Kjeles Startet 11.August.2018 Link til dette innlegget Startet 11.August.2018 Hva svarer båtfolket: Kan du klatre om bord i båten igjen hvis du faller i sjøen? Burde det ikke være like viktig å kunne komme seg tilbake i båten som å ha på flytevest? Nyhetsartikler nå om dagen tyder på at det ikke alltid er lett å klatre om bord igjen – kanskje spesielt ikke på fiskesjarker. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Alene og uten hjelp er dette ekstremt vanskelig, og sannsynligvis umulig dersom ikke båten har badeplattform eller stige som er lett tilgjengelig. Og helt enig, dette er det mange som ikke tenker på! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Testet ok :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Barbaria Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Jeg har festet en klatreslynge som henger på badestigen og ned i vannet slik at jeg klarer å folde ut stigen fra vannet. Badestigen er ikke enkel å få tak i når den er foldet opp. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Har også testet det, funker fint.. Har teleskopisk badestige under badeplattformen. Like viktig som å greie å klatre ombord er det at du greier å få badestigen ut alene når du ligger i sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Med uttrekkbar, tilstrekkelig dyp badestige under badeplattformen, er dette ikke noe stort problem i godvær. I dårlig vær med mye sjø derimot, er nok sjansen stor for å bli slått i svime før man kommer seg opp på plattformen. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Skremmende mange blokkerer badestigen med jolle på hekken. Likeså hekklanterna Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Testet dette ufrivillig ifjor. Ikledd "flytedress".. Selv i rib er det komplisert. Heldigvis lå man for anker så det var trygt å svømme til påhengsen og klatre på kavitasjonsplata. Båtdressen fløt og isolerte bra. Men, like talentløst som kajakk-tørrdrakten samler knebeskyttelsen vann og hindrer endel bevegelse på "oppstigningstidspunktet". Fint med beskyttelse altså.. men.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
pacuare Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Seilbåten, nei, ikke uten hjelp. Får ikke tak i badestige, og ingen enkel løsning for å løse det. Men er ekstremt sjelden ute alene. Med badestige ute kommer jeg opp. Fiskebåten, ikke noe problem. MEn litt dårlige håndtak, så klarer ikke å gå opp med dykkerutstyr. Har badet fra seilbåt i kuling og stor sjø på havet. Går greit å komme ombord selv om det er store bevegelser ved badestige. Klarer å klamre seg til badestige i 8 knop, blir sjelden verre bevegelser når en ligger stille. Jeg kommer ikke igjen til å bade under seil i 8 knop. Mister en taket er muligheten til å bli funnet igjen liten. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Tydelig viktig poeng dette, har jo vært et par saker i media i det siste hvor folk holdt på å gå med etter å ha falt uti på havet, og jeg tipper det er en del av drukningsstatistikken med fallulykker fra land også. Hadde befaring fra KNBF og han anbefalte ekstra håndtak rett over badestigen, enda det er tauekrok og solsengrekke rett ved, men han hadde sett i virkeligheten hvordan bare noen cm feil gripetak gjorde det umulig. En annen ting er å vite om teknikken hvor man sparker/svømmer fra med beina slik at kroppen kommer vannrett som læres ved fall gjennom is, da er det lettere å komme opp, særlig på badeplattformer. Redigert 11.August.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Jeg har badeplattform som bare kan senkes fra cockpit så, nei, kan ikke entre båten alene. Dessuten vanskelig å løsne badestigen dersom man ligger i havet. Vi er nesten alltid minst to som seiler men man har jo ingen garanti for at det ikke skjer når man er alene... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 ISO-standarden er idag endret for nybygget båter, så att stigen skall gå att få ned fra den som ligger i sjøen http://www.vastkustkretsen.se/Teknik/ArtikelRaddningsstege Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Har testet det flere ganger, i havna og ute i grov sjø, både frivillig og ufrivillig, med og uten full påkledning og med våtdrakt . . . . . Det er altså ikke noe problem så lenge jeg er ved båten. Men hva når båten seiler fra deg? Selv med motoren avslått skal det ikke være mye vind før jeg ikke greier å ta igjen båten, særlig med klær på. Det er mitt skrekkscenario når jeg er alene ombord. Og nå SKAL i det minste kona lære å manøvrere båten skikkelig. Har tenkt og sagt det mange ganger, men dette er en påminnelse igjen . . . . . Redigert 11.August.