Jump to content

Gjør baug og hekktruster livet ekstremt mye enklere/sikrere?

jhaffner

Recommended Posts

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Felles for alle som latterliggjør thrusterbruk er at de stort sett har bakgrunn fra en dypbunnet båt, i beste fall en mindre halvplaner. Helplaner på 40-50 fot har de neppe noesinne eid eller brukt under vanskelige forhold.

Det vet du for det første ikkenoe om, og ingen har latterliggjort noen som helst.

Og så er det sånn at det kommer an på åssen drivlinje båten har. Har den to motorer og akslinger har du god kontroll på hekken. Og foran ville jeg hatt en drop-down eller swing-down thruster. De er langt mer effektive enn en tunellthruster.

Mulligan skrev 7 minutter siden:

Og foran ville jeg hatt en drop-down eller swing-down thruster. De er langt mer effektive enn en tunellthruster.

Min Sleipner ST40 tunneltruster er mer en effektiv nok på min Saga 27, ikke noe styr med "drop/swing"down! Og den er der på plass uansett når jeg trenger den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mulligan skrev 3 minutter siden:

Det vet du for det første ikkenoe om, og ingen har latterliggjort noen som helst.

Og så er det sånn at det kommer an på åssen drivlinje båten har. Har den to motorer og akslinger har du god kontroll på hekken. Og foran ville jeg hatt en drop-down eller swing-down thruster. De er langt mer effektive enn en tunellthruster.

Det ser fortsatt veldig klønete ut å måtte foreta 10-20 koplinger med motorene sammenliknet med å gå direkte sidelengs ut fra en luke der du har rader med båter utenpå hverandre både foran og bak deg, og vinden muligens også står rett inn mot kaia.

Og etter 4-5 års bruk på denne måten har du nok fått en rekke hakk og småskader langs platform, gelcoat etc. som du ville unngått helt med hekkthruster.

Swing-up thruster kan du ikke velge deg til om båtkonstruktøren har sagt at det er tunnellthruster som er standard.

Har selv tomotors båt med to akslinger og kontrollen av hekken er langt bedre med tunnellthruster der enn kun med motorene. Og du sparer som sagt en haug med koplinger med gearene.

Kan du fortelle litt om slike CP (nok en ukjent forkortelse fra deg) propellere, hvordan ser de ut, hvordan brukes de og på hvilke type båter kan de brukes på?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

jhaffner skrev On 11.8.2018 at 20.18:

Hvis vi går for båt med baug og hekktruster, vil da livet i havner bli betydelig enklere, og enkelt nok for en småbåtskipper? Bør man ha både baug og hekktruster?

Takker for alle innspill J

Som du ser, innspill fikk du;)

Gjestehavnene virker å bli mindre for hvert år. Men det er båtene som blir større.

Utriggerne på flytebryggene stopper ofte midtskips. Ivertfall med en 38' Bav.

Man vil unngå å dunke borti andre.

Thruster forut og akter gjør det enklere. 

Jeg har en i baugen, men ser absolutt nytten i en akter også.

Alltid like morsomme disse diskusjonene.

Det er vel ingen som helst tvil om at thrustere gjør livet lettere, og ikke minst muliggjør manøvrering på steder og under forhold som man ikke kunne gjort uten. De eneste argumentene jeg kan se mot thrustere er:

- de har negative effekter som vektøkning og hydrodynamiske virkninger, som gjør dem uønsket f.eks. i regattabåter

- de koster penger. For en motorbåt eller seilbåt over en viss størrelse er det ingen tvil om at det er verdt pengene (og har man råd til en 50 fots båt har man råd til thruster(e)), for mindre båter og eldre båter blir det jo en vurdering ut fra eget budsjett og en kost/nytteverdi.

Selv har jeg 36 fot seilbåt uten thruster, og siden jeg seiler regatta er det uaktuelt å installere. Jeg er ingen verdensmester i manøvrering og må leve med at det er begrensninger på hvor jeg kan gå inn i noen forhold. Men stort sett går det greit, bruker da båten på ferie og tur og har til nå unngått skader på både egen båt og andres. Det handler jo om å kjenne sin båt og vite om begrensningene, og har man ikke thruster må man lære seg å få til manøvrering så godt man kan uten. Og ikke sette seg i situasjoner hvor man må ha det.

