Jump to content

Min drømmebåt, oppussing (pilothouse i aluminium)

Kjohnstad

Recommended Posts

Hei! jeg skal prøve på full oppussing av en aluminiums båt. Jeg skal prøve på å ta bilder samt gi guider og diskusjoner under hele prosjektet. Dette blir gjort hovedsaklig så jeg setter meg i bås der jeg må få til å avslutte prosjektet :P

Første post her nå så spør jeg dere ang idemuldring. Hva jeg må tenkte på, hva jeg kan bør ha med etc. Vil forklare min visjon under.

Denne visjon er rev 1 og vil endre seg med tiden, denne visjon vil og mest sannsynlig begrense meg økonomisk så ting kan ta lengre tid å få på plass enn først antatt. (kommer ann på uforutsatte kostnader etc)

Jeg vil ha en aktiv bruksbåt til alle årets tider, der jeg legger hovedvekt på fiske med stang og dykking. 

Jeg kom over denne båten som er 22fot og bygd opp av 4mm aluminium. Huset er et hansvik bygg. Motor er Volvo Penta Tamd22 med SX drev inget funker per dags dato(nok om den slags i denne post og tilbake til visjonen) 

Jeg ser for meg skroget i mørkeblått,samt hvite og blå blåser. Det blir lakket hvitt på toppen av rekka. 

Endringer til mitt formål:

Utvendig:

Ekstrastyring ute, Kraftblokk, Sløye benk, en rig for å sette anker på 300meter ish, Spylerslange, livflåte på toppen av tak,litt bedre belysning, bedre dykkerstige?

Innvendig:

oppgradere med simrad go12 xse og autopilot. trekke om seter, tynnisolere vegger og trekke vegger og tak. 

Noen innvendinger til dette? som sagt så er det bare brainstorming og innspill tas godt imot :)

38403379_275306179934971_6389239816780775424_n.jpg

38442528_558091621273165_2050753558495625216_n.jpg

38614527_211583479523181_4606087794845024256_n.jpg

Har undersøkt ang ny lakkering. Ser ut som jeg skal prøve Epoxyporimer. Følgende er foreslått: 

Sliping/pussing (rondellsliper):

Fjerne maling: slipe med Abranet Ace HD P40

Fjerne riper etter P40: slipe med Abranet Ace HD P80

Fjerne riper etter P80: slipe med Abranet Ace P120

Sparkel:

Sparkle med Polyestersparkel Multi Light

Slipe med Abranet Ace P120

For glattere finish kan du evt. legge fyller type «2k VOC Filler 540» og slipe over med Abranet Ace P180

Maling:

1 strøk med epoxy heftprimer Intergard 269 (rød)

1 strøk med epoxy Intergard 740 i farge mørk blå (evt. hvit på toppen av rekken). 2 strøk under vannlinjen.

2 strøk med polyuretanlakk Interthane 990 i farge mørkblå/hvit. Legges på alt over vannlinjen.

Ikke vent for lenge mellom Intergard 740 og Interthane 990. Det beste er å kun vente 1-2 døgn.

Har tenkt til å bruke rulle og vurdere å få båten sandblåst, venter på pris. 

Utenom det så har jeg brukt mye av dagen til å undersøke deler til båthengeren. Den er en Gaupen Båthenger ifra 1982. Båt og henger står ikke hos meg for øyeblikket. Planen var å få tak i nye lagre og dempere  for så montere på plassen sånn at jeg kunne ta båten hjem. Det var tydeligvis ikke så lett å finne ut hva som er brukt på hengeren, til og med Gaupen sliter med å finne det.. Så imorgen blir det å ta utav motor og drev så jeg kan ihvertfall ta det hjem mens jeg venter på deler til Henger.  ok, nå lyger jeg Drev og elektyrisk har jeg allerede demontert. Se vedlagt bilde. Det gikk grett føre seg men det treng en overhaling ;) 

Sx drev ble demontert etter oppskrift ifra dette forum! må innrømme at jeg syns dette forumet er veldig bra :) mye god kunnskap her inne. 

Drev av.jpg

Drev demontering 1.jpg

høytrykkspylt.jpg

koble ut alt elektrisk 2.jpg

koble ut alt elektrisk.jpg

Motor i dagens stand., Står fast.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...