Duppe Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Er også et triks hvor man lager knute nederst på buksebeina og fyller de med luft slik at de blir som en flottør: https://www.youtube.com/watch?v=vAhUD6_gS6w Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Ida Marie III skrev 1 time siden: Svøm 200 meter med sjøstøvler på Pinkvin.... eller 100 for den sagt skyld.. Som sagt, etter situasjonen. Er dessuten en såpass dårlig svømmer at jeg antagelig vil være tjent med å håpe på at bli plukket opp uansett ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 forskern skrev 47 minutter siden: Er enig i å beholde klærne på hvis man blir liggende stasjonær i vannet. Helt uenig i å beholde støvlene på - hva enten man blir ventende i sjøen eller svømmende mot land. Varmetapet i føttene er svært lite så snart man begynner å bli nedkjølt. Hvis en har flytevest... eller forøvrig ikke har problemer med oppdriften. Støvler med sokker i bidrar til å holde varmen. Men forøvrig enig, ekstremitetene blir fort "kalde" uansett når en ligger i kaldt vann, men alt bidrar jo tenker jeg..... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Jeg har ikke mer enn 20 år offshore. Har i perioden noen sikkerhetskurs. Vanligvis i januar. Den gangen kurset var 2 ukers varighet, var programmet, iført redningsdrakt: Svømme mot kuling (ventilasjonsvifte). Klatre om bord i livbåt ved bruk av tauene, uten hjelp. Kompissvømming mellom isflakene. Oppheising i redningshelikopter. Hoppe fra 5 meter med redningsdrakt, snu 12-manns-flåte og entre uten hjelp. Klatre fra sjø og opp på kaia ved bruk av klatrenett, 5 meter. Noen var så feite at de måtte ha hjelp, de bestod allikevel. Det må være disse nord for Sinsenkrysset som må ha oppvarmet basseng :-) Når jeg er alene ute om vinteren, bruker jeg HH offshore redningsdrakt. Om Hulda ikke seiler fra meg, greier jeg også å komme om bord fra sjønivå. Hadde jeg vært Stangeland, ville jeg nok hold munn. Redigert 12.August.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Hulda skrev 4 minutter siden: Hadde jeg vært Stangeland, ville jeg nok hold munn Det er ytringsfrihet i Norge. Han forteller hva han oppfattet og gjorde. Han har vel ikke sagt at det han sier skal være pensum i redningskurs. Dårlige erfaringer / handlinger gir også erfaring, og flere får del i disse når de deles. Holde munn, da hadde det ikke vært denne tråden på BP f. eks. Han gikk for en plan B når han ikke kom opp i båten, og det reddet muligens livet hans. Han kledde vel av seg for å klare å dra seg opp. Hadde han visst at han måtte svømme i land og klare seg på en holme en natt, hadde han kanskje gjort andre valg med påkledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Hulda skrev 32 minutter siden: Det må være disse nord for Sinsenkrysset som må ha oppvarmet basseng :-) Da har du ikke vært på helikopter velt kurs... eller tok du det i åpen sjø...? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Nei, klart han kan si hva han vil. Men som toppolitiker og godt gasjert leder av Selskaper til Skibbrudnes Rædning, virker det ikke som han har fått med seg grunnkurset. Verken i sikkerhet eller kommunikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Code0 skrev 25 minutter siden: Det er ytringsfrihet i Norge. Han forteller hva han oppfattet og gjorde. Han har vel ikke sagt at det han sier skal være pensum i redningskurs. Dårlige erfaringer / handlinger gir også erfaring, og flere får del i disse når de deles. Holde munn, da hadde det ikke vært denne tråden på BP f. eks. Han gikk for en plan B når han ikke kom opp i båten, og det reddet muligens livet hans. Han kledde vel av seg for å klare å dra seg opp. Hadde han visst at han måtte svømme i land og klare seg på en holme en natt, hadde han kanskje gjort andre valg med påkledningen. Etterpå klokskap er en dåres trøst... Alle er verdensmestre i sofakroken... Han overlevde, det er det ikke alle som hadde gjort i samme situasjon... Men enig at det er kritikkverdig av tidligere RS styrer og ikke bruke vest.