Jump to content

Hvis du faller i vannet, IKKE ta av deg støvler og klær

Krimart

Recommended Posts

Leser om Magnus Stangelands strabaser, i tillegg til at han burde hatt flytevest burde kanskje båten hatt en nødstige? Uansett:  Det er en utbredt myte at man skal ta av seg støvler og klær om man faller i vannet, det er bare tull. Behold det på! Drar deg ikke ned, heller motsatt, og hjelper på å holde varmen. 

Det første jeg gjorde, var å få av meg støvlene og buksen. Det er noe alle burde øve på, det er ikke lett i sjøen. Og bukser i dag er jo så trange rundt anklene at de må tas på med skojern. Så jeg slet med dem, måtte holde meg flytende med bare armene mens jeg klarte å svømme ut av buksene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEjXxA/magnus-stangeland-77-om-baatdramaet-kjempet-en-time-i-boelgene

Eg tror dette kommer litt an på hva man ønsker å oppnå. 

Skal man som i Stangelands tilfelle forsøke å svømme inn mot land nytter ikke det med støvler, da er man fritt vilt for strøm og vind. Buksene hadde eg neppe tatt av. 

Går man i sjøen uten mulighet til å nå land må man holde på klærne, for de, som pinkvin sier, hindrer MYE varmeveksling mellom kropp og vann. 

Å svømme med sjøstøvler er bortimot bortkastet. Ser selv med offshore dressene våre brukes ikke beina noe særlig og da er støvlene tomme for vann. Tunge vannfylte støvler er bare å kvitte seg med. 

Gikk ISAF-sikkerhetskurs for noen år siden, det jeg husker best var når vi skulle svømme i basseng med full seildress/støvler. Det var omtrent umulig å komme av flekken. Det er så klart et vanskelig valg om man skal innfinne seg med å holde varmen på bekostning av å ikke kunne ta seg til land, eller om man skal gi slipp på varmen og ta sjansen på å svømme. Man skal jo også holde varmen om det er en holme man kommer til. Tror dette er en sak som må vurderes i forhold til aktuell situasjon, og at det ikke nødvendigvis alltid er rett å beholde tøyet på.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Som du sier, det kommer veldig an på situasjonen.. tror jeg ville beholdt klær på så lenge som mulig... men klær kan være så mangt, fra oljebukse og regnjakke som fort vil bli en dødsfelle, til lette sommerklær som en knapt merker...

Denne anestesi legen er nok mest ute og seiler fine sommerdager...og kledt der etter... for fiskere uten drakt , er det og falle over bord en kald vinter dag en helt annen greie..

Han har hatt lederverv i redningsselskapet og drar ut alene uten redningsvest, gjør klatremanøvre på taket uten å ta båten ut av gir, og har hatt båt i årevis uten å vite om det er mulig å klatre opp i båten fra vannet?

Jeg tror ikke et fnugg på at han kunne nå en redningsvest men ingenting til å klatre opp i.

Dette er vel nok en kar over 40 som tydelig trenger båtførerprøven /sarkasme

@Code0 det er jo riktig, men tror neppe du greier å fylle mer en 1l. I støvlene med føttene nedi..  @Ida Marie III Hvorfor blir oljebukse og regnjakke en dødsfelle? Har deltatt på padlekurs på høsten der de som ikke hadde våtdrakt (eller tørr-) ble bedt om å ha på ullklær og regntøy. Ikke like godt som våtdrakt, men mye bedre enn bare badebukse. Kameratredning var en viktig del av kurset så alle måtte uti vannet... 

Det er mulig det kan være scenario der det er varmt i vannet og en kort svømmetur til land der det er et hus eller hytte, tilsier at noe raskere svømming tilsier at det er lurt å kvitte seg med støvler og klær. Men flere av oss vil trolig streve med å svømme særlig langt uansett klær eller ikke. 

Jeg har vært i vannet ufrivillig mange ganger med klær på, både sommer og vinter. Jeg har også gått frivilig i vannet med klær på for å teste. Dersom du må svømme, for eksempel mot land, er klær og støvler en veldig ulempe. Selv en vid badeshorts virker som effektivt drivanker. Sjøstøvler må uansett av. Det samme gjelder flytevest dersom du må forflytte deg langt. Ta den heller av og ta den på slep. Hvorvidt du bør beholde klærne på avhenger av temperaturen og hvor langt du skal svømme. Og dersom du må bli på stedet du faller uti skal du selvfølgelig beholde klærne på. Man må selvfølgelig også vurdere sjansen for at noen kommer til unnsetning. Med de vanntemperaturen vi har hatt i det siste ville jeg for eksempel i et kritisk tilfelle strippet ned til underbuksa (minst) dersom jeg skulle/måtte svømme et stykke.

Min konklusjon er at det ikke finnes noe fasitsvar. Du må bedømme situasjonen i hvert enkelt tilfelle og handle deretter. Men test gjerne deg selv og dine nærmeste under kontrollerte forhold.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ved å "sjøsette" støvlene vil man snart se om de har negativ oppdrift.

