Jump to content

Oppfordrer til kontroll av skiftemekanisme, Volvo Penta DPH drev


Olepo

Recommended Posts

Etter en temmelig ubehagelig hendelse i sommer, der mitt DPH drev ikke ville fri ut fra gir fremover på vei inn mot båsen har jeg oppdaget en skade på armen i skiftemekanismen bak på drevet. Armen som wiren er festet i og som overfører bevegelsen til "skiftestempelet" har sprukket ved boltfeste og dermed blitt deformert/bøyd.

(Mulig forårsaket av at wire kan ha vært feiljustert slik det har "buttet" når aktuatoren trakk, men giret har fungert problemfritt frem til denne hendelsen. La ikke merke til noe unormalt ved montering av drev).

 

Vil derfor oppfordre alle som har tilsvarende drev til å ta en grundig sjekk av skiftemekanisme og se etter eventuelle skader eller sprekker ved drevservice og før sjøsetting.

Sjekk også at wire mellom aktuator og drev er korrekt justert. Skift wiren hvis den er av gammel type med brun strømpe.

 

Skulle noen oppleve at giret ikke frir ut i en trang havn anbefaler jeg å stoppe motoren så raskt som mulig og gjøre det beste ut av situasjonen... Eventuelt stoppe og så starte igjen. 

Hvis problemet ligger i overføringen eller drevet, og aktuatoren fungerer som den skal risikerer man at turtallet(farten) øker dersom man drar i spaken... Det er noe man absolutt ikke ønsker seg i en slik situasjon.WIN_20180809_21_50_57_Pro.jpg.39a6faab01ddde99da7df1807395d001.jpgWIN_20180809_21_51_31_Pro.jpg.ce93c220282f7effc3f3046ea58e5d50.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært hos min fastte VP "pusher" og hentet nye deler til skiftemekanismen på drevet. Den nye armen er en oppgradert verson og langt kraftigere enn den originale.

 

Forhandleren fortalte at de hadde hatt noen tilfeller der denne armen hadde knekt pga materialtretthet, og mente det ikke hadde noe med justering av wire å gjøre. Sikkert en grunn til at VP har valgt å forsterke denne delen... Sannsynligheten for fler tilfeller øker vel nå som drevene begynner å bli noen år gamle.

 

Synes dette er en såpass alvorlig feil at dette burde vært opplyst om eller kjørt en kampanje på. Det kan få store konsekvenser og ikke bare materielle skader hvis giret låser seg i en trang havn med mye trafikk, joller, kajakker osv.

 

Oppfordrer igjen alle til en grundig sjekk og eventuelt bytte denne armen til forsterket utgave for å forebygge.

WIN_20180817_17_17_18_Pro.jpg.629264d5f6222f70e1228d76f26b5141.jpgWIN_20180817_17_17_49_Pro.jpg.773d9e09964ce5b74c5a43fb1a939e28.jpgWIN_20180817_17_18_35_Pro.jpg.ca6e5b8728d1818e1e890ac82cb9621b.jpg

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, BingoBonzo said:

Takk for info!

 

Har du litt mer detaljer om hvilken motor, hvilket drev og hvor denne delen sitter?

 

Min motor er en D4-300 med DPH drev fra 2008, (Tror det er et DPH-A). Etter det jeg vet ble identiske DPH drev benyttet på samtlige D4 og D6 motorer de første årene, mulig det har vært noen oppgraderinger underveis.

 

Den aktuelle delen, kalt "yoke" på Volvo språk sitter bak på drevet og er den armen som wiren fra aktuator er festet i. Den overfører bevegelsen fra wiren til skiftestempelet via et stag.

Vanskelig å få tatt et bilde av dette nå siden båten fortsatt ligger på sjøen:diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...