Jump to content

Noen som har tips om motorbytte?


Furet

Recommended Posts

Hei,

 

er ny bruker av baatplassen.no.

Det jeg har sett til nå er at her er det mye kompetanse samlet på en dataskjerm! :flag:

 

Til saken.

 

Vi er i ferd med å kjøpe oss en Furuholmen plattgatter på 25 fot.

Det er ikke en hvilken som helst plattgatter! Den var i vårt eie under hele barndommen min, men forsvant desverre ut av familien tidlig på 80-tallet.

 

Gjett om gleden var stor når jeg så den igjen i fjor! :flag:

Her om dagen dristet jeg meg til å legge en lapp med tlf.nummeret mitt, og en forsiktig forespørsel om båten var til salgs.

 

Fikk svar like etter, - joda, han hadde tenkt tanken.

 

Litt snakk rundt båtens stand bragte frem at det fortsatt var en Volvo B-18 med gir i båten.

 

Selv om det er lenge siden, husker jeg så smått en frustrert far skru på motor og manifold, :headbang: og husker også godt ordren om aldri å dra på for mye pga. bensinforbruket.

 

Jeg vet ikke vekta på båten, men antar at vi snakker om ca 3 tonn.

Hva kan jeg bruke av motor i denne?

 

Satser på å finne noe brukt fra Diesel-verdenen, og helst da noe som passer på giret. (bakkslag?)

 

Har noen noe formening om hva jeg skal se etter?

 

Takknemlig for tips!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Starter med å ønske deg velkommen jeg :smiley:

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg med motorvalg.

Men vil ønske deg lykke til med prosjektet.

Håper vi får høre mer om det.

Det er ikke alle som får oppleve det der :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen!

 

Det er liksom litt ekstra stas med nye trebåtfolk syntes nå jeg da :smiley:

 

Når det gjelder motor så har jeg akkurat gjennomgått samme prosedyre; en eldre plattgatter med en mb18 motor. Jeg kom tilslutt frem til at noen diesel ønsket jeg ikke pga pris, bråk, lukt og støy.

 

En mb18 motor er det ikke lett å finne deler til mere så jeg gikk for mb20 basert motor. en BB115 ble skrudd sammen (BB115= B20 på 115 hk med "RB" Backslag.

Dette er sikkert samme gear som står i din båt og er nesten uslitelig.

En slik "ny" motor bygger du opp for 10-15000 og da ha du en meget pålitelig motor som passer båten din gått. Min båt på 23fot veier ca 1800 kg så vekten din på 3000 virker noe høy?

 

bensinforbruket mitt ligger på ca 1liter pr distans ( 10 ltr/t ved 10 knop.) og med mitt bruk som er mellom 50 og 70 gangtimer i sesongen er det vanskelig å forsvare en nyere diesel som også må ha nytt gear. (jeg fant iallefall ikke noen andre som hadde gearhus som passer på dennne kassa.)

 

Hvis du går for en diesel med nytt gear må du nok også bytte propell og kansje aksel også siden b18 motoren går i ca 4500-5000 omg og RB gearet har en utvekslig på 1,96:1. Dieseler går jo ikke p langt nær så fort og har ofte (?) 3:1 i gearing så da vil nok den propellen være altfor lett.

 

uansett så ligger det manualer til både gear og motor under "manualer" og deler er det masse av.....

Lykke til

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg holder på med fulstendig oppusing av en Furuholmen plattgatter der også motor skal byttes. I min båt står det nå en Volvo Penta MD 19 på ca 60 hk ved 4500 r/min. Så stort turtall på en gammel diesel gå ikke, motoren yter ca 40 hk 3000 r/min. Dette er etter min mening for liten motor til min båt (er 27 fot og er 1600 kg). Å sette inn en større diesel hadde vært fristende men, de er jo til de grader overpriset, så jeg vurderer å sette inn en Volvo bensinmotor B20 eller B30. Tror dette blir løsningen som er rimeligst for meg hvis ikke noe annet skulle falle i hode på meg.

Link to post
Share on other sites

Finn en Ford Transit Diesel maskin.

 

Ta kontakt med http://www.lancingmarine.com for mariniserings utstyr ...

 

evt, kjøp en ny maskin fra dem ... hare en 40 hester diesel for rundt NOK 45K + 140 *40 (HK avgift)som gir pris rundt NOK 60K for ny maskin ...

 

Regner med at NOK 45K er inkdusiv MVA her borte, så vil være billigere, men transport og MVA må nok påregnes....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

:flag::flag::flag: Nå er RUGGEN tilbake i familien! :flag::flag::flag:

 

Var og betalte og overtok i dag. Avsluttet kvelden med en tur utpå med våre amerikanske besøkende.

 

Gary er fra Montana, hvor de ikke akkurat trenger denne typen fremkomstmidler. Han har vært i båt tre ganger, siste gang da han som ungdom, sammen med flere gale kamerater, satte ski på en kano. Har fått beskrevet hvordan turen nedover fjellsiden gikk. :eek: (De hadde glemt ror, og det gikk heller dårlig!)

