R.O Startet 11.August.2018 Del på Facebook Startet 11.August.2018 Ble en engasjerende båtdiskusjon over noen pils i går kveld. Der halve bordet sverget til utenbords, mens resten var på innenbords med Aksel eller drev. En hadde kjøpt seg en 2år gammel 27 foter med utenbords til nesten 1mill, som ifg en annen var galskap da man kunne få så utrolig mye mere båt bare man fant en som var rundt 10 år gammel. Ble egentlig en interessant diskusjon med mange betraktninger rundt total regegnskapet ved båthold. Diesel gutta ble fysisk uvel av å se marina prisene på bensin, og forbruk på opp mot 2l/nm. Utenbords gutta ble ditto uvel av tanken på drev av og på, og plunder og heft knyttet til store eldre motorer osv. Her er det selvfølgelig ingen fasit, smak og preferanser er ulike, og det illustrerer vel bare at det er marked for begge deler. Nå kommer flere å flere store båter med utenbords, et tankekors var at økonomene sverget til utenbords, da de mente at marginalkostnden for økt forbruk var en dråpe i havet når man så på hele regnskapet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Tja er vel svaret, det er mange variabler her. Det som lønner seg for meg er ikke nødvendigvis det for deg. På min båt er drivstoff den største årlige utgift og svaret gir seg selv. På mindre & planende DC så har utenbords de fleste fordeler for folk flest Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Her er det vel båtbruk og battype som avgjør. Har du behov for fart og bruker båt bare på solskinnsdager og har få timer med gange på motor er utenbords bensiner uslåelig. Har du derimot lang sesong med maange motortimer kan diesel være det rette selv om vedlikeholdet da blir dyrere. I tillegg kommer jo smak og behag som jo gjerne er forskjellig. Rett for deg kan være feil for meg og motsatt. Vi har forøvrig innebords diesel med drev og er fornøyde med det. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bårdp Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Vel på min 28 foter bruker jeg nesten 5000l diesel i året. Hadde det vært to påhengsmotorer på båten ville jeg vel brukt 8000l bensin i året med den samme kjøringen. For å si det slik det ville blitt dyrt. Men for meg er nå bensin uansett helt uaktuelt på grunn av brannfaren. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Har en stor utenbords så begrenser en ubevist bruken, kontra om en har diesel. Men valget mellom bensin innabords og bensin utenbords er valget enkelt...helt klart utenbords... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Bensin fra en bensinstasjon med riktig (kreditt)kort og valg av dag gir en bensinpris som er lavere enn prisen på diesel på en marina. Og ja, jeg klarer å løfte et par 20 liters dunker med bensin inn i bilen og kjøre de fem hundre metrene til båten som ligger på en plass hvor bilen kan stoppes noen få meter unna. Et forbruk på marsjfart på rundt 0,6 l/nm gjør at et par dunker med bensin kan bringe meg langt for ikke å snakke om i dorgefart (makrell?) eller ruslefart mellom skjærene. Klar over at bare tanken på å skulle bære noe "hindrer" mange i å gjøre tilsvarende. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Får du tak i bensin til 10.90 for literen Mouch ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Nei, men får heller ikke diesel til den prisen her, langt derifra. Betalte 13,44 minus 85 øre i rabatter i går for bensin på bensinstasjonen. På marinanen her kostet bensin 18,66 til sammenligning. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 En del av regnestykket er vel også hvor mye motor man har igjen etter 10 til 15 år. Tror jeg hadde valgt å kjøpe en innenbords diesel med rett aksling fremfor påhengsmotor når jeg skal kjøpe en 15 år gammel båt og vi snakker om 100-250 hk. Men her vi forskjellig, og har forskjellig bruk. Jeg har innenbords diesel på familiebåten og 60 hk påhenger på fiskebåten. Dieselen har hatt høyere service kostnader. Påhengeren drikker bensin. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Fylte diesel i går, Florvåg på Askøy.. 10.95... og det er ikke regnet som det billigste tankanlegget her omkring... Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Jeg har 23 fot og 190 hester innenbord og 30 knop. Samme type båt med 150 hester utenbords må nødvendigvis være noe flatere i skroget og gå hardere i sjøen? Det er min teori.. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 mine beregninger på litt større rib så gikk det i favør diesel ved mer enn 1500 nm årlig. Ca det jeg normalt ligger på idag. Problemet mitt var at jeg har ikke råd til en dieselbåt og samtidig bruke båten så mye. Ettersom kjøpsprisen er såpass høy med diesel :) Men det var mitt regnestykke. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
