Jump to content

Gjør baug og hekktruster livet ekstremt mye enklere/sikrere?


jhaffner

Recommended Posts

Hei,

Vi står nå ovenfor ett valg der det er snakk om å gå fra småbåt/skjærgårdsjeep og opp til ca 40 fot. Stort sprang, og tar mange 3 fotsyker i ett jafs. 

Med familie langt unna, ønsker vi vår egen  ”leilighet” nær familien.  Vil tro vi kommer til å sove der 30+ døgn i perioden Mai-Sept., så trenger derfor noe romslig (familie på 4) Typisk Bavaria 38 Sport (tar også imot tips om båttype). Gammel husbåt er ikke aktuelt, da vi ser for oss å bruke denne ”leligheten” også til lengre ferieturer.

 

Men da kommer også utfordringen. Til tross mange år på sjøen i liten båt, så er det jo en helt annen idrett å begynne å håndtere 40 fot og 8-10 tusen kg. Dette har jeg stor respekt for, og har på ingen måte tro på at hundrevis av timer i småbåter, kommer til å gjøre at dette er ”walk in the park”.

 

Vet at spranget ikke burde vært så stort, men nå er det uaktuelt for oss å se på betydelig mindre båt, da dette blir vårt 2. Hjem. Da blir det hytte/leilighet i stedet. Så hvordan løser man dette..

 

Hvis vi går for båt med baug og hekktruster, vil da livet i havner bli betydelig enklere, og enkelt nok for en småbåtskipper? Bør man ha både baug og hekktruster?

Eller er tanken på så stor båt galskap når man ikke har gått gradene?

 

Takker for alle innspill J

Redigert av jhaffner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Ja riktig dimensjonert (store nok) side propeller er til veldig stor hjelp. Vi har gått fra 45 til 50 og nå til 72 fot.(på 50 ton)   På 72 fot er det ordentlig store propeller som flytter båten ditt JEG vil.  Går heller inn i en trang havn med 72 fot og godt utstyr en 45 med midels utstyr. 

Vil du i tillegg ha 100% kontroll kjøper du DOCKMATE. Da kan du kjøre gir og sidepropeller fra hvor du vil.  (Fra dekk / badeplattform ) eller hvor du vil.

 

lykke til med valg av båt / utstyr. 

Link to post
Share on other sites

Efter min erfaring: Ja. Kort og godt. Jeg ville ikke tvivle et sekund hvis jeg skulle købe båd i den størrelse. Da vi havde Nord West 390-eren var det altid herligt at se de bekymrede miner på havnen når jeg skulle ind på en smal plads mellem to både. Og deres anerkendende blikke når jeg elegant smøg de 11,5 meter ind på en plads med kun en halv meter til overs på hver side. 

Link to post
Share on other sites

Det enkle svaret er ja. Gikk fra 16 fot og 500kg til 29 fot og 4,5 tonn med aksling og thruster i begge ender. Var overrasket over hvor mye enklere det var å håndtere den store enn den lille. Når en skal inn og ut fra brygga har en bedre tid og flere hjelpemidler i den store. Med større vekt tar det mer tid før vinden får tak i båten. Var spent på overgangen, men det var ikke noe å bekymre seg for. 

Link to post
Share on other sites

Bau- og hekktruster gjør livet vesentlig enklere. Helt klart. Du har mer tid til å manøvrere dersom noe uforutsett skulle skje. Vi har hatt 29 fot og nå 35 fot med trustere både foran og bak og det er helt klart at stemningen mellom kjærringa og jeg er vesentlig bedre med trustere enn uten når vi skal legge til et eller annet sted.

 

Men finner du en fin båt uten truster feks bak er det jo bare å ettermontere. Koster jo endel selvsagt men ikke la den perfekte båten gå fra deg pga at den mangler en truster. 

Link to post
Share on other sites

håndterer fint skip på 287 fot uten hekk og baugthruster, kun 1 skrue/propell akter, kan til tider være enklere en på skipene med både 360 grader truster akter og 2-3 thustere i baug, men så klart da gjøres ting på gamle måten med anker med å slippe seg inn til kai og til og dra seg ut igjen fra kai, har selv en 28 foting med fast aksling akter og baugthruster, truster blir omtrent aldri brukt, og det kan til tider være vær hardt her på Helgelands kysten, har aldri hatt problemer, så det har vel litt med hva folk er vant med, men husk en vakker dag så kan dem thrustrene slutte å fungere når dere kanskje har mest bruk for dem, så etter min mening lær også å legge til og fra kai uten thrustere i forskjellig vær, veldig greit å kunne det også skikkelig

Link to post
Share on other sites

Andor skrev for 1 time siden:

håndterer fint skip på 287 fot uten hekk og baugthruster, kun 1 skrue/propell akter, kan til tider være enklere en på skipene med både 360 grader truster akter og 2-3 thustere i baug, 

Tror nok du har nok med å håndtere den lille snekka di. Men snakke deg selv opp er du jammen verdensmester i.

