Seilars Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Bavaria seilbåtene har vært levert med en plastimo nødleider som kan monteres skjult i akterskipet. Den kan jo ettermonteres av de fleste som ikke har en god løsning. https://www.plastimo.com/en/safety/safety-ladders/echelle-de-securite-a-encastrer.html Men det kan være lurt å teste den i praksis, for taustiger er ikke løsningen for alle... Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Jeg har badestige akter på Masteren min så det skulle gått greit, så lenge ikke den går på frem og jeg måtte svømme etter Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ove T Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) Seilars skrev 26 minutter siden: Bavaria seilbåtene har vært levert med en plastimo nødleider som kan monteres skjult i akterskipet. Den kan jo ettermonteres av de fleste som ikke har en god løsning. https://www.plastimo.com/en/safety/safety-ladders/echelle-de-securite-a-encastrer.html Men det kan være lurt å teste den i praksis, for taustiger er ikke løsningen for alle... Den stegen kommer inte att vara godkänd enligt de nya CE reglerna. Vi testade en sådan i Medelhavet med varmt vatten och stilla, en vältränad kille kunde med möda då ta sig upp. Hälsningar Ove Redigert 11.August.2018 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Har uttrekkbar badestige under badeplattformen, den får jeg ikke lett opp i en nødsituasjon. Derfor legger jeg en leider oppe på plattformen som jeg lett kan nå hvis uhellet skulle være ute. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Har testet dette i relativ frisk sjø med godt resultat. Har utfellbar stige på Hansviken og bruker både dødmannsknapp, bærbar VHFog sikkerhetsline når jeg er ute alene i tøft vær. Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Har Bavaria seilbåt med nedfellbar baklem og innfelt taustige, som jeg anser som umulig å bruke. Den forsvinner under båten. Denne under kan henges over baklemmen og er sammenleggbar. Noen som kjenner denne og vet hvordan den felles ned. Vil gi trygghet i båsen også. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 Ove T skrev for 1 time siden: Den stegen kommer inte att vara godkänd enligt de nya CE reglerna. Vi testade en sådan i Medelhavet med varmt vatten och stilla, en vältränad kille kunde med möda då ta sig upp. Hälsningar Ove Det tror jeg på, taustiger krever både balanse og god fysikk. Litt sjø og en kraftig oppblåst redningsvest på brystet, så er man kanskje ferdig.... Man bør derfor teste den om man skal kunne stole på den. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 11.August.2018 Link til dette innlegget Svart 11.August.2018 (redigert) 9 hours ago, Sørlandet2 said: Skremmende lesing at så mange ikke kan komme opp i båten sin ved et uhell. Er det ikke noen kreative sjeler som kan konstruere en slags tau-stige, som er mulig feste bak på båter til nødbruk? Vil tro innovasjon-Norge står klar til å hjelpe med finansiering. Dette trenger ingen konstruere, var tilgjengelig allerede under min tid som sjarkfisker på 80-tallet.. Eksempelvis en slik. Hengea fast på rekka med en utløserline du kan nå fra vannet. Er helt sikkert skikkelig jævlig å klatre i som alle taustiger, men bedre enn ingenting. Redigert 11.August.2018 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Otto R Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 1. Taustiger er nesten ubrukelig, da man havner nesten horisontalt i vannet. 2. Stige bør også gå minst 2-3 trinn ned i vannet slik at man har en god sjanse til å komme ombord. 3. Det enkleste er vel bare å bade fra båten og gå opp igjen - da ser man hva som virker og ikke virker- selv uten bølger, kaldt vann, tunge klær osv. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Og en annen viktig detalj: Selv med en brukbar leider er det veldig praktisk, og kanskje nødvendig for mange, med et godt håndtak for å holde seg fast og dra seg inn. Det har jeg selv erfart i ved å entre båten i høy sjø. Og litt på siden: Det er også viktig å ta fysikken i betraktning. Jeg (selv etter å ha slanket meg betydelig) trenger leider for å komme opp på badeplattformen. Yngste sønnen svinger seg lettvint opp uten hjelpemidler. Det som virker for en, virker ikke nødvendigvis for alle. Tror de fleste ville ha store problemer med å entre en taustige fra vannet, mens noen ville geid seg med en taustump. