Jump to content

2 nye batterier med indikator viser "Replace"

Nortonis Havulk

Recommended Posts

Har 2 nye 120A vedlikeholdsfrie batterier i båten som er rundt 1 mnd gamle.

Batteriene er koblet i parallell for og gi en større batteribank.

De er koblet på en Ctek M300 batterilader som har stårr på vedlikeholdslading.

I går kikket jeg nedi batterirommet og så at det indikatorøye som skal vise grønt var blankt på begge batteriene,

og betegnelsen på batteriet på det er "Replace"

Hva kan ha skjedd, er begge batteriene ødelagte ?

Jeg koblet av laderen og tenkte og belaste batteriene litt, mulig i dag jeg tapper dem ned til 50% og så lader ett og ett batteri opp igjen for og sjekke.

Hva mener dere så kan ha skjedd her ?

• 2 uker senere...

Biltema sine, kontaktet dem og de sa det øyet ikke var pålitelig og kunne henge seg opp. 

Kikket på et i en annen båt i havna som har samme bare mye eldre,

Det var grønt og fint. 

Er det ikke rart det er vekke på 2 nye batterier samtidig? 

Virke som det som er nedi der er tomt, eller veldig lavt innhold. 

Redigert av Nortonis (see edit history)

Nå har ikke jeg utstyr til og tappe de ut for og se hvor mangen ampere de har, om det er indikatorene som det er noe galt med eller batteriene.

Så enten må jeg tro det er noe galt med indikatorene, ellers må jeg retunere dem for og være sikker.

Svintunge batterier så lite hyggelig og bære dem fra båt til bil osv, men må man så må man.

Har prøvd det folk sier her nå av tips, tappet dem ned til 12,4v.

Edit:

Her er hva Biltema skreiv tilbake:

Hei.

Det du sikter til er et sylinder øye som er en indikator for lademotakelighet for en av seks celler i batteriet. I et nytt batteri eller et batteri som funger problemfritt er det dessverre slik at plastbrikken kan henge seg opp en sjelden gang slik at den ikke gir rett visning. Det er kun en indikator, og ikke en kritisk referanse i så måte. Slik sett er det ingen grunn til bekymring så lenge alt ellers fungerer.

Redigert av Nortonis (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...