Jump to content

Kan du klatre om bord i båten igjen hvis du faller i sjøen?

Kjeles

Recommended Posts

Testet dette ufrivillig ifjor. Ikledd "flytedress".. Selv i rib er det komplisert.

Heldigvis lå man for anker så det var trygt å svømme til påhengsen og klatre på kavitasjonsplata.

Båtdressen fløt og isolerte bra. Men, like talentløst som kajakk-tørrdrakten samler knebeskyttelsen vann og hindrer endel bevegelse på "oppstigningstidspunktet".

Fint med beskyttelse altså.. men..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Seilbåten, nei, ikke uten hjelp. Får ikke tak i badestige, og ingen enkel løsning for å løse det. Men er ekstremt sjelden ute alene. Med badestige ute kommer jeg opp. 

Fiskebåten, ikke noe problem. MEn litt dårlige håndtak, så klarer ikke å gå opp med dykkerutstyr. 

Har badet fra seilbåt i kuling og stor sjø på havet. Går greit å komme ombord selv om det er store bevegelser ved badestige. Klarer å klamre seg til badestige i 8 knop, blir sjelden verre bevegelser når en ligger stille. Jeg kommer ikke igjen til å bade under seil i 8 knop. Mister en taket er muligheten til å bli funnet igjen liten. 

Tydelig viktig poeng dette, har jo vært et par saker i media i det siste hvor folk holdt på å gå med etter å ha falt uti på havet, og jeg tipper det er en del av drukningsstatistikken med fallulykker fra land også.

Hadde befaring fra KNBF og han anbefalte ekstra håndtak rett over badestigen, enda det er tauekrok og solsengrekke rett ved, men han hadde sett i virkeligheten hvordan bare noen cm feil gripetak gjorde det umulig.

En annen ting er å vite om teknikken hvor man sparker/svømmer fra med beina slik at kroppen kommer vannrett som læres ved fall gjennom is, da er det lettere å komme opp, særlig på badeplattformer.

Redigert av Duppe (see edit history)

Har testet det flere ganger, i havna og ute i grov sjø, både frivillig og ufrivillig, med og uten full påkledning og med våtdrakt . . . . .

Det er altså ikke noe problem så lenge jeg er ved båten. Men hva når båten seiler fra deg? Selv med motoren avslått skal det ikke være mye vind før jeg ikke greier å ta igjen båten, særlig med klær på. Det er mitt skrekkscenario når jeg er alene ombord. Og nå SKAL i det minste kona lære å manøvrere båten skikkelig. Har tenkt og sagt det mange ganger, men dette er en påminnelse igjen . . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har permanent stige ned i vannet på familiebåten. God patent. Fungerer fint.

I fiskebåten er det litt vanskeligere, men burde gå greit. Faktisk usikker på om jeg har prøvd. 

Tenkte jeg skulle ta fiskebåten opp i elva og hoppe ut ned flytedressen for å teste før fiskesesongen starter. Teste i ferskvann så slipper jeg å måtte vaske flytedressen så veldig etterpå... litt lat der...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

19 minutes ago, GunR said:

Det er helt umulig, tror jeg, å komme seg opp igjen i min båt. Er redningsstige akter, men det er ikke mulig å komme opp på badeplattformen, på grunn av gummibåten som er i veien.

Har du tenkt å gjøre noe med det . . . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Min gummibåt på slep blokkerer badestigen, men det har vist seg lettere, og sikrere, å komme seg opp i gummibåten først. Blir ikke slått i svime av gummibåten i bølgene. Og videre fra gummibåten er det lett å komme seg opp i båten via badeplattformen. Problemet er at uten sikkerhetsline så skal du ha flaks for å kunne få tak i båten uansett. Sikkerhetsline brukes når jeg er alene om bord. Har løpeliner på dekk for sikkerhetslina. En ting til er at oppblåsbar vest gjør deg om til en relativt dårlig svømmer.  

Klarer det fra båten vår, stigen er lett tilgjengelig. Skal måle til høsten om ikke den tilfredsstiller målene som @Ove T linker til.. Har badet fra en del båter opp gjennom og de fleste mangler det siste trinnet på stigen slik at man må bruke aggregat eller påhenger for å enkelt ta seg opp når man bader.. 

Et par regler jeg har når junior og jeg er ute i ruskevær

1 vi knyter et tau i pullerten ved badestigen som er langt nok til at man kan holde seg i det for å samle krefter før man prøver å gå opp stigen. Passer på at det ikke kan komme i propellen..

2 detter jeg i vannet får han IKKE lov å hjelpe meg opp i båten, uansett hva jeg sier. Har vist hvor lett jeg drar han i sjøen over rekka.. han kan gjerne kjøre båten nærmere meg, men ikke gi meg hånda, eller forsøke å dra meg inn i et tau. 

3 dødmannsknappen skal brukes sammen med vester. Ekstra dødmannsknapp ligger i båten. 

Punkt 2 synes han er vanskelig å tenkte på, men som jeg har forklart han satt får jeg panikk så river jeg han i sjøen uten å tenke over det..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...