Lars H. Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Det er vi vel enig i er fakta, på samme måte som rett spenning i forhold til temperatur ved lading? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Litt på siden av tråden, men hva sier kjemien om kompensering av spenning pr grader? Jeg har holdt meg til 0,017 til 0,02V, men vet ikke riktigheten av det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 De tallene har jeg ikke i hodet her jeg sitter i båten på tur, pt. Åsgårdstrand. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Olevine Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Lars H. skrev On 12.8.2018 at 13.12: Utmerket! Jeg vet bare om en enda bedre måte på å oppbevare batteriene på om vinteren: I fryseren hjemme! (men da må du ha en trolig grei kone!) Stemmer ikke helt med anbefalingen fra Sønnak. Tok bilde av denne da jeg kjøpte nytt i fjor. Nå lar jeg batteriet stå i båten, så temperaturen blir det den blir. Sist vinter var det jo en lang periode med kuldegrader, så da ble batteriet ikke stående frostfritt. Men målte likevel i overkant av 12,7 V på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Sønnak tar garantert forbeholdet for at utladede batterier ikke skal fryse i filler. Altså at kassa sprekker. Dermed kan det reises krav om følgeskade. Batteriet i Ford'en rundet 10 år uten uten å ha vært lagret frostfritt. Batteriene i Hulda rundet 10 år uten noen gang å ha sett en eneste kuldegrad Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Batterisyren på et fulladet batteri fryser vel ikke før ved minus noen og seksti grader. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Riktig, eller ved drøyt -50gr. Men, det er ved fulladet batteri. Så, som Hulda sier, Sønnak vil nok bare sikre seg mot klager. Det var forreste salige "Mister Ladac" (Paul Rosenquist) som ga meg rådet om oppbevaring i fryseren. Jeg orker ikke å ta ut batteriet fra båten, og jeg tror Trude hadde fått fnatt om jeg skulle plassert noen store batterier i fryseren. Selv kobler jeg fra alt bortsett fra battmeteret og solcelleregulatoren. Dermed får batteriene en svak vedlikeholdslading som kompenserer for selvutladingen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 1 hour ago, Olevine said: Stemmer ikke helt med anbefalingen fra Sønnak. Tok bilde av denne da jeg kjøpte nytt i fjor. Jeg vil tro at det er en "forsiktighetskommentar" fra Sønnaks side slik at de ikke i ettertid vil få skyld for at et batteri som har stått i frost fryser hvilket kun vil kunne skje hvis det er utladet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.