RoyGanger2 Startet 11.August.2018 Del på Facebook Startet 11.August.2018 Hei. Har et kjøleskap fra 2016 i snekka. Det har egen converter som jeg bruker når jeg har landstrøm. Da fungerer kjøleskapet perfekt. Strømtilførsel er via sigarettenner som går til kjøleskapet. Flyttes fra converter over i vanlig 12v sigarettenner-uttak. Men når batteri brukes, enten ved kjøring eller bare forbruk kjøler ikke skapet. Det starter og går, men det blir ingen endring på temperatur. Jeg har nye batterier. Får samme måleresultater på batteri og uttak. Kontrollert før brudd, dårlig kontakt og irr. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke blir kaldt, når jeg kjører! Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Spenningstap til lighterkontakt er et forslag. Hadde lignende på en Rinker jeg hadde. Fungerte på ene lightekontakten men ikke på andre. Viste seg å være for tynn tilførselskabel til lighteruttak. Verd å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Eg ville oppgradert til anna hurtigkobling. Sigarettenner er truleg for spinkelt i lengden. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
brs Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Kjøleskapet trenger kraftige dimensjon på kabel. Trekker en del i startøyeblikket og er det dårlig fremføring så starter ikke kompressor og da blir det ikke kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2018 Del på Facebook Svart 13.August.2018 Feil polaritet i sigarett uttaket? Har det aldri fungert der? Sitér dette innlegget Link to post
RoyGanger2 Svart 15.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2018 Forrige eier sier det fungerte fint i fjor. Det som er så rart, er at det starter og du hører det går, lys i skapet og man kjenner at det blåser ut av ventilasjonen. Men det kjøler ikke. Jeg skal legge opp en ny kurs på 2.5kvm3 ledning og lodde de fast på uttaket. Går ikke det, vet jeg ikke hva neste blir. -? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 RoyGanger2 skrev 40 minutter siden: Forrige eier sier det fungerte fint i fjor. Det som er så rart, er at det starter og du hører det går, lys i skapet og man kjenner at det blåser ut av ventilasjonen. Men det kjøler ikke. Jeg skal legge opp en ny kurs på 2.5kvm3 ledning og lodde de fast på uttaket. Går ikke det, vet jeg ikke hva neste blir. -? Hadde det vær meg og jeg skulle trekke nye kabler, så ville jeg lag ennå tykkere kanskje 4mm2. Men det kommer helt an på lengden på kablene. Jeg liker ikke spenningsfall og bruker som minimum 2,5 i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Det skal ikke store lengdene til før 2,5mm2 gir alt for stort spenningstap hver gang skapet starter. Så jeg ville så absolutt gått for 4, kanskje 6mm2, og det gjelder både pluss og minuskablene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 Sånn tommelfinger regning. La oss si at skapet trekker 4A under drift, hvor høy startstrøm kan man tenke seg det utløser? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 10 - 12A Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 (redigert) Lars H. skrev for 11 timer siden: 10 - 12A Oi, det var mye. Da skjønner jeg veldig godt hvorfor mange har problemer med å å kjøleskap til å virke med tynne kabler. Spenningsfallet kan jo i enkelte tilfeller være enormt. Redigert 16.August.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 I tillegg til tynne kabler har du en særdeles dårlig kontakt som du trekker mye strøm gjennom, om du skal ha den koblet til via sigarettenerkontakt. Om det kjøleskapet bare blir brukt i båten, ville jeg ha koblet det fast, og heller koblet en batterilader som du kan koble til 220 volt når det er tilgjengelig. Fant noen anbefalinger til kjøleskapene på sidene til Seatronic Husk å måle kabelen helt fra kjøleskapet via kontakten, og til batteriet. og så må du gange med 2, siden du skal både frem og tilbake. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Kjellg Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 Ja, dette sier jo sitt. Bare 3 meter unna så må du ha kabler på minimum 6mm2. Sitér dette innlegget Link to post
RoyGanger2 Svart 26.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2018 Tusen takk for gode svar! Jeg har vært opptatt med annet i det siste, men det skal jeg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
