Jump to content

"Forsiktig Tyv"


Fairytale

Recommended Posts

Ja da skjedde det for meg for første gang.

Innbrudd i båten!!! :sad:

Da jeg kom ombord i båten og skulle låse opp luka, syns jeg det var noe merkelig med låsen.Joda den var brutt opp,(å nei tyver har vært her) men var på en måte forsøkt å bli lukket igjen.

Jeg gruet meg for å gå inn i båten for å sjekke......

men tyven\e har kunn tatt med seg en flaske Baylis og ikke noe annet :confused:

Allt annet lå som det var (stereo, invertere, innstrumenter ++++)

Til ettertanke så er det greit at det ikke var så vanskelig å komme inn i båten tror jeg selv om den var låst. (mindre hærverk)

 

Raja

Link to post
Share on other sites

Til ettertanke så er det greit at det ikke var så vanskelig å komme inn i båten tror jeg selv om den var låst. (mindre hærverk)

 

Raja

<{POST_SNAPBACK}>

En del eiere av mindre båter (skjærgårdsjeeper) o.l. som jeg kjenner bruker å la være å låse luker og oppbevaringsrom i båten da de har erfart at tyver ikke var seg stoppe av en enkel lås. I stedet bryter de istykker låsen og river den løs fra plasten og lager skader som er mye mere kostbare å reparere enn verdien på tyvegodset de får med seg. Erfaringer er at det er bedre å ta med seg de dyreste sakene hjem og la lukene stå åpne.

Link to post
Share on other sites

Ja her er jeg også enig ang. småbåter og låsing av luker.

Låser aldri oppbevaringsrommene lenger.

Gjorde det før, og da ble det innbrudd og ødelagt feste.

Nå har ingenting forsvunnet fra båten siden 2001, da var det en fender, hehe.

 

 

Uansett, godt at det gikk så greit med innbruddet da. Sikkert bare en tørst turist. Kjipt uansett at folk ikke vet forskjellen på mitt og ditt.

"...the only way to maintain a moderate sum of happiness in this life, is not to worry about the future or regret the past too much."

Link to post
Share on other sites

På skjærgårdsjeepen min synes jeg det er lettvint å la bensintanken stå i båten. Jeg låser ikke oppbevaringsrommet til denne ettersom det har blitt brutt opp 2 ganger. Det virker som om tyvene ikke gidder å sjekke når de ser at rommet ikke er låst. Hvis de mot formodning alikevel stjeler tanken en gang i blandt, så er det fremdeles verdt strevet med å slippe å ta denmed hjem hver gang. Jeg fjerner derimot en ganske vital del fra motoren så den ikke kan startes.

 

Redigert: Hørte forresten om kar som pleide å fjerne luken til motorrommet i snekka og legge fillerya over hullet. Sikkert ganske virkningsfult! :lol:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja de var jo snille...  :sad:

Ett annet tips er å ha en lett synlig spritflaske stående i båten, tilsatt 1/3del lakserolje eller annet med lakserende eller brekningsfremmende effekt.  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var et godt tips. Om ikke annet så blir tyvene satt ut av spill for en stund. Et annet tips jeg fikk av en båt-bekjent var å ha en "juksekanne" med bensin tilsatt sukker stående som "agn" for eventuelle tyver. Sukker i bensinen skulle vist være ganske ødeleggende for motorer. Ulempen her må være å unngå å glemme seg og bruke av kannen selv.

Link to post
Share on other sites

Det var et godt tips. Om ikke annet så blir tyvene satt ut av spill for en stund. Et annet tips jeg fikk av en båt-bekjent var å ha en "juksekanne" med bensin tilsatt sukker stående som "agn" for eventuelle tyver. Sukker i bensinen skulle vist være ganske ødeleggende for motorer. Ulempen her må være å unngå å glemme seg og bruke av kannen selv.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe. Ja, men ikke på langt nær samme konsekvensene som å ta feil av den omtalte spritflaska.... Det var DEN helgen... :lol:
Link to post
Share on other sites

Det som kan være litt skummelt med tipset til saga: "Et annet tips jeg fikk av en båt-bekjent var å ha en "juksekanne" med bensin tilsatt sukker stående som "agn" for eventuelle tyver." er at tyvene kan komme tilbake med hevn ut over den som gjorde dette. Det kan bli virkelig ille! :confused:

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt innbrudd/overnattingsgjester i vår Rolad 23 en gang. Vi oppdaget at det hadde vært noen der fordi det lå en sammenknyttet søppelpose, tallerken, kniv og gaffel som var vasket opp (eller ihvertfall skylt godt), + at sengetøyet var "rotete". Det eneste som manglet var en brent CD som stod i cdspilleren.

Link to post
Share on other sites

Det var et godt tips. Om ikke annet så blir tyvene satt ut av spill for en stund. Et annet tips jeg fikk av en båt-bekjent var å ha en "juksekanne" med bensin tilsatt sukker stående som "agn" for eventuelle tyver. Sukker i bensinen skulle vist være ganske ødeleggende for motorer. Ulempen her må være å unngå å glemme seg og bruke av kannen selv.

<{POST_SNAPBACK}>

Sukker løser seg ikke opp i bensin..

Resultatet er i ytterste konsekvens at bensinfilteret blir tett, og at motoren stopper pga tett filter.

Det er da bare å bytte filter og kjøre videre..

 

Hele greia med sukker i bensin er en såkalt urban legend.

Link to post
Share on other sites

Sukker løser seg ikke opp i bensin..

Resultatet er i ytterste konsekvens at bensinfilteret blir tett, og at motoren stopper pga tett filter.

Det er da bare å bytte filter og kjøre videre..

 

Hele greia med sukker i bensin er en såkalt urban legend.

<{POST_SNAPBACK}>

Godt mulig du har rett, men jeg mener alltid å ha hørt at sukker i bensinen er drepen for motoren. Men jeg har aldri hørt eller sett med selvsyn at dette stemmer.

Link to post
Share on other sites

Godt mulig du har rett, men jeg mener alltid å ha hørt at sukker i bensinen er drepen for motoren. Men jeg har aldri hørt eller sett med selvsyn at dette stemmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Så at denne myten ble grundig tilbakevist av Mythbusters på Discovery Channel for en tid siden. Det viktigste blir nok alarm eller annet vakthold om man skal unngå tyver. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Godt mulig du har rett, men jeg mener alltid å ha hørt at sukker i bensinen er drepen for motoren. Men jeg har aldri hørt eller sett med selvsyn at dette stemmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Så et forsøk på dette på TV (Mythbusters) og det eneste som skjedde der var at lukten på eksosen endret seg litt. Ellers så gikk den riktig fint...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det som kan være litt skummelt med tipset til saga: "Et annet tips jeg fikk av en båt-bekjent var å ha en "juksekanne" med bensin tilsatt sukker stående som "agn" for eventuelle tyver." er at tyvene kan komme tilbake med hevn ut over den som gjorde dette. Det kan bli virkelig ille!  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jo bli som med jorbærbonden som så seg lei av all tjuv plukkinga. En kveld satte han opp et skilt med følgende tekst : Et av bærene er forgiftet ! Neste dag sto det påført : Nå er 2 av bærene forgiftet !

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...