Bikkeren Startet 13.August.2018 Link til dette innlegget Startet 13.August.2018 Har akkurat kjøpt meg ny bruktbåt (10 år gammel) og startbatteriet tok kvelden etter få dager. Nytt start batteri montert i dag. Båten (Viknes 770, 2008 modell) ble levert med LADAC landstrømsanlegg. Laderen er på 30A. Etter å ha plugget inn landstrømskontakten så steg ladespenningen ganske fort opp til 15,2 Volt på det nye batteriet (målt med multimeter på polene), og jeg trakk ut kontakten. I i hh.til dokumentasjon for laderen så skal spenningen gå raskt opp til 14,7 volt og etterhvert gå ned til vedl.holds lading på 13,7 volt. Er det noen som har opplevde det samme med LADAC/DEFA ladere. På min båt så er følerkabelen satt på forbruksbatteriet, mens strømforsyningskabelen fra laderen er koblet på start batteriet, men det skulle vel ikke bety noe ? Uansett så skal vel ikke ladespenningen bli over 14,7 volt ? Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Over 15v høres ut som om laderen står på et rekondisjonerings eller gjenopplivningsprogram. Kan du stille ulike programmer på laderen? Denne spenningen over tid koker batteriet og ødelegger det. 14.4 eller 14.7 er riktig spenning mot slutten av bulkfase og gjennom abs-fasen. Avhenger av batteriprodusent og temp. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Kan høres ut som om laderen ikke ‘så’ sin egen spenning fordi batteribankene ikke var sammenkoplet? Da vil den antakelig gi full gass mens den venter på å se en høyere spenning, men så aldri mer enn hvilespenning på forbruksbanken. Slik du har koplet bør nok en evt paralell/nødstartbryter (om du har det) koples inn for å lade begge bankene i parallell. Men jeg ville nok heller satt ladeutgang og senseledning på samme bank. Redigert 13.August.2018 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Hadde samme problemet. Jeg reagerte ikke, det gjorde batteribanken. Vasket syre og batteribiter i flere dager. Laderen befinner seg nå på 50 favner. Redigert 13.August.2018 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Lader/dynamo må alltid være tilkoblet samme batteribank som den føler spenningen på. Føle-kabelen bør kobles direkte til polskoen for å eliminere spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Bikkeren Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Hei og takk for svar. Jeg sjekket noen av bildene som selger hadde lagt ut da båten var til salgs og da var begge kablene koblet til forbruks batteriet. Jeg tok kontakt med selger for å høre hvorfor tilførselskabelen nå hadde "havnet" på startbatteriet. Svaret var at en service mann i forbindelse oljeskift etc. i sommer hadde "oppdaget" at kabel i fra lader var koblet feil og derfor hadde flyttet den fra forbruksbatteriet til startbatteriet:( I morgen skal jeg ned å koble tilbake til slik det opprinnelig har vært siden båten var ny! Dermed håper jeg at det nye startbatteriet aldri skal bli overladet og dermed vare i mange år :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.