selhund Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Jeg har tilsvarende vanskeligheter med min Waeco kjøleboks. Siden jeg altid har vært analfabet på strøm, håper jeg noen vil forbarme seg over min hjelpeløshet og "skjære det ut i papp". finnarne skrev On 16.8.2018 at 10.21: så må du gange med 2, siden du skal både frem og tilbake. Om jeg legger til grunn at kjøleboksens plass er 5 meter fra batteret. Så har jeg kjøpt en rød 6mm2 og likedan svart, a 5 meters lengde. Men nu ligner jeg et spørsmålstegn. Jeg forstår at strømmen skal frem til kjøleskapet/boksen. Men hva er det som skal tilbake ? : "siden du skal frem og tilbake". Skal det strekkes mer enn én rød og én svart leder a' 5 meter ? Samt, har noen forslag til alternativer til sigarettenerkontakter ? Jeg må også modifisere i bilen. Da da det nesten en dagsreise til sjøens gleder. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 selhund skrev 6 minutter siden: Jeg har tilsvarende vanskeligheter med min Waeco kjøleboks. Siden jeg altid har vært analfabet på strøm, håper jeg noen vil forbarme seg over min hjelpeløshet og "skjære det ut i papp". Om jeg legger til grunn at kjøleboksens plass er 5 meter fra batteret. Så har jeg kjøpt en rød 6mm2 og likedan svart, a 5 meters lengde. Men nu ligner jeg et spørsmålstegn. Jeg forstår at strømmen skal frem til kjøleskapet/boksen. Men hva er det som skal tilbake ? : "siden du skal frem og tilbake". Skal det strekkes mer enn én rød og én svart leder a' 5 meter ? Samt, har noen forslag til alternativer til sigarettenerkontakter ? Jeg må også modifisere i bilen. Da da det nesten en dagsreise til sjøens gleder. Det holder med 2 kabler. Strømmen må være en lukket krets, dvs fram og tilbake, noe som du har med to ledere, (en rød og en sort for å skille hva som er pluss og minus.) Sitér dette innlegget Link to post
selhund Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Takk for svar TerjeFjern, da konkluderer jeg at jeg er omtrent like klok som deg. Men så var det noen som hadde bekymringer/tvil om sigrettkontakten. Er det noen som har forslag om alternativer ? Noen båtutstyrsforetning finnes ikke i miles omkrets, men forslag kan sikkert bestilles og fraktes med posten. Hvis eller noen forslag kjem opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 Vist ikkje kjøleboksen brukes andre plasser en i båten så ville eg gått for fast montert kabel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
selhund Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 selhund skrev On 27.8.2018 at 7.41: alternativer til sigarettenerkontakter ? Jeg må også modifisere i bilen. Da da det nesten en dagsreise til sjøens gleder. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 Jeg har fryser ombord. Den kan kobles til 12 eller 220V. Til å begynne med virket den perfekt på landstrøm men ikke på 12V via sigarettenneruttak. Nå virker alt perfekt etter at jeg kuttet ut sigarettennerpluggen og koblet direkte til rekkeklemmer (med samme ledning). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vaagen Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 (redigert) Kanskje bygge om, slik at du har en hella-plugg el.l. på boksen, som du bruker til å skjøte inn på hhv en fast installasjon i båten, og en stump med vanlig sigarettenner støpsel for bruk i båten edit: bilen? Lurer også på, om du får hella-plugg, hvor det kan settes noe utenpå, som gjør at de kan brukes i sigarettenner-uttak. Redigert 31.August.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Lars H. Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 Jeg har selv en slik overgang som en setter på Hella-kontakten og som så kan plugges inn i et sigarettenneruttak. Jeg aner ikke hvor jeg kjøpte den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjelli Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 selhund skrev On 27.8.2018 at 7.41: Om jeg legger til grunn at kjøleboksens plass er 5 meter fra batteret. Så har jeg kjøpt en rød 6mm2 og likedan svart, a 5 meters lengde. Men nu ligner jeg et spørsmålstegn. Jeg forstår at strømmen skal frem til kjøleskapet/boksen. Men hva er det som skal tilbake ? : "siden du skal frem og tilbake". Skal det strekkes mer enn én rød og én svart leder a' 5 meter ? Det som menes er at har du 5m bort, så må du ha pluss og minus, og da har du totalt 10m ledning med spenningsfall, det er det de mener med frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 7.September.2018 Del på Facebook Svart 7.September.2018 RoyGanger2 skrev On 15.8.2018 at 19.25: Forrige eier sier det fungerte fint i fjor. Det som er så rart, er at det starter og du hører det går, lys i skapet og man kjenner at det blåser ut av ventilasjonen. Men det kjøler ikke. Høres ut som viften starter, mens kjølekompressoren ikke starter, det er den som krever mye for å starte. Viften bare blåser vekk varmen som kompressoren utvikler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.