R.O Svart 11.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2018 Bårdp skrev for 6 timer siden: Vel på min 28 foter bruker jeg nesten 5000l diesel i året. Hadde det vært to påhengsmotorer på båten ville jeg vel brukt 8000l bensin i året med den samme kjøringen. For å si det slik det ville blitt dyrt. Men for meg er nå bensin uansett helt uaktuelt på grunn av brannfaren. Brannfare ved bensin er vel knyttet til innenbords, utenbords bensin har vel aldri vært ansett som farlig med tanke på brann? Bruken er selvfølgelig avgjørende. Jeg spør ofte om forbruket når jeg ser på båter på messer osv. Får ofte samme svar, ikke tenk på forbruket, det er uansett en liten del av kostnaden. Men det blir litt for enkelt. Bruker båten 2,0 - 2,5 l/nm og til en pris på 18kr literen, så vil nødvendigvis forbrukt slå inn dersom man er litt ivrig... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Vel min skepsis til bensin i båt kommer ikke fra båt med innenbords bensinmotor på de jeg har hatt av den sorten hadde jeg ingen lekkasjer eller episoder. Men jeg hadde en med 150 Hk påhengsmotor hvor det plutselig begynte og lekke fra den innebygde bensintanken slik at jeg fikk bensin ned i dobbelbunnen noe jeg ikke oppdaget før jeg lenset båten med den innebygde elektriske lensepumpen. Det kunne fort ha gått veldig dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Jeg kjøpte en 21 fot daycruiser for 12 år siden med en 170hk mercruiser bensin motor. Fikk opplyst av selger at den brukte 30 til 40 liter i timen på marsjfart. Jeg solgte denne og satte inn en motor jeg kjøpte hos en hugger for 5000kr. Marinisering kostet ca 25000 i deler. Netto for motorbytte ble ca 15000kr plus endel arbeidstimer. Vedlikeholdskostnader har vert typisk 2000kr PR år der ca 500 har vert service på motor, resten drev. Mitt bruksmønster er typisk 50 timer PR år og 600 liter diesel. Hadde jeg beholdt bensin motoren hadde den brukt ca 1000liter PR år. Etter 12 år har jeg spart ca 100 000kr i drivstoff. Hadde jeg kjøpt en helt ny 150hk diesel motor den gangen hadde jeg fremdeles ikke spart noe på å installere ny diesel motor. Min motivasjon var tilgjengelighet på diesel er mye enklere, brannfare mindre og rekkevidde er mye bedre med diesel. Dessuten har driftsikkerhet vist seg å være bra. Poenget er at det finnes ikke fasit svar det er bruken og dine prioriteringer som avgjør. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 Min 300 hk ligger på cirka 1,4 pr n/m i cirka 30 knop. Er ikke gale det for en 24 foter. Sammenlignet med en kompis som har diesel i sin, og fant ut at i kroner gikk min bare LITT dyrere på en gitt distanse over en time. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 12.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2018 Kalle Well skrev 15 minutter siden: Min 300 hk ligger på cirka 1,4 pr n/m i cirka 30 knop. Er ikke gale det for en 24 foter. Sammenlignet med en kompis som har diesel i sin, og fant ut at i kroner gikk min bare LITT dyrere på en gitt distanse over en time. Hvilken båt er det? Har inntrykk av at det er stor forskjell mellom modeller av omtrent samme størrelse... Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 Har selv bensin v8 og er godt fornøyd med det. Bruker båten til solskinnskjøring og da er uansett ikke drivstoff en viktig del av båtøkonomien. Innspill til denne diskusjonen: Leser ofte om problemer med høyeffekts-dieseler. Turbohavarier, kjøleproblemer, kompressorproblemer, stempelhavarier, dyser, mm. Hvordan ser totaløkonomien ut med diesel vs bensin da? Bensinmotorer er vel i så måte enklere konstruksjoner og rimeligere å vedlikeholde? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 Nå er det vel slik at det er de som har problemer som skriver om dem. Alle motorene som går feilfritt hører en ikke stort om. Selv har jeg en Kloster P28 med en Volvo D6 350 fra 2006. Den er nå kjørt ca 800t. Etter det jeg vet har det aldri vært noen problem med verken motor eller drev. Båten bruker 1,4 l/nm om jeg går med 30 kn 2800 RPM, vanligvis går jeg med 3000 RPM og får da 33 kn da er forbruket 1,5 l/nm. Årlige kostnader til service på motor og drev ligger vel på 4000 til 6000 alt etter om belgene skiftes eller ikke. Utfører da alt arbeide selv men må betale for å få båten på land 2 dager en gang vært år. