Jump to content

Ombygging av With Vital

With Winth

Recommended Posts

Boatworks Today bruker Gelcoat når du f-eks har pusset ned et område i et hjørne,
der det lett kan dannes små luftblærer da det er et vanskelig område å legge glassfiber.

Når man har pusset ned så godt det lar seg gjøre, og du ser at du fremdeles har noen små områder med luftblærer,
legger man gelcoat over området for å fylle de siste hullene,
lar det tørke, for så å pusse det ned igjen.
Deretter legges glassfiberet.

Redigert av With Winth (see edit history)
  Komodo skrev On 26.7.2022 at 20.06:
  With Winth skrev On 26.7.2022 at 11.22:

Går det greit å legge glassfiber oppå gelcoat?

Vis hele sitatet  

Nei, det er en dårlig løsning. Du bør absolutt slipe deg inn på ren fiber.

Vis hele sitatet  

Jeg har lagt glassfiber utapå alt sammen (inkludert busstoff) under for å tette liten lekkasje, og det har gått helt fint og holdt tett. Men oppover baugen har det løsnet litt enkelte steder der det er utapå gelcoat, men ikke store områder.

Skal man ha det perfekt så bør man jo slipe inn til ren fiber, men man kan ikke utelukke at det holder selv om man gjør det på den enkle måten slik jeg har gjort. Og jeg har samme typen båt som trådstarter hvor jeg gjorde det.

Men hva som fungerer og ikke kan jo sikkert variere fra gang til gang.

Jeg la forøvrig på mer enn lekkasjeområdet så det  skulle være litt ekstra å sliite på også rundt dette området. For et utsettingssted er det tidvis varierende vannstand og enklest å sjøsette båten og så dra den litt opp på land før jeg parkerer bilen og kommer ned igjen til båten og skyver den ut og drar på tur. Da blir det litt slitasje under baugen. ALternativet er å la båten flyte fritt og dunke og det er jo verre.

With Winth skrev On 27.7.2022 at 9.37:

Boatworks Today bruker Gelcoat når du f-eks har pusset ned et område i et hjørne,
der det lett kan dannes små luftblærer da det er et vanskelig område å legge glassfiber.

Når man har pusset ned så godt det lar seg gjøre, og du ser at du fremdeles har noen små områder med luftblærer,
legger man gelcoat over området for å fylle de siste hullene,
lar det tørke, for så å pusse det ned igjen.
Deretter legges glassfiberet.

Vis hele sitatet  

Ja, men det blir jo et litt søkt eksempel. Da bruker de coat som sparkel.

19 fot skrev On 27.7.2022 at 14.16:

Jeg har lagt glassfiber utapå alt sammen (inkludert busstoff) under for å tette liten lekkasje, og det har gått helt fint og holdt tett.

Vis hele sitatet  

Vet ikke hva du vil fram til med det eksempelet, men det er dårlig praksis å støpe utenpå gelcoat. Å støpe utenpå bunnstoff er under enhver kritikk. 

Men det kommer jo selvfølgelig an på situasjonen. Er det en nødreparasjon? Hvor stor belastning blir støpen utsatt for? Osv osv. Men hvis dere først skal trekke fram eksempler på at man kan støpe på gelcoat, så har jeg et også. Når man skal støpe en båt begynner man med å male hele forma med gelcoat. Deretter støper man med polyester og glassfiber på gelcoaten. Men det blir jo noe helt annet enn en reparasjon/ombygging av en gammel båt som jeg trodde vi snakket om. 

Nå er skroget festet til jigg og toppen ligger klar til pussing.

Såpass mye skader på kjølen at jeg tror jeg reparerer den helt til slutt.

Først tar jeg andre skader på skroget utvendig,

Stiver av og reparerer innvendig,

Og så, når alt er stivet godt av begynner jeg å kappe bort deler av kjølen som må byttes helt ut.

Det er også skruehull hele veien langs kjølen etter at det har vært montert ei list langs kjølen.

