Jump to content

Ombygging av With Vital


With Winth

Recommended Posts

Aha, så ikke ned B`en helt nede i hjørnet :smiley:
Det står 9,9D, er det da en 9,9hk eller kan det være en 15hk som leveres både som 15hk og nedplombert til 10hk? Det er vel mange 9,9 hestere som er samme motor som 15hk modellen, men strupes ned for å kunne selges som 9,9hk..?
Mye rookie spm her btw :confused:

Link to post

Yamaha 9,9 og 15 2takt er samme blokka. Litt usikker på forskjellene ellers, men det er å finne om du tar i bruk søkefunksjonen her på forumet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
With Winth skrev for 5 timer siden:

Planen er å reparere sprekker i overbygget mens det er festet i skråget,
så vet jeg at det blir rett.

 

With Winth skrev 1 time siden:

20220722_182357.jpg

 

De sprekkene der ville jeg reparert fra innsiden. For å få en god reparasjon bør mattebitene være ganske lange. Ville stivet av overbygget først for å sikre formstabilitet.

Link to post

Supert, takk for raske svar Ivar :smiley:

Da starter jeg med å skru løs forgasseren for å rense den.
Finner nok fort ut om det er 9.9 eller 15hk.
Om det er 9.9 skal jeg sjekke hva det koster å bygge den om.
Regner med stempel/sylinder og kansje forgasser er det som må byttes, men finner ut av dette.

 

9.9 blir som sagt litt lite for båten, men da overhaler jeg heller motoren og legger den ut for salg.
Ganske populære motorer virker det som.

 

Flott å kunne poppe en pils, mekke med god musikk og 20`c mens det regner og er generelt drittvær ute. :sailing:

Link to post

Den er grei, da stiver jeg det av og flytter det over på paller.
Like greit, for da får jeg snudd skråget og gjort det klar for pussing.
Fant en grei slipemaskin på Jula, luftdrevet med avsug. 799,- så den kjøper jeg på mandag.
Vurderer partytelt, blir litt for dyrt med garasjetelt på 3x6meter eller mer. 

Link to post

Fant denne bloggen.

 

https://www.rib.net/forum/f36/from-9-9-to-15-converting-my-yamaha-2-stroke-86461.html

 

Er det så enkelt å få mer ut av 9.9 versjonen?

Jeg har også lest at man kan bytte fra 2 til 3 "reed valves" for å gå fra 9.9 til 15hk..?
I bloggen åpner han bare de orginale (2 reed valves) til 6mm og fjerner stopperen på åpning av spjeldet.

 

IMG-20210627-162023.jpg.4059f7d342d29d6e7268d476c680ef2f.jpg

IMG-20210627-162642.jpg.9bcc499d314f6c0a3bae6c79d62a0341.jpgIMG-20210627-164349.jpg.d7a2a41276636c391967c17c387d9912.jpg

 

 

Fant ut at denne armen mangler på forgasseren.

 

 

vlcsnap-2022-07-23-06h24m08s891.png

Redigert av With Winth (see edit history)
Link to post

Fant ut at det er en (3 reed valves) på denne, så da er det en 15hk.

 

20220723_065454.jpg.a48b10f43047aa0ac9da7c33525996f7.jpg20220723_073516.jpg.2be651fc32bc999072f7b5344173d2f3.jpg

 

Åpnet forgasseren, og flotøren var helt fastlåst. Masse forkalkning både i flotørkammeret,

og på røret flotøren trees på.

 

20220723_080019.jpg.6a7bbb51072927b604f806530858122a.jpg20220723_080023.jpg.d8600d91da6cca7d521215001ee86a0f.jpg20220723_080039.jpg.af95a0a7f1e75be0415f3ebe0568cc3f.jpg

 

Main Jet som holder fast flotørkammeret knakk da jeg skulle løsne den.
Har prøvd med penetreringsspray og shockspray, så jeg håper den løsner etterhvert.

Prøvde å bore et hull til bolttrekkeren, men det hjalp ikke, så da får det heller stå og virke en stund før jeg prøver igjen.

 

Vannpumpa ser ut til å være i grei stand,

 

20220723_071715.jpg.dcb620d3044c9b4f76c6bc0194f4ea9b.jpg

 

men lurer på hvordan det ser ut inne i propellhuset (eller hva det heter).
For når jeg tømte den for olje så det ikke helt bra ut.

 

20220723_070243.jpg.c4f01da64867cb382636bcb6a3b6f1a7.jpg20220723_070246.jpg.204675b67e09d2653017b0140b39e7f7.jpg

Redigert av With Winth (see edit history)
Link to post

Jepp med litt rust :rolleyes: Er det nok å kjøre noen runder med flushing, eller bør jeg åpne og se hvordan det ser ut inni?

