Jump to content

Waeco kjøleskap, ok på landstrøm 12v supply, men kjøler ikke på batteridift


RoyGanger2

Recommended Posts

Hei.

 

Har et kjøleskap fra 2016 i snekka.

Det har egen converter som jeg bruker når jeg har landstrøm. Da fungerer kjøleskapet perfekt.

 

Strømtilførsel er via sigarettenner som går til kjøleskapet. Flyttes fra converter over i vanlig 12v sigarettenner-uttak.

 

Men når batteri brukes, enten ved kjøring eller bare forbruk kjøler ikke skapet. Det starter og går, men det blir ingen endring på temperatur. 

 

Jeg har nye batterier. Får samme måleresultater på batteri og uttak. Kontrollert før brudd, dårlig kontakt og irr. 

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke blir kaldt, når jeg kjører!

 

Noen som har tips?

Link to post

Forrige eier sier det fungerte fint i fjor. Det som er så rart, er at det starter og du hører det går, lys i skapet og man kjenner at det blåser ut av ventilasjonen. Men det kjøler ikke. 

 

Jeg skal legge opp en ny kurs på 2.5kvm3 ledning og lodde de fast på uttaket. Går ikke det, vet jeg ikke hva neste blir. -?

Link to post
RoyGanger2 skrev 40 minutter siden:

Forrige eier sier det fungerte fint i fjor. Det som er så rart, er at det starter og du hører det går, lys i skapet og man kjenner at det blåser ut av ventilasjonen. Men det kjøler ikke. 

 

Jeg skal legge opp en ny kurs på 2.5kvm3 ledning og lodde de fast på uttaket. Går ikke det, vet jeg ikke hva neste blir. -?

 

Hadde det vær meg og jeg skulle trekke nye kabler, så ville jeg lag ennå tykkere kanskje 4mm2. Men det kommer helt an på lengden på kablene. Jeg liker ikke spenningsfall og bruker som minimum 2,5 i min båt. 

Link to post

Det skal ikke store lengdene til før 2,5mm2 gir alt for stort spenningstap hver gang skapet starter. Så jeg ville så absolutt gått for 4, kanskje 6mm2, og det gjelder både pluss og minuskablene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

I tillegg til tynne kabler har du en særdeles dårlig kontakt som du trekker mye strøm gjennom, om du skal ha den koblet til via sigarettenerkontakt. Om det kjøleskapet bare blir brukt i båten, ville jeg ha koblet det fast, og heller koblet en batterilader som du kan koble til 220 volt når det er tilgjengelig.

Fant noen anbefalinger til kjøleskapene på sidene til Seatronic

kjoleskap.png.0dc9c108bb171b1b7839489e215e52a9.png

 

Husk å måle kabelen helt fra kjøleskapet via kontakten, og til batteriet. og så må du gange med 2, siden du skal både frem og tilbake.

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har tilsvarende  vanskeligheter med min  Waeco kjøleboks.

Siden jeg altid har vært analfabet på strøm,  håper jeg noen vil forbarme seg over min hjelpeløshet og "skjære det ut i papp".

 

finnarne skrev On 16.8.2018 at 10.21:

 så må du gange med 2, siden du skal både frem og tilbake.

 

 

Om jeg legger til grunn at kjøleboksens plass er 5 meter fra batteret. Så har jeg kjøpt en rød 6mm2 og likedan svart, a 5 meters lengde.

Men nu ligner jeg et spørsmålstegn. 

Jeg forstår at strømmen skal frem til kjøleskapet/boksen. Men hva er det som skal tilbake ? : "siden du skal frem og tilbake".

Skal det strekkes mer enn én rød og én svart leder a' 5 meter ?

 

Samt, har noen forslag til alternativer til sigarettenerkontakter ? Jeg må også modifisere i bilen. Da da det nesten en dagsreise til sjøens gleder.

 

Link to post
selhund skrev 6 minutter siden:

Jeg har tilsvarende  vanskeligheter med min  Waeco kjøleboks.

Siden jeg altid har vært analfabet på strøm,  håper jeg noen vil forbarme seg over min hjelpeløshet og "skjære det ut i papp".

 

 

Om jeg legger til grunn at kjøleboksens plass er 5 meter fra batteret. Så har jeg kjøpt en rød 6mm2 og likedan svart, a 5 meters lengde.

Men nu ligner jeg et spørsmålstegn. 

Jeg forstår at strømmen skal frem til kjøleskapet/boksen. Men hva er det som skal tilbake ? : "siden du skal frem og tilbake".

Skal det strekkes mer enn én rød og én svart leder a' 5 meter ?

 

Samt, har noen forslag til alternativer til sigarettenerkontakter ? Jeg må også modifisere i bilen. Da da det nesten en dagsreise til sjøens gleder.

 

Det holder med 2 kabler. Strømmen må være en lukket krets, dvs fram og tilbake, noe som du har med to ledere, (en rød og en sort for å skille hva som er pluss og minus.)

Link to post

Takk for svar TerjeFjern, da konkluderer jeg at jeg er omtrent like klok som deg.

 

Men så var det noen som hadde bekymringer/tvil om sigrettkontakten. Er det noen som har forslag om alternativer  ?

Noen båtutstyrsforetning finnes ikke i miles omkrets, men forslag kan sikkert bestilles og fraktes med posten. Hvis eller noen forslag kjem opp.

Link to post


Jeg har fryser ombord. Den kan kobles til 12 eller 220V. Til å begynne med virket den perfekt på landstrøm men ikke på 12V via sigarettenneruttak. Nå virker alt perfekt etter at jeg kuttet ut sigarettennerpluggen og koblet direkte til rekkeklemmer (med samme ledning).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Kanskje bygge om, slik at du har en hella-plugg el.l. på boksen, som du bruker til å skjøte inn på hhv en fast installasjon i båten, og en stump med vanlig sigarettenner støpsel for bruk i båten edit: bilen?

 

Lurer også på, om du får hella-plugg, hvor det kan settes noe utenpå, som gjør at de kan brukes i sigarettenner-uttak.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Jeg har selv en slik overgang som en setter på Hella-kontakten og som så kan plugges inn i et sigarettenneruttak. Jeg aner ikke hvor jeg kjøpte den.

 

adapter_tenner.jpg.eeae1518e81261aabf3c21e27820c4d6.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
selhund skrev On 27.8.2018 at 7.41:

 

Om jeg legger til grunn at kjøleboksens plass er 5 meter fra batteret. Så har jeg kjøpt en rød 6mm2 og likedan svart, a 5 meters lengde.

Men nu ligner jeg et spørsmålstegn. 

Jeg forstår at strømmen skal frem til kjøleskapet/boksen. Men hva er det som skal tilbake ? : "siden du skal frem og tilbake".

Skal det strekkes mer enn én rød og én svart leder a' 5 meter ?

 

 

Det som menes er at har du 5m bort, så må du ha pluss og minus, og da har du totalt 10m ledning med spenningsfall, det er det de mener med frem og tilbake. 

Link to post
RoyGanger2 skrev On 15.8.2018 at 19.25:

Forrige eier sier det fungerte fint i fjor. Det som er så rart, er at det starter og du hører det går, lys i skapet og man kjenner at det blåser ut av ventilasjonen. Men det kjøler ikke. 

 

Høres ut som viften starter, mens kjølekompressoren ikke starter, det er den som krever mye for å starte. Viften bare blåser vekk varmen som kompressoren utvikler. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...