Jump to content

Totaløkonomi bensin vs diesel

R.O

Recommended Posts

Ja for meg som ofte bruker båten til og fra jobb hadde jo en EL båt vært drømmen. Men i den virkelige verden nokså urealistisk en så lenge. Jeg vil trenge 150 Kwt morgen og kvel for og komme meg til og fra. En batteripakke på 200 kwt lar seg nokk bygge men vil vel koste en formue. Og så til det store problemet hvordan skal jeg kunne få noe slikt ladet opp på de 8t jeg er på jobb. Blir nokk sikkert diesel på meg i enda mange år.

Bårdp skrev 8 minutter siden:

Ja for meg som ofte bruker båten til og fra jobb hadde jo en EL båt vært drømmen. Men i den virkelige verden nokså urealistisk en så lenge. Jeg vil trenge 150 Kwt morgen og kvel for og komme meg til og fra. En batteripakke på 200 kwt lar seg nokk bygge men vil vel koste en formue. Og så til det store problemet hvordan skal jeg kunne få noe slikt ladet opp på de 8t jeg er på jobb. Blir nokk sikkert diesel på meg i enda mange år.

På planende båter er vel batteri langt unna. En ferge som kan lade på begge ender av sundet er en ting, men i en fritidsbåt blir det noe annet. Uten å regne på dette vil jeg tro at energien til 2 - 300 liter Diesel (minimum av hva man må ha i en halvstor båt) vil bli en relativt stor batteripakke.

Bårdp skrev 9 minutter siden:

Du som er så bekymret for brann i båt vil vel ikke ha elbåt?

Rundt 90% av alle båtbranner starter i el-anlegget...

Tilbake til emnet:

Min båt ble levert med to motorer - VP 5,7gsi og Kad44. Prisforskjellen var ca 120 000 (Kad44 dyrest). Til gjengjeld har de omtrent samme marsjfart - 30 knop. I det fartsområdet bruker min 5,7 liter rundt 1,35 pr NM, mens Kad44 bruker rundt 1 liter. Prisen pr nautiske mil er med andre ord omtrent det dobbelte med bensin regnet i rent drivstoff (11 kr/L diesel, 18 kr/L bensin - siden dette er prisene som er nevnt i tråden). Hvis man regner raskt over det betyr det (og jeg tar da ikke med servicekostnader, la oss forutsette at disse er like) at jeg må kjøre 9000 nm i marsjfart med min bensinmotor for å gå "i null" ift diesel. Tilsvarende 350 timer i marsjfart, eller ca 900 timer i vanlig bruk, det er omtrent det motoren har gått totalt siden 1997... Verdien på båten er idag omtrent 100 000,- mindre enn tilsvarende med diesel. 

Hva som er lønnsomt vil som det er skrevet i tidligere innlegg variere med bruk. Vår båt er billigere for oss, enn tilsvarende diesel, da jeg kan ta alt av vedlikehold og mange reparasjoner selv. Med en dieselmotor måtte jeg ha overlatt mye til en tekniker. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

R.O skrev 19 minutter siden:

På planende båter er vel batteri langt unna. En ferge som kan lade på begge ender av sundet er en ting, men i en fritidsbåt blir det noe annet. Uten å regne på dette vil jeg tro at energien til 2 - 300 liter Diesel (minimum av hva man må ha i en halvstor båt) vil bli en relativt stor batteripakke.

En liter diesel er ca 10kwh. Dvs at man trenger 300*10kwh batteripakke. Blir fort litt størrelse på den ja... Et Teslabatteri på 100kwh er vel ca 3,8 meter x 30 cm, og man trenger 30 stykker...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Komodo skrev for 8 timer siden:

Du sammenligner altså en 24 fot Askeladden

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125388362 

med en 32 fot Windy

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125232174 

og finner ut at din er dyrere å kjøre med målt i distanse.

Du sammenligner jo to vidt forskjellige båter!

Windyen i linken over er en 9800 og har en Yanmar diesel på 315 hk. Finn en lik Windy med en bensinmotor på 315 hk og gjør sammenligningen på nytt da. Man vi da se at bensin er myyye dyrere å kjøre med. 

Vedlikeholdskostnader er nevnt. Etter min erfaring er vedlikeholdskostnadene på en dieselmotor ekstremt lave. Rett og slett fordi ting ikke går i stykker. 