 

Ruggen er en 25 fot Furuholmen, åpen med dekk og vindskjerm.

 

Vi hadde en fin kveldstur med reker og dørjing. Volvo B-18 gikk lunt og fint til vi var tilbake ved solnedgang. Er litt manko på el. til lanternene.

 

Har planer om noen turer til før båten tas opp om 2 - 3 uker.

Kommer da til å ha behov for en del tips, og skal forsøke å holde forumet informert om prosjektet.

 

For prosjekt er det !

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nærmer seg tiden for å ta opp Ruggen.

 

Jeg har vært og sondert litt når det gjelder lakk og olje, men føler meg ikke helt sikker på hva det blir ennå.

 

Som nevnt annet sted er båten satt inn med Jøko dekksolje, og den lokale lakk-guruen sa dette var en oljefabrikkant som servet det meste av fiskeflåten på vestlandet.

 

Han mente at olja lot seg fjerne med rødsprit, med etterfølgende pussing.

 

Noen som har erfaring på området? Er rødsprit tingen å bruke ?

 

Guruen anbefalte Epifanes lakk på båten. Ser jo ut til at dette er Rolls Royce'n av lakk.

 

Har noen andre tips om hva som kan brukes, som gir topp glans?

Husker at båten tidligere fikk reale omganger med Ravilakk.

 

Jeg ønsker å få tilbake den glansen jeg husker fra tidligere år, spesielt på dekk og vindskjermer av oregon pine og mahogny. Dekkene må nates om, og jeg er inne på tanken å bruke hvit tec-7.

Noen med erfaringer på dette stoffet?

 

Fant tidligere en link her i forumet til leverandør av bl.a. mahogny, og skal forespørre der på priser.

Har andre noe stalltips på leverandør av eksotiske tresorter?

 

Med ønsker om en trivelig båthøst for alle og enhver,

 

 

Furet :sailing:

Link to post
Share on other sites

Velkommen som trebåteier!

En bønn: Ikke sett inn gammel diesel i en slik båt. :nonod:

Bensin er tingen. Helst mange sylindre for mest vibrasjonsfri gange. :cool:

I "Svanen" har jeg en sideventilert seksylindret albinmotor på 3,9liter.

80hk ved 2800o/min. Den går nydelig, stille

og vibrasjonsfritt.

Enkelte anbefaler også ford v8 fra 40-50 tallet.

 

Jeg ville beholdt B18 motoren til jeg ble bedre kjent med

tilstand.

 

Sett ihvertfall ikke inn noen gammel diesel.

Link to post
Share on other sites

Synes glans og glød var utrolig bra på denne båten. Blank båt (det var vel du som tipset om denne siden)

Han hadde brukt Ferromax olje. Jeg skal i allefall sjekke ut denne olja, selv om den er nokså dyr. 170 kr.pr.l.

Den kjøpes her båthjelp

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk for synspunkter så langt! :wink:

Tok meg den frihet, og sendte en mail til eieren av "Tocaro", og fikk følgende svar:

 

"Hei!

Vi har bruk Ravilakk på alt sammen. Det er en meget takknemlig lakk å jobbe

med, samtidig som den holder glansen hele sesongen.

Ferromax mettet vi med ja, veldig bra den også! "

 

Prognosen for mitt og Ruggens vedkommende tippet vel med det over på Jotuns side :smiley:

 

Furet :sailing:

Link to post
Share on other sites

Heisann og gratulerer med nydelig skute

 

Ravilakk er også det jeg har brukt på Majali. Det blir veldig blankt og får en utrolig og enestående glød (pga rav som er tilsatt lakken.) Men etter 3 sesonger kommer jeg nok til å bytte ut denne til fordel for clipper 2 eller noe annet.

Dette kommer av at ravilakken er litt for hard og dermed sprø. Så etter en sesong blir det ørsmå krakkeleringer (sprekker) i lakken. Dette er kun kosmetisk siden sprekkene ikke går gjennom lakkskiktet og svekker heller ikke heften.

Tidligere har jeg ikke brydd meg noe om det siden jeg pusser ned et lag og legger på et nytt før hver sesong uansett. Men jeg bytter uansett fordi at jeg nå har den gløden i lakken og hvis jeg da legger på et nytt lag over de 12 lagene som danner grunnlaget så får jeg forhåpentligvis i pose og sekk!

 

Tec7 har jeg brukt på mine nye dekk, men jeg ville nok kanskje brukt en noe mer fleksibel masse hvis du har "ekte" dekk (ikke staver limt i epoxy som da er dødere)

 

Rødsprit har jeg iallefall brukt i store mengder til vasking mellom hvert strøk etter sliping. Der avfetter godt og reagerer ikke på lakken iallefall.

 

 

Når det gjelder motor så er jeg hjertens enig om å ikke sette inn et "dieseldyr" Så får båten rette lyden og den lune fine gangen.

