Jump to content

Tolking bølgevarsel windy

_Bliss_

Recommended Posts

Godkveld båtfolk

Vurderer en liten båttur imorgen. Tenker da å gå ut fra herviksfjorden og inn til Nedstrand eller over til Sjernarøyene. Det skal bli litt friskere ut på dagen så bør nok ta tureb tidlig ettermiddag.

Det har vært en del vind idag også, men rolig i kveld/natt og utover formiddaggen imorgen.

Ser litt på bølgevarsel fra windy. Her kan en velge mellom ECMWF WAM 13KM og wavewatch 3 22KM. er det noen som kan forklare forskjellen på disse?

Bølgene som varsles på windy er det signifikant bølgehøyde?

Vil bare nevne observasjonen jeg gjorde på Windy i går. Høyeste bølgehøyde jeg fant i Skagerrak på Windy var 4,5 meter og vindstyrke rundt 25 m/s, mens Color Line snakket om 10 meter bølger og orkan. Viktig at man forstår forskjellen på den meldte signifikante bølgehøyden og hva man reelt møter der ute. Det samme gjelder vind - det er middelvind som meldes, mens det er kastene som velter båten.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Alle GRIB filer melder vind i 10 meters høyde. Jo høyere opp, jo mer blåser det. Vindmåleren min står på 18 m. Color Line båtene er vel type 30m høye?

Når jeg ser på GRIB filer ser jeg på vindkast. Alle har det som funksjon. 

Signifikant bølgehøyde er snittet av øvre 25% bølger. Meldes det 5 meter er de største 10 meter

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Alle GRIB filer melder vind i 10 meters høyde. Jo høyere opp, jo mer blåser det. Vindmåleren min står på 18 m. Color Line båtene er vel type 30m høye?

Når jeg ser på GRIB filer ser jeg vindkast. Alle har det som funksjon. 

Signifikant bølgehøyde er snittet av øvre 25% bølger. Meldes det 5 meter er de største 10 meter

Ja, var det jeg ville frem til. Er sikkert flere som har sett bølgevarsel på 1,5 meter og vind rundt 10 m/s og tenkt at det høres jo greit ut. Når man da kommer ut treffer man bølger opp mot 3 meter og kast på rundt 15 m/s - det er en litt annen verden enn de rolige 1,5 meterne man trodde det var...

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Ser det er ofte veldig stor forskjell på de to forskjellige modellene med bølgevarsel på windy.

Det var meldt ca 0,3-0,4 bølger idag. Det var nok for det meste ca dobbelt så mye. Gikk fint å gå over fjorden idag. Men merket at jeg hadde bølgene i hekken:sailing:

Imorgen er det retur med sjøen imot, men melder lite vind så det bør gå fint.

Snartbåt? skrev 48 minutter siden:

Ser det er ofte veldig stor forskjell på de to forskjellige modellene med bølgevarsel på windy.

Det var meldt ca 0,3-0,4 bølger idag. Det var nok for det meste ca dobbelt så mye. Gikk fint å gå over fjorden idag. Men merket at jeg hadde bølgene i hekken:sailing:

Imorgen er det retur med sjøen imot, men melder lite vind så det bør gå fint.

Husk på at de melder bølgehøyde fra "midt på" (normal havhøyde) bølgen og opp. Du vil se en bølge som alt fra bunnen og opp. Den oppfattes dermed som dobbelt så høy (0,3 meters bølge oppfattes som 0,6 meters bølge). I tillegg vil de største bølgene være dobbelt så store som det som er meldt (1,2 meters bølger når det varsles 0,6 meter). Dvs at din oppfatning av de største bølgene i varselet idag var nærmere 2,5 meters bølger tenker jeg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...