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 Ja interessant diskusjon. For vår del ble det bensinmotor (innenbords) da båten ble 100 000 (eller mer) billigere enn tilsvarende diesel og vi skal bare duppe rundt i nærområdet så forbruket blir minimalt. Hva gjelder utenbords koster vel de litt mer å forsikre? Dog burde elektrisk motor komme med i beregningene også. Det koster kanskje 100 000 eller mer å installere, men med lave driftskostnader og høyere salgsverdi er det vel ikke mange år før det vil lønne seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 R.O skrev for 1 time siden: Hvilken båt er det? Har inntrykk av at det er stor forskjell mellom modeller av omtrent samme størrelse... Jeg har Askeladden C76, han kompisen min har Wndy 32 er det vel, men en dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 Er redd el båter med 5-10 år gammel batteripakke blir like varme i bruktmarkedet som timeshare leiligheter i syden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 Kalle Well skrev for 2 timer siden: Min 300 hk ligger på cirka 1,4 pr n/m i cirka 30 knop. Er ikke gale det for en 24 foter. Sammenlignet med en kompis som har diesel i sin, og fant ut at i kroner gikk min bare LITT dyrere på en gitt distanse over en time. Kalle Well skrev 37 minutter siden: Jeg har Askeladden C76, han kompisen min har Wndy 32 er det vel, men en dieselmotor. Du sammenligner altså en 24 fot Askeladden https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125388362 med en 32 fot Windy https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125232174 og finner ut at din er dyrere å kjøre med målt i distanse. Du sammenligner jo to vidt forskjellige båter! Windyen i linken over er en 9800 og har en Yanmar diesel på 315 hk. Finn en lik Windy med en bensinmotor på 315 hk og gjør sammenligningen på nytt da. Man vi da se at bensin er myyye dyrere å kjøre med. Vedlikeholdskostnader er nevnt. Etter min erfaring er vedlikeholdskostnadene på en dieselmotor ekstremt lave. Rett og slett fordi ting ikke går i stykker. En annen ting det blir lite fokusert på er motorens bruktverdi. Hva er en 20 år gammel bensinmotor verd? Mitt inntrykk er vel at en 9,9 Yamaha totakter er den bensinmotoren som har høyest verdi når den har fått noen år på nakken. En stor båt med gammel bensinmotor må man vel nærmest grave ned i hagen for å bli kvitt den. Gamle dieselmotorer putrer og går, og virker stort sett å være salgbare uansett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 17 hours ago, Ida Marie III said: Fylte diesel i går, Florvåg på Askøy.. 10.95... og det er ikke regnet som det billigste tankanlegget her omkring... Nå er vel din båt like uegnet for en utenbordsmotor som min er det for en dieselpurke samt at vi befinner oss på motsatt side av noen høye fjell så sammenligningene her kan ofte bli som epler og risengrynsgrøt, meningsløse. Dieselprisen på marinaen her ligger over det jeg må, eller kan, slippe unna med på den landfaste bensinstasjonen like borti veien. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Duppe Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 (redigert) 5 hours ago, hanto1 said: Er redd el båter med 5-10 år gammel batteripakke blir like varme i bruktmarkedet som timeshare leiligheter i syden. Tror ikke jeg. Teslabatterier taper seg f.eks. ikke så mye på den tiden og flater ut. Klart de lever ikke for alltid, men det er det ingenting som gjør. Tipper nedsatt batterikapasitet vil for mange lett veie opp det å kunne å gli problemfritt rundt i nabolaget uten stress og bekymring. Men totalregnskapet er hva det handler om her og på vanlige motorer er det deler, driftskostnader og jobb som i samme eierperiode lett kan melde seg som en like betydelig kostnad som evt. batteribytte, og tipper at for mange (ukyndige) er også frykten for kostnaden ved totalhavari med konvensjonelle motorer like avskrekkende som falmende batterier i el-båt. Batterier kan uansett forventes å bli mer og mer langlivet så argumentet vil med tiden gå enda mer til fordel for god bruktverdi på el-båter. Redigert 12.August.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.