Laget også en liten benk for jobbing med glassfiber.

20220729_100534.jpg

20220729_100552.jpg

20220728_133022.jpg

20220729_100542.jpg

20220729_100530.jpg

20220728_161145.jpg

20220729_100545.jpg

20220728_161114.jpg

20220729_104551.jpg

Redigert av With Winth (see edit history)
  Komodo skrev On 27.7.2022 at 17.40:
  19 fot skrev On 27.7.2022 at 14.16:

Jeg har lagt glassfiber utapå alt sammen (inkludert busstoff) under for å tette liten lekkasje, og det har gått helt fint og holdt tett.

Vis hele sitatet  

Vet ikke hva du vil fram til med det eksempelet, men det er dårlig praksis å støpe utenpå gelcoat. Å støpe utenpå bunnstoff er under enhver kritikk. 

Men det kommer jo selvfølgelig an på situasjonen. Er det en nødreparasjon? Hvor stor belastning blir støpen utsatt for? Osv osv. Men hvis dere først skal trekke fram eksempler på at man kan støpe på gelcoat, så har jeg et også. Når man skal støpe en båt begynner man med å male hele forma med gelcoat. Deretter støper man med polyester og glassfiber på gelcoaten. Men det blir jo noe helt annet enn en reparasjon/ombygging av en gammel båt som jeg trodde vi snakket om. 

Vis hele sitatet  

Trådstarter spurte altså om man kunne legge glassfiber rett på gelcoat, og jeg svarte dermed med mine erfaringer med akkurat dette på akkurat samme type båt.

I mitt tilfelel var det ikke en kriitisk støp, for hvis alt hadde ramlet av så ville jeg bare vært tilbake ti lstart og hatt en mikroskopisk lekkasje inn til dobeltbunn (kanskje en dråpe elelr to i timen). Sannnsynligvis ble denne lekkasjen tettet allerede da jeg la på første strøk med polyester. Men jeg ville ha litt ekstra å slite på for å unngå samme typen lekkasje senere etter å ha lagt baugen på land noen ganger til, så jeg støpte på noen lag med glassfiber.

Du skriver det er under enhver kritikk å støpe slik jeg har gjort (uta på bunnstoff, hardt og gammelt forøvrig), men det har altså holdt i mange år hittil og ikke noe tegn til å løsne, så helt kritikkverdig kan det jo ikke ha vært. Det som har løsnet er neon små områder lenger opp en bunnstoffet, men det er ikke sikkert det er pga gelcoaten, det kan være at jeg ikke fikk holdt glassfiberduken godt nok inntil skroget og at det derfor ble luftlomme. Tyngdekraften er jo som kjent imot slike støpejobber under båt og jeg hadde ikke lyst til å snu båten med motor og vindskjerm og mye annet, så jeg gjorde det mens båten sto den normale veien. Og det er vel neppe mer enn 1% av aerealet som ar løsnet. Har forøvrig tatt et lag med selvpolerende bunnstoff utapå alt og det er ikke antydninger til sprekker elelr åpninger. Men antar selvpolernede bunnstoff har dårligere egenskaper til å støpe videre på hvis behovet skulle dukke opp, så det skal jeg prøve å unngå.

Men selve støpejobben utapå hardt bunnstoff er jeg godt fornøyd med. Båten holder tett og er i god stand og alt fungerer som det skal samtidig som jobben da ble så enkel at den blir gjennomført. Husk på at det perfekte er det godes fiende, altså at om alt skal gjøres perfekt så får man ikke tid til det og ender opp med mye som skulle vært gjort. Og da ille jeg kanskje stått der med en dobbeltbunn halvfull av vann og en tung båt som ikke vil flyte om den fylles med vann. Hadde alt bare ramlet av så hadde det jo vært kjedelig og bortkastet, men det har holdt fint selv om båten har hatt mange turer av og på båthenger og blitt lagt delvis inn på land mens jeg parkerer eller henter bil og båthenger. Senest for noen få uker siden la jeg den slik på fjell mens jeg parkerte bil og henger (fortøyningstauet rakk nesten opp til et skilt), fikk siden vite om neon fester like under vannflata som jeg kunne brukt.