 

Lykke til

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ravilakk er også det jeg har brukt på Majali. Det  blir veldig blankt og får en utrolig og enestående glød (pga rav som er tilsatt lakken.)

Finnes det andre, mykere lakktyer med rav, eller er det ravet som gjør den sprø? :confused:

 

Tec7 har jeg brukt på mine nye dekk, men jeg ville nok kanskje brukt en noe mer fleksibel masse hvis du har "ekte" dekk (ikke staver limt i epoxy som da er dødere)

Mine dekk er helt klart ikke døde! :rolleyes:

Her er det Oregon Pine rett på eikespant, som jeg mistenker kunne ha godt av litt oppstiving.

Ser for meg å skifte disse om en stund. (Les: noen år)

 

Når det gjelder motor så er jeg hjertens enig om å ikke sette inn et "dieseldyr" Så får båten rette lyden og den lune fine gangen.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, har nok fått såpass med tilbakemeldinger at jeg holder meg til B18 - B20. Fikk forresten med en frisk B20 ekstra, så fremdriften burde være sikret. :smiley:

 

Takk for tips, majali :flag:

 

Furet :sailing:

Link to post
Share on other sites

Finnes det andre, mykere lakktyer med rav, eller er det ravet som gjør den sprø?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Har hatt samme problem med Ravilakk og krakelering enkelte steder. Tilsatte lakken 10-15% Owatrol olje. (Står 20% på boksen.) Dette gjør lakken mindre sprø og bedre å stryke ut. (Ikke D1, D2, teak -eller edelolje, men Owatrol for metall.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem med Ravilakk og krakelering enkelte steder. Tilsatte lakken 10-15% Owatrol olje. (Står 20% på boksen.) Dette gjør lakken mindre sprø og bedre å stryke ut. (Ikke D1, D2, teak -eller edelolje, men Owatrol for metall.)

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette med Owatrol olje i lakken har jeg også prøvd, den ble glattere og lettere å påføre. Men desverre like mye krakeleringer. ...

Så jeg undersøkte med det med ravilakken (som jeg forøvrig tror er den eneste eneste med rav tilsatt..) og det ikke uvanlig å få dette "problemet" men imotsetting til mange andre lakktyper har denne så god heft at det er liten sjang for at sprekkene klarer å gå helt gjennom filmen.

Det er også lite eller ingen (er ikke helt sikker) UV filter tilsatt Ravilakken, så det er jo en god grunn til for å legge på et annet topplag. ...

Hva gjelder natemasse, så er det skrevet masse om det her på forumet. Jeg mener å huska at HR bruker en type som er silikonbasert (?) denne er hvistnok veldig fleksibel men om jeg har forstått dette med silikon rett så er det jo klin umulig å lakke over!

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Dette med Owatrol olje i lakken har jeg også prøvd, den ble glattere og lettere å påføre. Men desverre like mye krakeleringer. ...

<{POST_SNAPBACK}>

Området jeg hadde krakelering i var nær baugen på det som er solsiden i havna. I tillegg var lakken i dette området ekstra tykk grunnet for forsiktig bruk av slipemaskin over flere år. Reduksjon av lakktykkelse og utblanding med Owatrol hjalp meg. Nå ble jeg i tvil om hva som gjorde utslaget.

 

Det er også lite eller ingen (er ikke helt sikker) UV filter tilsatt Ravilakken, så det er jo en god grunn til for å legge på et annet topplag. ...

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ut som du har rett i at Ravilakk ikke har UV-filter. UV-filter er ikke nevnt i databladet i motsetning til databaldet for Clipper II. (Ikke noe bevis, men sterkt indisium.)

 

... men om jeg har forstått dette med silikon rett så er det jo klin umulig å lakke over!

<{POST_SNAPBACK}>

Vedr. silikon så har dette vært en gjenganger på Träbåtsakuten. Det værste som kan skje er at det blir dratt utover ved sliping. Lakk/maling biter ikke på områder der dette er "gnidd" inn i treverket og det er tilnærmet umulig å få fjernet. Partikler med silikon vil føre til punkter hvor lakken ikke biter, såkalte fish-eyes. (Ser for meg at silikon også kan være et problem ved lakking av plast-båter.)

Onde tunger påstår at silikon ikke bør slippe utenfor baderommet. :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

----  etter 3 sesonger kommer jeg nok til å bytte ut denne til fordel for clipper 2 eller noe annet. -----

 

----  Men jeg bytter uansett fordi at jeg nå har den gløden i  lakken og hvis jeg da legger på et nytt lag over de 12 lagene som danner grunnlaget så får jeg forhåpentligvis i pose og sekk!

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke fare for at ett eller to strøk med annet oppå påvirker glansen og fargen du har opparbeidet med Ravilakk?

 

Hadde jo vært en god ide da, når man tar båten helt fra grunnen av, å først legge x antall lag Ravilakk, for så å legge de to siste strøkene med Clipper 2 ?

 

 

Furet :sailing:

Redigert av Furet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...