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ove T Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Här kommer en ritning på hur räddningsstegar på nya båtar skall se ut. CE regeln togs hösten 2017. Även våra äldre båtar borde ha samma krav. Stegarna skall kunna fällas av person i vattnet utan hjälp, reglerna gäller båtar mellan 2,5 - 24 m Hälsningar Ove Redigert 11.August.2018 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Har permanent stige ned i vannet på familiebåten. God patent. Fungerer fint. I fiskebåten er det litt vanskeligere, men burde gå greit. Faktisk usikker på om jeg har prøvd. Tenkte jeg skulle ta fiskebåten opp i elva og hoppe ut ned flytedressen for å teste før fiskesesongen starter. Teste i ferskvann så slipper jeg å måtte vaske flytedressen så veldig etterpå... litt lat der... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
GunR Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Det er helt umulig, tror jeg, å komme seg opp igjen i min båt. Er redningsstige akter, men det er ikke mulig å komme opp på badeplattformen, på grunn av gummibåten som er i veien. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 19 minutes ago, GunR said: Det er helt umulig, tror jeg, å komme seg opp igjen i min båt. Er redningsstige akter, men det er ikke mulig å komme opp på badeplattformen, på grunn av gummibåten som er i veien. Har du tenkt å gjøre noe med det . . . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Haba Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) NilsPils skrev 15 minutter siden: Har du tenkt å gjøre noe med det . . . . ? Og derfor fjernet jeg gummibåten fra festene på badeplattformen og tar den heller på slep. Redigert 11.August.2018 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Min gummibåt på slep blokkerer badestigen, men det har vist seg lettere, og sikrere, å komme seg opp i gummibåten først. Blir ikke slått i svime av gummibåten i bølgene. Og videre fra gummibåten er det lett å komme seg opp i båten via badeplattformen. Problemet er at uten sikkerhetsline så skal du ha flaks for å kunne få tak i båten uansett. Sikkerhetsline brukes når jeg er alene om bord. Har løpeliner på dekk for sikkerhetslina. En ting til er at oppblåsbar vest gjør deg om til en relativt dårlig svømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Skremmende lesing at så mange ikke kan komme opp i båten sin ved et uhell. Er det ikke noen kreative sjeler som kan konstruere en slags tau-stige, som er mulig feste bak på båter til nødbruk? Vil tro innovasjon-Norge står klar til å hjelpe med finansiering. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Har fast stige Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Sjeldenutpå skrev 33 minutter siden: Har fast stige Det nytter lite om du ikke kan slå den ned i vannet et stykke. Jeg hadde ei snekke med fast stige, siste trinnet lå like over vannlinja. Det var komplett umulig å entre stigen fra vannet med klær på. Løsningen ble å lage ett ledd til med 4 trinn som kunne slås ned fra liggende i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Har du klær på, er nedkjølt og gjerne en smule sjokket etter møte med kald sjø...er det bortimot umulig og komme deg opp , om ikke første trinnet er minst en halvmeter nede i sjøen...bare test selv... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Mix skrev 37 minutter siden: Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Har fast stige Det nytter lite om du ikke kan slå den ned i vannet et stykke Ja det er sant. Vår stige har 2 trinn nedi vannet, kunne gjerne vert 3 trinn Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Snikende skeptik Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Klarer det fra båten vår, stigen er lett tilgjengelig. Skal måle til høsten om ikke den tilfredsstiller målene som @Ove T linker til.. Har badet fra en del båter opp gjennom og de fleste mangler det siste trinnet på stigen slik at man må bruke aggregat eller påhenger for å enkelt ta seg opp når man bader.. Et par regler jeg har når junior og jeg er ute i ruskevær 1 vi knyter et tau i pullerten ved badestigen som er langt nok til at man kan holde seg i det for å samle krefter før man prøver å gå opp stigen. Passer på at det ikke kan komme i propellen.. 2 detter jeg i vannet får han IKKE lov å hjelpe meg opp i båten, uansett hva jeg sier. Har vist hvor lett jeg drar han i sjøen over rekka.. han kan gjerne kjøre båten nærmere meg, men ikke gi meg hånda, eller forsøke å dra meg inn i et tau. 3 dødmannsknappen skal brukes sammen med vester. Ekstra dødmannsknapp ligger i båten. Punkt 2 synes han er vanskelig å tenkte på, men som jeg har forklart han satt får jeg panikk så river jeg han i sjøen uten å tenke over det.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.