ivar Svart 22.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 S = kort stamme, det er bokstaven nede i høyre hjørne som sier noe om byggeår Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
With Winth Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 Aha, så ikke ned B`en helt nede i hjørnet Det står 9,9D, er det da en 9,9hk eller kan det være en 15hk som leveres både som 15hk og nedplombert til 10hk? Det er vel mange 9,9 hestere som er samme motor som 15hk modellen, men strupes ned for å kunne selges som 9,9hk..? Mye rookie spm her btw Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 Yamaha 9,9 og 15 2takt er samme blokka. Litt usikker på forskjellene ellers, men det er å finne om du tar i bruk søkefunksjonen her på forumet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 With Winth skrev for 5 timer siden: Planen er å reparere sprekker i overbygget mens det er festet i skråget, så vet jeg at det blir rett. With Winth skrev 1 time siden: De sprekkene der ville jeg reparert fra innsiden. For å få en god reparasjon bør mattebitene være ganske lange. Ville stivet av overbygget først for å sikre formstabilitet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
With Winth Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 Supert, takk for raske svar Ivar Da starter jeg med å skru løs forgasseren for å rense den. Finner nok fort ut om det er 9.9 eller 15hk. Om det er 9.9 skal jeg sjekke hva det koster å bygge den om. Regner med stempel/sylinder og kansje forgasser er det som må byttes, men finner ut av dette. 9.9 blir som sagt litt lite for båten, men da overhaler jeg heller motoren og legger den ut for salg. Ganske populære motorer virker det som. Flott å kunne poppe en pils, mekke med god musikk og 20`c mens det regner og er generelt drittvær ute. Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2022 Den er grei, da stiver jeg det av og flytter det over på paller. Like greit, for da får jeg snudd skråget og gjort det klar for pussing. Fant en grei slipemaskin på Jula, luftdrevet med avsug. 799,- så den kjøper jeg på mandag. Vurderer partytelt, blir litt for dyrt med garasjetelt på 3x6meter eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 (redigert) Fant denne bloggen. https://www.rib.net/forum/f36/from-9-9-to-15-converting-my-yamaha-2-stroke-86461.html Er det så enkelt å få mer ut av 9.9 versjonen? Jeg har også lest at man kan bytte fra 2 til 3 "reed valves" for å gå fra 9.9 til 15hk..? I bloggen åpner han bare de orginale (2 reed valves) til 6mm og fjerner stopperen på åpning av spjeldet. Fant ut at denne armen mangler på forgasseren. Redigert 23.Juli.2022 av With Winth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 (redigert) Fant ut at det er en (3 reed valves) på denne, så da er det en 15hk. Åpnet forgasseren, og flotøren var helt fastlåst. Masse forkalkning både i flotørkammeret, og på røret flotøren trees på. Main Jet som holder fast flotørkammeret knakk da jeg skulle løsne den. Har prøvd med penetreringsspray og shockspray, så jeg håper den løsner etterhvert. Prøvde å bore et hull til bolttrekkeren, men det hjalp ikke, så da får det heller stå og virke en stund før jeg prøver igjen. Vannpumpa ser ut til å være i grei stand, men lurer på hvordan det ser ut inne i propellhuset (eller hva det heter). For når jeg tømte den for olje så det ikke helt bra ut. Redigert 23.Juli.2022 av With Winth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 With Winth skrev 25 minutter siden: For når jeg tømte den for olje så det ikke helt bra ut. Du har vann i oljen, ser det ut til. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
With Winth Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 Jepp med litt rust Er det nok å kjøre noen runder med flushing, eller bør jeg åpne og se hvordan det ser ut inni? Hentet en større bolt-trekker for å se om bolten og dysa slapp, men det gikk ikke helt bra. Knakk hele greia, så da er det leting etter pent brukt forgasser eller i det minste forgasserhus. Mye ujevnheter på røret som dysa/bolten til flotørkammeret satt i. prøvde å pusse det med 800 papir, men det var fortsatt mye friksjon på overflaten, så det er kansje like greit å bytte. Mistenker at det kan bli trøbbel med flotøren sånn som tilstanden er nå. Den ville kansje fått problemer med å vandre fritt. Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 (redigert) Når jeg søker på deler, bruker jeg 6M4 koden fra motoren. Nummeret på forgasseren er 6E8 - 3A 6E8 Stemmer overens med yamahareservedeler.no som sier det er en 9.9/15hk 1992 modell. Blir litt forvirret, men tror jeg er på rett vei med å finne ny forgasser. Mange billige kopier fra Kina, kan det være noe å bruke pengene på? https://www.aliexpress.com/item/1005004043119102.