Jump to content

Slik skal jeg ta vare på batteriene i vinter

PiperBill

Recommended Posts

Lars H. skrev On 12.8.2018 at 13.12:

Utmerket! Jeg vet bare om en enda bedre måte på å oppbevare batteriene på om vinteren: I fryseren hjemme! (men da må du ha en trolig grei kone!)

Stemmer ikke helt med anbefalingen fra Sønnak. Tok bilde av denne da jeg kjøpte nytt i fjor.

image.png.97f95dc379741ed6b0b34c8032ed2e36.png

Nå lar jeg batteriet stå i båten, så temperaturen blir det den blir. Sist vinter var det jo en lang periode med kuldegrader, så da ble batteriet ikke stående frostfritt. Men målte likevel i overkant av 12,7 V på våren.

Riktig, eller ved drøyt -50gr. Men, det er ved fulladet batteri. Så, som Hulda sier, Sønnak vil nok bare sikre seg mot klager. Det var forreste salige "Mister Ladac" (Paul Rosenquist) som ga meg rådet om oppbevaring i fryseren. Jeg orker ikke å ta ut batteriet fra båten, og jeg tror Trude hadde fått fnatt om jeg skulle plassert noen store batterier i fryseren. Selv kobler jeg fra alt bortsett fra battmeteret og solcelleregulatoren. Dermed får batteriene en svak vedlikeholdslading som kompenserer for selvutladingen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 hour ago, Olevine said:

Stemmer ikke helt med anbefalingen fra Sønnak. Tok bilde av denne da jeg kjøpte nytt i fjor.

Jeg vil tro at det er en "forsiktighetskommentar" fra Sønnaks side slik at de ikke i ettertid vil få skyld for at et batteri som har stått i frost fryser hvilket kun vil kunne skje hvis det er utladet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...