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) Ida Marie III skrev 18 minutter siden: Da har du ikke vært på helikopter velt kurs... eller tok du det i åpen sjø...? Det kræsja. Neida, i starten, på to-ukers, var ikke helikoptervelt funnet opp enda. Men jeg måtte til Stavanger/Bergen for å ta stuplivbåt. Og til Haugesund (?) for å ta utvidet brannsertifikat. Helikoptervelt ble ikke oblig. før enn på 2000-tallet (tror jeg). Har vel ikke hatt mer enn et par/tre velter. Og selv da jeg tok velten for siste gang, 2012, var den ikke oblig. i Norge, men i UK sektor. Redigert 12.August.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Skjønner ikke hvordan verdensmester Stangeland kan ha de verv som han har. Han driter seg ut gang på gang, jfr. https://www.aftenposten.no/norge/i/zARL9/Magnus-Stangeland-grunnstotte Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Hulda skrev 9 minutter siden: Det kræsja. Neida, i starten, på to-ukers, var ikke helikoptervelt funnet opp enda. Men jeg måtte til Stavanger/Bergen for å ta stuplivbåt. Og til Haugesund (?) for å ta utvidet brannsertifikat. Helikoptervelt ble ikke oblig. før enn på 2000-tallet (tror jeg). Har vel ikke hatt mer enn et par/tre velter. Og de var vel i basseng, sammen med folk fra...var det Sinnsenkrysset..?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Nei, bassenget var syd for Horten. De nærmeste nord for Sinsenkrysset var vel dem som spikka trehester på Bastø. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 (redigert) 9 minutes ago, BjornK said: Skjønner ikke hvordan verdensmester Stangeland kan ha de verv som han har. Han driter seg ut gang på gang, jfr. https://www.aftenposten.no/norge/i/zARL9/Magnus-Stangeland-grunnstotte Jeg skjønner mindre av hvordan du (og Aftenposten) kan gi Stangeland skyld for at et profesjonelt mannskap på en båt han har leid går feil i leia. Det er omtrent som om du får skylda for at Bastøyferga grunnstøter og du tilfeldigvis var ombord da..? Redigert 12.August.2018 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Arne Henriksen skrev 5 minutter siden: Jeg skjønner mindre av hvordan du (og Aftenposten) kan gi Stangeland skyld for at et profesjonelt mannskap på en båt han har leid går feil i leia. Det er omtrent som om du får skylda for at Bastøyferga grunnstøter og du tilfeldigvis var ombord da..? Helt enig... Men samtidig skal det sies at den krabaten har gjort mye rart opp igjennom tidene... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 2 hours ago, Hulda said: Nei, klart han kan si hva han vil. Men som toppolitiker og godt gasjert leder av Selskaper til Skibbrudnes Rædning, virker det ikke som han har fått med seg grunnkurset. Verken i sikkerhet eller kommunikasjon. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kallethekid Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Er jo litt off topic, men jeg kan anbefale å lese boken Skibbrudd, hvis man er interessert i hva Stangeland har funnet på gjennom årene i RS. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 8 hours ago, Ida Marie III said: Men enig at det er kritikkverdig av tidligere RS styrer og ikke bruke vest.. Sikkert kritikkverdig, men hadde det hjulpet ham denne gangen? Vesten hadde vel bare vært i veien . . ? 7 hours ago, Ida Marie III said: Men samtidig skal det sies at den krabaten har gjort mye rart opp igjennom tidene... Et aktivt båtliv kaller jeg det. Har vært ille ute selv mange ganger og sikkert moden for kritikk, men jeg nyter livet og håper å unngå å havne på gamlehjemmet på en stund enda. Og når den tid måtte komme har jeg mange minner . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Krimart Svart 16.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Stangeland: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q2BV1/fyllekultur-i-redningsselskapet Men ut fra diskusjonen virker det som de fleste er enige i at klær eller støvler ikke «drar deg ned» som myten sier, men hjelper deg å holde varmen. I tillegg vil luftlommer - i alle fall i starten hjelper på flyteevnen. Regel en hvis du faller i vannet er vel å holde seg ved båten. Om det skulle være umulig/uklokt (som for Stangeland siden motoren sto i gir) og du MÅ svømme er det spørsmålet hvor mye mer effektivt du svømmer uten klær og støvler sett i forhold til økt varmetap - både i vannet og der du eventuelt greide å svømme til OG eventuelt greide å karre deg i land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.