Når valget står mellom å stå på land med en perfekt båt eller være på sjøen i en som fungerer utmerket, men ikke er strøken, så foretrekker jeg helt klart å få brukt båten med vann under kjølen.

har sett litt for mange slike "jalla" reparasjoner, så jeg heller mer mot - hvorfor ikke ta seg den lille ekstra tida med å slipe rent slik at reparasjonen sitter best mulig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev On 31.7.2022 at 15.46:

har sett litt for mange slike "jalla" reparasjoner, så jeg heller mer mot - hvorfor ikke ta seg den lille ekstra tida med å slipe rent slik at reparasjonen sitter best mulig

Vis hele sitatet  

Jo mer man sliper bort av en god og tett båt (tett md unntak av et mikroskopisk hull et eller annet sted), jo mer skader man det gjenværende før man vet om man får ny støp til å henge på. Det er jo ekstremt dumt hvis man sliper bort mye så båten for store lekkasjer og så ikke får ny støp til å sitte, da har man gjort noe virkelig dumt. Da er det mye bedre om man bare har penslet på polyester som tetter hullet og så støpt på noe som ramler av. Da blir hvertfall ikke sluttresultatet verre enn utgangspunktet.

Om man skal støpe noe som er veldig kritisk som feks dele en båt i to og forlenge den så må man jo ta andre forholdsregler, men det betyr ikke at man trenger å gjøre det alltid.

Dette er også en jobb jeg har gjort for mange år siden, lenge før jeg leste båtplassen så jeg hadde neppe tilgang til ås mye info dengang. Men resultatet ble hvertfall bra og støpen sitter godt til tross for at den blir utsatt for litt av hvert, og da synes jeg ikke det blir feil å ha gjort det slik når sluttresultatet ble bra.

Så får hver enkelt (kan okida slutte å reklamere her) vurdere for sin båt hva de vil gjøre basert på hvor mye tid og penger de vil legge i det, hvor viktig det er at ting holder og hvor store sjanser de vil ta med tanke på å fjerne noe som er bra før man vet hvordan erstatningen for dette blir.

Tenk deg at du har en bil med noe rust og derfor kutter og sliper bort all rust og mer til for å få et perfekt resultat. Så finner du ut at du kan jo ikke sveise tynnplater (og det vil koste uhorvelig mye å leie inn hjelp). Var det da så lurt å gå så grundig til verks med kuttinga og skjære bort mye av styrken før du visste om du klarte å gjenopprette styrken etterpå?

Jalla reparasjoner kan forøvrig være både gode og dårlige, men jeg synes det blir feil å utelukke alle enkle reparasjoner når man faktisk kan få et helt bra sluttresultat.

For noen år siden ble et vikepliktskilt kjørt ned. Man kan da risikere at folk kommer derfra og tror det er høyreregelen som gjelder og dermed bryte vikeplikten for trafikk fra venstre (som vet de kjører på forkjørsvei). Da det var gått ei stund tok jeg kontakt med Vegvesenet og sa ifra om at de burde sette opp skiltet som lå nede i grøfta. Det skulle de gjøre, men først måtte de ordne kanstein osv på trafikkøya og så skulle de sette opp skiltsolpe og få opp igjen skiltet. Tenk om de bare kunne tatt en jallareparasjon og støttet to europaller mot hverandre og skrudd fast skiltet på den ene, da hadde man hatt et skilt som viser at det er vikeplikt også i de uken det tar før man får fikset opp i brosteinen som hadde forskjøvet seg da skiltet ble kjørt ned.

