Krimart Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 18 hours ago, Worry II said: Selv reddet jeg den andre nattevakten livet til en sørpefull ungdom på Fuglevik Marina syd for Moss i natt. Han hadde nok gitt opp, etter lang tid i mellom 2 båter. Bare flaks at vi hørte tenner som hakka. Fikk han opp via badetrappa på den ene båten, rev av havnekalesjen og fikk han ut igjennom døra i vindskjermen og på brygga. Han var glad vi kom! Etter at han kom til bevissthet skjønte han hvor han var og hvilken hytte festen var på. Dårlige kamerater som hadde gitt opp å lete! Vi sa hva vi mente til de. Vil tippe 17-åring. Sprit-full. Skummelt! Hmm.. alle marinaer skal da ha stiger for å kunne klatre opp av vannet, men er man helt dritings er de sikkert ikke lett å finne. Ellers husker jeg godt for noen år siden jeg lå og klargjorde en båt i Koper Marina i Slovenia. Et par som lå i en båt i marinaen skulle starte en jordomseiling, men mannen ble funnet druknet i havnebassenget en morgen etter en fuktig kveld i baren... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Krimart skrev 4 minutter siden: Hmm.. alle marinaer skal da ha stiger for å kunne klatre opp av vannet, men er man helt dritings er de sikkert ikke lett å finne. Er det et krav ? Vet om uendelig mange Marinaer som ikke har stige... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Krimart skrev 9 minutter siden: Hmm.. alle marinaer skal da ha stiger for å kunne klatre opp av vannet, men er man helt dritings er de sikkert ikke lett å finne.. Ja, men det er jo ikke stiger i mellom båtene ? Den er normalt i enden på bryggene. Men det er jo som regel stige på båtene, da. Han vi tok opp var ikke i stand til å svømme, nedkjølt og full. Vi fikk han opp via båten på plass 41 her: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Worry II skrev for 2 timer siden: Ja, men det er jo ikke stiger i mellom båtene ? Den er normalt i enden på bryggene. Men det er jo som regel stige på båtene, da. Han vi tok opp var ikke i stand til å svømme, nedkjølt og full. Dro opp en kar en vinter jeg også, hang etter to finger under brygga med nesen over vannflaten. Hadde nok glemt stigen I enden av brygga, og I stedet svømt inn mot kaien og prøvd å klatre opp der. Var nesten oppe fem ganger sa han før det glapp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 3 hours ago, Ida Marie III said: Er det et krav ? Vet om uendelig mange Marinaer som ikke har stige... Jeg trodde det var et krav men klarer ikke finne noen link, hvis ikke burde det være det? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Krimart skrev 3 minutter siden: Jeg trodde det var et krav men klarer ikke finne noen link, hvis ikke burde det være det? Nei, det er ikke krav i marina.. men enig med deg, det burde være det... Kai anlegg i Bergen tror jeg det er krav...og sikkert i de fleste havnebyer... Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Om alla båtar hade stegar enligt CE reglerna för nya båtar (2,5 - 24 m) räckte det med att man kommer till en båt. Det flesta drunkningsolyckorna sker i hamnar och från små båtar i lugna vatten och där hjälper en riktig stege som alltid går att fälla från vattnet Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
bkv Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Min 15 foter har en "stige" på hekken. Jeg er istand til å kravle opp i båten ved hjelp av denne når jeg bader. Men den gangen jeg ble vippet over bord i høy sjø, drev båten av gårde langt raskere en jeg kunne svømme i bølgene med klær og redningsvest. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 On 8/13/2018 at 4:16 PM, Ove T said: Om alla båtar hade stegar enligt CE reglerna för nya båtar (2,5 - 24 m) räckte det med att man kommer till en båt. Det flesta drunkningsolyckorna sker i hamnar och från små båtar i lugna vatten och där hjälper en riktig stege som alltid går att fälla från vattnet Ja et slikt krav ville utvilsomt blitt et mye mer effektivt livreddende tiltak enn hva førerprøver, høyhastighetssertifikat som er/blir krav gjør nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.