En annen ting det blir lite fokusert på er motorens bruktverdi. Hva er en 20 år gammel bensinmotor verd? Mitt inntrykk er vel at en 9,9 Yamaha totakter er den bensinmotoren som har høyest verdi når den har fått noen år på nakken. En stor båt med gammel bensinmotor må man vel nærmest grave ned i hagen for å bli kvitt den. Gamle dieselmotorer putrer og går, og virker stort sett å være salgbare uansett.

Joda, jeg sammenlignet bare disse to siden meg og en kompis diskuterte dette i fjor da jeg kjøpte båten. 

Selvfølgelig er bensin utenbords mer tørst enn diesel innvendig, men det er ikke gale å ha en 300 hk påhengs som bruker kanskje 40 liter i timen i 30 knop! Tenk hvordan det var før disse leanfuel motorene kom!

Kjenner flere med dieselmotorer og de har hatt en god del utgifter på de, alt er jo vesentlig mye enklere og billigere på en påhengs. I tillegg får du stort sett ikke samme fart i båten med diesel kontra bensin. Men diesel kan du ligge og putre rundt i 25-30 knop som maks ?

Kalle Well skrev 12 minutter siden:

Joda, jeg sammenlignet bare disse to siden meg og en kompis diskuterte dette i fjor da jeg kjøpte båten. 

Selvfølgelig er bensin utenbords mer tørst enn diesel innvendig, men det er ikke gale å ha en 300 hk påhengs som bruker kanskje 40 liter i timen i 30 knop! Tenk hvordan det var før disse leanfuel motorene kom!

Kjenner flere med dieselmotorer og de har hatt en god del utgifter på de, alt er jo vesentlig mye enklere og billigere på en påhengs. I tillegg får du stort sett ikke samme fart i båten med diesel kontra bensin. Men diesel kan du ligge og putre rundt i 25-30 knop som maks ?

Tja, jeg har 2 yanmar ombord fra 2010.. De er kjørt snart 2000 timer. Ingen utgifter på de annet en olje og diverse filtere. 

Hadde selvfølgelig servicene når de var nye...men det må alle ha...

Tviler på noen bensiner kommer bedre ut...

Har hatt bruktkjøpt Marex 270 med en D6350 innboard (ca 3 tonn), nykjøpt Ibiza 760t med suzuki 300 outboard (ca 2,3 tonn) og nå bruktkjøpt Windy 42 med 2xd6350 (ca 8 tonn).

Kan gjerne trekke frem litt sammenligninger slik jeg opplever det.

Kjører gjerne Oslo-Kragerø om sommeren. 

Servicekostnader vedlikehold og uforutsatte ting inkludert opplag i snitt pr år (tar ikke med oppgraderinger):

Marex: ca 85.000

Ibiza: ca 35.000

Windy: ca 130.000 (opplagspakken tar mesteparten)

Verditap ca ett år:

Marex -35.000 (den steg i verdi og jeg fikk mer for den da jeg solgte)

Ibiza: ca 90.000

Windy: vet ikke enda da ikke solgt, men trolig steget litt siste året minst 200, altså -200.000

Forbruk enkeltur Oslo-Kragerø med høy marsjfart mellom 30-35 knop:

Marex ca 120 liter avgiftsfri diesel, 11kr literen gir kr 1320

Ibiza ca 155-160 liter bensin, 17kr literen gir ca kr 2700

Windy ca 225 liter avgiftsfri diesel, 11kr literen gir ca kr 2475

Konklusjon:

Ny båt har verditap og er den i tillegg bensin vil den koste mer å kjøre med på lengre distanser. Medt pga avgiftsforskjellen på bensin/diesel. Men en tung bensinbåt vil nok bruke mye mer enn en tung dieselbåt. Dieselmotorer har mer dreiemoment og jo mer vekt jo mer har dreiemoment å si.

Selv om Marexen var dyr å vedlikeholde så hentet verdistigning den inn slik at den faktisk ikke ble så mye dyrere enn en ny Ibiza med garanti og 300hk bensin. 

