Jump to content

Kan du klatre om bord i båten igjen hvis du faller i sjøen?

Kjeles

Recommended Posts

18 hours ago, Worry II said:

Selv reddet jeg den andre nattevakten livet til en sørpefull ungdom på Fuglevik Marina syd for Moss i natt. Han hadde nok gitt opp, etter lang tid i mellom 2 båter. Bare flaks at vi hørte tenner som hakka. Fikk han opp via badetrappa på den ene båten, rev av havnekalesjen og fikk han ut igjennom døra i vindskjermen og på brygga. Han var glad vi kom! Etter at han kom til bevissthet skjønte han hvor han var og hvilken hytte festen var på. Dårlige kamerater som hadde gitt opp å lete!  Vi sa hva vi mente til de. Vil tippe 17-åring. Sprit-full. Skummelt! 

Hmm.. alle marinaer skal da ha stiger for å kunne klatre opp av vannet, men er man helt dritings er de sikkert ikke lett å finne. Ellers husker jeg godt for noen år siden jeg lå og klargjorde en båt i Koper Marina i Slovenia. Et par som lå i en båt i marinaen skulle starte en jordomseiling, men mannen ble funnet druknet i havnebassenget en morgen etter en fuktig kveld i baren... 

Krimart skrev 9 minutter siden:

Hmm.. alle marinaer skal da ha stiger for å kunne klatre opp av vannet, men er man helt dritings er de sikkert ikke lett å finne.. 

Ja, men det er jo ikke stiger i mellom båtene ? Den er normalt i enden på bryggene. Men det er jo som regel stige på båtene, da.

Han vi tok opp var ikke i stand til å svømme, nedkjølt og full.

Vi fikk han opp via båten på plass 41 her:

2018-08-13_103915.png

Worry II skrev for 2 timer siden:

Ja, men det er jo ikke stiger i mellom båtene ? Den er normalt i enden på bryggene. Men det er jo som regel stige på båtene, da.

Han vi tok opp var ikke i stand til å svømme, nedkjølt og full.

Dro opp en kar en vinter jeg også, hang etter to finger under brygga med nesen over vannflaten. Hadde nok glemt stigen I enden av brygga, og I stedet svømt inn mot kaien og prøvd å klatre opp der. Var nesten oppe fem ganger sa han før det glapp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
On 8/13/2018 at 4:16 PM, Ove T said:

Om alla båtar hade stegar enligt CE reglerna för nya båtar (2,5 - 24 m) räckte det med att man kommer till en båt. Det flesta drunkningsolyckorna sker i hamnar och från små båtar i lugna vatten och där hjälper en riktig stege som alltid går att fälla från vattnet

Ja et slikt krav ville utvilsomt blitt et mye mer effektivt livreddende tiltak enn hva førerprøver, høyhastighetssertifikat som er/blir krav gjør nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...