Jump to content

Symaskin: Janome Easy Jeans, Singer Heavy Duty eller Kaixuan kinavare?

nordan family 27

Recommended Posts

Sitter å klør meg i hodet - som jeg har gjort lenge. Har foreløpig halt ut en sesong til av kalesjen, men ser at det nok er siste. har også noen vindustrekk snart, samt noen puter.

Kona har ingen tro på at jeg skal få til noe som helst at dette - men jeg har ikke helt lyst til å la det stå uprøvd. Hun har imidlertid egen symaskin, så litt veiledning til å komme i gang kan jeg regne med. Trenger da en symaskin som ikke tar allverdens plass når den ikke er i bruk - jeg har ikke noe eget rom eller verksted å ha den i. Så den bør også gå i vanlig stikkkontakt. Har søkt opp masse tråder her tidligere, og ser at kunnskapen min ikke henger helt med til å forstå alt, men har notert meg noen alternativer - med noen fordeler og ulemper. De to først nevnte er relativt små maskiner, og jeg vil ha litt trøbbel når det er mye stoff som skal i maskinen - det blir trangt til alt stoffet. Men likevel ser jeg flere har sagt mye positivt om de to førstnevnte - men mange har også uttalt seg negativ. Har derfor også sett litt på industrimaskiner på Aliexpress - strengt tatt er vel mye av dette ikke industrimaskiner av størrelse, men litt større maskiner bare. Men det gir mer plass til større mengder stoff / større stykker. Imidlertid står en del av forklaringene på kinesisk, hvilket raskt gjør at det blir veldig fristende å falle ned på en norsk butikk hvor man kan spørre mange ganger i butikken så man forstår dette.

Janome Easy Jeans

https://www.husqvarnasymaskiner.no/produkt/36696342/janome-easy-jeans-1800-ny-modell-av-bestselger-

Eller Singer Heavy Duty

https://www.husqvarnasymaskiner.no/produkt/35950290/heavy-duty-4432-

Eller Kinaimport som Kaixuan fra f.eks Aliexpress?

Fritt valg fra øverste hylle ville vel tilsi en industrimaskin, men ettersom jeg ikke skal gjøre mer enn noen få stykker (vindustrekk, kanskje flybridgetrekk, og en relativt stor kalesje over akterdekk, putetrekk), så kan det hende en litt kraftig utgave av "hobby"maskinene er gode nok, selvom jeg vil bruke litt ekstra tid på å buksere stoffmengden. Men dersom det faktisk IKKE går fordi maskinen ikke klarer det, så burde jeg la være først som sist. Å kjøpe en brukt industrimaskin på www.finn.no er et alternativ - men mye er 3 fas og mye "trenger service" eller "overhaling" og jeg vet ikke nok om temaet til at det frister å begi seg ut på å kjøpe tvilsom tilstand allerede fra start til mitt beskjedne bruk.

Dersom noen har praktisk erfaring med noen av de nevnte, eller kunnskaper nok til å ha synspunkter på "utvalget" jeg har notert, så hadde det vært fint. 

Heiann! Var i din situasjon for et par år siden! Endte med å kjøpe en gammel singer, ca 40-50 år gammel, ingen problem å sy opp kalesjesømmer med den, har og sydd endel putetrekk i skinn osv.  Ligger stadig på finn for et par 100 lapper, selv gav jeg 200 kr for min!  Ikke så mange som har el motor, men ligger noen på finn!  som denne f.eks!

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101205156

Det var litt av en video :-)

Ser det er mange slike gamle Singer maskiner. Prisnivået gjør det jo veldig lett å komme i gang om det bare koster noen hundringser. Da prøver jeg vindustrekket først og ser om jeg får til det.

Men det er veldig mange gamle Singer maskiner - noen ser store og noen ser små ut, og noen ser mest ut som pyntemaskiner. Noen nummer eller annet som er å se etter for å finne en med de riktige egenskapene? Den som ble linket over er 4 timers kjøretide her fra Lørenskog, så en litt nærmere hadde vært praktisk.

Alle bruktbutikker med respekt for seg selv har slike maskiner... :wink:
De er ideelle til kalesjereparasjon. Om du skal bytte vinduer så anbefales det å sy det nye oppå det gamle, deretter klippe ut det gamle.
Dobbeltsidig tesa tape (ca 6mm bred) gjør slike jobber mye enklere. Brukes også av proffene...

Ser disse Singer 201 maskinene ble elektriske etterhvert noen grunn til ikke å velge en slik? Eller de med fot-pedal?

Sitat

The early type is usually referred to as a Mark 1 and the later type as a Mark 2, and that’s good enough for most folks, most of the time.  Where it gets interesting is when you take into account that both types were made in several variants, so here we go with the definitive explanation of Singer 201 model numbers …

201-1 is an early type treadle machine

201-2 is an early type electric with the so-called “potted” motor which drives direct rather than by a belt from the motor to the handwheel (rare in the UK)

201-3 is an early type electric with the usual UK-market separate motor and drive belt

201-4 is an early type hand-crank machine

The later type follows the same pattern except there’s a -2 suffix before the type number and it was never made with the potted motor, so for the Mark 2 machines it goes …

201-21 is a later type treadle machine

201-23 is a later type electric machine

201-24 is a later type handcrank machine

Strictly speaking, the “K” doesn’t form part of the model designation but it tends to replace the hyphen in common usage, so we get “201K4” to describe a Mk1 hand-crank, “201K23” to describe the Mk2 electric

Jeg har Singer Heavy Duty og Kaixuan industrimaskin.  