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Joltus Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Mhmmm.... Dødmannsknapp! ? Her er det mange båter som ikke bruker eller har dette. Nå når det finnes en superenkel trådløs løsning burde alle bruke huet og montere en slik selv i båter som i utgangspunktet ikke har dødmannsknapp! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Når jeg er utpå alene (som jeg er 95% av tiden) lever jeg etter tesen "Ramler du på havet er du dau". Så enkelt er det egentlig, så må man bare forholde seg til det - det finnes ingen dødmannsknapp for seil.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
GunR Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 NilsPils skrev for 22 timer siden: Har du tenkt å gjøre noe med det . . . . ? Har lagt båten ut for salg. Skal selvsagt opplyse om problemet. Enklest er jo å ta gummibåten på slep når man er underveis. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 On 8/11/2018 at 8:58 AM, Ida Marie III said: Har også testet det, funker fint.. Har teleskopisk badestige under badeplattformen. Like viktig som å greie å klatre ombord er det at du greier å få badestigen ut alene når du ligger i sjøen... Aldeles riktig. Her er det vel også en fordel med badeplattform eller åpen hekk, har man fått et kakk i hue og er litt nedkjølt er det nok greit at man ikke må klatre så høyt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 2 hours ago, Arne Henriksen said: Når jeg er utpå alene (som jeg er 95% av tiden) lever jeg etter tesen "Ramler du på havet er du dau". Så enkelt er det egentlig, så må man bare forholde seg til det - det finnes ingen dødmannsknapp for seil.. Har en nødpeilesender i vesten så jeg lever i håpet. Ellers burde det vel være mulig å få løsninger som får autopiloten til å gå opp i vinden om rormann ikke kan detekteres ombord lengre, og samtidig registrere MOB-pos? Ikke sikkert du klarer å ta igjen båten likevel, men om du har rorvakt alene og det er andre som vekkes av en alarm, så er jo sjansene bedre enn null. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 6 hours ago, NilsPils said: Yngste sønnen svinger seg lettvint opp uten hjelpemidler. Det som virker for en, virker ikke nødvendigvis for alle. Strengt tatt, en kan vel ikke regne med å være 100% intakt heller etter å ha falt uti, man bør kanskje ha en løsning som funker med en arm på ryggen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 33 minutes ago, quantumduck said: Strengt tatt, en kan vel ikke regne med å være 100% intakt heller etter å ha falt uti, man bør kanskje ha en løsning som funker med en arm på ryggen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Worry II Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Selv reddet jeg den andre nattevakten livet til en sørpefull ungdom på Fuglevik Marina syd for Moss i natt. Han hadde nok gitt opp, etter lang tid i mellom 2 båter. Bare flaks at vi hørte tenner som hakka. Fikk han opp via badetrappa på den ene båten, rev av havnekalesjen og fikk han ut igjennom døra i vindskjermen og på brygga. Han var glad vi kom! Etter at han kom til bevissthet skjønte han hvor han var og hvilken hytte festen var på. Dårlige kamerater som hadde gitt opp å lete! Vi sa hva vi mente til de. Vil tippe 17-åring. Sprit-full. Skummelt! Redigert 12.August.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 NilsPils skrev 45 minutter siden: Hvis jeg fallet river skulderen av ledd, brekker lårhalsen og knekker nakken, så kommer jeg ikke om bord igjen. Derfor er jeg binni fast. Og har uansett ikke behov for å klatre på rekka. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 5 hours ago, quantumduck said: Har en nødpeilesender i vesten så jeg lever i håpet. Ellers burde det vel være mulig å få løsninger som får autopiloten til å gå opp i vinden om rormann ikke kan detekteres ombord lengre, og samtidig registrere MOB-pos? Ikke sikkert du klarer å ta igjen båten likevel, men om du har rorvakt alene og det er andre som vekkes av en alarm, så er jo sjansene bedre enn null. Jeg har også en AIS-SART-dings på vesten, det forutsetter jo endel ting da, at det er båter i nærheten som har AIS _og_ registrerer alarmen _og_ rekker fram før tullingen er frosset i hjel... Vil nok ha større muligheter til å overleve midt på sommeren uti leia enn et vilkårlig sted inni Trondheimsfjorden en vinterkveld, men fremdeles ganske dårlige odds. Dersom det bare dreide seg om rorvakt finnes det jo fullt av løsninger allerede, fra Bluetooth-oppkoblete mobiltelefoner som gjør at det går alarm når din kommer utenfor dekning, til spesialiserte dingser, og den omtalte AIS-saken min. Det hjelper lite når båten er tom for folk. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
