Nortonis Havulk Startet 11.August.2018 Del på Facebook Startet 11.August.2018 Har 2 nye 120A vedlikeholdsfrie batterier i båten som er rundt 1 mnd gamle. Batteriene er koblet i parallell for og gi en større batteribank. De er koblet på en Ctek M300 batterilader som har stårr på vedlikeholdslading. I går kikket jeg nedi batterirommet og så at det indikatorøye som skal vise grønt var blankt på begge batteriene, og betegnelsen på batteriet på det er "Replace" Hva kan ha skjedd, er begge batteriene ødelagte ? Jeg koblet av laderen og tenkte og belaste batteriene litt, mulig i dag jeg tapper dem ned til 50% og så lader ett og ett batteri opp igjen for og sjekke. Hva mener dere så kan ha skjedd her ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Du må måle spenningen på batteriet. Det vil gi mye svar. Funker laderen i realiteten? Hvilket merke er det? Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 11.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2018 Navnet på laderen står i posten :) Den er ny og lader bra, volten på batteriene var vel 12,8 tror jeg når jeg testet. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Jeg stusset på det samme da jeg så med i indikatoren på mitt batteri som var nytt i fjor. Der det burde være grønt var det i stedet svart. Men da jeg lyste ned gjennom den ble det grønt og fint. Spenningen skulle også tilsi fulladet batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 11.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2018 Jeg lyste nedi nå, og det er mulig jeg klare og skimte grønn farge, såvidt man kan se det fra en vinkel. Skal det være lett og se grønnfargen? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 ..virker de så virker de... test dem / bruk dem og følg med på spenningsfallet over tid.. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Jeg ville uansett tatt kontakt med leverandøren, med tanke på en eventuell reklamasjon Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Tenkte på merket på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 19.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2018 (redigert) Biltema sine, kontaktet dem og de sa det øyet ikke var pålitelig og kunne henge seg opp. Kikket på et i en annen båt i havna som har samme bare mye eldre, Det var grønt og fint. Er det ikke rart det er vekke på 2 nye batterier samtidig? Virke som det som er nedi der er tomt, eller veldig lavt innhold. Redigert 19.August.2018 av Nortonis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 BT har god garanti, be om nye. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Tapp litt hardt på indikatoren med fingrene. Det hender de henger seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Om indikatoren henger seg opp, så har jo batteriene en mangel... Reklamer. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 23.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2018 (redigert) Nå har ikke jeg utstyr til og tappe de ut for og se hvor mangen ampere de har, om det er indikatorene som det er noe galt med eller batteriene. Så enten må jeg tro det er noe galt med indikatorene, ellers må jeg retunere dem for og være sikker. Svintunge batterier så lite hyggelig og bære dem fra båt til bil osv, men må man så må man. Har prøvd det folk sier her nå av tips, tappet dem ned til 12,4v. Edit: Her er hva Biltema skreiv tilbake: Hei. Det du sikter til er et sylinder øye som er en indikator for lademotakelighet for en av seks celler i batteriet. I et nytt batteri eller et batteri som funger problemfritt er det dessverre slik at plastbrikken kan henge seg opp en sjelden gang slik at den ikke gir rett visning. Det er kun en indikator, og ikke en kritisk referanse i så måte. Slik sett er det ingen grunn til bekymring så lenge alt ellers fungerer. Redigert 23.August.2018 av Nortonis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Har det samme på to nye BT startbatterier,men de er sunne og friske. Forbruksbatteriene som er fire År, lyser grønt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.