andgra Startet 10.August.2018 Link til dette innlegget Startet 10.August.2018 Noen som har noen tips på noe som fjerner rust på hvit plast? Satt seg skikkelig godt.... Den var desverre ikke lakkert heller. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Prøvd å rubbe, for eksempel med Autosol? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Prøve med saltsyre? Eller oxalsyre? Eller Hugo? Eller Ferro-Bet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
andgra Svart 10.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Takk for gode tips! Hva er best? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 FerroBet fungerte fint da jeg hadde brukt vinkelsliper på en sjakkel og små metallspon hadde brent seg fast i plasten på dekk. Påføre, la virke, vask vekk. Sitér dette innlegget Link to post
andgra Svart 10.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Har ikke prøvd noen av de dere nevnte... Men da har jeg mye gode tips. Skal prøve meg frem ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Holder også en knapp på FerroBet, men også Biltemas felgrens fungerer, den inneholder oksalsyre. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Biltema har også en vannlinjerens. Oksalsyre. Ble mektig imponert over den til å ta andre flekker på plasten. Husk vernebriller og gummihansker! (Og jeg liker dem vanligvis ikke. Men akkurat når man jobber med slikt er det svært viktig.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Oksalsyre er vinneren når det gjelder å løse rust. Det er en kjemisk prosess. Temperatur og holde flaten fuktig er essensielt. Gnukking Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Dass rens. Men gummi er ikke noe glad i det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 etellerannet syrebasert middel, feks ferrobet rustvask Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
anders1234 Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Autoglym har kommet med en ny spray som heter Magma til biler. Den fjerner alle rustprikker og metallpartikler på lakken til biler. Jeg har nå brukt den på tre biler og den fungerer sinnsykt bra!!! Jeg ville prøvd den. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Og hvilken syre inneholder denne, etter innholdsbetegnelsen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Som flere har nevnt, Ferro-Bet Rustvask. Basert på fosforsyre som fjerner oksyd (rust), men er "snill" mot bart metall. I motsetning til salt syre. Som etter min mening bør holdes langt unna alt som har med båt å gjøre. NB: Ferro-Bet rustfjerner må, til tross for navnet, ikke brukes. Kan sette grå flekker som er umulig å fjerne. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Om jeg ikke husker feil , så er ferro-bet rustvasken oksalsyrebasert, mens rustfjerneren er fosforsyrebasert....? Rustfjerneren inneholder i tillegg sink, som legger igjen et hvitaktig skikt av sinkfosfat på de behandlede metallflatene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ingar Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Ok, men mente alle Ferro-bet produkter var fosforsyre-basert. Firmaet som opprinnelig produserte dem hadde en informativ webside, ferro-bet.no, men etter at de ble kjøpt av Krefting forsvant mye av dette. Rustvask ser ut til å være utgått. Mulig at det nå heter Rust-Bort. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) 33 minutes ago, Ingar said: I motsetning til salt syre. Som etter min mening bør holdes langt unna alt som har med båt å gjøre. Hvorfor det? Har nettopp brukt det på båten på det gule belegget som kommer i/over vannlinjen. Pensle på og se det gule belegget bli borte før du får sagt "onkel" og skyll av. Og rura blir "kokt". Redigert 12.August.2018 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Det gjelder for så vidt alle syrer og baser. Det er farlig i konsentrert form. Nyttig til sitt bruk. Noen spiser til og med lutefisk! Saltsyre løser også rust. Verneutstyr anbefales på det varmeste Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Jeg kan bekrefte at produkter som er ment til å ta vekk flyverust på billakk fungerer meget godt til dette formålet Det lå en fastnøkkel og en raiser på badeplattformen min over vinteren noe som hadde satt fotografiske avtrykk på badeplattformen. Dette fjærnet jeg veldig enkelt med en liten sprut i fra sprayflasken og skylte med ei bøtte vann. Det var så enkelt og ble så bra at jeg gikk over gelcoten rundt rekkesøttene også med samme resultat. Ikke det at de var så ille men noe misfarging var det. Redigert 12.August.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Fallout remover for bilvask. Dette er produkt som fjerner alle jernpartikler som setter seg i lakken etter vinteren. Finnes fra en rekke produsenter. Selv bruker jeg Korrosol. Ph nøytral Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.