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.661f4daeCInznq&algo_pvid=151b7c65-e4dd-41d4-96d6-d6d6e0307a0c&algo_exp_id=151b7c65-e4dd-41d4-96d6-d6d6e0307a0c-3&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000027835583226"}&pdp_npi=2%40dis!NOK!!464.35!!!!!%402101e9cf16585695463815139e0dbb!12000027835583226!sea Redigert 23.Juli.2022 av With Winth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 With Winth skrev for 2 timer siden: Mistenker at det kan bli trøbbel med flotøren sånn som tilstanden er nå. Den ville kansje fått problemer med å vandre fritt. det ville nok fort blitt trøbbel ja. Hadde ikke forgasseren vært i så dårlig stand så kunne nok en ultralydvasker gjort en grei jobb med å få ut avleiringer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
With Winth Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 sannsynligvis blir det kjøp av billig kinakopi. De ligger på 500-1500 avhengig av produsent. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 23.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 With Winth skrev for 19 timer siden: Drar en Tom Cruice -Klodenes Kamp, og bygger motorbukk som skal stå i stua Like greit å ha den inne når jeg skal gå over forgasser osv. Prøvestart blir såklart ikke i stua Enig i at prøvestart av påhengeren i stua ville vært dumt. Den må jo ha vann, bruk heller kjøkkenet :-) jeg har forøvrig startet forbrenningsmotor både i stua og på kjøkkenet, men det var bare en liten Stirlingmotor som gikk på et telys, og når den stort sett er laget i stua så må man jo kunne starte den der også. kona til en kamerat likte visst ikke så godt at han brukte motorsag inne på kjøkkenet deres da han måtte kutte litt på kjøkkeninnredningen. Jeg har forøvrig selv With Vital. Tenker det blir mye jobb på deg når du starter med et eksemplar med så mange sprekker. Angående styringa du skal kjøpe så er det kanskje du som har finn annonse som dukket opp igår eller deromkring? Ser det står 14 fots båt, men den er da 15, hvertfall er min det. Kan nok også være lurt å oppgi hvor lange kabler det skal være hvis du ikke vil kjøpe det nytt selv. Har selv byttet alle 3 visere på min. Styringa fordi den røyk helt. Gass var treg så da byttet jeg den og tok girbaer i samme slengen da det kostet lite og var enkelt Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 Min er registrert som 14 fot om jeg husker rett. Har sett 14 14,5 og 15 fot som antatt lengde på disse Målet i cm er ihvertfall 450. Det blir mye arbeid med skrog/overbygg, men tenker at når man bikker et visst antall sprekker, har det ikke så mye å si om det viser seg å være enda flere når man har pusset litt. Har vel startet noen nitromotorer og en og annen cox motor inne, men yamahaen er inne nå så jeg har noe å fikle med når vær og mygg jager meg inn Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 jeg ville startet motoren p vaskerommet - der er det jo sluk Vital mener jeg oppgis til lengde 4.57 , som blir ganske nøyaktig 15 fot. Mye sprekker og sår ja, så blir endel flikking før du er ferdig. Men bør jo bli desto større tilfredsstillelse når jobben er gjort Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
With Winth Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2022 Enig der, veteranbilen jeg har fikset opp var faktisk hakket verre enn båten da jeg satt igang Boatworks today har en grei video der han pusser opp en gammel 50-60 talls båt som helt dekt av sprekker og skader, så jeg henter mange tips fra den videoen. -Boat Restoration~1958 Glass Magic Playmaster Tror det blir mye merking av skader/hull når pussinga starter. Menmen, får vel litt mer erfaring med glassfiber. Og båt kan jeg fint lite om, så det kan bli lærerikt Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 (redigert) Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med toppen. Tenker at om jeg fester en ramme på toppen, før jeg snur den, så vil den holde rett form mens jeg reparerer..? Er litt "swung" på toppen, så det er nok ikke så lurt å la den ligge helt flatt når jeg støper. Om jeg lager ramme kan jeg enkelt flytte toppen over på noen paller. Redigert 24.Juli.2022 av With Winth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 Er denne lakken fra Biltema ok? Vil gjerne bruke PU lakk på båten. Veteranbilen er lakkert med PU, og det fungerte veldig bra. Litt smålakkering på veteranbilen får jeg også gjort om jeg likevel skal bruke samme fargen på båten. Evt andre leverandører som har relativt rimelig PU lakk kan være interessangt, så kom gjerne med tips. Har ikke tenkt å blakke meg på dette prosjektet, så pris er viktig når det kommer til valg av produkter til prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 With Winth skrev for 1 time siden: Er denne lakken fra Biltema ok? Jeg har god erfaring med den lakken. Gir en blank og sterk overflate. Men du bør belage deg på å legge to strøk for å få den til å dekke. Den er ganske tynn, og renner lett. Særlig i forhold til gelcoat. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
