Jump to content

Gjør baug og hekktruster livet ekstremt mye enklere/sikrere?

jhaffner

Recommended Posts

PiperBill skrev for 11 timer siden:

Til TS. Kjøp større båt. Du har erfaring på sjøen og med den litt ydmyke holdningen du viser her så kommer det til å gå helt fint.  Både hekk og baugtruster er en fordel men pass deg for «pysevispepoliti» her på BP.

Også… hver bidige gang dette tema kommer opp så er det alltid noen som benytter anledningen til å skryte av seg sjøl og forteller hvor flinke de er til å handtere båt uten slike hjelpemidler . Hver så snill og gir dem en stor gullmedalje. Gjerne en med sjokoladefyll! J

Godt oppsummert! Skuldrene er litt lavere nå, og til "verdensmestrenes hånlige latter", så blir det nok thurster både foran og bak..  Men fortvil ikke, dere får medalje av Piperbill :)

Thrustere er alfa omega om du har tenkt å bevare båtens fine finish samt holde den og andre båter skadefrie uten å pålegge deg store operasjonsbegrensninger på hvor du kan manuvrere sikkert der det er trangt og vindfullt.

Man kan ikke sammenlikne en dypbunnet fiskebåt som gjerne knalles i kaia uten å bry seg med en skramme her og der opp mot det vi fritidsbåteiere anser som akseptabel utstyrsbehandling for å holde finishen oppe gjennom brukstida. Og da er thrustere nøkkelen til et enkelt liv der du kan manuvrere sikkert med nedsenkede skuldre også der forholdene er vanskelige.

Takk for alle innspill. Dere har alle, med rimelig forskjellig vinkling, gjort meg trygg på at ett slikt sprang i størrelse ikke er galskap, og med pysevisp foran og bak, så er dette fult håndterbart. 

Respekten for størrelsen er der, men frykten for at det er uhåndterlig har dere tatt livet av. Så tusen takk alle sammen.

Hvis noen har ett tips om type båt som kan passe for en familie på 4 som kommer til å ha det som bosted i lengre periode på sommeren, så tar jeg i mort det med takk.  Har sett på Bavaria 38, og syns at der er det mye plass for pengene.  Kravet er 2 sove lugarer, en mann på 1.84 må kunne stå oppreist nede i båten, samt ligge godt i sengene. Bad med dusj må med. Ikke eldre enn 2005 ca.     Og nei, ikke seilbåt  :)

kan ikke se at det er noen verdens mestrer her, men mye fakta har jo kommet frem, og det tåles tydeligvis ikke av noen få, hva det kommer av er vel en annen ting, eneste jeg ville frem til er at det er greit å kunne legge til på gamle måten hvis thrusterne streiker, etter min mening så må det jo være kjedelig å bli liggende ute på sjøen når dem ikke tørr eller kan å legge til uten thrustere, har vært borte i noen sånne båtfolk også i sine fine store cruiserer på 40-50 fot, full panikk når utstyret plutselig ikke fungerte, har også vært med og måtte hjelpe noen for å legge til kai, bare pga at thrusterne ikke fungerte, så for min del så vil jeg kunne å legge til både med og uten thrusterer, en kan ikke tru at det vi har lært etter mange år på sjøen pluss mange år med skolegang skulle være noe dårligere en dem som ikke har hverken båtfører bevis eller noe av kurs, men i kjeften og trua så mener dem at dem vet og kan alt, helt til det går helt galt

Andor skrev 3 minutter siden:

kan ikke se at det er noen verdens mestrer her, men mye fakta har jo kommet frem, og det tåles tydeligvis ikke av noen få, hva det kommer av er vel en annen ting, eneste jeg ville frem til er at det er greit å kunne legge til på gamle måten hvis thrusterne streiker, etter min mening så må det jo være kjedelig å bli liggende ute på sjøen når dem ikke tørr eller kan å legge til uten thrustere, har vært borte i noen sånne båtfolk også i sine fine store cruiserer på 40-50 fot, full panikk når utstyret plutselig ikke fungerte, har også vært med og måtte hjelpe noen for å legge til kai, bare pga at thrusterne ikke fungerte, så for min del så vil jeg kunne å legge til både med og uten thrusterer, en kan ikke tru at det vi har lært etter mange år på sjøen pluss mange år med skolegang skulle være noe dårligere en dem som ikke har hverken båtfører bevis eller noe av kurs, men i kjeften og trua så mener dem at dem vet og kan alt, helt til det går helt galt