quantumduck Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 10 minutes ago, Arne Henriksen said: Jeg har også en AIS-SART-dings på vesten, det forutsetter jo endel ting da, at det er båter i nærheten som har AIS _og_ registrerer alarmen _og_ rekker fram før tullingen er frosset i hjel... Vil nok ha større muligheter til å overleve midt på sommeren uti leia enn et vilkårlig sted inni Trondheimsfjorden en vinterkveld, men fremdeles ganske dårlige odds. Dersom det bare dreide seg om rorvakt finnes det jo fullt av løsninger allerede, fra Bluetooth-oppkoblete mobiltelefoner som gjør at det går alarm når din kommer utenfor dekning, til spesialiserte dingser, og den omtalte AIS-saken min. Det hjelper lite når båten er tom for folk Ikke no AIS involvert i min McMurdo plb så vidt jeg vet, nødsignal m pos går via satelitt til nærmeste redningsstasjon, og det er ingen avhengighet til at det er andre i nærheten, eller ombord, annet enn at det selvfølgelig er en fordel mht. hvor fort noen når fram. ER det noen andre ombord blir man vel raskere redda med en AIS-dings som du har, men seiler man alene er vel ikke den helt tingen. Båten min må sin egen sjø så lenge den gidder, om jeg er alene og faller overbord, det er ulempen da. Hvis autopiloten kunne slå, ville den nesten bli liggende bi (se ikke selvslående fokk), da hadde det også vært en sjanse til å komme seg ombord igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Just now, quantumduck said: Ikke no AIS involvert i min McMurdo plb så vidt jeg vet, nødsignal m pos går via satelitt til nærmeste redningsstasjon, og det er ingen avhengighet til at det er andre i nærheten, eller ombord, annet enn at det selvfølgelig er en fordel mht. hvor fort noen når fram. ER det noen andre ombord blir man vel raskere redda med en AIS-dings som du har, men seiler man alene er vel ikke den helt tingen. Jeg vet, har vurdert en slik i stedet. I flere år har det vært snakk om en kombinert AIS og PLB men de sliter visst med godkjenningen..? Da ville man både varsle redningstjenesten samt båter i nærheten. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Duppe Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 5 hours ago, Worry II said: Selv reddet jeg den andre nattevakten livet til en sørpefull ungdom på Fuglevik Marina syd for Moss i natt. Han hadde nok gitt opp, etter lang tid i mellom 2 båter. Bare flaks at vi hørte tenner som hakka. Fikk han opp via badetrappa på den ene båten, rev av havnekalesjen og fikk han ut igjennom døra i vindskjermen og på brygga. Han var glad vi kom! Etter at han kom til bevissthet skjønte han hvor han var og hvilken hytte festen var på. Dårlige kamerater som hadde gitt opp å lete! Vi sa hva vi mente til de. Vil tippe 17-åring. Sprit-full. Skummelt! Wow, skumle saker ja, kunne fort bli dødsfall av det. Men hvorfor ropte han ikke ut? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Duppe skrev 31 minutter siden: Wow, skumle saker ja, kunne fort bli dødsfall av det. Men hvorfor ropte han ikke ut? Det kan du spørre om. Om vi hadde kommet 2 minutter senere hadde vi nok ikke hørt det vi hørte heller. Vi vet ikke hva som hadde skjedd i forkant. Det var mye liv i havna natt til i dag. Mye full ungdom. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 11 hours ago, Arne Henriksen said: I flere år har det vært snakk om en kombinert AIS og PLB men de sliter visst med godkjenningen..? Det blir litt dingeldangel, men man kan jo ha begge (to skytere i beltet er bedre enn én ... :0), eller vurdere etter hvaslags farvann man seiler i og om man er alene ombord eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.