Han som hadde Marexen etter meg hadde litt verditap, men superlsve servicekostnader. Så den var rimeligere for han enn for meg. De som hadde Ibizaen solgte etter ett år igjen og tapte litt på den, men de to kostet trolig omtrent det samme for eierne etter meg pr år.

——-

Windyen er en helt annen kategori av båt og kan ikke direkte sammenlignes. Her har prioriteringene og kostnadene gått opp på alle måter, også forbruk blir jo dyrere, men vi får også mye mer båtglede ut av den. Men totalt sett er det en relativt gunstig 42 foter når man holder den vedlike. Spesielt hvis det nå ser ut til at disse båtene ikke faller noe særlig i pris lenger, snarere tvert i mot. Og oppgraderinger og godt vedlikehold gjenspeiler seg gjerne på prisen. En kjøper ønsker ofte å komme til ferdigdekket bord. Båten vår skal riktignok ikke selges, da vi er strålende fornøyd så avhendingsprisen er ikke lenger viktig.

Kjører man langt, mykt og komfortabelt og eller har større tyngre båt - kjøp diesel. 

Kjører du mest dagsturer eller skal leke/hoppe evt i smøgen poker-run og sånt så kjøp bensin. Det tåler slik kjøring bedre og er uansett mer sportslig.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Du sparte iaf 630 liter bensin på å ikke bli med til smögen mr lingefan :p 

Jeg er litt på, får du den med bensin, og det er under 40-50 fot, kjøp bensin

har du hytte på sjøen og bare skal loffe rundt er det lite som slår diesel, men undermotorisert dieselbåt på hekkaggregat... neitakk! 

Sitter og ser på ny båt og valgene er 34 med inboard bensin og outboard, 37 fot med outboard , 38 med inboard bensin og 42 med inboard bensin... :o Er en fin 47 fot fountain tilsalgs i sverige, men med 3stk diesel av typen som ryker, er det bare galskap.

Sålenge båten er lettdrevet med moderne skrog er ikke bensin per nautiske mil grusomt, 37 fotern er oppgitt til 2.6 liter per nautisk mil, den jeg har nå er ca 2-2,2. Tar vi utgangspunkt i år, som har vært ett fantastisk år, er fortsatt bensin budsjettet på min, milevis under opplagskostnaden til lingefan! Maskinene mine (2x300 G2) er i år da på 3'e sesongen og skal på sin første service, det betyr at jeg har hatt 0!!! i kostnad på motor på 3 år nå, kontra mine 700.000 på diesel på 3 år før dette, er de hva 75.000 jeg har blåst i bensin lite i forhold

Diesel i seg selv er jo bra ting i båt i teorien, men noen produsenter og komboer er bare dårlige og ekstremt kostbare, ref 6lp som blåser veiver, topper, toppakninger, og i tilegg elsker spise drev. Generelt mye moment på bravo drev er dårlig deal. volvo og d6'ene har løst dette vesentlig bedre. 

SAP2000 har jo cummins 5.9 på strak aksel, DER snakker vi diesel motorisering som gir mening. 

andersb skrev for 2 timer siden:

har du hytte på sjøen og bare skal loffe rundt er det lite som slår diesel, 

Det er nok det de fleste motorbåtfolk må basere seg på i fremtiden...

bensin budsjettet på min, milevis under opplagskostnaden 

Opplags kostnader er hva den enkelte gjør det til... det blir det samme uavhengig diesel eller bensin..

er de hva 75.000 jeg har blåst i bensin lite i forhold

Kan bli adskillig mer en 75.000 om ganske få år...

Komodo skrev for 23 timer siden:

En annen ting det blir lite fokusert på er motorens bruktverdi. Hva er en 20 år gammel bensinmotor verd? Mitt inntrykk er vel at en 9,9 Yamaha totakter er den bensinmotoren som har høyest verdi når den har fått noen år på nakken. En stor båt med gammel bensinmotor må man vel nærmest grave ned i hagen for å bli kvitt den. Gamle dieselmotorer putrer og går, og virker stort sett å være salgbare uansett.

Jeg hører stadig at verdien på utenbords synker mot null rakere enn Diesel. I 2016 byttet jeg inn en Yamaha f50  2004modell, jeg husker ikke hva jeg fikk for motoren, men jeg reagerte på det var mer enn jeg hadde forventet. Sjekket ut innbytte på en Yamaha f150 2009mod i fjor, den skulle jeg få nesten 100' for. Begge disse motorene så ut som nye når du tok av lokket. Når forhandlere verdsetter henholdsvis 12 og 9år gamle utenbordsmotorer så  høyt, så vurderer vel de at motorene har noen år igjen..

