Jump to content

Feilsøk på Volvo Penta GSI 5.7GSI som kjører kald/soter


ch765

Recommended Posts

Har en Volvo Penta GSI 5.7GSI som har disse symptomene: (sjøvannskjøling i ferskvann)

1) Temperaturmåleren på intrumentpanelet går ikke over 120 F, ca 50C, altså "nullpunktet" på viseren.

2) Kommer jeg ikke i plan / over ca 2100 rpms.

3) Eksosrøyk /bensinlukt, soter veldig.

 

Byttet plugger og pluggledninger i går, den gikk litt renere, men ellers ingen endring. Tenningen ble justert i fjor.

 

Hvor skal jeg begynne å feilsøke?

Har en teori om at motoren får for mye bensin fordi a) motoren kjører kald av en eller annen grunn  b) En varmesensor er ødelagt, og ECM tror motoren er kald og derfor gir masse bensin hele tiden.

 

 

Redigert av ch765
Spesifiserte kjølesystem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da blir det å bestille ny termostat, med pakning til. Tror ikke jeg ville styrt så mye mer med det enn som så. Temp-switch gir beskjed til ECMen om at motoren er kald, og vil dermed gi rik blanding.

 

Det sagt, jeg tror ikke at det har noe med turtallsproblemet ditt å gjøre. Turtallsbegrensing kommer av oljetrykkbryter (for lavt oljetrykk) eller av temp-switch som gir beskjed om for høy varme. Ville vel ikke tro at du har noen av disse problemene. Anbefaler deg å ta en tur til en VP forhandler og få en Vodia utlesning fra motoren. 

Link to post
Share on other sites

Hei, hadde allerede en termostat med pakning og o-ring liggende. (org. volvo-del)

Jeg satte den nye  inn,denne gang med noe høytemperatur pakningsguffe, det eneste jeg hadde liggende. Motoren ble da endelig varm, gikk endelig jevnt på tomgang, og jeg kom nesten opp i fullt turtall på testtur, så problemet var nok at termostaten hadde løsnet. Jeg kom opp i 35 knop med biminitop, toppfart er 40, så jeg sier meg fornøyd for i år.

 

Tipper termostaten falt ut på en kombinasjon av at jeg ikke brukte noen tetningsmasse første gangen, dessuten er termostathuset ganske ruglete og gustent, så mulig sporet o-ringen skal festes i ikke holder fast nok.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...