Hentet en større bolt-trekker for å se om bolten og dysa slapp, men det gikk ikke helt bra.
Knakk hele greia, så da er det leting etter pent brukt forgasser eller i det minste forgasserhus.

Mye ujevnheter på røret som dysa/bolten til flotørkammeret satt i. prøvde å pusse det med 800 papir,

men det var fortsatt mye friksjon på overflaten, 
så det er kansje like greit å bytte. Mistenker at det kan bli trøbbel med flotøren sånn som tilstanden er nå.
Den ville kansje fått problemer med å vandre fritt.

Link to post

Når jeg søker på deler, bruker jeg 6M4 koden fra motoren.

Nummeret på forgasseren er 6E8 - 3A
6E8 Stemmer overens med yamahareservedeler.no som sier det er en 9.9/15hk 1992 modell.
Blir litt forvirret, men tror jeg er på rett vei med å finne ny forgasser.
Mange billige kopier fra Kina, kan det være noe å bruke pengene på?

 

https://www.aliexpress.com/item/1005004043119102.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.661f4daeCInznq&algo_pvid=151b7c65-e4dd-41d4-96d6-d6d6e0307a0c&algo_exp_id=151b7c65-e4dd-41d4-96d6-d6d6e0307a0c-3&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000027835583226"}&pdp_npi=2%40dis!NOK!!464.35!!!!!%402101e9cf16585695463815139e0dbb!12000027835583226!sea

Redigert av With Winth (see edit history)
Link to post
With Winth skrev for 2 timer siden:

Mistenker at det kan bli trøbbel med flotøren sånn som tilstanden er nå.
Den ville kansje fått problemer med å vandre fritt.

 

det ville nok fort blitt trøbbel ja.     Hadde ikke forgasseren vært i så dårlig stand så kunne nok en ultralydvasker gjort en grei jobb med å få ut avleiringer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
With Winth skrev for 19 timer siden:

Drar en Tom Cruice -Klodenes Kamp, og bygger motorbukk som skal stå i stua :cool:

Like greit å ha den inne når jeg skal gå over forgasser osv.
Prøvestart blir såklart ikke i stua :lol:

Enig i at prøvestart av påhengeren i stua ville vært dumt. Den må jo ha vann, bruk heller kjøkkenet :-)

 

jeg har forøvrig startet forbrenningsmotor både i stua og på kjøkkenet, men det var bare en liten Stirlingmotor som gikk på et telys, og når den stort sett er laget i stua så må man jo kunne starte den der også.

 

kona til en kamerat likte visst ikke så godt at han brukte motorsag inne på kjøkkenet deres da han måtte kutte litt på kjøkkeninnredningen.

 

Jeg har forøvrig selv With Vital. Tenker det blir mye jobb på deg når du starter med et eksemplar med så mange sprekker.

 

Angående styringa du skal kjøpe så er det kanskje du som har finn annonse som dukket opp igår eller deromkring? Ser det står 14 fots båt, men den er da 15, hvertfall er min det. Kan nok også være lurt å oppgi hvor lange kabler det skal være hvis du ikke vil kjøpe det nytt selv. Har selv byttet alle 3 visere på min. Styringa fordi den røyk helt. Gass var treg så da byttet jeg den og tok girbaer i samme slengen da det kostet lite og var enkelt

 

Link to post

Min er registrert som 14 fot om jeg husker rett. Har sett 14 14,5 og 15 fot som antatt lengde på disse :smiley:
Målet i cm er ihvertfall 450.

 

Det blir mye arbeid med skrog/overbygg, men tenker at når man bikker et visst antall sprekker,
har det ikke så mye å si om det viser seg å være enda flere når man har pusset litt.


Har vel startet noen nitromotorer og en og annen cox motor inne,
men yamahaen er inne nå så jeg har noe å fikle med når vær og mygg jager meg inn :crazy:
 

 

Link to post

jeg ville startet motoren p vaskerommet - der er det jo sluk :giggle:

Vital mener jeg oppgis til lengde 4.57 , som blir ganske nøyaktig 15 fot. 

Mye sprekker og sår ja, så blir endel flikking før du er ferdig.   Men bør jo bli desto større tilfredsstillelse når jobben er gjort :flag_bp:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Enig der, veteranbilen jeg har fikset opp var faktisk hakket verre enn båten da jeg satt igang :giggle:

Boatworks today har en grei video der han pusser opp en gammel 50-60 talls båt som helt dekt av sprekker og skader, så jeg henter mange tips fra den videoen.

-Boat Restoration~1958 Glass Magic Playmaster

 

GlassBoat.JPG.da8d93013497c22b3f51d6e245077ced.JPG

 

Tror det blir mye merking av skader/hull når pussinga starter.
Menmen, får vel litt mer erfaring med glassfiber.
Og båt kan jeg fint lite om, så det kan bli lærerikt :smiley:

 

Link to post

Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med toppen.

Tenker at om jeg fester en ramme på toppen, før jeg snur den, så vil den holde rett form mens jeg reparerer..?