Link to post
Share on other sites

Andor skrev for 8 timer siden:

håndterer fint skip på 287 fot uten hekk og baugthruster, kun 1 skrue/propell akter, kan til tider være enklere en på skipene med både 360 grader truster akter og 2-3 thustere i baug, men så klart da gjøres ting på gamle måten med anker med å slippe seg inn til kai og til og dra seg ut igjen fra kai, har selv en 28 foting med fast aksling akter og baugthruster, truster blir omtrent aldri brukt, og det kan til tider være vær hardt her på Helgelands kysten, har aldri hatt problemer, så det har vel litt med hva folk er vant med, men husk en vakker dag så kan dem thrustrene slutte å fungere når dere kanskje har mest bruk for dem, så etter min mening lær også å legge til og fra kai uten thrustere i forskjellig vær, veldig greit å kunne det også skikkelig

 

Men da har du folk til å hjelpe deg med å sette spring, eller sette anker...det blir liksom samme greien, noe hjelper deg..

Ingen tvil trustere er en uvurderlig hjelp..

Kjører selv uten, men har 2 motorer, og kan hente god hjelp av 2 propeller som kjøres hver sin vei..

Link to post
Share on other sites

Til TS. Kjøp større båt. Du har erfaring på sjøen og med den litt ydmyke holdningen du viser her så kommer det til å gå helt fint.  Både hekk og baugtruster er en fordel men pass deg for «pysevispepoliti» her på BP.

Også… hver bidige gang dette tema kommer opp så er det alltid noen som benytter anledningen til å skryte av seg sjøl og forteller hvor flinke de er til å handtere båt uten slike hjelpemidler . Hver så snill og gir dem en stor gullmedalje. Gjerne en med sjokoladefyll! J

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 9 timer siden:

Tror nok du har nok med å håndtere den lille snekka di. Men snakke deg selv opp er du jammen verdensmester i.

jeg sier øvelse gjør mester, det har vel noe med erfaring etter veldig mange år på sjøen, men klart det hadde jo vært gøy å sett noen av dere mestre en større båt uten hjelpemidler, det jeg skulle frem til, er at det er greit å kunne å legge til kai uten hjelpemidler, kanskje greit å lære seg før den dagen kommer at hjelpemidlene streiker, så det er ikke snakk om noen verdensmester, men hva en bør kunne når utstyret streiker

Link to post
Share on other sites

Andor skrev 10 minutter siden:

jeg sier øvelse gjør mester, det har vel noe med erfaring etter veldig mange år på sjøen, men klart det hadde jo vært gøy å sett noen av dere mestre en større båt uten hjelpemidler, det jeg skulle frem til, er at det er greit å kunne å legge til kai uten hjelpemidler, kanskje greit å lære seg før den dagen kommer at hjelpemidlene streiker, så det er ikke snakk om noen verdensmester, men hva en bør kunne når utstyret streiker

 

Men alt utstyr kan streike Andor...

Også det du setter din lit til...

Slik kan en ikke tenke... da er det bare å holde seg på land...og iallefall ikke kjøre bil...

 

Har selv håndtert større fartøy tidligere.. skøyter 65 fot...

De er faktisk mye lettere og håndtere, da vinden ikke har samme påvirkning på de...

Førte ofte en 53 fots krysser alene, satt spring, og resten gikk på skinner...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

 

Men da har du folk til å hjelpe deg med å sette spring, eller sette anker...det blir liksom samme greien, noe hjelper deg..

Ingen tvil trustere er en uvurderlig hjelp..

Kjører selv uten, men har 2 motorer, og kan hente god hjelp av 2 propeller som kjøres hver sin vei..

ja med 2 motorer/propeller klarer en seg helt fint uten hjelpemidler, og som du ser ja vi har så klart hjelp til å feste og hive ut trossene, og som regel når en er ute i privat båten så er en som regel flere som kan hjelpe til, er jeg alene så hiver jeg ut akter trosse, da er det jo bare å la båten stå i gir på tomgang fremover, da holder båten seg fint inntil kaia så en kan få festet resten av trossene

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

 

Men alt utstyr kan streike Andor...

Også det du setter din lit til...