Hadde jeg hatt båten som ren turbåt hadde jeg ønsket meg thruster, antakelig nok til at jeg hadde prioritert den kostnaden. Alt handler om å ha riktig båt til din bruk, og utstyr som trengs til den bruken.

Indy skrev 45 minutter siden:

Alltid like morsomme disse diskusjonene.

Det er vel ingen som helst tvil om at thrustere gjør livet lettere, og ikke minst muliggjør manøvrering på steder og under forhold som man ikke kunne gjort uten. De eneste argumentene jeg kan se mot thrustere er:

- de har negative effekter som vektøkning og hydrodynamiske virkninger, som gjør dem uønsket f.eks. i regattabåter

For en større, helplanende båt der jeg vil si man kanskje har aller størst nytte av disse hjelpemidlene får man ingen hydrodynamiske virkninger da hverken baug- eller hekkthruster er i kontakt med vannet i planfart. Selvsagt kan det forekomme kontakt ved sjøgang etc. men da er nok innvirkningen fra sjøen mye større.

Vektkning er nok korrekt men for en båt på 12-20 tonn er denne helt forsvinnende liten, kanskje 100-150 kilo tilsammen for å skyte fra hofta, så det utgjør vel mer å ta med svigermor på tur:giggle::giggle:

Fuglen skrev for 12 timer siden:

Som du ser, innspill fikk du;)

Gjestehavnene virker å bli mindre for hvert år. Men det er båtene som blir større.

Utriggerne på flytebryggene stopper ofte midtskips. Ivertfall med en 38' Bav.

Man vil unngå å dunke borti andre.

Thruster forut og akter gjør det enklere. 

Jeg har en i baugen, men ser absolutt nytten i en akter også.

Skal ikke stå på innspill nei?

Utrolig hvorden dette engasjerer. Skjønner at jeg kastet meg uti ett lite vepsebol her.

Når det er sagt så er det mye god visdom som kommer frem, og masse godt engasjement!  Jeg lærer masse til tross for litt temperatur :)

Takk for direkte og saklig svar. 

Når du går fra en så "liten" båt og opp til 40 fot som oppfører seg annerledes så tror jeg du vil være glad for både baug og akter thruster. Du vil føle deg tryggere og ha bedre kontroll når du skal legge til/fra.

Ikke hyggelig å drive sideveis mot brygge eller andre båter å være usikker på hvordan du skal manøvrere for å unngå uheldige situasjoner.

Tror ingen går fra skjærgårdsjeep til 40 fot og har full kontroll i alle situasjoner. Erfaring tar litt tid :thumbsup:

jhaffner skrev 46 minutter siden:

Ser flere refererer til at thursterene må være store nok og helst ha variabel speed Control. 

Hva er stort nok for hver av hekk og baugtrusterene, for en båt på ca 40 fot og 8 til 10 tusen kilo?

Det er litt vanskelig og svare på, men min erfaring er at vist katalogen til levrandøren sier 30-40 fot så passer den til en 30 fot. 

Du kan ikke få for stor. (nesten).  vi gikk fra en 95kg(orginalt) skyve kraft over til en 195kg skyvekraft på en båt.

Det ble ikke for stort. (måtte bare kjøre den kortere tid). 

Så skal man instalere selv / etter instalere gå opp en str eller 2. 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

jhaffner skrev 1 time siden:

Ser flere refererer til at thursterene må være store nok og helst ha variabel speed Control. 

Hva er stort nok for hver av hekk og baugtrusterene, for en båt på ca 40 fot og 8 til 10 tusen kilo?

SP75/SP95 eller tilsvarende i nyere modell SE80/SE100 er passende thrustere i en slik båt.

Speed control er etter min mening ikke verdt den ekstra prisen. Kjøper man en bruktbåt som har dette, flott, men jeg hadde aldri oppgradert.