 

IMG_51681xx.jpg.2df1a7b994b38616eebd54c723262cf7.jpg


Er litt "swung" på toppen,

 

20220716_152413x.jpg.95405943f20b41fee4f9532741b7387e.jpg

 

så det er nok ikke så lurt å la den ligge helt flatt når jeg støper.
Om jeg lager ramme kan jeg enkelt flytte toppen over på noen paller.

Redigert av With Winth (see edit history)
Link to post

Er denne lakken fra Biltema ok?
Vil gjerne bruke PU lakk på båten.
Veteranbilen er lakkert med PU, og det fungerte veldig bra.
Litt smålakkering på veteranbilen får jeg også gjort om jeg likevel skal bruke samme fargen på båten.

 

Evt andre leverandører som har relativt rimelig PU lakk kan være interessangt,
så kom gjerne med tips.
Har ikke tenkt å blakke meg på dette prosjektet, så pris er viktig når det kommer til valg av produkter til prosjektet.

Lakk biltema.jpg

Link to post
With Winth skrev for 5 timer siden:

Tenker at om jeg fester en ramme på toppen, før jeg snur den, så vil den holde rett form mens jeg reparerer..?

 

IMG_51681xx.jpg.2df1a7b994b38616eebd54c723262cf7.jpg

 

Tunge ender og tynt og spinkelt midtparti kan være en utfordring ja, og basert på bildene dine med sprekker så kan det jo se ut som om overdelen har vært av før uten samme forsiktighet.

 

Min With Vital har seter både foran og bak som en del av overdelen/innerdelen.

 

Basert på rødstrekene på bildet ditt antar jeg at du tenker planker. Husk på at om du legger en planke flatt på bakken og løfter enden så vil den bøyes en god del. Vrir du derimot planken 90 grader før du løfter så den kommer på "høykant" så vil planken bøyes mye mindre. Så de langsgående plankene bør nok vippes opp på "høykant" for bedre stivhet.

 

EN annen løsning kan være å få med deg noen hjelpere de gangene overdelen skal snus. Vekta er neppe noen utfordring, men det kan være godt å få fordelt løftekreftene på flere steder så man ikke bryter på noe, og ha klar planker til å legge under de stedene som ikke skal helt ned på pallene.

 

En ting som overrasker meg litt når du ønsker deg en pen Vith Vital er at du starter med et såpass slitent og herjet utgangspunkt. Er det en spesiell grunn til valg av utgangspunkt (feks at den har vært i familien lenge eller noe sånt). Eller har du fått  den billig, men isåfall kan det jo lett hende at du må handle inn for mer enn det ville kostet å finne et litt bedre utgangspunkt. Men selvfølgelig ikke noe galt i å ta fatt på en slik prosjektjobb hvis man har lyst til det, og moro at folk tar vare på disse og fikser dem.

 

For en stund siden var det en som bygget seg en båt og årsaken var visst at han da skulle få seg billig båt, men jeg tror han handlet inn for ganske store summer så han kunne fått seg en mye bedre båt om han hadde brukt samme summen på finn.no.

 

Jeg regner med du (som skriver du har erfaring med oppussing av veteranbil) klarer å få til et godt sluttresultat, men tenker bare at du kommer til å bruke mange timer og kroner før du får samme finishen som endel billige With Vital på finn har, mens hvis du hadde startet med en god båt og lagt  samme innsats og pengesum (minus det emnet koster) så kunne du endt opp med en mye flottere båt.

Link to post

Jeg ser den, men båt og motor var gratis, og er et prosjekt som skal byttes mot en

17fots trifoil med 50hk 4takter.
Når disse byttes, skal 50 hesteren få en lett overgang med bytting av slitedeler før den selges.
Salget skal finansiere oppussing av 17 foteren samt en del av det Vital prosjektet vil koste meg.
 

Så alt i alt er det ikke så ille rent finansielt sett.

 

Får løftehjelp om ett par timer, og avstivning av overdelen blir gjort skikkelig.
Er industrisnekker, og foretrekker å bygge ting på privaten som er en smule overdimensjonert for at det skal holde lengst mulig. 

Skissen var bare en 5 minutters "doodle" som jeg laget i gode gamle Paint for å vise prinsippet bak tanken med avstiving.

Setter stor pris på tilbakemeldingene folkens,
og forventer en hel del mer når jeg kommer lengre i prosessen. :crazy::crazy:

Styreenhet og kontrollboks er på vei i posten, så jeg gleder meg til å få åpnet den pakken :sailing:

 

Link to post

Går det greit å legge glassfiber oppå gelcoat?
Lurer på om Boatworks Today har noen videoer om det...?

Skal sjekke, men tror en del av hårsprekkene bare trenger å pusses ned for så å behandles med gelcoat etterfulgt av et lag glassfiber.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...