Slik kan en ikke tenke... da er det bare å holde seg på land...og iallefall ikke kjøre bil...

ja streiker alt, så får en ikke gjort noe annet en å hive ut dreggen, men da er det jo stopp på alt, både motorer og alt utstyr

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

 

Men alt utstyr kan streike Andor...

Også det du setter din lit til...

Slik kan en ikke tenke... da er det bare å holde seg på land...og iallefall ikke kjøre bil...

tenker vel kanskje litt anderledes vi som har vår dagelige jobb på sjøen og hatt det i mange år, klart det er vårt værste mareritt at vi plutselig få det vi kaller blackout, ikke noe gøy når en frakter opp til 1000 passasjerer langs trange farvann i dårlig vær, det har skjedd noen ganger og det kommer til og skje flere ganger, har også jobbet i RS i 4 år, så så jo mye på dem årene også

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 14 minutter siden:

 

 

Har selv håndtert større fartøy tidligere.. skøyter 65 fot...

De er faktisk mye lettere og håndtere, da vinden ikke har samme påvirkning på de...

Førte ofte en 53 fots krysser alene, satt spring, og resten gikk på skinner...

 

Som jeg skrev her, ofte enklere med større og tyngre fartøy..

Har du mannskap i tilegg...

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 2 timer siden:

Til TS. Kjøp større båt. Du har erfaring på sjøen og med den litt ydmyke holdningen du viser her så kommer det til å gå helt fint.  Både hekk og baugtruster er en fordel men pass deg for «pysevispepoliti» her på BP.

 

Også… hver bidige gang dette tema kommer opp så er det alltid noen som benytter anledningen til å skryte av seg sjøl og forteller hvor flinke de er til å handtere båt uten slike hjelpemidler . Hver så snill og gir dem en stor gullmedalje. Gjerne en med sjokoladefyll! J

 

 

Fantastisk innlegg, og det oppsummerer egentlig hele diskusjonen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kort sagt så ja, det gjør alt enklere. Vi har hatt 30 fot med en motor og 37 med to motorer (begge hadde dog baugthruster) og det fikk fint uten bruk av thrusteren. Men det var tidvis litt utfordrende i trange havner eller om vinden hadde en ugunstig retning. Det satte større krav til mannskapet (les frøkna) om å få tau på plass fort nok, og kunne tendere til tidvis litt strenge beskjeder :giggle:  nå har vi 40+ fot og 14 tonn med thrustere i begge ender og fjernkontroll. Dette bidrar vesentlig til stemningen ombord i litt ugunstige forhold, da det kjøper mye tid ved førtøyning og hjelper med korrigering i trange havner og vind. Og med fjernkontroll kan jeg også bidra mer med fortøyninger etc. Jeg er helt sikker på at frøkna er mer glad i meg etter denne sommerferien enn forrige ferie. :giggle: Folk har skrevet flere ganger at man ikke skal stole på utstyret og heller lære seg å bruke båten uten dette først som sist. Men vi har nylig hatt en motsatt opplevelse. Inne i havnebassenget i hjemmehavn på vei hjem fra ferie så koblet gir ut på BB motor. Og jeg skal love deg at denne båten på en maskin er svæææært vanskelig å manøvrere i lave hastigheter med en maskin. Selv med rorene fullt over til SB så dreier den BB inntil farten passerer 4knop. Og ved brems eller bakk så gjør den det motsatte. Da var vi veldig takknemlige for thrustere som kunne hjelpe til. Så ja. Jeg er enig i at man bør lære seg å bruke båten uten thrustere, men det er et fantastisk hjelpemiddel og vi bruker de med god samvittighet uavhengig av hva pysevisppolitiet mener. ? 

Link to post
Share on other sites

Altså, å fortøye mot kai/ brygge som stort sett blir gjort av alle yrkesbrukere og « proffe» er noe helt annet enn å fortøye en fritidsbåt longside mot en halv meter bred fjellknaus i uthavn. 

Da er thrustere gull, spesielt hvis det blåser godt. 

Kan ikke gå inn på spring da. 

Viktig å skille mellom bruken her. 

Jeg har hatt et båtliv før og etter båt med thruster. 

Synes Navic oppsumerer veldig bra. 

Hovedmotorer kan også streike. 

Link to post
Share on other sites

Baugpropell er vel like vanlig som servo på biler når du kommer opp i den størrelsen, med mindre du ser på veldig gamle båter. Bavaria 38 vil typisk ha baugpropell. Hva håndtering angår så vil du nok oppleve at det bare blir enklere, ingenting er mer uforutsigbart enn en liten jeep eller DC, den sklir i alle retninger på lav fart.. Noe må man dog passe på, litt mer krefter mot brygga, så kroppsdeler er uegnet som midlertidig vender ved fortøyning osv..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...