Gjør ikke

Mix skrev for 6 timer siden:

SP75/SP95 eller tilsvarende i nyere modell SE80/SE100 er passende thrustere i en slik båt.

Speed control er etter min mening ikke verdt den ekstra prisen. Kjøper man en bruktbåt som har dette, flott, men jeg hadde aldri oppgradert.

Takk for svaret. 

Gjør ikke speed Control med HOLD funksjon det enda enklere når man fortøyer alene? Eller ikke noe stort poeng med slikt så lenge man har fjernkontroll til thrustetene?

jhaffner skrev 4 minutter siden:

Gjør ikke

Takk for svaret. 

Gjør ikke speed Control med HOLD funksjon det enda enklere når man fortøyer alene? Eller ikke noe stort poeng med slikt så lenge man har fjernkontroll til thrustetene?

Etter mitt syn må en "hold funksjon" sees nøye i sammenheng med hele grunninstallasjonen av thrusteren. Uten tilskrekkelig batteripakke, kabling osv. så tømmer du denne på et blunk ved bruk av hold-funksjonen om ikke dette er tatt med i beregningene fra begynnelsen av.

Hvordan det går an å diskutere dette spm er ufattelig. 

Svaret er enkelt: ja. Det gjør det enklere og sikrere. 

Det finnes sikkert grunner for ikke å ha det for noen, men det spør faktisk ikke ts om. Han stiller et enkelt spm. 

Man klarer seg sikkert fint uten på mange båter, men svaret er fortsatt ja. Rungende ja. 

Tipper du kommer til å synes det er vel så lett med en stor båt. Eneste er at konsekvensene av en feil ofte er noe større når det er ti tonn som flytter på seg enn halvannet..... 

jhaffner skrev 39 minutter siden:

Jeg har fjernkontrollen hengende rundt halsen når jeg fortøyer, stikker baugen litt av mens jeg fortøyer gis det bare ett lite puff med baugthruster eller tilsvarende på hekkthruster. Jeg hadde aldri spandert noe ekstra på speed control, for meg hadde det vært waist of money, og bare kompliserende og mer som kan gå istykker.

Joltus skrev for 7 timer siden:

Hvordan det går an å diskutere dette spm er ufattelig. 

Svaret er enkelt: ja. Det gjør det enklere og sikrere. 

Det finnes sikkert grunner for ikke å ha det for noen, men det spør faktisk ikke ts om. Han stiller et enkelt spm. 

Man klarer seg sikkert fint uten på mange båter, men svaret er fortsatt ja. Rungende ja.

:thumbsup: nemlig

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Som svar till trådstartaren vill jag ge följande.

Med trustor fram o bak ökar valmöjligheterna i både gästhamn o naturhamnar. De är förlåtande och kan rätta till misstag som vi alla gör och särskilt vid oberäknelig vind o ström. När du blir lite känd med båten går du in där du aldrig annars skulle provat.

Det är inte alltid någon som står beredd på kajen eller på berget för att hjälpa till.

Tänker man på säkerhet är det även ett plus då det aldrig behövs dessa snabba manuvreringar o långa hopp i land.

Till sist. Alla är vi rädda om våra båtar och särskilt att komma bort i andras båtar och orsaka skador/repor. Här är det mycket bra med trustor när det är trångt o mycket båtar.

Innan du ger in på de trångaste platserna prova vad mycket din trustor klarar av i motvind o motström så att du har en känsla för detta och inte överskattar trustorn i hård vind.

Lycka till

Mulligan skrev On 13.8.2018 at 10.32:

Nok en merkelig duppedittdebatt hvor det ene argumentet vikarierer for det andre og hvor vi som ikke har og som, av gode grunner, ikke vil ha truster blir idiotforklart.

Så hvis du ikke har, eller av gode grunner ikke vil ha thruster, åpner du denne tråden? Denne gang blir det bare for åpenbart at du blander deg bare for å blande deg. Hvis du overhodet ikke har interesse for det tråden spør om/inneholder, er det bare å la den forbli ulest og lage deg en tråd om seilets fortreffelighet eller noe i den duren... 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...