Hei Andor,

Neida, ikke noen typiske verdensmester-kommentarer her, men ikke vrient å finne de som fortsatt fnyser av pysevisp foran og bak.  Min kommentar var rettet mot eventuelt fremtidig hånlig latter når jeg sakte men sikkert visper meg trygt i havn :)

Og helt enig i at man må kunne legge til sin egen båt uten at alle hjelpemidler skal brukes alltid.  Men i starten så vil nok dette gi meg en trygghet, så får en være flink til å utfordre seg selv slik at det ikke er krise den dagen utstyret streiker :)

Det er ett god innspill Andor.

jhaffner skrev 2 minutter siden:

Hei Andor,

Neida, ikke noen typiske verdensmester-kommentarer her, men ikke vrient å finne de som fortsatt fnyser av pysevisp foran og bak.  Min kommentar var rettet mot eventuelt fremtidig hånlig latter når jeg sakte men sikkert visper meg trygt i havn :)

Og helt enig i at man må kunne legge til sin egen båt uten at alle hjelpemidler skal brukes alltid.  Men i starten så vil nok dette gi meg en trygghet, så får en være flink til å utfordre seg selv slik at det ikke er krise den dagen utstyret streiker :)

Det er ett god innspill Andor.

helt riktig det, øvelse gjør mester og utfordringer er noe en kan møte på når det gjelder båt og sjø :-)

Andor skrev 20 minutter siden:

….etter min mening så må det jo være kjedelig å bli liggende ute på sjøen når dem ikke tørr eller kan å legge til uten thrustere, har vært borte i noen sånne båtfolk også i sine fine store cruiserer på 40-50 fot, full panikk når utstyret plutselig ikke fungerte, har også vært med og måtte hjelpe noen for å legge til kai, bare pga at thrusterne ikke fungerte, …….

Det der må være det rene bullshit altså… Det er vel ingen som kryper sammen i fosterstillingen bare fordi en truster slutter å virke. Folk kommer ditt de ville uansett om de kanskje må plundre litt eller få litt hjelp av en som står på brygga.

Jeg fikk med både hekk og baugtruster da jeg kjøpte båten (baltic) i fjor. Må sies at jeg har egentlig ikke brukt hekktruster bortsett for å teste om den funker. Hos meg har den en tendens til å flytte baugen i motsatt retningen.. hekk truster mot barbord og baugen svinger mot styrbord. Hadde klart meg fint med bare baugtruster.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 1 minutt siden:

Det der må være det rene bullshit altså… Det er vel ingen som kryper sammen i fosterstillingen bare fordi en truster slutter å virke. Folk kommer ditt de ville uansett om de kanskje må plundre litt eller få litt hjelp av en som står på brygga.

Jeg fikk med både hekk og baugtruster da jeg kjøpte båten (baltic) i fjor. Må sies at jeg har egentlig ikke brukt hekktruster bortsett for å teste om den funker. Hos meg har den en tendens til å flytte baugen i motsatt retningen.. hekk truster mot barbord og baugen svinger mot styrbord. Hadde klart meg fint med bare baugtruster.

kan nok garantere deg at det har skjedd noen ganger at folk har måttet ha hjelp til og få båten inn til kai, men en skal jo mene at dem fleste skulle klare det etter litt plunder

Andor skrev 10 minutter siden:

kan nok garantere deg at det har skjedd noen ganger at folk har måttet ha hjelp til og få båten inn til kai, men en skal jo mene at dem fleste skulle klare det etter litt plunder

Men det er da ikke krise å be om litt hjelp i situasjoner man ikke er komfortabel med? 

Har hjulpet folk med skjærgårdsjeepen sin i veldig trang havn med mye vind og sjø... og jeg har lukeparkere bil for noen som syns det var litt for trangt.

Applauderer folk som er ydmyke og rekker opp en hånd å sier «kan noen hjelpe, jeg er ikke helt komfortabel»! Slike har jeg respekt for..

jhaffner skrev 1 time siden:

Men det er da ikke krise å be om litt hjelp i situasjoner man ikke er komfortabel med? 

Har hjulpet folk med skjærgårdsjeepen sin i veldig trang havn med mye vind og sjø... og jeg har lukeparkere bil for noen som syns det var litt for trangt.