Disse to kan ikke sammenlignes. Kaixuanen er en Walking Foot industrimaskin som syr 

alt og knekker ingen nåler.  Singeren er grei til småting og vanlig stoff ala gardiner.

Til lær, skai, kalesjestoff etc er Kaixuanen suveren. jeg kjøpte min rett fra fabrikk i Kina.

Vet ikke om det er en slik industrimaskin du tenkte på men..IMG_3015.JPG.781c8906d70312eb242d2c121234e83f.JPG

Jo det var omtrent en sånn Kaixuan jeg har sett på nett. Kjøpt rett fra fabrikk? Hvordan går man frem i et slikt tilfellet?

Mulig jeg burde starte med en simpel og billig manuell gammel Singer og prøve vindustrekket først, så kan jeg avansere hvis jeg får det til.

Takker for alle innspill. Har lest overraskende mye om gamle Singere siste døgnet. Forsøker det som et low-price forsøk før jeg investeret tyngre. En Model 201K - kjøpt i dag- på mitt kjøkkenbord etter at det i går ble lagt ut en i nabolaget her i går kveld:

EAAA40DD-5C64-4B78-814D-78EA6B04915B.jpeg.4b9eef1070f456f19d6c5bd550ae670c.jpeg

Har «los» på en manuell ikke så langt unna, så får se om den også havner her. Denne var ikke helt komplett (manglet bærelokket, originale instruksjonsbøker og ekstra nålesett - så jeg får se hva jeg får ut av det). 

Får søke opp litt om deler og funskjoner på disse tingene jeg ikke helt vet hva kan brukes til

C9E71D18-9763-416E-9214-E0105F3C1FA9.jpeg.e6c839b32f4b0592105f3b5d6536a92f.jpeg

Vi gikk til innkjøp av en Sailrite Ultrafeed LSZ1 i sommer. Denne har vært helt fenomenal til kapellstoff, presenning, spinnakerreparasjon, lær og tykke lag med denim. Maskinen ble levert i en skikkelig flightcase og har et tungt svinghjul som gjør det mulig å sveive for hånd. Overtransportøren er gull verdt når man syr tre og fire lag med kapellstoff. Kostbar maskin, men vi regner med å spare inn kostnaden over et par år.

nordan family 27 skrev On 11.8.2018 at 18.00:

Mulig jeg burde starte med en simpel og billig manuell gammel Singer og prøve vindustrekket først,

Det går helt fint. Men man må bruke jeans-nål. Om du finner manuell Singer så pass på at det følger med spole (helst flere), disse er helt forskjellige fra dagens maskiner.

Lenasmartin20 skrev for 23 timer siden:

så tror jeg denne f.eks, er tålig lik som min!

Det der er jo moderne maskin med lys og motor.. :giggle:

_6826182.jpg

Har også ei moderne Singer 201,med lys og motor. Frå 1953? Kjøpt i fjor haust. Skifta straumledning og støpsel. Smurte ho opp. Fungerer som ho skulle vore ny. Har så langt brukt ho til å skifte vindu og sy nye saumar.Har fungert greitt til det. Kjekt å sjå den solide mekanikken på desse gamle maskinene. Har eller kjøpt ein «walking foot» for ettermontering. Kosta ikkje mykje, kjøpt på Ebay. Har ikkje prøvd dette enno. Skal sy litt meir når kveldene blir lengre, fint vinterarbeid?Største problemet så langt, er at maskina har litt lita «lysåpning». Litt knotete å handtere store stoffmengder.

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Blir spennende å høre erfaringer. Om dette mestres kan det hende en Sailrite som er nevnt her rykker opp på ønskelisten. Skal jeg fylle huset med litt mer plasskrevende saker må jeg får med kona på laget, eller leie en kjeller et sted. Men jeg tror kona et mottagelig for dette.

Ser Sailrite har lagt ut en del videoer på youtube, så det er mange råd og tips å få.

Edit: hvordan er ting koblet ifht å skifte ledning? Min ledning ser veldig original ut, men virker greit. Hvilken butikk handler du deler og tilbehør som nåler og tråd i?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Litt artig å prøve litt nye ting, men i byrjinga blir det ein del knoting? Finst mykje god hjelp på YouTube, har brukt litt tid der. 

Har handla stoff, vindusplass, dobbelsidig tape, kantbånd og tråd hos ei lokal bedrift som driv med blant anna kalesjereperasjon. Nåler har eg fått kjøpt på vanleg velutstyrt sy-/stoffbutikk. Ellers så går det meste an å få kjøpt på nettet.

Ledninga var grei å skifte. Berre nokre få skruer, meiner eg å hugse. Strømpa på ledninga var dårleg hos meg, gjekk nærmast i oppløsning. Men etter 65 år så er vel det noko ein må rekne med?

Her med oss så er det spisestuebordet som har blitt symaskinbord. Greitt at det er litt størrelse på bordet når ein skal handtere t.d. ei kalesje.

Takk for alle råd, de noteres grundig. Tape, og sy oppå ved vindusskift, er notert. Har sondert terrenget i nabolaget og besøkt Lillestrøm sysenter i dag, samt snakket med en lokal møbeltapetserer om å skaffe kalesjeduk osv. Har nå noen nye nåler og en passe tykk tråd og litt kalesjestoff å øve meg på. Nåler i variantene 90-100-110 er innkjøpt. Tror jeg må jobbe litt med motstanden på trådene og få justert det ordenlig. Neste steg blir å handle riktig tråd til formålet, og litt duk, så blir det først nytt vindustrekk over vinduene. Blir spennende å se. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...