19 fot skrev On 31.7.2022 at 15.13:

Du skriver det er under enhver kritikk å støpe slik jeg har gjort (uta på bunnstoff, hardt og gammelt forøvrig), men det har altså holdt i mange år hittil og ikke noe tegn til å løsne, så helt kritikkverdig kan det jo ikke ha vært. Det som har løsnet er neon små områder lenger opp en bunnstoffet, men det er ikke sikkert det er pga gelcoaten, det kan være at jeg ikke fikk holdt glassfiberduken godt nok inntil skroget og at det derfor ble luftlomme.

Vis hele sitatet  

19 fot skrev On 31.7.2022 at 16.01:

Jo mer man sliper bort av en god og tett båt (tett md unntak av et mikroskopisk hull et eller annet sted), jo mer skader man det gjenværende før man vet om man får ny støp til å henge på. Det er jo ekstremt dumt hvis man sliper bort mye så båten for store lekkasjer og så ikke får ny støp til å sitte, da har man gjort noe virkelig dumt. Da er det mye bedre om man bare har penslet på polyester som tetter hullet og så støpt på noe som ramler av.

Vis hele sitatet  

Tenk deg at du har en bil med noe rust og derfor kutter og sliper bort all rust og mer til for å få et perfekt resultat. Så finner du ut at du kan jo ikke sveise tynnplater

Vis hele sitatet  

Jalla reparasjoner kan forøvrig være både gode og dårlige, men jeg synes det blir feil å utelukke alle enkle reparasjoner når man faktisk kan få et helt bra sluttresultat.

For noen år siden ble et vikepliktskilt kjørt ned. Man kan da risikere at folk kommer derfra og tror det er høyreregelen som gjelder

Vis hele sitatet  

Tenk om de bare kunne tatt en jallareparasjon og støttet to europaller mot hverandre og skrudd fast skiltet på den ene, da hadde man hatt et skilt som viser at det er vikeplikt også i de uken det tar før man får fikset opp i brosteinen som hadde forskjøvet seg da skiltet ble kjørt ned.

Vis hele sitatet  

Med så mye svada som du kommer med her, så får jeg i alle fall håpe på at ingen faller for fristelsen til å følge ditt eksempel og støper utenpå bunnstoff. 

Komodo skrev On 31.7.2022 at 18.44:

Med så mye svada som du kommer med her, så får jeg i alle fall håpe på at ingen faller for fristelsen til å følge ditt eksempel og støper utenpå bunnstoff. 

Vis hele sitatet  

Som skrevet så får hver enkelt vurdere hvordan de vil støpe på egen båt.

Jeg bare fortalte om mine egne erfaringer da trådstarter stilte et spørsmål om noe jeg allerede har gjort på makan båt.

Det er da absolutt ikke svaa, men noe eksempler på at det ofte er bedre å få ordnet noe på en enkel og grei måte fremfor å bare skulle ha det perfekte og dermed ikke får gjort noe i tide.

Statens Vegvesen hadde for endel år siden ledet trafikken inn på gammel svingete vei om Utstranda (Hole kommune) mens de hadde en splitte ny og god E16 som var ferdig bygget og mye mer trafikksikker, særlig på glatt føre. som det var da. Men den nye veien var ikke perfekt, det manglet nemlig litt elektronikk inn i tunnelen til kameraer og slikt, og siden den nye veien ikke var perfekt så valgte de å la all trafikk gå på gammel svingete vei gjennom boligområde. De kunne jo i det minste latt trafikk i ene retningen gå på ny vei så man slapp muligheten for møteulykker, men der skulle all trafikk gå gamleveien. I svingene gikk det galt for en lastebil og da trengtes det ambulansehelikopter. Ambulansehelikopteret traff noen kraftledninger og om jeg ikke husker feil så var det flere som omkom. Hadde det ikke vært for at den nye veien må være helt perfekt før den tas i bruk så hadde man unngått slike ulykker, for den må da likevel være mye tryggere enn den gamle veien hvor ikke noe av alt dette sikkerhetsutstyret finnes, og som ikke er dimensjonert for trafikken.

