Jump to content

Selco, noen som vet noe om disse båtene?


Lingefan

Recommended Posts

Noen som vet noe om disse båtene?

 

Vi har en Selco 13 Select på hytta som bare har ligget og råtnet inntil jeg i sommer tok meg mot til å pusse opp denne båten. Den har fått dyp mørk blå stripe øverst, den er malt hvit ellers og har blå vannlinje-stripe samt hvitt bunnstoff. Før så den helt jævlig ut.

 

Min bestefar kjøpte denne ny hos Selco på Lysaker (lagdes der visstnok den gang) med 18hk Evinrude.

Nå skal den få ny 15hk Yamaha og lanterne. Noen som vet hvor jeg får tak i teak-tofter til denne? Og ikke minst teakdetaljer til akterspeilet... Siden båten kun veier 70kg så er 15hk veldig mye.

 

Noen som har noe historie om merket Selco? De er jo Skibsplast idag, men når byttet de navn? Har hørt rykter om at denne er kanskje den aller første plastbåten som ble serieprodusert. Stemmer dette?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Noen som har noe historie om merket Selco? De er jo Skibsplast idag, men når byttet de navn? Har hørt rykter om at denne er kanskje den aller første plastbåten som ble serieprodusert. Stemmer dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Selco ble overtatt av Fjord.

Første plastbåten som ble serieprodusert i Norge er såvidt jeg vet, en Ancas-jolle.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips. Fant båten her og den heter visst Selco 13 Selfisk. Den veier 110kg (visste den var lett). Utrolig artig. Den må være 61 modell. Vi kjøpte den nemlig på Lysaker og i hvert fall før 1963.

 

http://home.online.no/~jakke/images/Selco%2013%20Selfisk.pdf

 

Slike Mahogney-tofter er ønsket. Idag er det plasttofter (lys blå og stygge) da mahogneytoftene sprakk ganske tidlig. Fader for en tøff båt disse er ;-). Flytemiddel i den doble bunnen og saker!

 

Skal shine treverket i siden slik at det blir som nytt. Vi har den pastell-grønne utgaven, men nå er den øverste "bretten" på skroget utvendig dyp blå, mens ned til vannlinjen er hvit, samt en blå vanlinjestripe nederst og hvitt bunnstoff. Ser ut som en Windy eller noe, hehe.

Skal finne et bra navn til den. Har bilder av den på mobilen, hvordan får jeg vist disse til dere?

 

Gladiator: Er det mahogneytofter du har? Eller teak?

 

 

Her er forresten min båt:

http://www3.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=837482

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Gå til www.maritim.no , søk på fenderlist. Da ser du hvilke profiler de har tilgjengelig, burde være etpar der som passer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...