ch765 Startet 12.August.2018 Link til dette innlegget Startet 12.August.2018 (redigert) Har en Volvo Penta GSI 5.7GSI som har disse symptomene: (sjøvannskjøling i ferskvann) 1) Temperaturmåleren på intrumentpanelet går ikke over 120 F, ca 50C, altså "nullpunktet" på viseren. 2) Kommer jeg ikke i plan / over ca 2100 rpms. 3) Eksosrøyk /bensinlukt, soter veldig. Byttet plugger og pluggledninger i går, den gikk litt renere, men ellers ingen endring. Tenningen ble justert i fjor. Hvor skal jeg begynne å feilsøke? Har en teori om at motoren får for mye bensin fordi a) motoren kjører kald av en eller annen grunn b) En varmesensor er ødelagt, og ECM tror motoren er kald og derfor gir masse bensin hele tiden. Redigert 12.August.2018 av ch765 Spesifiserte kjølesystem (see edit history) Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Fant termostaten liggende løst i termostathuset...så hvor er O-ringen? Antar den enten har fulgt med badevannet ut eller er i kjølesystemet et sted... Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Napoli Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Da blir det å bestille ny termostat, med pakning til. Tror ikke jeg ville styrt så mye mer med det enn som så. Temp-switch gir beskjed til ECMen om at motoren er kald, og vil dermed gi rik blanding. Det sagt, jeg tror ikke at det har noe med turtallsproblemet ditt å gjøre. Turtallsbegrensing kommer av oljetrykkbryter (for lavt oljetrykk) eller av temp-switch som gir beskjed om for høy varme. Ville vel ikke tro at du har noen av disse problemene. Anbefaler deg å ta en tur til en VP forhandler og få en Vodia utlesning fra motoren. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ch765 Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Hei, hadde allerede en termostat med pakning og o-ring liggende. (org. volvo-del) Jeg satte den nye inn,denne gang med noe høytemperatur pakningsguffe, det eneste jeg hadde liggende. Motoren ble da endelig varm, gikk endelig jevnt på tomgang, og jeg kom nesten opp i fullt turtall på testtur, så problemet var nok at termostaten hadde løsnet. Jeg kom opp i 35 knop med biminitop, toppfart er 40, så jeg sier meg fornøyd for i år. Tipper termostaten falt ut på en kombinasjon av at jeg ikke brukte noen tetningsmasse første gangen, dessuten er termostathuset ganske ruglete og gustent, så mulig sporet o-ringen skal festes i ikke holder fast nok. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
pipe Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Hadde dette vært min motor hadde jeg helt i en flaske eller to med motorens i bensintanken for å bli kvitt sotet i sylindrene etter denne feilen. Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 15.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 pipe skrev On 14.8.2018 at 0.19: Hadde dette vært min motor hadde jeg helt i en flaske eller to med motorens i bensintanken for å bli kvitt sotet i sylindrene etter denne feilen. Takk for tips - noe anbefalt produkt? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
pipe Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Jeg ville tro produkter i fra anerkjente merker virker bra så ville tatt meg en tur til feks Mekonomen der de har Omega og BG sine produkter. Er du en netthandler er jo Sea foeam ett populert produkt i det landet hvor alt er stort Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.