Jump to content

Bråk ved pumping på pumpetoalett


che

Recommended Posts

Det beste er vel å demontere pumpa, rengjøre og smøre opp pakninger med silicongrease. Riktignok litt mere arbeid, men mer skånsomt for gummidelene. Har hørt at disse ikke alltid liker så godt olje..

Silicongreasen angriper ikke gummien slik annen smøring kan gjøre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Samme her. Skrur ikke på toalettet flør jeg MÅ. En klunk med matolje i ny og ne gjør jobben

<{POST_SNAPBACK}>

Bruker denne patenten jeg også. Holder lenge før neste skvett må oppi igjen.

Hva med Zalo??

<{POST_SNAPBACK}>

Blir vel som å "pisse i buksa" en kald vinterdag. Gleden av varmen (smøringa i dette tilfellet) er kortvarig :wink: Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Båtens kvinnelige mannskap kastet en våtserviett i toalettet...etter det må jeg bruke gasnke mye makt på pumpen. Kan denne servietten ha "satt" seg i pumpen på en eller annen måte??

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kanskje ikke i pumpen , men i slangen til septiktanken. Du finner den nok igjen der slangen går innpå slangestussen skulle jeg tro ... Lykke til med jobben.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse ... tanken vår gikk tett i sommer, og gjett hvem som måtte ordne opp i DET problemet??? Det var i alle fall ikke Quindebestet! Da jeg tok av innløpsslangen til tanken, sto det en "plugg" av grovt toilett papir (sandpapir-typen, resirkulert) i enden på slangen :rolleyes: . Det hadde tydeligvis hengt seg opp siden slangediameteren er større enn stussen slik at det blir en innsnevring. Jeg skal ikke gå i detaljer om hva som skjedde da jeg pirket i faenskapet, men det tok timevis å gjøre rent etterpå. :cryin:

 

Verre var det for en bekjent som bestemte seg for å blåse inn i slangen fra dassen mot septiktanken, for å få vekk hva det nå var som tettet den. Med kraftige lunger ble det godt mottrykk i slangen, og da han fjernet munnen fra enden (grøss og gru) fikk han halve innholdet i septiktanken rett i trynet. :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jo takk. Vi har hørt disse historiene om trykk kombinert med dritt, men var det virkelig QB som var synderen? Ikke bra.

 

Gjorde selv en fadese i sommer (vil ikke fortelle hvor jeg var). Det var tidlig på morgenen, og ingen andre hadde stått opp. Vi skulle gå et stykke, og var for en gang skyld tidlig oppe.

 

Før jeg hadde våkna skikkelig klarte jeg ved en feiltagelse å tømme septiken uten å selv være klar over det. Gikk ut for å starte motoren, men hva i h.. var det for noe dritt som fløt rundt på vannet ? ?

 

Heldigvis hadde septiken bare vært brukt en gang siden forrige tømming, men likevel ...

Link to post
Share on other sites

Lå i sommer på ei øy utenfor Risør, ble kjent med et veldig hyggelig ektepar østfra. En morgen når dette ektepar kommer tilbake fra handletur, ber han meg om råd. Dassen er tett!!!

 

Etter diverse teorier etc., samt hurtigundersøkelse dro vi ut for å tømme septiktank. Der var nesten ingenting, til tross for at de hadde besøkt denne øya i flere dager.

 

OK, uttaler jeg, slangen mellom wc og tank er tett. Fyren er jo så snill og godmodig og ser ut som at han har lyst på hjelp. Dette var en av de absolutt varmeste dager denne sommeren, uten mulighet for å åpne luke elns i cabin. Mildt sagt meget frastøtende duft og aroma......

 

For å gjøre en lang historie kortere, kan det nevnes at ca 6 timer senere er slangen løs, grunnet demontering av halve innredning i båten (han skjønte nå hva han skal prioritere av oppgaver til vinteren, nemlig bedre opplegg!!!!!). Dog var ikke slangen helt løs, da ballast var støpt i kjøl, selvsagt da rundt denne slangen. Imidlertid hadde vi da fått slangen så "lang og fri", at jeg fant frem hammer og begynte å dunke i slangen. Når noen kilo urinstein hadde ramlet ut etter 10-15 minutters hamring, kom resten av innholdet :puke:

 

Denne operasjonen tok oss totalt ca 7 timer, og gjett om vi kommer til å ha noe å prate om dersom vi noen gang kommer til å møtes igjen :lol:

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke i pumpen , men i slangen til septiktanken.  Du finner den nok igjen der slangen går innpå slangestussen skulle jeg tro ... Lykke til med jobben.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det sitter i slangen til septiken. Har automatisk tømming....vil dette fungere hvis det er tett...eller må det være åpent helt frem til toalettet?
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er Urinstein "bare" et problem i sjøvann ? Jeg ligger i en elv, og kjører således båt, motor og spyler alltid gjennom dassen med ferskvann når jeg legger den fra meg. Har aldri hatt disse problemer.

Men da jeg overtok båten fra forrige eier var slangene fulle av urinstein. Dette så jeg da jeg byttet til større septiktank. På forrige båt, som jeg hadde i 8 år var slangene så godt som rene innvendig.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er Urinstein "bare" et problem i sjøvann ?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er et sjøvannsfenomen ja. Hvis ikke så hadde det vært et problem hjemme også.. Urinen reagerer på et vis med sjøvannet og danner urinstein. Har sett det samme på en hytte hvor det blir benyttet sjøvann for å skylle ned i toalettet, og der det opp gjennom årene har bygget seg opp et tykt lag med urinstein nede i skåla. Tør ikke tenke på hvordan rørene ser ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

Er Urinstein "bare" et problem i sjøvann ?

Ja...kjører du igjennom rikelig med ferskvann etter hver tur får du ingen problemer.

 

Før om åra brukte jeg billig matolje for å få fart i pumpepakningen igjen. Det virker kun i en kort periode for meg. Har etterhvert gått over til å droppe en god klump Molykote 111 i skåla og dra den pent inn i pumpa. Den klistrer seg innvendig i pumpehuset og jeg smører systemet ved å vri forsiktig rundt og pumpe sakte opp og ned.

Link to post
Share on other sites

Hvis du gjør det jevnlig, kan du helle litt eddik i skåla en gang i mellom (1 gang i måneden avhengig av bruken) Da får du tatt det før det herder og blir som sement. Hvis du allerede har et par år med urinstein i slanger og fittings, er det nok bare mekanisk fjerning som duger. Ta ut slangene og slå/bank de hardt og mye. Det hjelper også å spyle med mye vann etter hvert besøk, slik at det bare blir stående vann i slangene. Ingen urin, ingen urinstein. Og som tidligere sagt, ferskvann istedenfor saltvann til spyling løser problemet. Større slagskip (de med egen peisestue og boblebad) bruker gjerne ferskvann til spyling.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...