Og angående vikepliktskiltet jeg nevnte som du har sitert (som svada), ville ikke du foretrukket et synlig skilt på et litt provisorisk europalle-stativ enn å ikke oppdage skiltet som ligger på bakken i grøfta og tro det er høyreregelen som gjelder i det krysset (fort gjort å ta feil om man ikke er lokalkjent og det bare kommer en enslig bil på det som er hovedveien).

Hvis du hadde støpt lite og ikke hadde noe erfaring med å støpe på undersida (vil dette bli hengende eller bare ramle av før det størkner?), ville du da ha tatt sjansen på å slipe mange store lekkasjer i en båt som er nesten helt tett (lekker noen få dråper i timen)? Jeg ville ikke ta den sjansen og lot derfor være å slipe, og resultatet ble bra. Husk at å støpe handler ikke om å få den mest mulig solide støpen, men om å få en støp som er så god at den holder fint ut båtens levetid og gir problemfritt båthold i mange år. Og det er hvertfall ikke antydning til sprekker foreløpig her, så det har holdt fint for meg.

Hva om du hadde levd samtidig med og møtt Wright-brødrene og de fortalte at de hadde klart å bygge en flyvemaskin som kunne fly i lufta over jordet, hva ville du sagt til dem? Ville du sagt at dette er svada, for ingen mennesker kan fly, selv om mange har prøvd? Eller ville du tenkt at det kan jo hende de faktisk har klart det selv om mange andre har mislykkes? Selv om det kanskje er velkjent at noe ikke fungerer så kan det hende det fungerer likevel.

Om man skal kopiere min støp så var det med helt tørt skrog etter vinteragring og bunnstoffet var gammelt. Litt slitt nederst (må jo gjennom bunnstoff for å få hull), men stort sett bunnstoff på båten i det aktuelle området nederst, men ikke lenger oppover langs baugen (og det var dere et bittelite område slapp, men muligens bare pga luftboble. Bildet av rådstarters båt viser at han nok har mer slitaje på busstoffet enn det jeg hadde, altså bedre slipt område der enn det jeg hadde. Brukte polyester og herder fra Biltema (muilig det var den gangen jeg hadde i litt mer herder enn oppskriften, blandet på frihånd). Brukte glassfiberdukk etter å ha funnet ut at tykk glassfibermatte (som jeg helst ville bruke) ble for tung og datt av. Dyttet ut luftbobler med pensel underveis og brukte også penselen til å dytte på plass det som beveger seg litt. Måtte vel muligens ta støpinga i flere lag for å ikke få for mye vekt på en gang som henger der og lett kan ramle av.

Redigert av 19 fot (see edit history)
  Muren Motorsport skrev On 31.7.2022 at 21.28:

@19 fot MÅ du lire utav deg noe på hver pokkers tråd som finnes her?

Vis hele sitatet  

Nei, og det gjør jeg da helle ikke. Massevis av tråder som jeg ikke har kommentert i selv om jeg har vært litt ekstra aktiv nå som det har vært regnværsdag og jeg dermed dessverre ikke har vært ute i båten (er ikke så trivelig i regnvær under kalesje). Har stort sett vært uute i båten ca like mange timer som en normal arbeidsdag de fleste finværsdagene (og iblant ca 23 timer i døgnet), men litt mindre enkelte dager, som feks da jeg nylig tok 100 timers service på den motoren min som er 2 måneder gammel (er vel ikke mange som bruker motorene sine så mye når det gjelder fritidsbåter. Og når jeg kommenterer så er det fordi jeg har noe å uttale meg om i den saken. Feks her i denne tråden så hadde jeg erfaringer med det trådstarter spurte om da jeg har makan båt og har utført akkurat det han lurte på. Men så blir det altså debatt ut av det fordi noen mener at det ikke kan bli noe bra det jeg fikk til bra på min båt, og dermed mange innlegg her. Hadde støpen vært så dårlig som de antyder så burde det jo vært synlig sprekk eller annen skade skade etter så mange års flittig bruk. Sel synes jeg den glassfiberstøpen ble vellykket, og det er neppe den som etterhvert tar knekken på båten, men det kan være den som redder båten fra vanninntrengning og frostsprengning på sikt.

