Jump to content

Navionics Boating.Hvilken versjon til mitt nettbrett? Og hvor mye lagringsplass bruker den?


Campingcruisern

Recommended Posts

Jeg har ett Huawei Mediapad T3 10¨ nettbrett som jeg har tenkt å installere Navionics Boating HD app med kart på. Men jeg blir bare mer forvirra over hvilken versjon det er jeg bør ha til mitt nettbrett. Mens jeg somler med å finne ut hvilken app jeg skal ha, ser det ut til at det bare dukker opp flere forskjellige versjoner? Boating Europe HD. Boating HD Marine&Lakes. Synes det se ut som det er samme beskrivelse på disse to? Jeg bør sikkert ha HD til mitt ganske nye nettbrett?

Og tar kartene stor plass? Synes jeg leste ett sted at verken app eller kart kan lagres på eksternt minne. Vil ikke laste ned appen og betale for kart for å finne ut at jeg ikke har nok lagringsplass for kartet jeg ønsker. Trenger egentlig bare kart for Midt-Norge, da det er lite sannsynlig at noe annet vil bli brukt. Har ikke så stort internt minne på mitt nettbrett.

Er dette likt hos alle navigasjonsapper? Er det ingen som lagre kart eksternt på micro sd kort?

Link to post
Share on other sites

Huawei har vel android o.s. Jeg bruker en Samsung pad og det funker fint. 

Appen du skal ha er Europe HD. Bruker beskjedne 135 MB og det ha du plass til. Har prøvd flere navigasjons apper, men synes Navionics er den som synes mest oversiktlig og enkel å bruke. Du velger selv kartutsnittet du ønsker når du kjøper appen.

Link to post
Share on other sites

Haba skrev 19 minutter siden:

Huawei har vel android o.s. Jeg bruker en Samsung pad og det funker fint. 

Appen du skal ha er Europe HD. Bruker beskjedne 135 MB og det ha du plass til. Har prøvd flere navigasjons apper, men synes Navionics er den som synes mest oversiktlig og enkel å bruke. Du velger selv kartutsnittet du ønsker når du kjøper appen.

Tidligere lastet man vel ned appen gratis og så kjøpte man kartutsnittet man ønsket etterpå? Nå står det jo pris 599 når man skal laste ned selve appen? 

Huawei er Android ja.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On ‎12‎.‎08‎.‎2018 at 0.35:

Prøvd Gulesider på sjøen? Koster vel 179,- tror jeg, for ett år med offline kart, og AIS. Enkel i bruk. Syns den appen er ett røverkjøp i grunnen. 

 

Lastet ned appen og sett såvidt på den ja. Hva er forskjellen fra Navionics Boating appen? Og kan man ha den både på telefon og nettbrett uten å betale dobbelt? Ser det står at man kan se ruter og interessepunkter på flere telefoner samtidig når man ser på telefon versjonen?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Navionics Europe HD for mange år siden. Betaler ingen årsabonnement. Greit å ha registrert en profil i Google Play. Mener jeg betalte kr 499 for app'en. Det er vel i løpet av de siste årene at Navionics har begynt med abonnementspris per år?

 

Navionics prøver kontinuerlig å selge meg tilleggsapplikasjoner.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Campingcruisern skrev 9 minutter siden:

 

Lastet ned appen og sett såvidt på den ja. Hva er forskjellen fra Navionics Boating appen? Og kan man ha den både på telefon og nettbrett uten å betale dobbelt? Ser det står at man kan se ruter og interessepunkter på flere telefoner samtidig når man ser på telefon versjonen?

 

Ja og ja og ja. Ruter osv deles mellom "dingsene". 

--

Dette med å betale dobbelt gjelder vel bare for noen apper og hvis man går mellom androide og ios dings? Kan vel hende apple prøver å ta seg dobbelt betalt også ;-) 

 

Men har ikke konkret prøvd med ios og Gulesider på sjøen. Men på androide betaler jeg kun for 1 app og bruker den på telefon og androidebrett. 

 

Iom at det er så billig å prøve så ville jeg bare prøvd :-) Du har også en angrefrist hvis det ikke fungerer. 

----------

Forskjellen fra Navionics.... vel. Mye enklere å lære og å bruke Gulesider. Gulesider på sjøen er så og si en "moderne" app hvor Navionics er gammel og, i mine øyne, tung å lære og å bruke, dvs gammelt og avlegs brukergrensesnitt. 

 

Jeg er gammal og brukte en gang i verden papirkart, liker kartene til Gulesider langt bedre enn Navionics sine.

 

AIS er implementert i Gulesider, men husk, dette er kun "leketøy" AIS, ikke "ekte saker". Men uansett kjekt å ha i enkelte situasjoner. 

---------

Navionics har veldig mye funksjonalitet, hvis og når du har klart å skjønne noe som helst av grensesnittet og faktisk funnet funksjonene ;-) Skal du til engelske kanal osv er feks tidevannfunksjonalitet veldig kjekt. De har vel kart over hele verden, et stort pluss om en skal seile over hele verden. Relativt sett er kartene rimelige. 

 

Største plussen med Navionics, syns jeg, er deres web baserte ruteplanlegger. Å kunne sitte på PC og kikke på kart og lage ruter som deles rett til brett og telefon er kjekt. 

----------

Samlet sett, om du ikke skal ut på noe svære greier syns jeg Gulesider er enkelt, billig og bra og Navionics solid overkill, skyte spurv med kanoner. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...