Jump to content

Beneteau 780 - ønsker info om batteri(er)

nimbuster

Recommended Posts

Jeg har en 2012 Beneteau 780, og er usikker på for det første om det er ett eller to batterier som er standard. Det er så knotete å komme til batterikassa at jeg ikke kan se noe særlig. Det finnes ikke noen batteribryter som veksler mellom start og forbruk, og hvis du bruker strøm til under 12 volt, så får en ikke startet motoren, så det tyder jo på at det bare er ett batteri. Noen som vet størrelsen på det, og om det er plass til ett til?  

Jeg havde en Beneteau Antares 780 fra 2013. Den havde to batterier af denne type:

E3B56893-5A85-4967-8B5E-D49F595BCBB1.jpeg.cd8d7607d9b46aaa68af69202437e36e.jpeg

Og en hovedafbryder for hver i det lille rum under vasken i sb side. Men jeg er usikker på om det er et tilvalg eller standard på den. Det må importøren kunne fortælle.

Du har helt ret i at det er svært at komme til batterierne - især det bageste. Det kræver, at man løsner stropperne og trækker begge kasser frem. Jeg skiftede begge batterier på min efter at det bageste blev ødelagt under vinteroplag netop fordi de ikke var klar over at der var to batterier og derfor kun fjernede det ene. 

Her er et billede af de to batterikasser. Jeg skal love for at jeg bandede fransk ingeniørkunst langt væk mens jeg skiftede batterierne.

EF43AD35-FD8B-4C2A-AEF6-81C1FD9DBC16.jpeg.aa85bec1cc59c655a0e30c675a293945.jpeg

Men som sagt: To batterier - et til forbrug og et til start - er jo en rigtig god ting at klare og der er sandsynligvis plads til det. Men det betyder, at det bageste kommer til at ligge langt inde under sædet agter. 

Jeg har nå sjekket, og jeg har to batterier som er parallellkoblet. Det gir i prinsippet 2 x 110 ah. Jeg har bare 1 hovedstrømbryter, som da går på begge batteriene. 

I brukerhåndboka står det riktignok at det et 1 batteri som er standard, men dersom det er montert ett ekstra så benevnes det som 1 motorbatteri og 1 servicebatteri, men hver sin hovedstrømsbryter.

Men, i min båt så er det ikke det.

Når jeg ligger i uthavn, så kan jeg ligge o ca 2 døgn før spenningen er ned på ca. 12.2 V. Min sønn lot spenningen gå under 12 V og da fikk han ikke startet.. 

Mulig jeg kan ligge i uthavn i 3 døgn dersom jeg monterer solcellepanel (og med mye sol)?

Redigert av nimbuster (see edit history)

Det ville nok være en god investering at montere en hovedafbryder for hvert batteri, så du har to seperate kredse - en til motor og en til forbrug. Og hertil et skillerelæ, så du får styr på ladningen. 

Angående solceller, så har jeg det på min nuværende båd og det er en større fordel end jeg regnede med. Du vil helt sikkert kunne forlænge din tid i udhavn med betragtelig tid med et eller to paneler og en regulator. 

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...