Ellers er det ikke noe fasitsvar på hvordan løse det å svømme til lands med eller uten vest.

Men har man vest  legger man seg på rygg og svømmer, det samme med flyte og eller/redningsdrakt.

Bruker armene. Av og til må man snu seg for å orientere seg hvis man da ikke har gpsen med seg :giggle:

Holde vesten i hånden er jeg heller mer usikker på da man blir veldig fort nummen og å holde på en vest med oppdrift kan fort lage krøll.

Å ta den på seg igjen når man er i sjøen kan nok for de aller fleste bli et heller større prosjekt når man fryser.

Er og sånn at man tenker mindre kreativt når man er i ferd med å bli nedkjølt. Hjernen er da i ferd med å stenge ned deler av kroppen som ikke trenger varmt blod, hvilket kan være et helsike for oss som i utgangspunktet har lite å fare med  :lol:

Krimart skrev for 9 timer siden:

@Code0 det er jo riktig, men tror neppe du greier å fylle mer en 1l. I støvlene med føttene nedi..  @Ida Marie III Hvorfor blir oljebukse og regnjakke en dødsfelle? Har deltatt på padlekurs på høsten der de som ikke hadde våtdrakt (eller tørr-) ble bedt om å ha på ullklær og regntøy. Ikke like godt som våtdrakt, men mye bedre enn bare badebukse. Kameratredning var en viktig del av kurset så alle måtte uti vannet... 

Det er mulig det kan være scenario der det er varmt i vannet og en kort svømmetur til land der det er et hus eller hytte, tilsier at noe raskere svømming tilsier at det er lurt å kvitte seg med støvler og klær. Men flere av oss vil trolig streve med å svømme særlig langt uansett klær eller ikke. 

Har jobbet hele livet offshore og følgelig vært på uendelig med diverse sikkerhetskurskurs, og andre "plaskekurs" Og plaske rundt med overlevelse drakt, eller allverdens trening i oppvarmet basseng...eller kano kurs der du muligens svømte 2 meter til kanoen din i strikke jakke...er IKKE det samme som om du faller over bord en desemberdag i oljeklær og tunge sjøstøvler...og må forsøke å svømme til land for å berge livet...

Tviler du, forsøk selv, men ha for guds skyld med deg følgebåt...det har ikke de som faller overbord..

Duppe skrev for 12 timer siden:

Han har hatt lederverv i redningsselskapet og drar ut alene uten redningsvest, gjør klatremanøvre på taket uten å ta båten ut av gir, og har hatt båt i årevis uten å vite om det er mulig å klatre opp i båten fra vannet?

Jeg tror ikke et fnugg på at han kunne nå en redningsvest men ingenting til å klatre opp i.

Dette er vel nok en kar over 40 som tydelig trenger båtførerprøven /sarkasme

Er så utrolig enig i dette. Hadde neppe turt å gå ut i media med denne historien og den bakgrunnen. Men ære være han for det! 

Lyttet på denne radiodokumentaren i dag, om seileren som falt overbird fra en ARC båt, lå 18 timer i Atlanteren før han ble funnet, av kjentfolk. Han beholdt skjorta på...

En utrolig historie og vel verdt å få med seg. 

https://radio.nrk.no/serie/radiodokumentaren/MDUP01003614

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Guest Avmønstret#

Om jeg visste at jeg "måtte i sjøen" og at jeg antagelig måtte bli der en stund.... så hadde jeg kledd på meg alt jeg kom over av klær (og støvler, lue, votter, hva som helst) for å holde varmen i sjøen best mulig. Ulltøy og regnjakke på utsiden for å hindre utskiftning av vannet nær kroppen høres ut som en god plan. 

Om jeg hadde mulighet til å komme meg i land så ville jeg antagelig vurdert annerledes, men det er jaggu et sjansespill, særlig hvis vannet er kaldt. Da blir det fort at en har en eneste sjanse...

Og ja, jeg har badet med alt på, støvler, regntøy osv. At støvler drar en til bunns er en myte. Hiv de i sjøen og kjenn selv, de synker knapt. En støvel i sjøen veier ikke mer enn hva den gjør på land, den veier mindre. Og vann i en støvel i sjøen veier ikke mer enn vannet rundt støvelen. Men jeg har også hørt mang en "gammel onkel" fortelle med stor overbevisning at de blir dradd ned av støvlene, jaja :-)

Er enig i å beholde klærne på hvis man blir liggende stasjonær i vannet. Helt uenig i å beholde støvlene på - hva enten man blir ventende i sjøen eller svømmende mot land. Varmetapet i føttene er svært lite så snart man begynner å bli nedkjølt. Jeg tror de fleste av oss innser hvor mye mer energi man bruker på å holde seg i posisjon eller svømme når støvlene er på. Er ellers enig i at beslutningen om å beholde klær på hvis man bestemmer seg for å svømme mot land avhenger av mange faktorer slik som bruk av vest, svømmedyktighet, vanntemperatur, avstand til land osv osv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...