19 fot Svart 24.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2022 With Winth skrev for 5 timer siden: Tenker at om jeg fester en ramme på toppen, før jeg snur den, så vil den holde rett form mens jeg reparerer..? Tunge ender og tynt og spinkelt midtparti kan være en utfordring ja, og basert på bildene dine med sprekker så kan det jo se ut som om overdelen har vært av før uten samme forsiktighet. Min With Vital har seter både foran og bak som en del av overdelen/innerdelen. Basert på rødstrekene på bildet ditt antar jeg at du tenker planker. Husk på at om du legger en planke flatt på bakken og løfter enden så vil den bøyes en god del. Vrir du derimot planken 90 grader før du løfter så den kommer på "høykant" så vil planken bøyes mye mindre. Så de langsgående plankene bør nok vippes opp på "høykant" for bedre stivhet. EN annen løsning kan være å få med deg noen hjelpere de gangene overdelen skal snus. Vekta er neppe noen utfordring, men det kan være godt å få fordelt løftekreftene på flere steder så man ikke bryter på noe, og ha klar planker til å legge under de stedene som ikke skal helt ned på pallene. En ting som overrasker meg litt når du ønsker deg en pen Vith Vital er at du starter med et såpass slitent og herjet utgangspunkt. Er det en spesiell grunn til valg av utgangspunkt (feks at den har vært i familien lenge eller noe sånt). Eller har du fått den billig, men isåfall kan det jo lett hende at du må handle inn for mer enn det ville kostet å finne et litt bedre utgangspunkt. Men selvfølgelig ikke noe galt i å ta fatt på en slik prosjektjobb hvis man har lyst til det, og moro at folk tar vare på disse og fikser dem. For en stund siden var det en som bygget seg en båt og årsaken var visst at han da skulle få seg billig båt, men jeg tror han handlet inn for ganske store summer så han kunne fått seg en mye bedre båt om han hadde brukt samme summen på finn.no. Jeg regner med du (som skriver du har erfaring med oppussing av veteranbil) klarer å få til et godt sluttresultat, men tenker bare at du kommer til å bruke mange timer og kroner før du får samme finishen som endel billige With Vital på finn har, mens hvis du hadde startet med en god båt og lagt samme innsats og pengesum (minus det emnet koster) så kunne du endt opp med en mye flottere båt. Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Jeg ser den, men båt og motor var gratis, og er et prosjekt som skal byttes mot en 17fots trifoil med 50hk 4takter. Når disse byttes, skal 50 hesteren få en lett overgang med bytting av slitedeler før den selges. Salget skal finansiere oppussing av 17 foteren samt en del av det Vital prosjektet vil koste meg. Så alt i alt er det ikke så ille rent finansielt sett. Får løftehjelp om ett par timer, og avstivning av overdelen blir gjort skikkelig. Er industrisnekker, og foretrekker å bygge ting på privaten som er en smule overdimensjonert for at det skal holde lengst mulig. Skissen var bare en 5 minutters "doodle" som jeg laget i gode gamle Paint for å vise prinsippet bak tanken med avstiving. Setter stor pris på tilbakemeldingene folkens, og forventer en hel del mer når jeg kommer lengre i prosessen. Styreenhet og kontrollboks er på vei i posten, så jeg gleder meg til å få åpnet den pakken Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Supert! Jeg har selv god erfaring med PU lakk fra Norbond, til bilprosjektet. Båten blir sprøytelakkert, så da får jeg lagt flere tynne strøk. Regner med det blir 3 strøk. Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Går det greit å legge glassfiber oppå gelcoat? Lurer på om Boatworks Today har noen videoer om det...? Skal sjekke, men tror en del av hårsprekkene bare trenger å pusses ned for så å behandles med gelcoat etterfulgt av et lag glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 With Winth skrev for 8 timer siden: Går det greit å legge glassfiber oppå gelcoat? Nei, det er en dårlig løsning. Du bør absolutt slipe deg inn på ren fiber. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.