Komodo skrev for 23 timer siden:

Det kommer jo an på innkjøpsprisen hva verditapet der blir. Klart - kjøpte du en amerikaner med to stk V8 big block maskiner ny, så har du nok et riiimelig stort verditap. Men de tapene er stort sett gjort i markedet idag. De fleste som selger en båt med stor innenbords bensin har kjøpt båten tilsvarende billig - og verditapet blir derfor ikke noe større enn en tilsvarende båt med diesel i de fleste tilfeller (ref mitt regnestykke lenger opp).

9,9 Yamaha Vmax er det jo helt ville priser på - de er jo dyrere nå enn de var i innkjøp i 1998.

skal også sies her at mercruiser har nye både smallblock og bigblock innboards, og forbruket i mellomregister er nesten halvert, og tomgang 1/5 til 1/10 

Jeg gikk på båten min nå fra 2 x 250 3.0 efi og .. helt spinnvilt forbruk, vi snakker om 300-350 liter fra drammen til oslo til nye G2 300 og her bruker jeg bare 90 liter i timen i 45 knop og 2  til 2.2 liter i timen på tomgang i gir.   Opplagskost har vært gull, jeg kan ta båten på henger, kompis har stor låve, ingen service første 3 år! :D få slår nok den prisen. 

Jeg er i markedet og ser på ny båt, og diesel vurderes ikke engang :o 

kan fort koste 3-400 mer per motor for diesel med nok futt også, og når du skal ha 2 nye maskiner blir det $$$

Dette gjelder hurtiggående båter skal sies, på saktegående er det poengløst. og da gjelder diesel, men helst med riktig motorisering, bavaria og ymse har jo ofte undermotorisert kraftig, og da har ikke den D4 og D6en det spesielt godt. 

Redigert av andersb (see edit history)
R.O skrev 1 time siden:

Når forhandlere verdsetter henholdsvis 12 og 9år gamle utenbordsmotorer så  høyt, så vurderer vel de at motorene har noen år igjen..

Jada, jeg tok i så det holdt, jeg er klar over det :giggle: Men du snakker uansett om moderne firetaktere. Gamle store totakt påhengere derimot...

Komodo skrev 6 minutter siden:

Nei, men det er jo veldig spesielt med små totaktere. Der er vekt og aksellerasjon et viktig poeng, mens forbruk ikke er spesielt viktig.

Er klar over der...har selv en Suzuki 9.9  2 T men her var det snakk om at bensin motorer holdt så godt i pris i forhold til diesel ... og 2T små motorer lages ikke lengre...

Ida Marie III skrev 6 minutter siden:

Er klar over der...har selv en Suzuki 9.9  2 T men her var det snakk om at bensin motorer holdt så godt i pris i forhold til diesel ... og 2T små motorer lages ikke lengre...

Lå ved siden av en på koster som bæla med en 4hk firetakter, av og på gummibåten til guttungen. Han skulle se etter en to-takter. Så det er nok til den bruken de er interessante. Lette og kraftige... 

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Det er nok det de fleste motorbåtfolk må basere seg på i fremtiden...

Opplags kostnader er hva den enkelte gjør det til... det blir det samme uavhengig diesel eller bensin..

Kan bli adskillig mer en 75.000 om ganske få år...

Mener det blir enda dyrere bensin? 

kan jo slå begge veier, tenk om politikere oppdager at folk har dieselbåter som drar hundre ganger mer enn enn bil, i oslofjorden med diesel uten partikkelfilter? :p 

turbo, intercooler, økt slitasje på drev p.ga. moment, på propell osv, kan ikke se hvordan du har mindre enn bensin, er jo bare å se på bil som er enklere og har bedre liv, skifte masse greier koster.

Eksempelvis, min 530D måtte skifte EGR, turbo, dyser, glødere, girkasse olje, min bensin 5.7 v8 måtte skifte plugger og olje, og da ikke fordi de var def, men på km/år, begge hadde da gått ca samme. Gir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...