Men desverre like mye krakeleringer. ... Så jeg undersøkte med det med ravilakken (som jeg forøvrig tror er den eneste eneste med rav tilsatt..) og det ikke uvanlig å få dette "problemet" men imotsetting til mange andre lakktyper har denne så god heft at det er liten sjang for at sprekkene klarer å gå helt gjennom filmen. Det er også lite eller ingen (er ikke helt sikker) UV filter tilsatt Ravilakken, så det er jo en god grunn til for å legge på et annet topplag. ... Hva gjelder natemasse, så er det skrevet masse om det her på forumet. Jeg mener å huska at HR bruker en type som er silikonbasert (?) denne er hvistnok veldig fleksibel men om jeg har forstått dette med silikon rett så er det jo klin umulig å lakke over! Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Dette med Owatrol olje i lakken har jeg også prøvd, den ble glattere og lettere å påføre. Men desverre like mye krakeleringer. ... <{POST_SNAPBACK}> Området jeg hadde krakelering i var nær baugen på det som er solsiden i havna. I tillegg var lakken i dette området ekstra tykk grunnet for forsiktig bruk av slipemaskin over flere år. Reduksjon av lakktykkelse og utblanding med Owatrol hjalp meg. Nå ble jeg i tvil om hva som gjorde utslaget. Det er også lite eller ingen (er ikke helt sikker) UV filter tilsatt Ravilakken, så det er jo en god grunn til for å legge på et annet topplag. ... <{POST_SNAPBACK}> Ser ut som du har rett i at Ravilakk ikke har UV-filter. UV-filter er ikke nevnt i databladet i motsetning til databaldet for Clipper II. (Ikke noe bevis, men sterkt indisium.) ... men om jeg har forstått dette med silikon rett så er det jo klin umulig å lakke over! <{POST_SNAPBACK}> Vedr. silikon så har dette vært en gjenganger på Träbåtsakuten. Det værste som kan skje er at det blir dratt utover ved sliping. Lakk/maling biter ikke på områder der dette er "gnidd" inn i treverket og det er tilnærmet umulig å få fjernet. Partikler med silikon vil føre til punkter hvor lakken ikke biter, såkalte fish-eyes. (Ser for meg at silikon også kan være et problem ved lakking av plast-båter.) Onde tunger påstår at silikon ikke bør slippe utenfor baderommet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Furet Svart 13.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2005 Onde tunger påstår at silikon ikke bør slippe utenfor baderommet. <{POST_SNAPBACK}> For min del legger jeg vekk silikonpatronen med en gang! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furet Svart 13.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2005 (redigert) ---- etter 3 sesonger kommer jeg nok til å bytte ut denne til fordel for clipper 2 eller noe annet. ----- ---- Men jeg bytter uansett fordi at jeg nå har den gløden i lakken og hvis jeg da legger på et nytt lag over de 12 lagene som danner grunnlaget så får jeg forhåpentligvis i pose og sekk! <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke fare for at ett eller to strøk med annet oppå påvirker glansen og fargen du har opparbeidet med Ravilakk? Hadde jo vært en god ide da, når man tar båten helt fra grunnen av, å først legge x antall lag Ravilakk, for så å legge de to siste strøkene med Clipper 2 ? Furet Redigert 13.September.2005 av Furet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.