Jump to content

Perkins 1004-4 'klakkelyd'- trolig fra dieselpumpe, forslag?


Lothlann

Recommended Posts

Hei.

 

Vi har en Perkins 1004-4 motor i vår båt som har en lyd som jeg ikke liker, så jeg tenkte å sjekke her om det er noen tips å få. Motoren har fått en ny sylinderforing bl.a., og dyser mm. ble i den forbindelse testet. Etter dette ble motoren startet noen ganger på land tilkoblet hageslange uten at vi merket noen ulyd. Men etter at vi fikk den ut, så begynte denne 'klakke' lyden å komme ganske raskt. Først kom den etter at den hadde gått en stund, og lyden forsvant en periode ved at en ga litt gass i noen sekunder og slakket av igjen. Men nå er den der hele tiden.

 

Fikk hjelp fra en bekjent med litt mer mekanisk kunnskap enn meg selv til å feilsøke litt. Tenkte først ventiler, så vi tok av ventildeksel og sjekket, men virker ikke som lyden kommer derifra. Satte et skrujern mot ventilløftere for å høre. Testet videre med skrujern i mot dieselpumpa / innsprøytningspumpa, og der var det en 'kakle lyd' som trolig er den lyden vi hører. Har også løsnet på dieselrøret til en og en dyse for å sjekke om lyden forsvant, men det var ingen forskjell i kaklingen.

 

Litt mer informasjon; Når vi kjøpte båten for ca. 6 år siden så var det mye dieseldyr i tanken, så den ble tømt og vasket grundig. Det ble også byttet endel dieselslanger og det ble satt inn et ekstra filter med vannutskiller før det 'originale' delphi 296 filteret som henger på motoren. Etter dette så ble det fylt på ca. halv tank med diesel og en skvett Alron dieseltilsetning. Så den dieselen er ca. 5- 6 år gammel.

 

Så noen teorier jeg har er at det kan ha kommet 'rusk' / dieseldyr helt inn i pumpa, men da er det samtidig litt rart at vi har startet motoren flere ganger tidligere uten å hørt noe til lyden. Forøvrig så starter den veldig raskt og ingen ujevn gange eller annet fusk. Eller at det kan være pga. at dieselen er såpass gammel som den er. Kan det ha noe med dette å gjøre? Eller er det bare å skru ut pumpa og få den sjekket først som sist..., eventuelt om den kan justeres...

 

Er usikker på om det er noe lurt å bare bruke den med denne lyden for å se om den 'går seg til'. Det er en ganske så ubehagelig skarp lyd. Link til en videosnutt, men synes ikke 'klakke'- lyden fremkommer såå ille der som den faktisk er - https://drive.google.com/open?id=1HkLY-t9YeDM1yU4BGQ0Jyc86ecFxP2Ji 

 

Håper det er mulig å si noe ut i fra dette :-)

Link to post
Share on other sites

Andor skrev 2 minutter siden:

det er ikke tannhjulene det rakler i, er vel tannhjul som driver dieselpumpe og div på den motoren der, så sjekk om lyden kommer derfra, det skal vel være oljesmurt fra motorolje, 

 

Det kan godt hende. Lyden kan i alle fall minne om det. Dersom det er dårlig smøring der så må vel det skyldes dårlig oljepumpe? Instrumentene på båten er litt så-som-så, men sliten oljepumpe burde vel kunne sees på oljetrykket i utgangspunktet. Har ikke tenkt så mye over det, da vi ikke har brukt båten noe enda utover litt testing.

 

Litt totaktsolje kan jeg alltids gjøre et forsøk med. Har hørt litt både-og rundt det, men det kan vel ikke skade i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Neida. Gjør ingen skade, I alle fall ikke på en god gammeldags dieselmotor. Jeg hadde kanskje vært litt forsiktig med commonrail etc, selv om det neppe gjør noen skade der heller.

 

Hvis motoren har stått noen år vil den gjerne være litt tørr I pumpa, da kan olje hjelpe. Dagens diesel smører heller ikke så godt som den gjorde før.  Du kan jo evt blande til en kanne med noen prosent totaktsolje I og kjøre på denne en stund, om du ikke ønsker å blande olje I all dieselen I tanken.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg forsøkt med litt totaktsolje på tanken samt å lytte litt mer om det kan komme fra tannhjul. Men merker ingen forskjell på lyden i første omgang, og ved litt nærmere lytting så begynner jeg å tvile på at lyden kommer fra selve pumpa. Hører det 'rakler' i pumpa, men det er en helt annen takt enn den klakkelyden som er så fremtredende.

 

Har også sett litt på oljetrykket og ser at den varierer veldig med turtall. Det er kanskje helt normalt? Lå rundt 30 psi på tomgang når jeg først sjekket, og gikk raskt over 40 med litt gass. Etter den hadde gått en stund så var den ned mot 20 på tomgang.

 

Begynner uansett å bli mer og mer bekymret for at det er noe verre enn jeg først hadde sett for meg, så jeg må vel få huket med meg noen med litt mer peiling enn meg oppi båten for å lytte. Eventuelt se om jeg får tatt ett litt bedre opptak for å få frem lyden bedre.

Redigert av Lothlann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...