Jump to content

Skal dieseltanken jordes?


eysteind

Recommended Posts

Jeg hadde takstmann ombord da jeg kjøpte siste båten min i fjor. En ting han påpekte var MANGLENDE jording av dieseltanken (og han visste utmerket godt at det var diesel og ikke bensin)....... Jeg har dog ALDRI sett en eneste dieseltank som er jordet......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Absolutt ALT om bord i Hangarskibet er jordet, tanker, akslinger, maskiner, you name it. Tror det eneste som ike er jordet er QB og kanskje vardet der det trengtes mest?? Spøk til side, alt er jordet og koblet til anodene under skroget (2X5kg). Ingen tegn til tæring eller annen uhumskhet noe sted. Jording kan vel i alle fall ikke skade.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dersom rekkestøtter er festet i båtens plastmateriale og ikke har kontakt med elektrisk ledende materialer i båten, kan det fysisk ikke oppstå galvanisk tæring. Altså jording ikke nødvendig.

 

Jording av dieseltank kan kanskje ha noe for seg mht. brannfare pga. statisk elektrisitet under bunkring. Dersom påfyllingsstuss ikke har elektrisk ledningsevne mot selve tanken, ser jeg heller ingen nødvendighet for jording. Den statiske utladningen skjer enten når du stikker inn eller tar ut fyllepistolen fra påfyllingsstussen

 

Dette med å forbinde absolutt alt metallisk materiale ombord kan også virke mot sin hensikt. Kan dra inn strømlekkasjer som ellers ikke ville voldt noen skade. F.eks. står det uttrykkelig installasjonsanvisiningen at mine trimflaps ikke skal jordes, men ikke hvorfor.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dersom rekkestøtter er festet i båtens plastmateriale og ikke har kontakt med elektrisk ledende materialer i båten, kan det fysisk ikke oppstå galvanisk tæring.  Altså jording ikke nødvendig. 

 

Jording av dieseltank kan kanskje ha noe for seg mht. brannfare pga. statisk elektrisitet under bunkring.  Dersom påfyllingsstuss ikke har elektrisk ledningsevne mot selve tanken, ser jeg heller ingen nødvendighet for jording. Den statiske utladningen skjer enten når du stikker inn eller tar ut fyllepistolen fra påfyllingsstussen

 

Dette med å forbinde absolutt alt metallisk materiale ombord kan også virke mot sin hensikt.  Kan dra inn strømlekkasjer som ellers ikke ville voldt noen skade.  F.eks. står det uttrykkelig installasjonsanvisiningen at mine trimflaps ikke skal jordes, men ikke hvorfor.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis eg ikkje husker feil så er vel nb levert med sink på flapsene, så ingen behov for jording.
Link to post
Share on other sites

Hvis eg ikkje husker feil så er vel nb levert med sink på flapsene, så ingen behov for jording.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt korrekt. Fordi om metalldeler er utstyrt med sink betyr ikke det at jording er unødvendig. Jording vil ideelt sett utligne det elektriske potensialet mellom ulike metaller, men ikke det elektrokjemiske potensialet, det som forårsaker galvanisk tæring.

 

Så har vi de elektriske lekkasjene som er så vanskelige å holde styr på. I både de elektrokjemiske og strømlekkasje tilfellene vil sinkanodene være en slags opplagsnæring som vil forbrukes før en de vitale delene tæres. Dog vil anodene ikke vare så lenge dersom man har dratt på seg elektrokjemisk tæring. Som sagt poenget mitt med ikke for mye jording, er å hindre at en bidrar til unøding tæring ved og dra inn i den elektrokjemiske spenningskretsen ellers isolerte kretser.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...