Takk takk :smiley: Har brukt 80 og 120 papir på pussing fram til nå,
men kjøpte 40 og 80 papir idag.
40 papiret fungerer fint på områdene som har 4 lag med lakk samt sparkel, så nå går det mye kjappere.
Bruker finere papir så snart jeg kommer ned til glassfiberet.

Blir en lang runde med pussing imorgen så lenge været er ok, så da blir det lagt ut flere bilder :cool:

Nesten ferdig med å pusse bort lakk under vannlinjen.
Den ene pussemaskinen parkerte tøflene og dro inn årene, og kuler fra kulelageret pryder nå plenen min :thumbsup:

Gikk tom for det groveste papiret, så resten gjøres med 80 papir.

Ganske "imponert" over hvor mange plasser det er gjort reperasjoner på skroget.
Ska legge ut detalj-bilder etterhvert.
Det virker som det er støpt glassfiber langs kanten der bakspeilet og skroget møtes.
Flere hull som er 5cm eller større har jeg funnet,
glassfiberremser lagt langs hele kjølen, og langs hele leppa både på topp og skrog.
+++ masse masse mer som jeg ikke gidder å ramse opp her og nå.

Fremdeles ikke fått styremekanisme/kontrollboks hos han jeg handlet hos via finn,
og på mandag er det 2 uker siden pakken ble sendt.

Sporingsnummeret skulle han sende, men det har ikke skjedd,
så på mandag får jeg se hva jeg gjør med den saken :tongue::smash::crazy:

Ellers er planen å få pusset helt ferdig i løpet av helgen.
Ferien er over på mandag, så da blir det straks litt mindre tid til prosjektet.

Garasjetelt og div PVC plater, maling, polyester osv blir handlet inn nærmere slutten av august,
så da kommer båten under tak med mulighet for oppvarming.
Blir fint med en tørr plass å stå så man slipper å følge med på yr.no hver gang man skal sette igang.

20220805_182158.jpg

20220805_182214.jpg

20220805_182224.jpg

20220805_182236.jpg

Vurderer å trekke hele skroget med et lag glassfiber når det er ferdig reparert.
SIden det er lagt glassfiber langs nedre kant på hekken, tenkte jeg å først dekke hekken med en bit glassfiber som stikker 5-10cm utenfor kanten, så det kan føres videre framover.
Deretter legges et lag glassfiber på skroget, slik at det overlapper reperasjonen på hekken.
For å forhindre at vannet graver seg inn i skøyten, slik den er nå, vil jeg ha glassfiber som overlapper glassfiberet på hekken.
Da er det nok best å dra glassfiber hele veien langs skroget istedet for å stoppe før man kommer helt fram.
Da får jeg samtidig forsterket skroget litt.
Jeg får også mulighet til å legge noen ekstra remser med glassfiber på kjølen, som dekkes av det ene laget med glassfiber som trekkes over skroget.

Hullene i hekken, der akterspeilet har vært montert:
Bør jeg frese ut større hull her, støpe igjen med epoxy som har glassfiberbiter blandet i seg,
slik at når nye hull skal borres så lages de i epoxymiksen, og ikke i polyester. (ikke lurt å lage hull i polyester da det ikke har samme styrke uten glassfiber som epoxy). 
Om det er å anbefale, kommer jeg nok til å tette igjen hullene etter skruer til list langs kjølen samt en haug med andre skrue/bolt-hull som jeg har funnet.

Har nevnt tidligere at det er noen som går for bedliner langs kjølen for å slippe jevnlige reperasjoner eller bruk av stål-list langs kjølen.?
Det skal visst nok gå litt ut over "hydrodynamikken" siden den er ganske ru, men tenker kun ca 10cm på hver side av kjølen. Evt noen andre løsninger som anbefales?
Ikke så interessert i å gjøre slik det har blitt gjort på båten tidligere,
montering av stål-list som er skrudd inn i kjølen hele veien. :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...