Applauderer folk som er ydmyke og rekker opp en hånd å sier «kan noen hjelpe, jeg er ikke helt komfortabel»! Slike har jeg respekt for..

lov til og be om hjelp er det, og jeg hjelper gjerne til uten problemer når folk spør på en folkelig grei måte, men sånne snobber med nesa i været som trur dem er noe og omtrent skal tvinge folk til hjelp, sånne folk gidder jeg ikke å bry meg med, da er det mye koseligere med greie folk som setter pris på hjelp

Mix skrev 1 time siden:

Jeg har kost meg hele kvelden med innleggene dine, det må jo være fantastisk å være en slik goass som deg. Medaljen er nok på vei. Selvskryt skal man lytte til, det kommer rett fra hjertet.:giggle:

jaja synes nesten synd på deg hehehe, ikke greit å høre litt fakta, så jeg regner med at du er en sånn type som går med nesa i været og skal være best i alt og mye bedre en alle andre, noe en lett kan se på måten du kommenterer på, jeg selv har aldri påstått at jeg er verdensmester, jeg har måttet gå helt fra bunnen av og lært opp gjennom årenes løp, skoler har jeg også tatt, og jammen er jeg glad for at jeg har begynt fra bunnen av og lært, så den dag i dag så er jeg nok ikke feilfri og heller ingen verdensmester, selvskryt er det nok heller ikke, men kun ren fakta på hva en har lært og mestrer, og det har tatt sine år også, kanskje noe for deg også, så kanskje du lærer litt folkeskikk, og klarer du ikke å skrive noe fornuftig, så behøver du ikke å skrive noe heller. Ha en fin kveld

@Andor. Jeg fører båt med nesa i været ellers så ser jeg ikke vindskjermen. Du må ta det i betraktning nesten gang noen ber deg om hjelp. Er de kortvokst og gå med nesa i været så..... :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Er ikke noe problem å gå fra liten til stor båt. Gikk fra 23.5 foter til en stor 36 foter uten hekk og baugthruster  (med 2 motorer og aksel)  Har foreløpig ikke savnet thrustere da båten er veldig mye lettere å manøvrere ved bruk at motorene enn den gamle daycruiseren med drev jeg hadde før.

I løpet av mye bruk gjennom 2 år har jeg ikke følt behov for thrustere men det er sikkert kjekt å ha i enkelte situasjoner .  Det viktigste er å øve endel og lære seg hvordan kontrollere båtens dreiing med gass og gir.  Har du thrustere i tillegg er det om mulig enda enklere.

jhaffner skrev for 13 timer siden:

Nok en merkelig duppedittdebatt hvor det ene argumentet vikarierer for det andre og hvor vi som ikke har og som, av gode grunner, ikke vil ha truster blir idiotforklart.

Mulligan skrev 33 minutter siden:

Nok en merkelig duppedittdebatt hvor det ene argumentet vikarierer for det andre og hvor vi som ikke har og som, av gode grunner, ikke vil ha truster blir idiotforklart.

For svært mange båttyper kan du ikke velge bort thrustere. F.eks. en tomotors Princess, Fairline etc. Forsøk å kjør en slik helplanende båt med en motor ute av drift, ved mye vind etc. så vil du raskt se hvorfor fabrikkene setter inn dette som standard utstyr.

Felles for alle som latterliggjør thrusterbruk er at de stort sett har bakgrunn fra en dypbunnet båt, i beste fall en mindre halvplaner. Helplaner på 40-50 fot har de neppe noesinne eid eller brukt under vanskelige forhold.

Mulligan skrev for 4 timer siden:

Hva planet er du på ? Her diskuteres thrustere i en 38 fots helplaner med drev ikke hva du trenger i den lettmanøvrerte lille seilbalja di. Eller ei lita Joda snekke for den del.

Første båt jeg hadde i Norge var en gammel og sliten 16ft Skibsplast (knall oransjefarget) med en like gammel og dårlig 2.taks motor. Jeg monterte årer på den. Jeg hadde nettopp flyttet fra Australia og der er/hva det pålagt med årer i båter under en viss lengde. Jeg syntes det var riktig. Men nå tenker jeg kanskje det hadde vært lurt med årer på min Baltic… You never know… Utstyr og motorer kan jo plutselig streiker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...